Joaquin torres-garcía’s constructive universalism

The purpose of this article is to examine in detail theformulation and development of Joaquin Torres-García’sConstructive Universalism. In order to do so I analyseTorres-García’s interpretation and appropriation ofCubism, Neoplasticism, and Surrealism, the main sourcesfrom which he nurtured his pers...

Full description

Autores:
Franco, Ana María
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2005
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/49959
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49959
http://bdigital.unal.edu.co/43487/
Palabra clave:
Ana María Franco
arte moderno
Joaquín Torres-García
Universalismo Constructivo
Cubismo
Cercle et Carré
Ana María Franco
modern art
Joaquín Torres-García
Constructive Universalism
Cubism
Cercle et Carré
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_431c4a8a986742e2c0e1020a759c7964
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/49959
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Franco, Ana Maríadb9ea759-cc0c-46e6-86d7-a937b52ecce23002019-06-29T09:33:32Z2019-06-29T09:33:32Z2005https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49959http://bdigital.unal.edu.co/43487/The purpose of this article is to examine in detail theformulation and development of Joaquin Torres-García’sConstructive Universalism. In order to do so I analyseTorres-García’s interpretation and appropriation ofCubism, Neoplasticism, and Surrealism, the main sourcesfrom which he nurtured his personal vision of art. Thus,I conclude by providing a definition of ConstructiveUniversalism, showing the influences it draws from theEuropean context, but also emphasising the originalityof the style. I also present briefly the development ofthis artistic programme after the artist left Paris andestablished in Uruguay, and its influence upon LatinAmerican art.El propósito de este artículo es examinar en detalle la formulación y el desarrollo del Universalismo Constructivo de Joaquín Torres-García. De este modo, presentoy analizo la interpretación y apropiación de Torres-García del Cubismo, el Neoplaticismo y el Surrealismo, las principales fuentes de inspiración de supersonal visión del arte. Concluyo con una definición del Universalismo Constructivo en la cual muestro las influencias que toma del contexto Europeo, pero también enfatizo la originalidad de este estilo. También presentobrevemente el desarrollo de este programa artístico después de que el artista dejó Paris y se estableció en Uruguay, y su influencia para el arte latinoamericano.application/pdfspaRevista Ensayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/45834Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 102-141 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 102-141Franco, Ana María (2005) Joaquin torres-garcía’s constructive universalism. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 102-141 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 102-141 .Joaquin torres-garcía’s constructive universalismArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTAna María Francoarte modernoJoaquín Torres-GarcíaUniversalismo ConstructivoCubismoCercle et CarréAna María Francomodern artJoaquín Torres-GarcíaConstructive UniversalismCubismCercle et CarréORIGINAL45834-222437-1-SM.pdfapplication/pdf2432523https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49959/1/45834-222437-1-SM.pdfefacce0b27eaa485cb1fea98cf05523bMD51THUMBNAIL45834-222437-1-SM.pdf.jpg45834-222437-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4308https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49959/2/45834-222437-1-SM.pdf.jpgc57988bc7dac9944b6343abefcf9a805MD52unal/49959oai:repositorio.unal.edu.co:unal/499592023-12-12 23:07:16.536Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
title Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
spellingShingle Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
Ana María Franco
arte moderno
Joaquín Torres-García
Universalismo Constructivo
Cubismo
Cercle et Carré
Ana María Franco
modern art
Joaquín Torres-García
Constructive Universalism
Cubism
Cercle et Carré
title_short Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
title_full Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
title_fullStr Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
title_full_unstemmed Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
title_sort Joaquin torres-garcía’s constructive universalism
dc.creator.fl_str_mv Franco, Ana María
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Franco, Ana María
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Ana María Franco
arte moderno
Joaquín Torres-García
Universalismo Constructivo
Cubismo
Cercle et Carré
Ana María Franco
modern art
Joaquín Torres-García
Constructive Universalism
Cubism
Cercle et Carré
topic Ana María Franco
arte moderno
Joaquín Torres-García
Universalismo Constructivo
Cubismo
Cercle et Carré
Ana María Franco
modern art
Joaquín Torres-García
Constructive Universalism
Cubism
Cercle et Carré
description The purpose of this article is to examine in detail theformulation and development of Joaquin Torres-García’sConstructive Universalism. In order to do so I analyseTorres-García’s interpretation and appropriation ofCubism, Neoplasticism, and Surrealism, the main sourcesfrom which he nurtured his personal vision of art. Thus,I conclude by providing a definition of ConstructiveUniversalism, showing the influences it draws from theEuropean context, but also emphasising the originalityof the style. I also present briefly the development ofthis artistic programme after the artist left Paris andestablished in Uruguay, and its influence upon LatinAmerican art.
publishDate 2005
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2005
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T09:33:32Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T09:33:32Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49959
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/43487/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49959
http://bdigital.unal.edu.co/43487/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/45834
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte
Ensayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 102-141 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 102-141
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Franco, Ana María (2005) Joaquin torres-garcía’s constructive universalism. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 102-141 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 102-141 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Revista Ensayos: Historia y teoría del arte
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49959/1/45834-222437-1-SM.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49959/2/45834-222437-1-SM.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv efacce0b27eaa485cb1fea98cf05523b
c57988bc7dac9944b6343abefcf9a805
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1806885934599241728