Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015

ABSTRACT: The road incidents in Medellin occur daily, the figures that are currently handled both from the Ministry of Mobility and the studies that are addressed from the Faculty of Public Health of the University of Antioquia give an account of how they affect the citizens of all Social classes, f...

Full description

Autores:
Cárcamo Londoño, Yanet Liliana
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de Antioquia
Repositorio:
Repositorio UdeA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/14236
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10495/14236
Palabra clave:
Medellín (Antioquia)
Movilidad
Incidentes
Vehículos
Motociclistas
Transeuntes
Transporte público
Consecuencias sociales
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
id UDEA2_6363263a3c6d1befcd03f141d96c009a
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/14236
network_acronym_str UDEA2
network_name_str Repositorio UdeA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
title Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
spellingShingle Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
Medellín (Antioquia)
Movilidad
Incidentes
Vehículos
Motociclistas
Transeuntes
Transporte público
Consecuencias sociales
title_short Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
title_full Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
title_fullStr Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
title_full_unstemmed Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
title_sort Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015
dc.creator.fl_str_mv Cárcamo Londoño, Yanet Liliana
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Chica Salazar, Wilson León
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Cárcamo Londoño, Yanet Liliana
dc.subject.lemb.none.fl_str_mv Medellín (Antioquia)
Movilidad
Incidentes
Vehículos
Motociclistas
Transeuntes
Transporte público
Consecuencias sociales
topic Medellín (Antioquia)
Movilidad
Incidentes
Vehículos
Motociclistas
Transeuntes
Transporte público
Consecuencias sociales
description ABSTRACT: The road incidents in Medellin occur daily, the figures that are currently handled both from the Ministry of Mobility and the studies that are addressed from the Faculty of Public Health of the University of Antioquia give an account of how they affect the citizens of all Social classes, from pedestrians, cyclists and all the means of transport that are used in the city such as private cars, public transport and especially motorcyclists. The objective of this project is to explain the social consequences that motorcycle rider incidents leave to the city of Medellin, based on the statistics of road incidents in the city by the year 2015, selected some direct actors of these, that is to say People who were involved in road incidents by this date, who agreed to be interviewed. This research is of a qualitative, descriptive level in the communication of the findings about the social consequences of the Road Incidents in Medellin by 2015. This paper describes the experiences of different actors, who from the mobility suffered and felt the consequences that leave the road incidents to each of those involved in these events. We conducted semi-structured interviews that allowed us to understand the different situations that live both them and their families. The analysis categories give an account of the impacts that these road events generate not only to each of the people involved, but also to their families, affecting in the same way the society in general that is not yet aware of the risks and consequences Which bring the IV that daily occur in our city.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2020-05-08T17:17:16Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2020-05-08T17:17:16Z
dc.type.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
dc.type.hasversion.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/draft
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv https://purl.org/redcol/resource_type/TP
dc.type.local.spa.fl_str_mv Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str draft
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10495/14236
url http://hdl.handle.net/10495/14236
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.rights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 42
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv Medellín, Colombia
institution Universidad de Antioquia
bitstream.url.fl_str_mv http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14236/2/CarcamoYanet_2017_ConsecuenciasSocialesIncidentes.pdf
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14236/5/license_rdf
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14236/6/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 03141b119dddc8f58f8688bb1814161f
b88b088d9957e670ce3b3fbe2eedbc13
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Antioquia
repository.mail.fl_str_mv andres.perez@udea.edu.co
_version_ 1812173093932630016
spelling Chica Salazar, Wilson LeónCárcamo Londoño, Yanet Liliana2020-05-08T17:17:16Z2020-05-08T17:17:16Z2017http://hdl.handle.net/10495/14236ABSTRACT: The road incidents in Medellin occur daily, the figures that are currently handled both from the Ministry of Mobility and the studies that are addressed from the Faculty of Public Health of the University of Antioquia give an account of how they affect the citizens of all Social classes, from pedestrians, cyclists and all the means of transport that are used in the city such as private cars, public transport and especially motorcyclists. The objective of this project is to explain the social consequences that motorcycle rider incidents leave to the city of Medellin, based on the statistics of road incidents in the city by the year 2015, selected some direct actors of these, that is to say People who were involved in road incidents by this date, who agreed to be interviewed. This research is of a qualitative, descriptive level in the communication of the findings about the social consequences of the Road Incidents in Medellin by 2015. This paper describes the experiences of different actors, who from the mobility suffered and felt the consequences that leave the road incidents to each of those involved in these events. We conducted semi-structured interviews that allowed us to understand the different situations that live both them and their families. The analysis categories give an account of the impacts that these road events generate not only to each of the people involved, but also to their families, affecting in the same way the society in general that is not yet aware of the risks and consequences Which bring the IV that daily occur in our city.RESUMEN: Los Incidentes viales en Medellín ocurren a diario, las cifras que se manejan actualmente tanto desde la Secretaría de Movilidad como desde los estudios que se abordan desde la Facultad de Salud Pública de la Universidad de Antioquia dan cuenta de cómo afectan a los ciudadanos de todas las clases sociales, desde peatones, ciclistas y todos los medios de transporte que se usan en la ciudad como son los carros particulares, el transporte público y especialmente a los motociclistas. El objetivo de este proyecto es explicar las consecuencias sociales que dejan los Incidentes Viales de motociclistas a la ciudad de Medellín, se tomó como base las estadísticas de incidentes viales en la ciudad para el año 2015, se escogieron algunos actores directos de éstos, es decir personas que estuvieron involucradas en los incidentes viales para esta fecha, los cuales aceptaron ser entrevistados. Esta investigación es de enfoque cualitativo, de nivel descriptivo en la comunicación de los hallazgos sobre las consecuencias sociales de los Incidentes viales en Medellín para el 2015. En este trabajo se describen las experiencias de diferentes actores, quienes desde la movilidad sufrieron y sintieron las consecuencias que dejan los incidentes viales a cada uno de los que participan en estos hechos. Se realizaron entrevistas semiestructuradas que nos permitieron comprender las diferentes situaciones que viven tanto ellos como sus familias. Las categorías de análisis dan cuenta de los impactos que estos hechos viales generan no sólo a cada una de las personas involucradas, sino también a sus familias, afectando de igual forma a la sociedad en general que aún no es consciente de los riesgos y las consecuencias que traen los IV que a diario ocurren en nuestra ciudad.42application/pdfspainfo:eu-repo/semantics/draftinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttps://purl.org/redcol/resource_type/TPTesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradohttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcceAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 ColombiaAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombiainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Consecuencias sociales de los incidentes viales en la ciudad de Medellín 2015Medellín, ColombiaMedellín (Antioquia)MovilidadIncidentesVehículosMotociclistasTranseuntesTransporte públicoConsecuencias socialesSociólogaPregradoFacultad de Ciencias Sociales y Humanas. Carrera de SociologíaUniversidad de AntioquiaORIGINALCarcamoYanet_2017_ConsecuenciasSocialesIncidentes.pdfCarcamoYanet_2017_ConsecuenciasSocialesIncidentes.pdfTrabajo de grado de pregradoapplication/pdf890248http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14236/2/CarcamoYanet_2017_ConsecuenciasSocialesIncidentes.pdf03141b119dddc8f58f8688bb1814161fMD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8823http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14236/5/license_rdfb88b088d9957e670ce3b3fbe2eedbc13MD55LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14236/6/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5610495/14236oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/142362021-06-14 21:58:39.292Repositorio Institucional Universidad de Antioquiaandres.perez@udea.edu.coTk9URTogUExBQ0UgWU9VUiBPV04gTElDRU5TRSBIRVJFClRoaXMgc2FtcGxlIGxpY2Vuc2UgaXMgcHJvdmlkZWQgZm9yIGluZm9ybWF0aW9uYWwgcHVycG9zZXMgb25seS4KCk5PTi1FWENMVVNJVkUgRElTVFJJQlVUSU9OIExJQ0VOU0UKCkJ5IHNpZ25pbmcgYW5kIHN1Ym1pdHRpbmcgdGhpcyBsaWNlbnNlLCB5b3UgKHRoZSBhdXRob3Iocykgb3IgY29weXJpZ2h0Cm93bmVyKSBncmFudHMgdG8gRFNwYWNlIFVuaXZlcnNpdHkgKERTVSkgdGhlIG5vbi1leGNsdXNpdmUgcmlnaHQgdG8gcmVwcm9kdWNlLAp0cmFuc2xhdGUgKGFzIGRlZmluZWQgYmVsb3cpLCBhbmQvb3IgZGlzdHJpYnV0ZSB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gKGluY2x1ZGluZwp0aGUgYWJzdHJhY3QpIHdvcmxkd2lkZSBpbiBwcmludCBhbmQgZWxlY3Ryb25pYyBmb3JtYXQgYW5kIGluIGFueSBtZWRpdW0sCmluY2x1ZGluZyBidXQgbm90IGxpbWl0ZWQgdG8gYXVkaW8gb3IgdmlkZW8uCgpZb3UgYWdyZWUgdGhhdCBEU1UgbWF5LCB3aXRob3V0IGNoYW5naW5nIHRoZSBjb250ZW50LCB0cmFuc2xhdGUgdGhlCnN1Ym1pc3Npb24gdG8gYW55IG1lZGl1bSBvciBmb3JtYXQgZm9yIHRoZSBwdXJwb3NlIG9mIHByZXNlcnZhdGlvbi4KCllvdSBhbHNvIGFncmVlIHRoYXQgRFNVIG1heSBrZWVwIG1vcmUgdGhhbiBvbmUgY29weSBvZiB0aGlzIHN1Ym1pc3Npb24gZm9yCnB1cnBvc2VzIG9mIHNlY3VyaXR5LCBiYWNrLXVwIGFuZCBwcmVzZXJ2YXRpb24uCgpZb3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgdGhlIHN1Ym1pc3Npb24gaXMgeW91ciBvcmlnaW5hbCB3b3JrLCBhbmQgdGhhdCB5b3UgaGF2ZQp0aGUgcmlnaHQgdG8gZ3JhbnQgdGhlIHJpZ2h0cyBjb250YWluZWQgaW4gdGhpcyBsaWNlbnNlLiBZb3UgYWxzbyByZXByZXNlbnQKdGhhdCB5b3VyIHN1Ym1pc3Npb24gZG9lcyBub3QsIHRvIHRoZSBiZXN0IG9mIHlvdXIga25vd2xlZGdlLCBpbmZyaW5nZSB1cG9uCmFueW9uZSdzIGNvcHlyaWdodC4KCklmIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uIGNvbnRhaW5zIG1hdGVyaWFsIGZvciB3aGljaCB5b3UgZG8gbm90IGhvbGQgY29weXJpZ2h0LAp5b3UgcmVwcmVzZW50IHRoYXQgeW91IGhhdmUgb2J0YWluZWQgdGhlIHVucmVzdHJpY3RlZCBwZXJtaXNzaW9uIG9mIHRoZQpjb3B5cmlnaHQgb3duZXIgdG8gZ3JhbnQgRFNVIHRoZSByaWdodHMgcmVxdWlyZWQgYnkgdGhpcyBsaWNlbnNlLCBhbmQgdGhhdApzdWNoIHRoaXJkLXBhcnR5IG93bmVkIG1hdGVyaWFsIGlzIGNsZWFybHkgaWRlbnRpZmllZCBhbmQgYWNrbm93bGVkZ2VkCndpdGhpbiB0aGUgdGV4dCBvciBjb250ZW50IG9mIHRoZSBzdWJtaXNzaW9uLgoKSUYgVEhFIFNVQk1JU1NJT04gSVMgQkFTRUQgVVBPTiBXT1JLIFRIQVQgSEFTIEJFRU4gU1BPTlNPUkVEIE9SIFNVUFBPUlRFRApCWSBBTiBBR0VOQ1kgT1IgT1JHQU5JWkFUSU9OIE9USEVSIFRIQU4gRFNVLCBZT1UgUkVQUkVTRU5UIFRIQVQgWU9VIEhBVkUKRlVMRklMTEVEIEFOWSBSSUdIVCBPRiBSRVZJRVcgT1IgT1RIRVIgT0JMSUdBVElPTlMgUkVRVUlSRUQgQlkgU1VDSApDT05UUkFDVCBPUiBBR1JFRU1FTlQuCgpEU1Ugd2lsbCBjbGVhcmx5IGlkZW50aWZ5IHlvdXIgbmFtZShzKSBhcyB0aGUgYXV0aG9yKHMpIG9yIG93bmVyKHMpIG9mIHRoZQpzdWJtaXNzaW9uLCBhbmQgd2lsbCBub3QgbWFrZSBhbnkgYWx0ZXJhdGlvbiwgb3RoZXIgdGhhbiBhcyBhbGxvd2VkIGJ5IHRoaXMKbGljZW5zZSwgdG8geW91ciBzdWJtaXNzaW9uLgo=