The role that socioaffective practices play in third graders’ autonomous learning
In this article we describe and analyze how autonomous learning emerges in third graders’ socioaffective practices as reconstructed in written narratives. Results were obtained by analyzing and reflecting on classroom observation, interviews and written narratives done by the students which let us a...
- Autores:
-
Perdomo Toro, Jhonatan
Rico González, Ángela Milena
Huepa Salcedo, Nury Catherine
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2011
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/37729
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/37729
http://bdigital.unal.edu.co/27813/
http://bdigital.unal.edu.co/27813/2/
- Palabra clave:
- TESOL
EFL
Autonomy
socioaffective practices
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Summary: | In this article we describe and analyze how autonomous learning emerges in third graders’ socioaffective practices as reconstructed in written narratives. Results were obtained by analyzing and reflecting on classroom observation, interviews and written narratives done by the students which let us appreciate different behaviors and reactions the students usually went through. This study shows that children are able to recognize and reflect on the causes and consequences of situations thanks to the use of different socialization forms implemented by their parents; those forms help them become aware of their duties and homework. It also makes evident that social interaction, with family as the main contributors, plays an important role in children’s development of autonomy. En este artículo describimos y analizamos cómo surge el aprendizaje autónomo en las prácticas socioafectivas de los estudiantes a través del uso de narrativas escritas. Los resultados se obtuvieron a través del análisis y la reflexión de observación de clases, entrevistas y narrativas escritas por los estudiantes, que permitieron apreciar los diferentes comportamientos y reacciones que los estudiantes vivían. Este estudio muestra que los niños son capaces de reconocer y reflexionar sobre las causas y las consecuencias de situaciones gracias al uso de diferentes formas de socialización implementadas por los padres. Estas socializaciones les ayudan a ser conscientes de sus deberes y tareas. El estudio también evidencia que la interacción social con la familia, como principal contribuyente, desempeña un papel importante en el desarrollo de la autonomía de los niños. |
---|