Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia
The Commercial Agency appears frequently in numerous commercial relations of the activity of contemporary commerce. A clear example can be identified in the usual non-regulated practice of sale or distribution of specific trademark, or non-proprietary products that unconsciously generate profits or...
- Autores:
-
Rodríguez Cavaleda, Camilo Alfonso
Jaramillo Barbosa, Jesús Leonardo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad La Gran Colombia
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UGC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ugc.edu.co:11396/2675
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11396/2675
- Palabra clave:
- Derecho comercial
Agencia mercantil
Agencia comercial de hecho Jurisprudencia
Contrato de distribución
Acto Jurídico
Derecho comercial
- Rights
- License
- Abierto (Texto Completo)
id |
UGC2_370e5046ec2996bddf2c59c64e444765 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ugc.edu.co:11396/2675 |
network_acronym_str |
UGC2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UGC |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia |
title |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia |
spellingShingle |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia Derecho comercial Agencia mercantil Agencia comercial de hecho Jurisprudencia Contrato de distribución Acto Jurídico Derecho comercial |
title_short |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia |
title_full |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia |
title_fullStr |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia |
title_full_unstemmed |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia |
title_sort |
Agencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudencia |
dc.creator.fl_str_mv |
Rodríguez Cavaleda, Camilo Alfonso Jaramillo Barbosa, Jesús Leonardo |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
Barragán, Daniel |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Rodríguez Cavaleda, Camilo Alfonso Jaramillo Barbosa, Jesús Leonardo |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Derecho comercial Agencia mercantil Agencia comercial de hecho Jurisprudencia Contrato de distribución Acto Jurídico |
topic |
Derecho comercial Agencia mercantil Agencia comercial de hecho Jurisprudencia Contrato de distribución Acto Jurídico Derecho comercial |
dc.subject.lemb.none.fl_str_mv |
Derecho comercial |
description |
The Commercial Agency appears frequently in numerous commercial relations of the activity of contemporary commerce. A clear example can be identified in the usual non-regulated practice of sale or distribution of specific trademark, or non-proprietary products that unconsciously generate profits or affect the assets of a particular entrepreneur. However, there is an extensive legal loophole regarding the definition and subsequent verification in judicial matters of the Hecho Commercial Agency. It is therefore, common in numerous cases that a network of confusion about this contract can affect the resolution motive of the Administrator of Justice with similar ones such as the supply or distribution. Therefore, it is necessary to analyze the importance that this legal relationship represents for the current commercial law. Additionally, identify its main characteristics, differences with similar commercial contracts, and finally establishing the different verification criteria derived from the jurisprudence pronounced, in this respect, during the Last 5 years. This work consists of a brief analysis on some judgments of the Supreme Court of Justice, as well as the State Council, and views on the different studies that have proposed some of the most prominent Doctors of Modern Civil and Commercial Law on the Agency of Fact |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2019-04-17T21:35:08Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2019-04-17T21:35:08Z |
dc.date.spa.fl_str_mv |
2016 |
dc.type.none.fl_str_mv |
bachelorThesis |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.spa.none.fl_str_mv |
Trabajo de grado |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11396/2675 |
url |
http://hdl.handle.net/11396/2675 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.acceso.none.fl_str_mv |
Abierto (Texto Completo) |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ |
rights_invalid_str_mv |
Abierto (Texto Completo) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.sede.spa.fl_str_mv |
Bogotá |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad La Gran Colombia |
dc.publisher.department.none.fl_str_mv |
Facultad de Derecho y Ciencias Políticas y sociales |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Derecho procesal y Jurisprudencia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad La Gran Colombia |
dc.source.none.fl_str_mv |
instname:Universidad La Gran Colombia reponame:Repositorio Institucional UGC |
instname_str |
Universidad La Gran Colombia |
institution |
Universidad La Gran Colombia |
reponame_str |
Repositorio Institucional UGC |
collection |
Repositorio Institucional UGC |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ugc7.repositoriodigital.com/bitstreams/140abce2-af09-4f16-aadc-25ea2e1bbe11/download https://ugc7.repositoriodigital.com/bitstreams/7be1d732-25a0-491f-8676-7b6cd7a07860/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
07d739b6188364924c8018b4ff800f52 c564e5d45e0380db135ae1d894a331d1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional - Universidad La Gran Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ugc.edu.co |
_version_ |
1814094626906177536 |
spelling |
Barragán, DanielRodríguez Cavaleda, Camilo AlfonsoJaramillo Barbosa, Jesús LeonardoAbogado(a)Bogotá20162019-04-17T21:35:08Z2019-04-17T21:35:08ZThe Commercial Agency appears frequently in numerous commercial relations of the activity of contemporary commerce. A clear example can be identified in the usual non-regulated practice of sale or distribution of specific trademark, or non-proprietary products that unconsciously generate profits or affect the assets of a particular entrepreneur. However, there is an extensive legal loophole regarding the definition and subsequent verification in judicial matters of the Hecho Commercial Agency. It is therefore, common in numerous cases that a network of confusion about this contract can affect the resolution motive of the Administrator of Justice with similar ones such as the supply or distribution. Therefore, it is necessary to analyze the importance that this legal relationship represents for the current commercial law. Additionally, identify its main characteristics, differences with similar commercial contracts, and finally establishing the different verification criteria derived from the jurisprudence pronounced, in this respect, during the Last 5 years. This work consists of a brief analysis on some judgments of the Supreme Court of Justice, as well as the State Council, and views on the different studies that have proposed some of the most prominent Doctors of Modern Civil and Commercial Law on the Agency of FactLa agencia comercial de hecho se presenta frecuentemente en numerosas relaciones mercantiles de la actividad de comercio contemporánea. Un claro ejemplo se puede identificar en el ejercicio habitual no reglado realizado por un empresario donde se incluye la venta o distribución de productos específicos de marca registrada o no, que inconscientemente genera ganancias o afectan el patrimonio de un empresario en particular. No obstante, se parte del problema que existe una extensa laguna jurídica con respecto a la definición y posterior comprobación en materia judicial de la Agencia Comercial de Hecho. Por ello es habitual que se presenten numerosos casos donde la motivación resolutiva del Administrador de Justicia puede verse afectada por una red de confusiones sobre éste contrato con otros similares tales como el suministro o la distribución o el de comisionista. Este artículo reúne las principales nociones de la Doctrina y la jurisprudencia en torno a la Agencia comercial de hecho, su similitud y principales diferencias con la agencia comercial que trata el artículo 1317 y siguientes del Código de Comercio Colombiano. Reúne los principales criterios judiciales en torno a la Agencia de hecho que ha fundamentado la jurisprudencia de la sala civil de Corte Suprema de Justicia. Palabras clave: Derecho comercial, Agencia mercantil, Agencia comercial de hecho Jurisprudencia, Doctrina, Contrato de distribución, Agente, Empresario, Acto Jurídicoapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11396/2675spaUniversidad La Gran ColombiaFacultad de Derecho y Ciencias Políticas y socialesDerecho procesal y JurisprudenciaAbierto (Texto Completo)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2instname:Universidad La Gran Colombiareponame:Repositorio Institucional UGCDerecho comercialAgencia mercantilAgencia comercial de hecho JurisprudenciaContrato de distribuciónActo JurídicoDerecho comercialAgencia comercial de hecho y su comprobación en la jurisprudenciabachelorThesisTrabajo de gradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fORIGINALAgencia_comercial_hecho.pdfapplication/pdf370592https://ugc7.repositoriodigital.com/bitstreams/140abce2-af09-4f16-aadc-25ea2e1bbe11/download07d739b6188364924c8018b4ff800f52MD51THUMBNAILAgencia_comercial_hecho.pdf.jpgAgencia_comercial_hecho.pdf.jpgimage/jpeg4291https://ugc7.repositoriodigital.com/bitstreams/7be1d732-25a0-491f-8676-7b6cd7a07860/downloadc564e5d45e0380db135ae1d894a331d1MD5211396/2675oai:ugc7.repositoriodigital.com:11396/26752020-10-24 21:56:30.302https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/https://ugc7.repositoriodigital.comRepositorio Institucional - Universidad La Gran Colombiarepositorio@ugc.edu.co |