Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
This paper adds to the current debate about the strategies to show violence through the analysis of “The Last Night”, photobook recently published, and that is located in the context of the Colombian armed conflict of the second half of the XXth century. Since the topic of the memory becomes remarka...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Industrial de Santander
- Repositorio:
- Repositorio UIS
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/10890
- Acceso en línea:
- https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890
- Palabra clave:
- imagénes
archivo
memoria
montaje
violencia
Derrida
Images
Archive
Memory
Montage
violence
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
id |
UISANTADR2_a1877aef4075d2d8722e2a1416ce4043 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/10890 |
network_acronym_str |
UISANTADR2 |
network_name_str |
Repositorio UIS |
repository_id_str |
|
spelling |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)Derechos de autor 2020 Revista Filosofía UISinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)2020-01-012022-06-07T15:41:25Z2022-06-07T15:41:25Zhttps://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/965210.18273/revfil.v19n1-2020013https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890This paper adds to the current debate about the strategies to show violence through the analysis of “The Last Night”, photobook recently published, and that is located in the context of the Colombian armed conflict of the second half of the XXth century. Since the topic of the memory becomes remarkably important for this discussion, we start from Jacques Derrida´s approach. This author, supported by Nietzsche, summons us to elaborate further on the relationship between archive and memory, examining the role of images thereof. According to him: a) memory is signed by the principle of ruin, of pollution, of untimeliness and of spectrality; b) the archive is not innocent, nor is it guided by the alleged objectivity of aesthetic disinterest, since it involves trimming and excluding, and implies relentless tensions and interpretative processes that appeal to the imposition mechanisms of an authority. From there we proceed to rebuild the conditions of a productive dialogue with other theoretical perspectives, as that of Walter Benjamin in the way of the interpretation suggested by George Didi-Huberman, with the purpose of enriching our comprehension of the quoted document.Con este artículo se contribuye al debate actual sobre las estrategias para mostrar la violencia mediante el análisis del fotolibro de publicación reciente titulado La última noche, situado en el contexto del conflicto armado colombiano de la segunda mitad del siglo XX. Dado que en esta discusión cobra una relevancia inusitada la cuestión de la memoria, partimos de la aproximación de Jacques Derrida quien, apoyado en Nietzsche, nos convoca a ahondar en la relación entre archivo y memoria, y en el papel que cumplen en ella las imágenes. Según él: a) la memoria está signada por el principio de ruina, de contaminación, de intempestividad y de espectralidad; y b) el archivo no es inocente, ni se guía por la pretendida objetividad del desinterés estético, pues supone el recorte y la exclusión, e implica tensiones incesantes y procesos interpretativos que apelan a mecanismos de imposición de una autoridad. Desde ahí, buscamos reconstruir las condiciones de un diálogo productivo con otras perspectivas teóricas, como la de Walter Benjamin en la vía de interpretación propuesta por George Didi-Huberman, con el propósito de enriquecer nuestra lectura del documento citado.text/htmlapplication/pdftext/xmlspaUniversidad Industrial de Santanderhttps://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10003https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10105https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/85Revista Filosofía UIS; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262Revista Filosofía UIS; Vol. 19 No. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262REVISTA FILOSOFIA UIS; v. 19 n. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-2622145-85291692-2484imagénesarchivomemoriamontajeviolenciaDerridaImagesArchiveMemoryMontageviolenceSelección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violenciaSelection and archive from a critical approach to the relation between images and violenceinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Díaz Leguizamon, Juan ManuelFisgativa Sabogal, Carlos Mario20.500.14071/10890oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/108902022-06-07 10:41:25.23metadata.onlyhttps://noesis.uis.edu.coDSpace at UISnoesis@uis.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Selection and archive from a critical approach to the relation between images and violence |
title |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia |
spellingShingle |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia imagénes archivo memoria montaje violencia Derrida Images Archive Memory Montage violence |
title_short |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia |
title_full |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia |
title_fullStr |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia |
title_full_unstemmed |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia |
title_sort |
Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
imagénes archivo memoria montaje violencia |
topic |
imagénes archivo memoria montaje violencia Derrida Images Archive Memory Montage violence |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
Derrida Images Archive Memory Montage violence |
description |
This paper adds to the current debate about the strategies to show violence through the analysis of “The Last Night”, photobook recently published, and that is located in the context of the Colombian armed conflict of the second half of the XXth century. Since the topic of the memory becomes remarkably important for this discussion, we start from Jacques Derrida´s approach. This author, supported by Nietzsche, summons us to elaborate further on the relationship between archive and memory, examining the role of images thereof. According to him: a) memory is signed by the principle of ruin, of pollution, of untimeliness and of spectrality; b) the archive is not innocent, nor is it guided by the alleged objectivity of aesthetic disinterest, since it involves trimming and excluding, and implies relentless tensions and interpretative processes that appeal to the imposition mechanisms of an authority. From there we proceed to rebuild the conditions of a productive dialogue with other theoretical perspectives, as that of Walter Benjamin in the way of the interpretation suggested by George Didi-Huberman, with the purpose of enriching our comprehension of the quoted document. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-07T15:41:25Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-07T15:41:25Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652 10.18273/revfil.v19n1-2020013 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890 |
url |
https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652 https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890 |
identifier_str_mv |
10.18273/revfil.v19n1-2020013 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10003 https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10105 https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/85 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista Filosofía UIS info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.license.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) |
dc.rights.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) Derechos de autor 2020 Revista Filosofía UIS http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf text/xml |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista Filosofía UIS; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262 |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista Filosofía UIS; Vol. 19 No. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262 |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv |
REVISTA FILOSOFIA UIS; v. 19 n. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2145-8529 1692-2484 |
institution |
Universidad Industrial de Santander |
repository.name.fl_str_mv |
DSpace at UIS |
repository.mail.fl_str_mv |
noesis@uis.edu.co |
_version_ |
1831929772086657024 |