Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada
En el presente documento presentamos una metodología para modelar y simular la transferencia de calor en un pistón. Para esto se modela el pistón de una guadañadora mediante una herramienta CAD; se establecen
- Autores:
-
Bello Suarez, Andres Felipe
Rios Calderon, Henry Alejandro
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Industrial de Santander
- Repositorio:
- Repositorio UIS
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/39176
- Palabra clave:
- Mallado
Estado Estable
Estado Transitorio
Mesh
Transient State
Steady State
- Rights
- License
- Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
id |
UISANTADR2_95d16e05885b6cb5ecaccf070fff3936 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/39176 |
network_acronym_str |
UISANTADR2 |
network_name_str |
Repositorio UIS |
repository_id_str |
|
spelling |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Chacon Velasco, Jorge LuisGonzález Estrada, Octavio AndrésBello Suarez, Andres FelipeRios Calderon, Henry Alejandro2024-03-04T00:10:31Z20182024-03-04T00:10:31Z20182018https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/39176Universidad Industrial de SantanderUniversidad Industrial de Santanderhttps://noesis.uis.edu.coEn el presente documento presentamos una metodología para modelar y simular la transferencia de calor en un pistón. Para esto se modela el pistón de una guadañadora mediante una herramienta CAD; se establecenPregradoIngeniero MecánicoIn this document we present a methodology to model and simulate heat transfer in a piston. For this the piston of a scythe is modeled by a CAD tool; initial conditions are established to which the engine works; the temperatures reached by this are calculated by the thermodynamic properties of the fuel mixture. The process of simulation and obtaining the temperature profile involved the calculation of the heat transfer coefficients for each specific area of the piston. For this, the thermal resistance methodology was used, following the path of heat transfer by driving the piston towards the cylinder. We also had to make a study of the quality of the mesh to be used to obtain more precise results. . The piston works for a long time at high temperatures and high load conditions (the gas pressure reaches almost 13 MPa). The piston has the characteristics of large heating area and poor heat dissipation, so the thermal load is the most serious problem. Under high temperature conditions, the piston undergoes a periodic heat load which can cause surface cracking, corrosion, wear and even structural damage under abnormal temperature conditions or burning condition. Transient heat transfer was simulated. Then in the steady state the temperatures reached by the piston were obtained in three different work regimes. Finally, the results obtained are compared with scientific documents from different authors, in order to carry out the analysis of our model and the results obtained.application/pdfspaUniversidad Industrial de SantanderFacultad de Ingenierías FisicomecánicasIngeniería MecánicaEscuela de Ingeniería MecánicaMalladoEstado EstableEstado TransitorioMeshTransient StateSteady StateModelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindradaComputational modeling and simulation of the temperature distribution in a piston of a two-cycle small-cylinder engine.Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceORIGINALCarta de autorización.pdfapplication/pdf158062https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/135f3008-351d-4cf3-b81f-241a2515b3f8/downloadb77a4fbd55a2ab2adecbfd48db20f653MD51Documento.pdfapplication/pdf1905751https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/557f8a65-6515-4812-9753-1ce74426cd63/download84500336953c8ee1a8476cb9ae8763e4MD52Nota de proyecto.pdfapplication/pdf55111https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/f11b6693-1776-4453-bd7f-ed1cb26aef47/downloadcf4eb8bcd892a9592cf5f7110f0f56e7MD5320.500.14071/39176oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/391762024-03-03 19:10:31.675http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/open.accesshttps://noesis.uis.edu.coDSpace at UISnoesis@uis.edu.co |
dc.title.none.fl_str_mv |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada |
dc.title.english.none.fl_str_mv |
Computational modeling and simulation of the temperature distribution in a piston of a two-cycle small-cylinder engine. |
title |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada |
spellingShingle |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada Mallado Estado Estable Estado Transitorio Mesh Transient State Steady State |
title_short |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada |
title_full |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada |
title_fullStr |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada |
title_full_unstemmed |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada |
title_sort |
Modelamiento y simulación computacional de la distribución de temperatura en un pistón de un motor de dos tiempos de pequeña cilindrada |
dc.creator.fl_str_mv |
Bello Suarez, Andres Felipe Rios Calderon, Henry Alejandro |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Chacon Velasco, Jorge Luis González Estrada, Octavio Andrés |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Bello Suarez, Andres Felipe Rios Calderon, Henry Alejandro |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Mallado Estado Estable Estado Transitorio |
topic |
Mallado Estado Estable Estado Transitorio Mesh Transient State Steady State |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
Mesh Transient State Steady State |
description |
En el presente documento presentamos una metodología para modelar y simular la transferencia de calor en un pistón. Para esto se modela el pistón de una guadañadora mediante una herramienta CAD; se establecen |
publishDate |
2018 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018 2024-03-04T00:10:31Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2018 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-03-04T00:10:31Z |
dc.type.local.none.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
format |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/39176 |
dc.identifier.instname.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.reponame.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co |
url |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/39176 https://noesis.uis.edu.co |
identifier_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingenierías Fisicomecánicas |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Ingeniería Mecánica |
dc.publisher.school.none.fl_str_mv |
Escuela de Ingeniería Mecánica |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
institution |
Universidad Industrial de Santander |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/135f3008-351d-4cf3-b81f-241a2515b3f8/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/557f8a65-6515-4812-9753-1ce74426cd63/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/f11b6693-1776-4453-bd7f-ed1cb26aef47/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b77a4fbd55a2ab2adecbfd48db20f653 84500336953c8ee1a8476cb9ae8763e4 cf4eb8bcd892a9592cf5f7110f0f56e7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
DSpace at UIS |
repository.mail.fl_str_mv |
noesis@uis.edu.co |
_version_ |
1814095211209424896 |