Relaciones entre estilos de personalidad y tipos de consumo de alcohol

ABSTRACT: To detect the rate of alcohol consumption and its relation to personality styles in the adult population of the town of “El Retiro” (Antioquia, Colombia). Method. The study was cross-sectional, descriptive and correlational. Two instruments were applied, the Millon Inventory of Personality...

Full description

Autores:
Castañeda Arcila, Jairo Andrés
Chaves Castaño, Liliana
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad de Antioquia
Repositorio:
Repositorio UdeA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/8555
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10495/8555
Palabra clave:
Abuso de alcohol
Consumo de bebidas alcohólicas
El Retiro (Antioquia)
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Personalidad
Abuso de substancias
Substance abuse
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description ABSTRACT: To detect the rate of alcohol consumption and its relation to personality styles in the adult population of the town of “El Retiro” (Antioquia, Colombia). Method. The study was cross-sectional, descriptive and correlational. Two instruments were applied, the Millon Inventory of Personality (MIPS) and Alcohol Use Disorder Identification Test (Audit) in a sample of 61 participants, of which 33 were men and 28 were women. Results. The most common rate of drinking in El Retiro was Safe Consumption (68.9%). There were statistically significant differences in the rate of alcohol consumption by gender, with men in particular showing alcohol dependence. In the case of men, alcohol consumption is related to personality styles such as Innovation (r = 0.35) Discrepancy (r = 0.40), and Domain (r = 0.46) and in women Discrepancy (r = 0.38), Expansion (r = 0.39), Modification (r = 0.40) and Adequacy (r = 0.42). Consumption of risk for both genders correlated to the style of systematization (r = 0.67), harmful use with protection (r = 0.89) and alcohol dependence with indecision (r =0.99). Conclusion. The three main categories which group the personality styles of motivational goals, cognitive modes and interpersonal behaviors are differentially associated with consumption without risk, with risk, harmful and dependent, with significant gender-related differences when taking into account personality style and consumption.
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In the case of men, alcohol consumption is related to personality styles such as Innovation (r = 0.35) Discrepancy (r = 0.40), and Domain (r = 0.46) and in women Discrepancy (r = 0.38), Expansion (r = 0.39), Modification (r = 0.40) and Adequacy (r = 0.42). Consumption of risk for both genders correlated to the style of systematization (r = 0.67), harmful use with protection (r = 0.89) and alcohol dependence with indecision (r =0.99). Conclusion. The three main categories which group the personality styles of motivational goals, cognitive modes and interpersonal behaviors are differentially associated with consumption without risk, with risk, harmful and dependent, with significant gender-related differences when taking into account personality style and consumption.RESUMEN: Esta investigación buscó identificar, en la población adulta del municipio de El Retiro (Antioquia), los tipos de consumo de alcohol, así como su relación con estilos de personalidad. Método. Se realizó un estudio transversal, descriptivo y correlacional. Se aplicaron dos instrumentos, Millon Inventory of Personality (MIPS) y Alcohol Use Disorder Identification Test (Audit) en una muestra de 61 participantes, de los cuales 33 fueron hombres y 28 mujeres. Resultados. El tipo de consumo de bebidas alcohólicas más frecuente en el municipio de El Retiro fue el consumo sin riesgo (68.9%). Además, se presentaron diferencias estadísticamente significativas en el tipo de consumo de alcohol según el género. Particularmente, los hombres registraron dependencia al alcohol. Asimismo, se halló que en los hombres el consumo de alcohol se encuentra relacionado con los estilos de personalidad como la innovación (r = 0.35), la discrepancia (r = 0.40) y el dominio (r = 0.46); mientras que en las mujeres se relacionan con la discrepancia (r = 0.38), la expansión (r = 0.39), la modificación (r = 0.40) y la adecuación (r = 0.42). Para ambos géneros, el consumo de riesgo se correlaciona con el estilo de sistematización (r = 0.67), el consumo perjudicial con la protección (r = 0.89) y la dependencia al alcohol con la indecisión (r = 0.99). Conclusión. Las tres categorías en las que se agrupan los estilos de personalidad (metas motivacionales, modos cognitivos y comportamientos interpersonales), se asociaron diferencialmente con el consumo sin riesgo, con riesgo, perjudicial y dependencia, encontrando que estas relaciones entre estilo de personalidad y consumo también muestran diferencia por género.application/pdfspaPontificia Universidad Javeriana, Facultad de Humanidades y Ciencias SocialesGrupo de Investigación en Psicología CognitivaColombiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1https://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de investigaciónhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombiainfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Abuso de alcoholConsumo de bebidas alcohólicasEl Retiro (Antioquia)MIPS (Inventario de estilos de personalidad de Millón)PersonalidadAbuso de substanciasSubstance abuseRelaciones entre estilos de personalidad y tipos de consumo de alcoholThe relationship between personality styles and rate of alcoholic consumptionPensam. psicol.Pensamiento Psicológico5569111ORIGINALCastanedaJairo_2013_RelacionesEstilosPersonalidad.pdfCastanedaJairo_2013_RelacionesEstilosPersonalidad.pdfArtículo de Revistaapplication/pdf384237http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/8555/1/CastanedaJairo_2013_RelacionesEstilosPersonalidad.pdfa9e12dce0191e639b7bd8cf3ee608dd7MD51CC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/8555/2/license_url4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/8555/3/license_textd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD53license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/8555/4/license_rdfd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/8555/5/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5510495/8555oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/85552021-05-20 10:51:00.983Repositorio Institucional Universidad de Antioquiaandres.perez@udea.edu.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