Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)

The main objective of this article is to introduce the basicelements of the musical structures of traditional Colombianmusic of African origin. It is divided in two sections.The first one is dedicated to a brief historical review ofits research tradition and of the methodological andanalytical frame...

Full description

Autores:
Bermudez, Egberto
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2005
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/49906
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49906
http://bdigital.unal.edu.co/43434/
Palabra clave:
Egberto Bermúdez
Música colombiana
Caribe
cumbia
porro
gaita
ritmo
melodía
vallenato
Egberto Bermúdez
Colombian music
Caribbean
cumbia
porro
gaita
rhythm
melody
vallenato.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_36986be3ea33885ccf722357c84ae1d1
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/49906
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Bermudez, Egbertoacf358d1-267a-49e2-9a91-fe114252a5bd3002019-06-29T09:30:00Z2019-06-29T09:30:00Z2005https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49906http://bdigital.unal.edu.co/43434/The main objective of this article is to introduce the basicelements of the musical structures of traditional Colombianmusic of African origin. It is divided in two sections.The first one is dedicated to a brief historical review ofits research tradition and of the methodological andanalytical framework of the study. In the second one themusical structures will be discussed in the Colombianand Afro-Latin American contexts. Moreover, this textis part of a larger project which eventually will deal withother Colombian musical styles as documented duringthe last quarter of the 20th century.Este estudio tiene como principal objetivo presentar los elementos básicos de las estructuras de la música tradicional colombiana de origen africano y está dividido en dos secciones. En la primera se hace un recuento histórico de su tradición investigativa y de las premisas metodológicas y analíticas del estudio. En la segunda se estudian directamente estas estructuras musicales en el contexto colombiano y afrolatinoamericano. Constituye, además, parte de un trabajo más amplio que incluirá finalmente un análisis de las estructuras de otros estilos musicales colombianos tal como se documentaron durante el último cuarto del siglo XX.application/pdfspaRevista Ensayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/44979Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 215-239 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 215-239Bermudez, Egberto (2005) Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i). Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 215-239 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 215-239 .Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)Artículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEgberto BermúdezMúsica colombianaCaribecumbiaporrogaitaritmomelodíavallenatoEgberto BermúdezColombian musicCaribbeancumbiaporrogaitarhythmmelodyvallenato.ORIGINAL44979-215653-1-SM.pdfapplication/pdf153810https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49906/1/44979-215653-1-SM.pdf7dd6743894389a13cedbd4bd10add155MD51THUMBNAIL44979-215653-1-SM.pdf.jpg44979-215653-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4494https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49906/2/44979-215653-1-SM.pdf.jpg1691c498d820c6c7e1662bd835487517MD52unal/49906oai:repositorio.unal.edu.co:unal/499062023-12-12 23:07:07.898Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
title Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
spellingShingle Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
Egberto Bermúdez
Música colombiana
Caribe
cumbia
porro
gaita
ritmo
melodía
vallenato
Egberto Bermúdez
Colombian music
Caribbean
cumbia
porro
gaita
rhythm
melody
vallenato.
title_short Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
title_full Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
title_fullStr Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
title_full_unstemmed Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
title_sort Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i)
dc.creator.fl_str_mv Bermudez, Egberto
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Bermudez, Egberto
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Egberto Bermúdez
Música colombiana
Caribe
cumbia
porro
gaita
ritmo
melodía
vallenato
Egberto Bermúdez
Colombian music
Caribbean
cumbia
porro
gaita
rhythm
melody
vallenato.
topic Egberto Bermúdez
Música colombiana
Caribe
cumbia
porro
gaita
ritmo
melodía
vallenato
Egberto Bermúdez
Colombian music
Caribbean
cumbia
porro
gaita
rhythm
melody
vallenato.
description The main objective of this article is to introduce the basicelements of the musical structures of traditional Colombianmusic of African origin. It is divided in two sections.The first one is dedicated to a brief historical review ofits research tradition and of the methodological andanalytical framework of the study. In the second one themusical structures will be discussed in the Colombianand Afro-Latin American contexts. Moreover, this textis part of a larger project which eventually will deal withother Colombian musical styles as documented duringthe last quarter of the 20th century.
publishDate 2005
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2005
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T09:30:00Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T09:30:00Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49906
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/43434/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/49906
http://bdigital.unal.edu.co/43434/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/44979
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte
Ensayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 215-239 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 215-239
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Bermudez, Egberto (2005) Colombian traditional music and its basic structures: afro- colombian music (part i). Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 215-239 Revista Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 215-239 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Revista Ensayos: Historia y teoría del arte
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49906/1/44979-215653-1-SM.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/49906/2/44979-215653-1-SM.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7dd6743894389a13cedbd4bd10add155
1691c498d820c6c7e1662bd835487517
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089993698672640