Promoción y prevención para el cuidado integral de la salud en el viejo: una nueva propuesta curricular. Facultad de enfermería. Universidad de Antioquia 1997.

ABSTRACT: The purpose of this new curriculum proposal is to favor the culture of promotion and prevention in the nursing community of the University of Antioquia in order to be used in the health service institutions and collective subjects of health care. This proposal is presented taking into cons...

Full description

Autores:
Ospina Rave, Beatriz Elena
Ramírez Gómez, Martha Cecilia
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
1998
Institución:
Universidad de Antioquia
Repositorio:
Repositorio UdeA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/4642
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10495/4642
Palabra clave:
Promoción de la salud
Anciano
Envejecimiento
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description ABSTRACT: The purpose of this new curriculum proposal is to favor the culture of promotion and prevention in the nursing community of the University of Antioquia in order to be used in the health service institutions and collective subjects of health care. This proposal is presented taking into consideration an integral approach of health and care in elderly by means of teaching-assistance integrating programs. The development of this education proposal starts from placing the elderly within the social, political, cultural, education, and health contexts, which allows the identification of solving problems and needs by multidisciplinary work projects in order to contribute to see and live the getting-old process as a part of the human vital process. It is basic for old people to build their life project with the meaningful support of people surrounding them as well as society. Thematic subnuclei are identified to allow the intervention of the problems and their priority. Rather than gathering courses, it is question of integrating different disciplines, creating living-together spaces, and scenarios of socialization (home and family) to contribute knowledge to the study, interpretation, explanation, and solution of problems. The projects for the human and social development of elderly should answer the needs to educate human resources in health and the social demands in order to have a truly changing education project.
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The development of this education proposal starts from placing the elderly within the social, political, cultural, education, and health contexts, which allows the identification of solving problems and needs by multidisciplinary work projects in order to contribute to see and live the getting-old process as a part of the human vital process. It is basic for old people to build their life project with the meaningful support of people surrounding them as well as society. Thematic subnuclei are identified to allow the intervention of the problems and their priority. Rather than gathering courses, it is question of integrating different disciplines, creating living-together spaces, and scenarios of socialization (home and family) to contribute knowledge to the study, interpretation, explanation, and solution of problems. The projects for the human and social development of elderly should answer the needs to educate human resources in health and the social demands in order to have a truly changing education project.RESUMEN: El objetivo de la propuesta curricular formulada es fomentar la cultura de la promoción y prevención en la comunidad de enfermería de la Universidad de Antioquia, para ser aplicada en las instituciones de servicio de salud y en colectivos sujetos de atención. Dicha propuesta se presenta con un enfoque integral de la salud y del cuidado del viejo, a través de los programas de integración docencia-asistencia. El desarrollo de esta propuesta educativa, con proyección humana y social, parte de la ubicación del viejo en el contexto social, político, cultural, educativo y de salud, lo cual permite la identificación de problemas y necesidades, solucionables mediante proyectos de trabajo interdisciplinario que contribuyan a mirar y vivenciar El envejecimiento como parte del proceso vital humano. Es fundamental que el viejo construya su proyecto de vida con el aporte significativo de las personas que lo rodean y de la sociedad en general. Se pretenden identificar los subnúcleos temáticos que posibilitan la intervención de los problemas priorizados; no se trata de reunir asignaturas, se plantea la integración de diferentes disciplinas, la creación de espacios vivenciales, y escenarios de socialización, (hogar y familia) que aporten su saber al estudio, interpretación, explicación y solución de los mismos. Los proyectos para el desarrollo humano y social de la población vieja, deben responder a las necesidades de formación del talento humano en salud y al as demandas sociales con el fin de que el proyecto educativo sea realmente transformador.application/pdfspaUniversidad de Antioquia, Facultad de EnfermeríaMedellín, Colombiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/redcol/resource_type/CJournalArticleArtículo de revistahttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Promoción de la saludAncianoEnvejecimientoHealth promotionAgedAgingPromoción y prevención para el cuidado integral de la salud en el viejo: una nueva propuesta curricular. Facultad de enfermería. 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