Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander"
El presente proyecto plantea como principal objetivo, la selección y adaptación de seis de las más representativas piezas del compositor Nortesantandereano Carlos Alirio Ortega, quien vivió y trabajó desde muy joven en el municipio de Suratá. De la misma manera el trabajo pretende hacer un reconocim...
- Autores:
-
Vega Rodriguez, Fabian
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Industrial de Santander
- Repositorio:
- Repositorio UIS
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/34519
- Palabra clave:
- Carlos Alirio Ortega
Composición
Arreglos
Análisis
Historia
Bambuco
Pasillo
Suratá
Música Colombiana
Música Andina
Música De Santander
Fabián Vega
This project presents as its main objective
the selection and adaptation of six of the most representative pieces written by Carlos Alirio Ortega
a composer from Norte de Santander
Who lived and worked from a very young age in the municipality of Suratá. In the same way
this document seeks to express gratitude for the musical and pedagogical work that has been shaped over the last years in the municipality of Suratá
thanks to Master Ortega. Additionally
it is intended to gather as much information as possible about historical findings which will allow this document to illustrate the experiences
tales and anecdotes that contextualize each one of these facts. Likewise
the project will allow the creation of sharing spaces for the chosen musical pieces
through different promotion recitals made before the final presentation of the project. The instrumental format that has been chosen for the adaptation of the musical pieces is: Clarinet
Flute
Guitar
Tiple and Double bass. It is important to mention that the project intends to give away these arrangements
so the future musicians can enrich their repertoire in a significant way and conservation
on different areas
of his musical and cultural legacy
which has generated a great impact in the municipality of Suratá
Santander.
- Rights
- License
- Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
id |
UISANTADR2_92d932cf73dd287a0ceb37eb3ea5b58d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/34519 |
network_acronym_str |
UISANTADR2 |
network_name_str |
Repositorio UIS |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" |
dc.title.english.none.fl_str_mv |
Carlos Alirio, Composition, Arrangements, Analysis, History, Bambuco, Pasillo, Suratá. |
title |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" |
spellingShingle |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" Carlos Alirio Ortega Composición Arreglos Análisis Historia Bambuco Pasillo Suratá Música Colombiana Música Andina Música De Santander Fabián Vega This project presents as its main objective the selection and adaptation of six of the most representative pieces written by Carlos Alirio Ortega a composer from Norte de Santander Who lived and worked from a very young age in the municipality of Suratá. In the same way this document seeks to express gratitude for the musical and pedagogical work that has been shaped over the last years in the municipality of Suratá thanks to Master Ortega. Additionally it is intended to gather as much information as possible about historical findings which will allow this document to illustrate the experiences tales and anecdotes that contextualize each one of these facts. Likewise the project will allow the creation of sharing spaces for the chosen musical pieces through different promotion recitals made before the final presentation of the project. The instrumental format that has been chosen for the adaptation of the musical pieces is: Clarinet Flute Guitar Tiple and Double bass. It is important to mention that the project intends to give away these arrangements so the future musicians can enrich their repertoire in a significant way and conservation on different areas of his musical and cultural legacy which has generated a great impact in the municipality of Suratá Santander. |
title_short |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" |
title_full |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" |
title_fullStr |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" |
title_full_unstemmed |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" |
title_sort |
Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander" |
dc.creator.fl_str_mv |
Vega Rodriguez, Fabian |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Lozano Arias, Carlos Humberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Vega Rodriguez, Fabian |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Carlos Alirio Ortega Composición Arreglos Análisis Historia Bambuco Pasillo Suratá Música Colombiana Música Andina Música De Santander Fabián Vega |
topic |
Carlos Alirio Ortega Composición Arreglos Análisis Historia Bambuco Pasillo Suratá Música Colombiana Música Andina Música De Santander Fabián Vega This project presents as its main objective the selection and adaptation of six of the most representative pieces written by Carlos Alirio Ortega a composer from Norte de Santander Who lived and worked from a very young age in the municipality of Suratá. In the same way this document seeks to express gratitude for the musical and pedagogical work that has been shaped over the last years in the municipality of Suratá thanks to Master Ortega. Additionally it is intended to gather as much information as possible about historical findings which will allow this document to illustrate the experiences tales and anecdotes that contextualize each one of these facts. Likewise the project will allow the creation of sharing spaces for the chosen musical pieces through different promotion recitals made before the final presentation of the project. The instrumental format that has been chosen for the adaptation of the musical pieces is: Clarinet Flute Guitar Tiple and Double bass. It is important to mention that the project intends to give away these arrangements so the future musicians can enrich their repertoire in a significant way and conservation on different areas of his musical and cultural legacy which has generated a great impact in the municipality of Suratá Santander. |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
This project presents as its main objective the selection and adaptation of six of the most representative pieces written by Carlos Alirio Ortega a composer from Norte de Santander Who lived and worked from a very young age in the municipality of Suratá. In the same way this document seeks to express gratitude for the musical and pedagogical work that has been shaped over the last years in the municipality of Suratá thanks to Master Ortega. Additionally it is intended to gather as much information as possible about historical findings which will allow this document to illustrate the experiences tales and anecdotes that contextualize each one of these facts. Likewise the project will allow the creation of sharing spaces for the chosen musical pieces through different promotion recitals made before the final presentation of the project. The instrumental format that has been chosen for the adaptation of the musical pieces is: Clarinet Flute Guitar Tiple and Double bass. It is important to mention that the project intends to give away these arrangements so the future musicians can enrich their repertoire in a significant way and conservation on different areas of his musical and cultural legacy which has generated a great impact in the municipality of Suratá Santander. |
description |
El presente proyecto plantea como principal objetivo, la selección y adaptación de seis de las más representativas piezas del compositor Nortesantandereano Carlos Alirio Ortega, quien vivió y trabajó desde muy joven en el municipio de Suratá. De la misma manera el trabajo pretende hacer un reconocimiento a la labor musical y pedagógica del maestro, que gracias a su aporte en vida y su influencia después de su muerte ha permitido gestar un destacado desarrollo cultural en el municipio de Suratá Adicionalmente se pretende recopilar la mayor cantidad de hallazgos históricos que permitan ilustrar las vivencias, experiencias, historias y anécdotas que contextualicen cada uno de estos hechos. El proyecto de igual manera permitirá la creación de espacios para la socialización de las obras seleccionadas, mediante la presentación de diferentes recitales de difusión previos a la sustentación como mecanismo de promoción El formato instrumental seleccionado para realizar la adaptación de las piezas escogidas para tal fin es: clarinete, flauta traversa, guitarra, tiple y contrabajo. Es importante mencionar que el proyecto pretende brindar estas adaptaciones para que futuras agrupaciones incrementen de manera significativa sus repertorios y de manera colateral realicen difusión de la obra del maestro Carlos Alirio Ortega y por ende se logre perpetuar en diferentes ámbitos este legado cultural y musical que ha generado un fuerte impacto en el municipio de Suratá Santander. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2016 2024-03-03T22:38:52Z |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-03-03T22:38:52Z |
dc.type.local.none.fl_str_mv |
Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
dc.type.hasversion.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.coar.none.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
format |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/34519 |
dc.identifier.instname.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.reponame.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co |
url |
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/34519 https://noesis.uis.edu.co |
identifier_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Humanas |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Licenciatura en Música |
dc.publisher.school.none.fl_str_mv |
Escuela de Artes y Música |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Industrial de Santander |
institution |
Universidad Industrial de Santander |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/5dc3f385-408a-4d60-8b31-79b21642b767/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/e2d1d737-2fb5-44f4-b7a2-8b77c9b95b2d/download https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/94362c39-5a8e-4a74-a680-509ab0197a3a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0e7cc7e4d3f39afb25f12528583e822b 4a193ffcc007b002049054d2addda400 47bdd18a874b71930f8ab8c2cd94aad3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
DSpace at UIS |
repository.mail.fl_str_mv |
noesis@uis.edu.co |
_version_ |
1814095219759513600 |
spelling |
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Lozano Arias, Carlos HumbertoVega Rodriguez, Fabian2024-03-03T22:38:52Z20162024-03-03T22:38:52Z20162016https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/34519Universidad Industrial de SantanderUniversidad Industrial de Santanderhttps://noesis.uis.edu.coEl presente proyecto plantea como principal objetivo, la selección y adaptación de seis de las más representativas piezas del compositor Nortesantandereano Carlos Alirio Ortega, quien vivió y trabajó desde muy joven en el municipio de Suratá. De la misma manera el trabajo pretende hacer un reconocimiento a la labor musical y pedagógica del maestro, que gracias a su aporte en vida y su influencia después de su muerte ha permitido gestar un destacado desarrollo cultural en el municipio de Suratá Adicionalmente se pretende recopilar la mayor cantidad de hallazgos históricos que permitan ilustrar las vivencias, experiencias, historias y anécdotas que contextualicen cada uno de estos hechos. El proyecto de igual manera permitirá la creación de espacios para la socialización de las obras seleccionadas, mediante la presentación de diferentes recitales de difusión previos a la sustentación como mecanismo de promoción El formato instrumental seleccionado para realizar la adaptación de las piezas escogidas para tal fin es: clarinete, flauta traversa, guitarra, tiple y contrabajo. Es importante mencionar que el proyecto pretende brindar estas adaptaciones para que futuras agrupaciones incrementen de manera significativa sus repertorios y de manera colateral realicen difusión de la obra del maestro Carlos Alirio Ortega y por ende se logre perpetuar en diferentes ámbitos este legado cultural y musical que ha generado un fuerte impacto en el municipio de Suratá Santander.PregradoLicenciado en MúsicaMusic and legacy as a source of artistic projection in the municipality of suratá, santanderapplication/pdfspaUniversidad Industrial de SantanderFacultad de Ciencias HumanasLicenciatura en MúsicaEscuela de Artes y MúsicaCarlos Alirio OrtegaComposiciónArreglosAnálisisHistoriaBambucoPasilloSuratáMúsica ColombianaMúsica AndinaMúsica De SantanderFabián VegaThis project presents as its main objectivethe selection and adaptation of six of the most representative pieces written by Carlos Alirio Ortegaa composer from Norte de SantanderWho lived and worked from a very young age in the municipality of Suratá. In the same waythis document seeks to express gratitude for the musical and pedagogical work that has been shaped over the last years in the municipality of Suratáthanks to Master Ortega. Additionallyit is intended to gather as much information as possible about historical findings which will allow this document to illustrate the experiencestales and anecdotes that contextualize each one of these facts. Likewisethe project will allow the creation of sharing spaces for the chosen musical piecesthrough different promotion recitals made before the final presentation of the project. The instrumental format that has been chosen for the adaptation of the musical pieces is: ClarinetFluteGuitarTiple and Double bass. It is important to mention that the project intends to give away these arrangementsso the future musicians can enrich their repertoire in a significant way and conservationon different areasof his musical and cultural legacywhich has generated a great impact in the municipality of SuratáSantander.Carlos Alirio Ortega : "su música y su legado como fuente de proyección artística en el municipio de surata-Santander"Carlos Alirio, Composition, Arrangements, Analysis, History, Bambuco, Pasillo, Suratá.Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceORIGINALCarta de autorización.pdfapplication/pdf338714https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/5dc3f385-408a-4d60-8b31-79b21642b767/download0e7cc7e4d3f39afb25f12528583e822bMD51Documento.pdfapplication/pdf13263500https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/e2d1d737-2fb5-44f4-b7a2-8b77c9b95b2d/download4a193ffcc007b002049054d2addda400MD52Nota de proyecto.pdfapplication/pdf203006https://noesis.uis.edu.co/bitstreams/94362c39-5a8e-4a74-a680-509ab0197a3a/download47bdd18a874b71930f8ab8c2cd94aad3MD5320.500.14071/34519oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/345192024-03-03 17:38:52.945http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/open.accesshttps://noesis.uis.edu.coDSpace at UISnoesis@uis.edu.co |