La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948

This article will approach to the citizen’s model and the construction of the Nation-State in Colombia. Likewise, a critical reading of the research problem is developed from the “educational path”, understood as one of the strategies used in the developing Latin American countries to create a citiz...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Industrial de Santander
Repositorio:
Repositorio UIS
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/4852
Acceso en línea:
https://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/5062
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/4852
Palabra clave:
Colombia
education
citizenship
history
nation
Colombia
educación
ciudadanía
historia
nación
Colombia
educação
cidadania
história
nação
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
id UISANTADR2_345e153b09680f7ca329e91e86d269ea
oai_identifier_str oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/4852
network_acronym_str UISANTADR2
network_name_str Repositorio UIS
repository_id_str
dc.title.es-ES.fl_str_mv La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
dc.title.en-US.fl_str_mv Education in the construction of a citizen’s model, 1910-1948
dc.title.pt-BR.fl_str_mv A educação na construção da idéia de cidadão, 1910-1948
title La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
spellingShingle La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
Colombia
education
citizenship
history
nation
Colombia
educación
ciudadanía
historia
nación
Colombia
educação
cidadania
história
nação
title_short La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
title_full La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
title_fullStr La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
title_full_unstemmed La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
title_sort La educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948
dc.subject.en-US.fl_str_mv Colombia
education
citizenship
history
nation
topic Colombia
education
citizenship
history
nation
Colombia
educación
ciudadanía
historia
nación
Colombia
educação
cidadania
história
nação
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Colombia
educación
ciudadanía
historia
nación
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv Colombia
educação
cidadania
história
nação
description This article will approach to the citizen’s model and the construction of the Nation-State in Colombia. Likewise, a critical reading of the research problem is developed from the “educational path”, understood as one of the strategies used in the developing Latin American countries to create a citizen’s model and contribute to the production of the intended cultural homogeneity. This a topic of a growing concern in our country, since it is related to the understanding of the creation process of a nation and the construction of the State, and especially, by the contribution to the history of education in that regard. The documentation task led to identify and create an archive of the research, in which the school handbooks and the official documentation are crucial as well. According to the documentary search, a total of 40 school texts or handbooks were found, out of which 19 were about the History of Colombia, 16 to Civic Instruction and 5 to Good manners. The history, civic instruction and good manners handbooks, and the official documentation of the time comprise the historical materials that, through the criticism of the sources and the interpretation, help us understand the projects at stake, the expectations of the different concerned groups and the tensions experiences, to the extent expressed by the institutional designs, the ideas or values about the education of that citizen that the Colombian nation needed and about how to disseminate them between the students at that time.
publishDate 2015
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-03-14T20:05:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-03-14T20:05:51Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/5062
10.18273/revanu.v20n2-2015007
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/4852
url https://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/5062
https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/4852
identifier_str_mv 10.18273/revanu.v20n2-2015007
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/5062/5403
https://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/5062/6083
dc.rights.license.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
dc.rights.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Industrial de Santander
dc.source.es-ES.fl_str_mv Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; 183-213
dc.source.en-US.fl_str_mv Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; Vol. 20 No. 2 (2015): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; 183-213
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; v. 20 n. 2 (2015): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; 183-213
dc.source.none.fl_str_mv 2145-8499
0122-2066
institution Universidad Industrial de Santander
repository.name.fl_str_mv DSpace at UIS
repository.mail.fl_str_mv noesis@uis.edu.co
_version_ 1814095221522169856
spelling Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)2015-08-192022-03-14T20:05:51Z2022-03-14T20:05:51Zhttps://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/506210.18273/revanu.v20n2-2015007https://noesis.uis.edu.co/handle/20.500.14071/4852This article will approach to the citizen’s model and the construction of the Nation-State in Colombia. Likewise, a critical reading of the research problem is developed from the “educational path”, understood as one of the strategies used in the developing Latin American countries to create a citizen’s model and contribute to the production of the intended cultural homogeneity. This a topic of a growing concern in our country, since it is related to the understanding of the creation process of a nation and the construction of the State, and especially, by the contribution to the history of education in that regard. The documentation task led to identify and create an archive of the research, in which the school handbooks and the official documentation are crucial as well. According to the documentary search, a total of 40 school texts or handbooks were found, out of which 19 were about the History of Colombia, 16 to Civic Instruction and 5 to Good manners. The history, civic instruction and good manners handbooks, and the official documentation of the time comprise the historical materials that, through the criticism of the sources and the interpretation, help us understand the projects at stake, the expectations of the different concerned groups and the tensions experiences, to the extent expressed by the institutional designs, the ideas or values about the education of that citizen that the Colombian nation needed and about how to disseminate them between the students at that time.O presente artigo estuda a idéia de cidadão e a construção do Estado - Nação na Colômbia. Igualmente, desenvolve uma leitura critica do problema de pesquisa desde a “via educacional”, entendida como uma das estratégias utilizadas nos países da América Latina em formação para modelar o cidadão e contribuir à produção da pretendida homogeneidade cultural. Este é um tema de crescente interesse no nosso país, já que está relacionado à compreensão do processo de formação da nação e construção do Estado, e em particular pelo aporte à história da educação em quanto tal. O trabalho de documentação levou a identificar e construir um arquivo da pesquisa, na que são centrais os manuais escolares e igualmente a documentação oficial. De acordo com a busca documental, encontraram-se um total de 40 textos ou manuais escolares, dos quais 19 correspondiam à História da Colômbia, 16 à Instrução Cívica e 5 a Urbanidade. Os manuais escolares de história, construção cívica e urbanidade, e a documentação oficial da época, constituem materiais históricos que por meio da critica de fontes e a interpretação, ajudam a compreender os projetos em jogo, as aspirações dos diferentes grupos de interesse e as tensões vividas, na medida que expressam os desenhos institucionais, as idéias ou valores em torno à formação desse cidadão que requeria a nação colombiana e sobre como difundi-los entre os escolares desse então.En el presente artículo se estudia la idea de ciudadano y la construcción del Estadonación en Colombia. Asimismo, se desarrolla una lectura crítica del problema de investigación desde la “vía educativa”, entendida como una de las estrategias utilizadas en los países latinoamericanos en formación para modelar el ciudadano y contribuir a la producción de la pretendida homogeneidad cultural. Este es un tema de creciente interés en nuestro país, por cuanto se relaciona con la comprensión del proceso de formación de la nación y construcción del Estado y, en particular, por el aporte a la historia de la educación. El trabajo de documentación condujo a identificar y construir un archivo de la investigación, en el que son centrales los manuales escolares y la documentación oficial. De acuerdo con la búsqueda documental se encontraron 40 textos o manuales escolares, de los cuales 19 correspondían a Historia de Colombia, 16 a Instrucción Cívica y 5 a Urbanidad. Los manuales escolares de historia, instrucción cívica, urbanidad y la documentación oficial de la época constituyen materiales históricos que mediante la crítica de fuentes y la interpretación nos ayudan a comprender los proyectos en juego, las aspiraciones de los diferentes grupos de interés y las tensiones que se vivieron, en la medida que expresan los diseños institucionales, las ideas o valores en torno a la formación del ciudadano que requería la nación colombiana y acerca de cómo difundirlos entre los escolares de ese entonces.application/pdftext/htmlspaUniversidad Industrial de Santanderhttps://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/5062/5403https://revistas.uis.edu.co/index.php/anuariohistoria/article/view/5062/6083Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; Vol. 20 Núm. 2 (2015): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; 183-213Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; Vol. 20 No. 2 (2015): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; 183-213Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; v. 20 n. 2 (2015): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras; 183-2132145-84990122-2066ColombiaeducationcitizenshiphistorynationColombiaeducaciónciudadaníahistorianaciónColombiaeducaçãocidadaniahistórianaçãoLa educación en la construcción de la idea de ciudadano, 1910-1948Education in the construction of a citizen’s model, 1910-1948A educação na construção da idéia de cidadão, 1910-1948info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Muñoz Monsalve, Mónica Marcela20.500.14071/4852oai:noesis.uis.edu.co:20.500.14071/48522022-03-16 12:39:33.422metadata.onlyhttps://noesis.uis.edu.coDSpace at UISnoesis@uis.edu.co