Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón
ABSTRACT: The study was conducted to assess the impact of air traffic noise on the hearing conditions of the residents in the neighborhood of the airport. Materials and methods: a cross-sectional design was applied based on random population samples of scholars and adults exposed and non-exposed to...
- Autores:
-
Londoño Fernández, Juan Luis
Restrepo Osorio, Hernando
Vieco Gómez, Germán Fernando
Quinchia Hernández, Rigoberto
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2004
- Institución:
- Universidad de Antioquia
- Repositorio:
- Repositorio UdeA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/7868
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10495/7868
- Palabra clave:
- Hipoacusia
Pérdida auditiva
Ruido
Transporte aéreo
Estudio cross-sectional
Hearing loss
Noise
Cross-sectional study
Air traffic
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)
id |
UDEA2_070676a574e12ed4755a2b811ef1fb3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/7868 |
network_acronym_str |
UDEA2 |
network_name_str |
Repositorio UdeA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón |
dc.title.alternative.spa.fl_str_mv |
Hearing effects of the air traffic noise produced by the El Dorado international airport in the populations of Engativá and Fontibon |
title |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón |
spellingShingle |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón Hipoacusia Pérdida auditiva Ruido Transporte aéreo Estudio cross-sectional Hearing loss Noise Cross-sectional study Air traffic |
title_short |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón |
title_full |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón |
title_fullStr |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón |
title_full_unstemmed |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón |
title_sort |
Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibón |
dc.creator.fl_str_mv |
Londoño Fernández, Juan Luis Restrepo Osorio, Hernando Vieco Gómez, Germán Fernando Quinchia Hernández, Rigoberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Londoño Fernández, Juan Luis Restrepo Osorio, Hernando Vieco Gómez, Germán Fernando Quinchia Hernández, Rigoberto |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Hipoacusia Pérdida auditiva Ruido Transporte aéreo Estudio cross-sectional Hearing loss Noise Cross-sectional study Air traffic |
topic |
Hipoacusia Pérdida auditiva Ruido Transporte aéreo Estudio cross-sectional Hearing loss Noise Cross-sectional study Air traffic |
description |
ABSTRACT: The study was conducted to assess the impact of air traffic noise on the hearing conditions of the residents in the neighborhood of the airport. Materials and methods: a cross-sectional design was applied based on random population samples of scholars and adults exposed and non-exposed to such noise. A level of 65 dB(A) Ldn or more in the house, or one of 85 dB(A) Lmax or SEL individually considered was defined as the criterion for exposure. In order to examine the hearing conditions of the participants a tonal laminar audiometry was performed, and the analysis was conducted according to ELI and Larsen indexes, and in the dB reduction of the hearing threshold. The crude prevalence of hearing loss in the people exposed was compared to that in the non-exposed, and a logistic model was constructed to adjust the comparison by multiple variables. Results: according to ELI extended (6.000 hertz) and Larsen indexes, prevalence of hearing loss was significantly higher among scholars and adults exposed than in the non-exposed, with 43 and 15% higher prevalence in scholars, respectively, and 32 and 11% in adults; also, according to ELI index (4.000 hertz), prevalence among adults exposed was 3% higher than that one among the non-exposed. In addition, threshold shift in both ears was significantly higher among adults exposed than in the non-exposed in all tonal frequencies, except in the 500 hertz frequency in the right ear. Conclusions: the study provides a strong evidence of the adverse effects of the air traffic noise in the hearing ability of the exposed residents. The main impact is shown in the tonal frequency of 6.000 hertz. The non-exposed population also shows a high prevalence of hearing loss. Consequently, those institutions in charge of the public health must implement preventive and control measures. |
publishDate |
2004 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2004 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2017-08-04T20:30:21Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2017-08-04T20:30:21Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.hasversion.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
https://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de investigación |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Londoño J, Restrepo H, Vieco G, Quinchia R. Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibon. Rev. Fac. Nac. Salud Pública. 2004;22(2):35-48 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
0120-386X |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10495/7868 |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
2256-3334 |
identifier_str_mv |
Londoño J, Restrepo H, Vieco G, Quinchia R. Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibon. Rev. Fac. Nac. Salud Pública. 2004;22(2):35-48 0120-386X 2256-3334 |
url |
http://hdl.handle.net/10495/7868 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofjournalabbrev.spa.fl_str_mv |
Rev. Fac. Nac. Salud Pública |
dc.rights.*.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO) |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
200 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de Antioquia, Facultad Nacional de Salud Pública |
dc.publisher.group.spa.fl_str_mv |
Seguridad y Salud en el Trabajo |
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv |
Medellín, Colombia |
institution |
Universidad de Antioquia |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/2/license_url http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/3/license_text http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/4/license_rdf http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/1/LondonoJuan_2004_EfectosAuditivosTraficoAereo.pdf http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/5/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 99d93b598cf2d26f7c60ba2343da79ff 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Antioquia |
repository.mail.fl_str_mv |
andres.perez@udea.edu.co |
_version_ |
1812173211354267648 |
spelling |
Londoño Fernández, Juan LuisRestrepo Osorio, HernandoVieco Gómez, Germán FernandoQuinchia Hernández, Rigoberto2017-08-04T20:30:21Z2017-08-04T20:30:21Z2004Londoño J, Restrepo H, Vieco G, Quinchia R. Efectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y Fontibon. Rev. Fac. Nac. Salud Pública. 2004;22(2):35-480120-386Xhttp://hdl.handle.net/10495/78682256-3334ABSTRACT: The study was conducted to assess the impact of air traffic noise on the hearing conditions of the residents in the neighborhood of the airport. Materials and methods: a cross-sectional design was applied based on random population samples of scholars and adults exposed and non-exposed to such noise. A level of 65 dB(A) Ldn or more in the house, or one of 85 dB(A) Lmax or SEL individually considered was defined as the criterion for exposure. In order to examine the hearing conditions of the participants a tonal laminar audiometry was performed, and the analysis was conducted according to ELI and Larsen indexes, and in the dB reduction of the hearing threshold. The crude prevalence of hearing loss in the people exposed was compared to that in the non-exposed, and a logistic model was constructed to adjust the comparison by multiple variables. Results: according to ELI extended (6.000 hertz) and Larsen indexes, prevalence of hearing loss was significantly higher among scholars and adults exposed than in the non-exposed, with 43 and 15% higher prevalence in scholars, respectively, and 32 and 11% in adults; also, according to ELI index (4.000 hertz), prevalence among adults exposed was 3% higher than that one among the non-exposed. In addition, threshold shift in both ears was significantly higher among adults exposed than in the non-exposed in all tonal frequencies, except in the 500 hertz frequency in the right ear. Conclusions: the study provides a strong evidence of the adverse effects of the air traffic noise in the hearing ability of the exposed residents. The main impact is shown in the tonal frequency of 6.000 hertz. The non-exposed population also shows a high prevalence of hearing loss. Consequently, those institutions in charge of the public health must implement preventive and control measures.RESUMEN: Se realizó un estudio con el fin de evaluar el efecto del ruido del tráfico aéreo en la capacidad auditiva de los habitantes de las localidades vecinas al aeropuerto. Materiales y métodos: se utilizó un diseño de cross-sectional con base en muestras aleatorias poblacionales de escolares y de adultos expuestos y no expuestos al ruido. Se consideró como exposición un nivel de 65 dB(A) Ldn o más en la vivienda, o un nivel de exposición individual Lmax o SEL de 85 dB(A) o superior. Para la evaluación de la capacidad auditiva se utilizó la audiometría tonal liminar y el análisis de los resultados se hizo con base en los índices ELI y Larsen y la disminución en decibeles del umbral auditivo. Se compraró la prevalencia cruda de hipoacusia en expuestos y no expuestos y luego se utilizó un modelo de regresión logística para ajustar la comparación por múltiples variables. Resultados: según los índices ELI extendido (6.000 hercios) y Larsen, la hipoacusia fue significativamente mayor en los escolares y en los adultos expuestos, con prevalencias que superan a las de los no expuestos en 43 y 15% (en escolares, respectivamente) y en 32 y 11% (en adultos); según el índice ELI (4.000 hercios), también la prevalencia en los adultos expuestos fue significativamente mayor en un 3% que en los no expuestos. Además, la disminución en el umbral auditivo en ambos oídos de los adultos expuestos fue significativamente mayor que la de los no expuestos en todas las frecuencias, excepto en la frecuencia de 500 hercios en el oído derecho. Conclusiones: el estudio aporta una evidencia sólida que muestra que el ruido del tráfico aéreo ha producido efectos nocivos en la capacidad auditiva de la población expuesta. El mayor impacto se aprecia en la frecuencia de 6.000 hercios. La población no expuesta muestra también una alta prevalencia de hipoacusia. En consecuencia, las instituciones cuya responsabilidad es velar por la salud pública deben tomar medidas de prevención y control.COL0016004200application/pdfspaUniversidad de Antioquia, Facultad Nacional de Salud PúblicaSeguridad y Salud en el TrabajoMedellín, Colombiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1https://purl.org/redcol/resource_type/ARTArtículo de investigaciónhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Atribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia (CC BY-NC-SA 2.5 CO)info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/HipoacusiaPérdida auditivaRuidoTransporte aéreoEstudio cross-sectionalHearing lossNoiseCross-sectional studyAir trafficEfectos auditivos del ruido producido por el trafico aéreo del aeropuerto internacional El Dorado en las poblaciones de Engativa y FontibónHearing effects of the air traffic noise produced by the El Dorado international airport in the populations of Engativá and FontibonRev. Fac. Nac. Salud PúblicaRevista Facultad Nacional de Salud PúblicaS73S86222CC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/2/license_url4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD52license_textlicense_texttext/html; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/3/license_textd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD53license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-80http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/4/license_rdfd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD54ORIGINALLondonoJuan_2004_EfectosAuditivosTraficoAereo.pdfLondonoJuan_2004_EfectosAuditivosTraficoAereo.pdfArtículo de investigaciónapplication/pdf175475http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/1/LondonoJuan_2004_EfectosAuditivosTraficoAereo.pdf99d93b598cf2d26f7c60ba2343da79ffMD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/7868/5/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5510495/7868oai:bibliotecadigital.udea.edu.co:10495/78682021-09-01 12:30:03.222Repositorio Institucional Universidad de Antioquiaandres.perez@udea.edu.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 |