Metodología de las encuestas telefónicas

ABSTRACT: The telephone survey of recent introduction in Colombia show to a substantive advantage with respect to the actual surveys or by costs and saving of time and access an up-to-date information as the telephone interviews are developed. Nevertheless, parallel to these evident advantages arise...

Full description

Autores:
Agudelo Viana, Luis Gabriel
Ruiz Restrepo, Jaime
Aigneren Aburto, José Miguel
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad de Antioquia
Repositorio:
Repositorio UdeA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/2685
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10495/2685
Palabra clave:
Encuestas
Encuestas telefónicas
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)
id UDEA2_22ca7f6c1dd539da6e65fbb20997108e
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/2685
network_acronym_str UDEA2
network_name_str Repositorio UdeA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Metodología de las encuestas telefónicas
title Metodología de las encuestas telefónicas
spellingShingle Metodología de las encuestas telefónicas
Encuestas
Encuestas telefónicas
title_short Metodología de las encuestas telefónicas
title_full Metodología de las encuestas telefónicas
title_fullStr Metodología de las encuestas telefónicas
title_full_unstemmed Metodología de las encuestas telefónicas
title_sort Metodología de las encuestas telefónicas
dc.creator.fl_str_mv Agudelo Viana, Luis Gabriel
Ruiz Restrepo, Jaime
Aigneren Aburto, José Miguel
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Agudelo Viana, Luis Gabriel
Ruiz Restrepo, Jaime
Aigneren Aburto, José Miguel
dc.subject.none.fl_str_mv Encuestas
Encuestas telefónicas
topic Encuestas
Encuestas telefónicas
description ABSTRACT: The telephone survey of recent introduction in Colombia show to a substantive advantage with respect to the actual surveys or by costs and saving of time and access an up-to-date information as the telephone interviews are developed. Nevertheless, parallel to these evident advantages arises the problem from the representativeness of the given information the distortion that can be given with the distribution of the obtained calls: in the homes to minors or people generally respond who do not represent the home (qualified interviewer); also there are serious problems with the perception of insecurity in the high layers what makes difficult the obtaining of reliable and valid information. This last problem has become a serious obstacle for this type of methodology."
publishDate 2010
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2010
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-06-17T18:02:56Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-06-17T18:02:56Z
dc.type.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.hasversion.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv https://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de investigación
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Agudelo, G., Ruiz Restrepo, J., & Aigneren, M. (2010). Metodología de las encuestas telefónicas. La Sociología en sus Escenarios, (21), 1–9.
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 123-8973
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10495/2685
identifier_str_mv Agudelo, G., Ruiz Restrepo, J., & Aigneren, M. (2010). Metodología de las encuestas telefónicas. La Sociología en sus Escenarios, (21), 1–9.
123-8973
url http://hdl.handle.net/10495/2685
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.*.fl_str_mv Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)
dc.rights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 9
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de Antioquia, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas
dc.publisher.group.spa.fl_str_mv Grupo Estudios de Opinión
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv Colombia
institution Universidad de Antioquia
bitstream.url.fl_str_mv http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/1/AgudeloGabriel_2010_MetodologiaEncuestasTelefonicas.pdf
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/2/license_url
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/3/license_text
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/4/license_rdf
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/5/license.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 14392b52bc986fccf7108d5585ccd76a
4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Antioquia
repository.mail.fl_str_mv andres.perez@udea.edu.co
_version_ 1812173127452459008
spelling Agudelo Viana, Luis GabrielRuiz Restrepo, JaimeAigneren Aburto, José Miguel2015-06-17T18:02:56Z2015-06-17T18:02:56Z2010Agudelo, G., Ruiz Restrepo, J., & Aigneren, M. (2010). Metodología de las encuestas telefónicas. La Sociología en sus Escenarios, (21), 1–9.123-8973http://hdl.handle.net/10495/2685ABSTRACT: The telephone survey of recent introduction in Colombia show to a substantive advantage with respect to the actual surveys or by costs and saving of time and access an up-to-date information as the telephone interviews are developed. Nevertheless, parallel to these evident advantages arises the problem from the representativeness of the given information the distortion that can be given with the distribution of the obtained calls: in the homes to minors or people generally respond who do not represent the home (qualified interviewer); also there are serious problems with the perception of insecurity in the high layers what makes difficult the obtaining of reliable and valid information. This last problem has become a serious obstacle for this type of methodology."RESUMEN: Los sondeos telefónicos de reciente introducción en Colombia muestran una ventaja sustantiva respecto a las encuestas presenciales ya sea por costos y ahorro de tiempo y acceso a una información actualizada a medida que se desarrollan las entrevistas telefónicas. Sin embargo, paralelo a estas evidentes ventajas surge el problema de la representatividad de la información dado la distorsión que se puede dar con la distribución de las llamadas logradas: generalmente en los hogares responden menores o personas que no representan el hogar (no son respondientes calificados); también hay serios problemas con la percepción de inseguridad en los estratos altos lo que dificulta la obtención de información confiable y válida. Este último problema se ha convertido en un serio obstáculo para este tipo de metodología."9application/pdfspaUniversidad de Antioquia, Facultad de Ciencias Sociales y HumanasGrupo Estudios de OpiniónColombiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1https://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de investigaciónhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/EncuestasEncuestas telefónicasMetodología de las encuestas telefónicasLa Sociología en sus Escenarios21ORIGINALAgudeloGabriel_2010_MetodologiaEncuestasTelefonicas.pdfAgudeloGabriel_2010_MetodologiaEncuestasTelefonicas.pdfArtículo de Revistaapplication/pdf177394http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/1/AgudeloGabriel_2010_MetodologiaEncuestasTelefonicas.pdf14392b52bc986fccf7108d5585ccd76aMD51CC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/2/license_url4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/3/license_textd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD53license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/4/license_rdfd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/2685/5/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5510495/2685oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/26852021-05-27 14:57:51.205Repositorio Institucional Universidad de Antioquiaandres.perez@udea.edu.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