Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia

This paper adds to the current debate about the strategies to show violence through the analysis of “The Last Night”, photobook recently published, and that is located in the context of the Colombian armed conflict of the second half of the XXth century. Since the topic of the memory becomes remarka...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Industrial de Santander
Repositorio:
Repositorio UIS
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/10890
Acceso en línea:
https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890
Palabra clave:
imagénes
archivo
memoria
montaje
violencia
Derrida
Images
Archive
Memory
Montage
violence
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
id UISANTADR2_a1877aef4075d2d8722e2a1416ce4043
oai_identifier_str oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/10890
network_acronym_str UISANTADR2
network_name_str Repositorio UIS
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)Derechos de autor 2020 Revista Filosofía UISinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)2020-01-012022-06-07T15:41:25Z2022-06-07T15:41:25Zhttps://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/965210.18273/revfil.v19n1-2020013https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890This paper adds to the current debate about the strategies to show violence through the analysis of “The Last Night”, photobook recently published, and that is located in the context of the Colombian armed conflict of the second half of the XXth century. Since the topic of the memory becomes remarkably important for this discussion, we start from Jacques Derrida´s approach. This author, supported by Nietzsche, summons us to elaborate further on the relationship between archive and memory, examining the role of images thereof. According to him: a) memory is signed by the principle of ruin, of pollution, of untimeliness and of spectrality; b) the archive is not innocent, nor is it guided by the alleged objectivity of aesthetic disinterest, since it involves trimming and excluding, and implies relentless tensions and interpretative processes that appeal to the imposition mechanisms of an authority. From there we proceed to rebuild the conditions of a productive dialogue with other theoretical perspectives, as that of Walter Benjamin in the way of the interpretation suggested by George Didi-Huberman, with the purpose of enriching our comprehension of the quoted document.Con este artículo se contribuye al debate actual sobre las estrategias para mostrar la violencia mediante el análisis del fotolibro de publicación reciente titulado La última noche, situado en el contexto del conflicto armado colombiano de la segunda mitad del siglo XX. Dado que en esta discusión cobra una relevancia inusitada la cuestión de la memoria, partimos de la aproximación de Jacques Derrida quien, apoyado en Nietzsche, nos convoca a ahondar en la relación entre archivo y memoria, y en el papel que cumplen en ella las imágenes. Según él: a) la memoria está signada por el principio de ruina, de contaminación, de intempestividad y de espectralidad; y b) el archivo no es inocente, ni se guía por la pretendida objetividad del desinterés estético, pues supone el recorte y la exclusión, e implica tensiones incesantes y procesos interpretativos que apelan a mecanismos de imposición de una autoridad. Desde ahí, buscamos reconstruir las condiciones de un diálogo productivo con otras perspectivas teóricas, como la de Walter Benjamin en la vía de interpretación propuesta por George Didi-Huberman, con el propósito de enriquecer nuestra lectura del documento citado.text/htmlapplication/pdftext/xmlspaUniversidad Industrial de Santanderhttps://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10003https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10105https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/85Revista Filosofía UIS; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262Revista Filosofía UIS; Vol. 19 No. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262REVISTA FILOSOFIA UIS; v. 19 n. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-2622145-85291692-2484imagénesarchivomemoriamontajeviolenciaDerridaImagesArchiveMemoryMontageviolenceSelección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violenciaSelection and archive from a critical approach to the relation between images and violenceinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Díaz Leguizamon, Juan ManuelFisgativa Sabogal, Carlos Mario20.500.14071/10890oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/108902022-06-07 10:41:25.23metadata.onlyhttps://noesis.uis.edu.coDSpace at UISnoesis@uis.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
dc.title.en-US.fl_str_mv Selection and archive from a critical approach to the relation between images and violence
title Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
spellingShingle Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
imagénes
archivo
memoria
montaje
violencia
Derrida
Images
Archive
Memory
Montage
violence
title_short Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
title_full Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
title_fullStr Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
title_full_unstemmed Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
title_sort Selección y archivo desde una aproximación crítica a la relación entre imágenes y violencia
dc.subject.es-ES.fl_str_mv imagénes
archivo
memoria
montaje
violencia
topic imagénes
archivo
memoria
montaje
violencia
Derrida
Images
Archive
Memory
Montage
violence
dc.subject.en-US.fl_str_mv Derrida
Images
Archive
Memory
Montage
violence
description This paper adds to the current debate about the strategies to show violence through the analysis of “The Last Night”, photobook recently published, and that is located in the context of the Colombian armed conflict of the second half of the XXth century. Since the topic of the memory becomes remarkably important for this discussion, we start from Jacques Derrida´s approach. This author, supported by Nietzsche, summons us to elaborate further on the relationship between archive and memory, examining the role of images thereof. According to him: a) memory is signed by the principle of ruin, of pollution, of untimeliness and of spectrality; b) the archive is not innocent, nor is it guided by the alleged objectivity of aesthetic disinterest, since it involves trimming and excluding, and implies relentless tensions and interpretative processes that appeal to the imposition mechanisms of an authority. From there we proceed to rebuild the conditions of a productive dialogue with other theoretical perspectives, as that of Walter Benjamin in the way of the interpretation suggested by George Didi-Huberman, with the purpose of enriching our comprehension of the quoted document.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-07T15:41:25Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-07T15:41:25Z
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652
10.18273/revfil.v19n1-2020013
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890
url https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/10890
identifier_str_mv 10.18273/revfil.v19n1-2020013
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10003
https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/10105
https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/9652/85
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Filosofía UIS
info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.license.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Derechos de autor 2020 Revista Filosofía UIS
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
text/xml
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Industrial de Santander
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista Filosofía UIS; Vol. 19 Núm. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista Filosofía UIS; Vol. 19 No. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262
dc.source.pt-BR.fl_str_mv REVISTA FILOSOFIA UIS; v. 19 n. 1 (2020): Revista Filosofía UIS; 247-262
dc.source.none.fl_str_mv 2145-8529
1692-2484
institution Universidad Industrial de Santander
repository.name.fl_str_mv DSpace at UIS
repository.mail.fl_str_mv noesis@uis.edu.co
_version_ 1808402388609925120