The development of a novice teacher’s autonomy in the context of efl in colombia
This article reports the experience of a novice English teacher taking part in a collaborative action research project with a group of children in a bi-national language center in Colombia, where a theme-based approach to teaching had been recently introduced. The purpose of the study was to learn h...
- Autores:
-
Pineda, Diana
Frodden, Cristina
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2008
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24927
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24927
http://bdigital.unal.edu.co/15964/
- Palabra clave:
- Action research
professional development
novice teachers
foreign language teaching
theme-based teaching
collaboration
reflection
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Summary: | This article reports the experience of a novice English teacher taking part in a collaborative action research project with a group of children in a bi-national language center in Colombia, where a theme-based approach to teaching had been recently introduced. The purpose of the study was to learn how to solve problems encountered with the approach and to develop learner and teacher autonomy. The findings show how reflection, collaborative work and critical thinking were promoted and enabled the teacher to find alternatives in her teaching, to gain a new understanding of this approach, and to develop teacher autonomy. Key words: Action research, professional development, novice teachers, foreign language teaching, theme-based teaching, collaboration, reflection Este artículo informa acerca de la experiencia de una profesora principiante de inglés que formó parte de un proyecto de investigación acción colaborativa con un grupo de niños en un centro binacional en Colombia, en el cual se había introducido recientemente un enfoque basado en temas. El propósito del estudio fue aprender a resolver los problemas encontrados con el enfoque y desarrollar la autonomía de los estudiantes y de la profesora. Los hallazgos muestran cómo se promovieron la reflexión, el trabajo colaborativo y el pensamiento crítico de manera que hicieron posible que la profesora encontrara vías alternativas en su enseñanza, comprendiera mejor el enfoque y desarrollara su autonomía como profesora. Palabras clave: Investigación acción, desarrollo profesional, profesor principiante, enseñanza de lenguas extranjeras, enseñanza basada en temas, colaboración, reflexión |
---|