“on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study

The daily observation of class sessions has enabled me to recognize that students possess a feeling of self-distrust in oral activities. For this reason, I designed a study carried out with a group of twelve eighth graders. This article illustrates an action research project conducted to enhance stu...

Full description

Autores:
Lemos Tello, Nubia Consuelo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/40176
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/40176
http://bdigital.unal.edu.co/30273/
http://bdigital.unal.edu.co/30273/2/
Palabra clave:
TESOL
EFL
Confidence
cooperative learning
participation
radio
speaking.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_2ec5934043bfaf2aed1bb05579f8ba16
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/40176
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
title “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
spellingShingle “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
TESOL
EFL
Confidence
cooperative learning
participation
radio
speaking.
title_short “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
title_full “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
title_fullStr “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
title_full_unstemmed “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
title_sort “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study
dc.creator.fl_str_mv Lemos Tello, Nubia Consuelo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Lemos Tello, Nubia Consuelo
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv TESOL
EFL
Confidence
cooperative learning
participation
radio
speaking.
topic TESOL
EFL
Confidence
cooperative learning
participation
radio
speaking.
description The daily observation of class sessions has enabled me to recognize that students possess a feeling of self-distrust in oral activities. For this reason, I designed a study carried out with a group of twelve eighth graders. This article illustrates an action research project conducted to enhance students’ confidence when speaking on an online radio show. The data were collected by using surveys applied to students, audio and video recordings and a teacher’s journal. The data analysis procedures included a blend of inductive analysis, grounded theory and trend analysis. Results indicated that the research process prompted students’ speaking confidence through the use of technology. The study was also an opportunity to improve the teacher’s performance, and become a facilitator by steering a pedagogical intervention that allowed students to make decisions to overcome their lack of speaking confidence. La observación diaria de las clases de inglés me ha hecho reconocer que los estudiantes manifiestan una sensación de frustración al participar en actividades de producción oral. Por esta razón decidí diseñar un estudio para desarrollar la confianza de los estudiantes en la producción oral, participando en un programa de radio en línea. Dicho estudio de investigación-acción se llevó a cabo con un grupo de doce estudiantes de octavo grado. Los datos fueron recolectados con encuestas aplicadas a los estudiantes, grabaciones en audio y video y diarios de la docente. El análisis de datos se realizó usando una combinación de análisis inductivo, teoría fundamentada y análisis de tendencias. Los resultados indican que el proceso de investigación fue una experiencia positiva que facilitó la confianza al hablar en lengua extranjera usando la tecnología. El estudio fue también una oportunidad para apoyar y mejorar el trabajo del docente, quien asumió el papel de facilitador al diseñar una intervención pedagógica que permitió a los estudiantes tomar decisiones para superar su falta de confianza en actividades orales.
publishDate 2012
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2012
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-28T09:29:27Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-28T09:29:27Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/40176
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/30273/
http://bdigital.unal.edu.co/30273/2/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/40176
http://bdigital.unal.edu.co/30273/
http://bdigital.unal.edu.co/30273/2/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/29059
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Lemos Tello, Nubia Consuelo (2012) “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal Vol. 14 No. 1. Issues in Teachers' Professional Development; 91-112 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/40176/1/29059-104354-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/40176/2/29059-104354-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c48225f23041f9c273133c06e8a551cb
e1cb735e06446f3d2c65d6077d1275f8
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814090204756049920
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Lemos Tello, Nubia Consuelo1a1d4418-125d-44f6-a8da-a48da2dd04853002019-06-28T09:29:27Z2019-06-28T09:29:27Z2012https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/40176http://bdigital.unal.edu.co/30273/http://bdigital.unal.edu.co/30273/2/The daily observation of class sessions has enabled me to recognize that students possess a feeling of self-distrust in oral activities. For this reason, I designed a study carried out with a group of twelve eighth graders. This article illustrates an action research project conducted to enhance students’ confidence when speaking on an online radio show. The data were collected by using surveys applied to students, audio and video recordings and a teacher’s journal. The data analysis procedures included a blend of inductive analysis, grounded theory and trend analysis. Results indicated that the research process prompted students’ speaking confidence through the use of technology. The study was also an opportunity to improve the teacher’s performance, and become a facilitator by steering a pedagogical intervention that allowed students to make decisions to overcome their lack of speaking confidence. La observación diaria de las clases de inglés me ha hecho reconocer que los estudiantes manifiestan una sensación de frustración al participar en actividades de producción oral. Por esta razón decidí diseñar un estudio para desarrollar la confianza de los estudiantes en la producción oral, participando en un programa de radio en línea. Dicho estudio de investigación-acción se llevó a cabo con un grupo de doce estudiantes de octavo grado. Los datos fueron recolectados con encuestas aplicadas a los estudiantes, grabaciones en audio y video y diarios de la docente. El análisis de datos se realizó usando una combinación de análisis inductivo, teoría fundamentada y análisis de tendencias. Los resultados indican que el proceso de investigación fue una experiencia positiva que facilitó la confianza al hablar en lengua extranjera usando la tecnología. El estudio fue también una oportunidad para apoyar y mejorar el trabajo del docente, quien asumió el papel de facilitador al diseñar una intervención pedagógica que permitió a los estudiantes tomar decisiones para superar su falta de confianza en actividades orales.application/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/29059Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentLemos Tello, Nubia Consuelo (2012) “on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies study. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal Vol. 14 No. 1. Issues in Teachers' Professional Development; 91-112 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 14, núm. 1 (2012): PROFILE Journal .“on air”: participation in an online radio show to foster speaking confidence. a cooperative learning-based strategies studyArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTTESOLEFLConfidencecooperative learningparticipationradiospeaking.ORIGINAL29059-104354-1-PB.pdfapplication/pdf766280https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/40176/1/29059-104354-1-PB.pdfc48225f23041f9c273133c06e8a551cbMD51THUMBNAIL29059-104354-1-PB.pdf.jpg29059-104354-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7235https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/40176/2/29059-104354-1-PB.pdf.jpge1cb735e06446f3d2c65d6077d1275f8MD52unal/40176oai:repositorio.unal.edu.co:unal/401762023-01-27 23:10:59.315Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co