Los consultorios juridicos y la popularización del derecho

ABSTARCT: This research paper develops the concept of popularization of science and how it should be articulated in a multidisciplinary and interdisciplinary context. The relationship of science with the environment, the need to trace the popularization and ask about its scope and how the interior o...

Full description

Autores:
Duque Quintero, Sandra Patricia
González Agudelo, Elvia María
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad de Antioquia
Repositorio:
Repositorio UdeA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/8670
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10495/8670
Palabra clave:
Ciencia jurídica
Didáctica
Educación jurídica
Popularización
Abogados
Derecho
Legal education
Legal science
Popularization
Teaching
Lawyers
Law
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
Description
Summary:ABSTARCT: This research paper develops the concept of popularization of science and how it should be articulated in a multidisciplinary and interdisciplinary context. The relationship of science with the environment, the need to trace the popularization and ask about its scope and how the interior of the university can potentiate these processes of dissemination of knowledge in all areas of acquaintance, in which the law as a leading social science should not be absent. In this sense reflects the clinical legal education as a curriculum in the training of lawyers that would popularize the law and teaching as a theoretical and practical tool to enable this process.RESUMEN: Este artículo de investigación desarrolla el concepto de popularización de la ciencia y como la misma debe articularse en un contexto multidisciplinario e interdisciplinario. Igualmente se describe que las relaciones de la ciencia con el medio, trazan la necesidad de preguntarnos sobre la popularización y sus alcances y sobre como al interior de la universidad se pueden potencializar estos procesos de divulgación del conocimiento en todas las áreas del saber, en la cual el derecho como una de las principales ciencias sociales, no debe estar ausente. En este sentido se expone la educación jurídica clínica como un espacio curricular en la formación del abogado que posibilitaría la popularización del derecho y la didáctica como una herramienta teórica y práctica que posibilitaría este proceso.