Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba
In this report the feasibility of the freight transportation along the Sinú River as an alternative to improve the region's logistical performance is analyzed. Taking into account that the amount of cargo transportation along of the river has been reduced in the last decades, due to the develop...
- Autores:
-
Cordero Rodríguez, Carlos
Sánchez Arroyo, Andrés
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad de Córdoba
- Repositorio:
- Repositorio Institucional Unicórdoba
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unicordoba.edu.co:ucordoba/4556
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4556
- Palabra clave:
- Transporte fluvial
Logística
Río Sinú
Aprovechamiento
Minimizar costos
Impacto ambiental
River transportation
Logistics
Sinú river
Optimization
Cost minimization
Environmental impact
- Rights
- openAccess
- License
- Copyright Universidad de Córdoba, 2021
id |
UCORDOBA2_077c1850e7322719a1f5b57c686fe391 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unicordoba.edu.co:ucordoba/4556 |
network_acronym_str |
UCORDOBA2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional Unicórdoba |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba |
title |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba |
spellingShingle |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba Transporte fluvial Logística Río Sinú Aprovechamiento Minimizar costos Impacto ambiental River transportation Logistics Sinú river Optimization Cost minimization Environmental impact |
title_short |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba |
title_full |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba |
title_fullStr |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba |
title_full_unstemmed |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba |
title_sort |
Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de Córdoba |
dc.creator.fl_str_mv |
Cordero Rodríguez, Carlos Sánchez Arroyo, Andrés |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Oyola Mendoza, Jorge |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Cordero Rodríguez, Carlos Sánchez Arroyo, Andrés |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Transporte fluvial Logística Río Sinú Aprovechamiento Minimizar costos Impacto ambiental |
topic |
Transporte fluvial Logística Río Sinú Aprovechamiento Minimizar costos Impacto ambiental River transportation Logistics Sinú river Optimization Cost minimization Environmental impact |
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv |
River transportation Logistics Sinú river Optimization Cost minimization Environmental impact |
description |
In this report the feasibility of the freight transportation along the Sinú River as an alternative to improve the region's logistical performance is analyzed. Taking into account that the amount of cargo transportation along of the river has been reduced in the last decades, due to the development of road transportation and changes in the River morphology, the objective is to evaluate the viability of using the river as a transportation route to improve Cordoba's logistics. The idea is to develop a proposal for river transportation that minimizes operational and service cost, and more environmentally friendly in terms of greenhouse gas emissions, and at least as efficient as the road transportation. Finally, a comparison is made between modes of transportation, road and water (riversea) to determine their viability, in both economic and environmental terms. The results obtained indicate low CO2 emissions in water transportation; two out of the three vessels used as a sample have a lower impact on the environment compared to road transportation; economically, water transportation has competitive advantages over road transportation due to the lower operational cost. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-25T18:50:55Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-25T18:50:55Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-09-23 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_71e4c1898caa6e32 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
https://purl.org/redcol/resource_type/TP |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4556 |
url |
https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4556 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Copyright Universidad de Córdoba, 2021 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
rights_invalid_str_mv |
Copyright Universidad de Córdoba, 2021 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería |
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv |
Montería, Córdoba, Colombia |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Ingeniería Industrial |
institution |
Universidad de Córdoba |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/e9d65780-e58d-4f06-a048-5fa9b5523a02/download https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/b2cc41a2-71f1-4e24-91b0-5b371ce15aa6/download https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/105844bf-b666-47bb-b7b0-c42fc14a7fd9/download https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/70c47fa4-0674-4e05-9ee5-0470255487a3/download https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/efcec108-c11d-456d-8d61-56b45071835e/download https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/708ade99-cd93-4540-90ad-f92e080ba143/download https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/15bc6e15-ca87-46b5-8efe-90e566651f71/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fa9968f5994bc362b755b6cfd49cfd96 39ef97249d68d9d84100eba8600cd888 2f9959eaf5b71fae44bbf9ec84150c7a 957e549251f3a1776c28b8cc2a085e98 eaf372177ad9532800ebe58cc2796663 00309e48dbeb266e54206dfdcd3b7e58 4fc331d9ab2f84a09d1e37d3809d4eab |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad de Córdoba |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1839636182092218368 |
spelling |
Oyola Mendoza, Jorgee0c61824-7d4a-4e3e-9029-23177862c2a8-1Cordero Rodríguez, Carlosc428ce70-526f-446f-bee3-ecbfa410c456-1Sánchez Arroyo, Andrés8207d236-b6ac-4040-87ec-552f2550b07f-12021-09-25T18:50:55Z2021-09-25T18:50:55Z2021-09-23https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4556In this report the feasibility of the freight transportation along the Sinú River as an alternative to improve the region's logistical performance is analyzed. Taking into account that the amount of cargo transportation along of the river has been reduced in the last decades, due to the development of road transportation and changes in the River morphology, the objective is to evaluate the viability of using the river as a transportation route to improve Cordoba's logistics. The idea is to develop a proposal for river transportation that minimizes operational and service cost, and more environmentally friendly in terms of greenhouse gas emissions, and at least as efficient as the road transportation. Finally, a comparison is made between modes of transportation, road and water (riversea) to determine their viability, in both economic and environmental terms. The results obtained indicate low CO2 emissions in water transportation; two out of the three vessels used as a sample have a lower impact on the environment compared to road transportation; economically, water transportation has competitive advantages over road transportation due to the lower operational cost.1. INTRODUCCIÓN .......................................................................................................... 32. DESCRIPCIÓN DEL PROBLEMA ............................................................................... 43. OBJETIVOS ................................................................................................................... 73.1 GENERAL ............................................................................................................... 73.2 ESPECÍFICOS ......................................................................................................... 74. JUSTIFICACIÓN ........................................................................................................... 75. MARCO TEÓRICO ...................................................................................................... 105.1 TRANSPORTE FLUVIAL EN COLOMBIA ....................................................... 125.2 FINANCIAMIENTO DEL TRANSPORTE FLUVIAL EN COLOMBIA .......... 135.3 RÍO SINÚ EN EL DEPARTAMENTO DE CÓRDOBA ..................................... 145.3.1 COMPORTAMIENTO DEL RÍO SINÚ ANTES Y DESPUES DEL EMBALSE DE URRÁ. ................................................................................................. 185.4 PROPIEDADES HIDRÁULICAS DEL RÍO SINÚ ............................................. 205.4.1 VELOCIDAD, PROFUNDIDAD Y SEDIMENTACIÓN ............................ 205.4.2 DEPÓSITOS DE ESCOMBROS POR EROSIÓN HÍDRICA ...................... 215.4.3 ESFUERZO CORTANTE .............................................................................. 225.4.4 LIMITACIONES EN LA NAVEGACIÓN DEL RÍO SINÚ ........................ 235.5 IMPACTO AL ECOSISTEMA DE LA NAVEGACIÓN ..................................... 245.5.1 RUIDO PRODUCIDO POR EMBARCACIONES ....................................... 265.5.2 EMISIÓN DE LUZ ARTIFICIAL EN AGUAS ............................................ 275.5.3 EROSIÓN DE ORRIENTES Y OLAS .......................................................... 285.6 IMPACTO AMBIENTAL DEL MODO CARRETERO ...................................... 295.6.1 ATROPELLO DE ANIMALES ..................................................................... 305.6.2 RUIDO EN LAS CARRETERAS .................................................................. 305.6.3 INDICE DE ACCIDENTES EN CARRETERA ........................................... 315.7 BARCAZAS PARA TRANPORTE DE MERCANCÍAS .................................... 325.7.1 EMBARCACIÓN SOSTENIBLE .................................................................. 345.8 MARCO LEGAL ................................................................................................... 355.8.1 REGLAMENTO PARA EMBARCACIONES .............................................. 365.8.2 MEDIDAS DE PROTECCIÓN AMBIENTAL ............................................. 376. METODOLOGÍA ......................................................................................................... 386.1 ENFOQUE DE INVESTIGACIÓN ...................................................................... 386.2 EMISIONES DE GASES DE EFECTO INVERNADERO .................................. 396.3 CÁLCULO DE EMISIÓN DE CO2 ...................................................................... 406.3.1 CÁLCULO DE CO2 EN EL MODO TERRESTRE ...................................... 416.3.2 CÁLCULO DE CO2 DEL MODO ACUÁTICO ........................................... 416.4 CÁLCULO DE COSTOS OPERACIONALES .................................................... 436.4.1 CÁLCULO DE COSTO OPERACIONAL DEL MODO TERRESTRE. ..... 436.4.2 CÁLCULO DE COSTO OPERACIONAL DEL MODO ACUÁTICO. ....... 447. RESULTADOS ............................................................................................................. 467.1 EMISIÓN DE CO2 DEL MODO TERRESTRE ................................................... 467.2 EMISIÓN DE CO2 DEL MODO ACUÁTICO ..................................................... 477.3 COSTO OPERACIONAL DEL MODO TERRESTRE ........................................ 507.4 COSTO OPERACIONAL DEL MODO ACUÁTICO ......................................... 517.5 COSTO DE CONTRUCCIÓN, OPERACIÓN Y MANTENIMIENTO .............. 528. CONCLUSIONES ........................................................................................................ 539. BIBLIOGRAFÍA ........................................................................................................... 55En este documento se analiza la factibilidad de usar el transporte fluvial por el río Sinú como un mecanismo para reactivar la economía y mejorar el desempeño logístico de la región. Teniendo en cuenta que la práctica del transporte de carga por la cuenca se ha visto mermada por el desarrollo del transporte terrestre y cambios ocurridos en el río, se tiene como objetivo evaluar la viabilidad del uso de la cuenca hídrica como medio de transporte, buscando un impacto positivo en los indicadores logísticos. Se plantea desarrollar una propuesta de transporte fluvial donde se busque minimizar los costos y tarifas, que sea más amigable con el medio ambiente respecto a la emisión de gases de efecto invernadero y que tenga como mínimo la misma eficiencia respecto al transporte terrestre. Para ello, se realiza una comparativa entre el modo de transporte carretero y el modo de transporte acuático (fluvial-marítimo) para determinar su viabilidad, tanto en términos económicos como en términos ambientales. Los resultados reflejan una baja emisión de CO2 en el transporte acuático, dos de las tres embarcaciones utilizadas como muestra afectan en menor medida al medio ambiente respecto al transporte terrestre; económicamente, el transporte acuático muestra ventajas competitivas frente al transporte terrestre por las bajas tarifas que esta ofrece.PregradoIngeniero(a) IndustrialTrabajos de Investigación y/o Extensiónapplication/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2021https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Análisis del aprovechamiento logístico del río Sinú como una alternativa al transporte de carga en el departamento de CórdobaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/TPhttp://purl.org/coar/version/c_71e4c1898caa6e32Transporte fluvialLogísticaRío SinúAprovechamientoMinimizar costosImpacto ambientalRiver transportationLogisticsSinú riverOptimizationCost minimizationEnvironmental impactFacultad de IngenieríaMontería, Córdoba, ColombiaIngeniería IndustrialJ. Viloria, “Lorica, una colonia árabe a orillas del río Sinú,” Cuadernos de Historia Económica y Empresarial, no. 10. Banco de la República, Cartagena de Indias, 2003, [Online]. Available: http://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/1963.D. L. V. GAVIRIA, “Geomorfología y Condiciones Hidráulicas del Sistema Fluvial del Rio Sinú. Integración Multiescalar 1945 – 1999 - 2016,” Universidad Nacional de Colombia, 2016.G. Amparo Alonso Másmela et al., “Encuesta Nacional Logística,” Documento de Planeación Nacional, p. 182, 2018.Ministerio de Educación Nacional, “Sistema Nacional de Información de la Educación Superior -SNIES-.” https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/programas (accessed Sep. 10, 2020).D. J. Isaza, “Modelo de gestión de servicios logísticos especializados para las empresas comerciales de la ciudad de Montería, Córdoba (Colombia),” EAFIT, 2017.E. A. Bermudez, “EL AGRO EN EL DEPARTAMENTO DE BOLÍVAR FRENTE AL TRADADO DE LIBRE COMERCIO COLOMBIA - ESTADOS UNIDOS,” Universidad Tecnologica de Bolívar, 2009.Ministerio de Transporte, “Transporte en cifras estadísticas,” 2018.ARCADIS Nederland BV and JESYCA S.A.S., “Plan Maestro Fluvial de Colombia,” 2015.Z. Guo, W. Le, Y. Wu, and W. Wang, “A Multi-Step Approach Framework for Freight Forecasting of River-Sea Direct Transport without Direct Historical Data,” Sustainability, vol. 11, no. 15, p. 4252, 2019, doi: 10.3390/su11154252.A. Vilarinho, L. B. Liboni, and J. Siegler, “Challenges and opportunities for the development of river logistics as a sustainable alternative: a systematic review,” Transp. Res. Procedia, vol. 39, pp. 576–586, 2019, doi: 10.1016/j.trpro.2019.06.059.M. M. Shah, “Sustainable Development Ecology and the Web of Life Ecological Stress Sustainable Development Education and Sustainable Development Sustainable Development: Not an Option, but a Twenty-First-Century Imperative Further Reading,” pp. 3443–3446, 2008, [Online]. Available: https://ac.els-cdn.com/B9780080454054006339/3-s2.0-B9780080454054006339-main.pdf?_tid=e82515e3-bc2a-4551-9aaf-185f1462134a&acdnat=1535105259_84f9505a986bbd93cc2f76c642cdea3c.O. Seroka-Stolka, “The Development of Green Logistics for Implementation Sustainable Development Strategy in Companies,” Procedia - Soc. Behav. Sci., vol. 151, pp. 302–309, 2014, doi: 10.1016/j.sbspro.2014.10.028.O. D. Cruz Pineda and E. Lara Abello, “Socio-economic impact of the construction of an intermodal connection in Puerto Salgar, Cundinamarca,” Cienc. y Tecnol. buques, vol. 12, no. 23, p. 73, 2018, doi: 10.25043/19098642.172.“Patrimonio Cultural - Caribia.” http://patrimoniocaribe.weebly.com/patrimonio-cultural.html (accessed Jun. 03, 2020).“Montería Web - Córdoba - Colombia - Sur América.” http://cordobaweb.orgfree.com/monteria_antigua.html (accessed Jun. 03, 2020).B. Wiśnicki, “Determinants of River Ports Development into Logistics Trimodal Nodes, Illustrated by the Ports of the Lower Vistula River,” Transp. Rlengthyesearch Procedia, vol. 16, no. March, pp. 576–586, 2016, doi: 10.1016/j.trpro.2016.11.054.Alcaldia de Montería, “Informe Recursos Naturales y Medio Ambiente Municipio de Montería,” Montería, 2018.C. Ramirez and Y. Aguilera, “El transporte fluvial como estrategia competitiva por el Rio Magdalena y su articulación con la logística sincro-modal para generar ventajas al comercio internacional colombiano,” 2019.Ministerio de Hacienda y Crédito Público and Ministerio de Transporte, “Conpes 3638,” Bogotá, 2010.K. Acosta, “La economía de las aguas del río Sinú,” 2013.DANE, “CENSO NACIONAL DE POBLACIÓN Y VIVIENDA,” 2018. https://sitios.dane.gov.co/cnpv/#!/ (accessed Mar. 29, 2020).“Las conclusiones del foro. Finalizó el RiverCity - LARAZON.CO.” https://larazon.co/temas-del-dia/las-conclusiones-del-foro-finalizo-el-rivercity/ (accessed Aug. 17, 2020).EL HERALDO, “Adjudican primera fase para construcción de Businú en Montería.” https://www.elheraldo.co/cordoba/adjudican-primera-fase-para-construccion-de-businu-en-monteria-793002 (accessed Aug. 31, 2021).Findeter, DIAMANTE CARIBE Y SANTANDERES, Primera Ed. Bogotá, 2016.Y. R. Leguizamón Castillo, “Conflictos ambientales y movimientos sociales: el caso del movimiento embera katío en respuesta a la construcción de la represa Urrá (1994-2008),” Mem. y Soc., vol. 19, no. 39, p. 94, 2015, doi: 10.11144/javeriana.mys19-39.cams.K. Yapa, “El asesinato ceremonial del Río Sinú- Parte II.” http://kyapa.tripod.com/urra/asesinatoceremonial2.htm (accessed Aug. 19, 2020).J. Mejía, “Otra vez está paralizada Urrá,” EL TIEMPO, 1992. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-225750 (accessed Aug. 19, 2020).Comisión Colombiana de Juristas, Situación de Derechos Humanos y Derecho Humanitario del pueblo Embera Katío del Alto Sinú, Cabildos Mayores de los ríos Verde y Sinú, Colombia. Bogotá, 2013.G. Costas, “Sedimentación | Ciencia y Biología,” 2014. https://cienciaybiologia.com/sedimentacion-y-estratificacion/#comment-102359 (accessed Sep. 18, 2020).CVS, ONAC, and Córdoba Hídrica y Biodiversa, “Informe sobre las amenazas de erosión fluvial e inundaciones en la cuenca del río sinú, departamento de córdoba,” 2014.M. A. Jiménez, “MUTC - Un modelo de transporte en ríos: Aplicación al río Sinú,” p. 159, 2008.Superintencia de puertos y transporte, “Situacion_De_La_Infraestructura_Y_Transp.” 2018.CVS and FUNSOSTENIBLE, “Actualización Del Plan General De Ordenación Forestal Del Departamento De Córdoba,” Convenio De Cooperación N° 032 Del 2016 Celebrado Entre La Corporación Autónoma Regional De Los Valles Del Sinú Y Del San Jorge – Cvs Y La Fundación Para El Desarrollo Sostenible De Las Regiones Colombianas – Funsostenible, no. INFORME FINAL. pp. 1–852, 2017.E. Calderón, G. Galeano, and N. Garcia, Libro rojo de plantas. Volumen 1: Fanerógamas de Colombia. Instituto de Investigación de Recursos Biológicos Alexander von Humboldt, 2002.Autoridad Nacional de Licencias (ANLA)., “Alertas Subzonas Hidrográficas Río Sinú y Alto San Jorge,” 2019.W. D. Halliday, S. J. Insley, R. C. Hilliard, T. de Jong, and M. K. Pine, “Potential impacts of shipping noise on marine mammals in the western Canadian Arctic,” Mar. Pollut. Bull., vol. 123, no. 1–2, pp. 73–82, 2017, doi: 10.1016/j.marpolbul.2017.09.027.C. Peng, X. Zhao, and G. Liu, “Noise in the sea and its impacts on marine organisms,” Int. J. Environ. Res. Public Health, vol. 12, no. 10, pp. 12304–12323, 2015, doi: 10.3390/ijerph121012304.A. K. Jägerbrand, A. Brutemark, J. Barthel Svedén, and I. M. Gren, “A review on the environmental impacts of shipping on aquatic and nearshore ecosystems,” Sci. Total Environ., vol. 695, p. 133637, 2019, doi: 10.1016/j.scitotenv.2019.133637.S. L. Nedelec, S. D. Simpson, E. L. Morley, B. Nedelec, and A. N. Radford, “Impacts of regular and random noise on the behaviour, growth and development of larval Atlantic cod (Gadus morhua),” Proc. R. Soc. B Biol. Sci., vol. 282, no. 1817, 2015, doi: 10.1098/rspb.2015.1943.T. W. Davies, J. P. Duffy, J. Bennie, and K. J. Gaston, “The nature, extent, and ecological implications of marine light pollution,” Front. Ecol. Environ., vol. 12, no. 6, pp. 347–355, 2014, doi: 10.1890/130281.M. Thums et al., “Artificial light on water attracts turtle hatchlings during their near shore transit,” R. Soc. Open Sci., vol. 3, no. 5, 2016, doi: 10.1098/rsos.160142.P. Szekeres et al., “Does coastal light pollution alter the nocturnal behavior and blood physiology of juvenile bonefsh (Albula vulpes)?,” Bull. Mar. Sci., vol. 93, no. 2, pp. 491–505, 2017, doi: 10.5343/bms.2016.1061.A. Brüning, F. Hölker, S. Franke, T. Preuer, and W. Kloas, “Spotlight on fish: Light pollution affects circadian rhythms of European perch but does not cause stress,” Sci. Total Environ., vol. 511, pp. 516–522, 2015, doi: 10.1016/j.scitotenv.2014.12.094.T. Le, First Aid USMLE Step 1. Mc Graw Hill, 2017.F. Gabel, S. Lorenz, and S. Stoll, “Effects of ship-induced waves on aquatic ecosystems,” Sci. Total Environ., vol. 601–602, pp. 926–939, 2017, doi: 10.1016/j.scitotenv.2017.05.206.O. E. Sala et al., “Global biodiversity scenarios for the year 2100,” Science (80-. )., vol. 287, no. 5459, pp. 1770–1774, 2000, doi: 10.1126/science.287.5459.1770.L. Vilmin, N. Flipo, C. de Fouquet, and M. Poulin, “Pluri-annual sediment budget in a navigated river system: The Seine River (France),” Sci. Total Environ., vol. 502, pp. 48–59, 2015, doi: 10.1016/j.scitotenv.2014.08.110.J. Hilton and G. L. Phillips, “The Effect of Boat Activity on Turbidity in a Shallow Broadland River,” J. Appl. Ecol., vol. 19, no. 1, p. 143, 1982, doi: 10.2307/2402998.R. Arlinghaus, “Fish recruitment in a canal with intensive navigation: implications for ecosystem management,” J. Fish Biol., vol. 61, no. 6, pp. 1386–1402, 2002, doi: 10.1006/jfbi.2002.2148.S. Stoll and P. Beeck, “Larval fish in troubled waters - is the behavioural response of larval fish to hydrodynamic impacts active or passive?,” Can. J. Fish. Aquat. Sci., vol. 69, no. 10, pp. 1576–1584, 2012, doi: 10.1139/F2012-086.J. M. Roussel and A. Bardonnet, “Ontogeny of diel pattern of stream-margin habitat use by emerging brown trout, Salmo trutta, in experimental channels: Influence of food and predator presence,” Environ. Biol. Fishes, vol. 56, no. 1–2, pp. 253–262, 1999, doi: 10.1007/978-94-017-3678-7_18.S. Stoll and P. Fischer, “Three different patterns of how low-intensity waves can affect the energy budget of littoral fish: A mesocosm study,” Oecologia, vol. 165, no. 3, pp. 567–576, 2011, doi: 10.1007/s00442-010-1793-z.F. Gabel, S. Stoll, P. Fischer, M. T. Pusch, and X. F. Garcia, “Waves affect predator-prey interactions between fish and benthic invertebrates,” Oecologia, vol. 165, no. 1, pp. 101–109, 2011, doi: 10.1007/s00442-010-1841-8.A. C. Utne-Palm, “Effects of larvae ontogeny, turbidity, and turbulence on prey attack rate and swimming activity of Atlantic herring larvae,” J. Exp. Mar. Bio. Ecol., vol. 310, no. 2, pp. 147–161, 2004, doi: 10.1016/j.jembe.2004.04.005.M. del P. Arroyave et al., “Impactos de las carreteras sobre la fauna silvestre y sus principales medidas de manejo,” Rev. EIA, vol. 5, pp. 45–57, 2006.R. B. Primack, Essentials of conservation biology (Vol. 23). Sunderland, 1993.M. Goosem, “Fragmentation impacts caused by roads through rainforests,” Curr. Sci., vol. 93, no. 11, pp. 1587–1595, 2007.R. Noss, “ecology and biodiversity: The Ecological Effects of Roads.” https://www.eco-action.org/dt/roads.html (accessed Sep. 17, 2020).F. Cupul, “Víctimas de la carretera: fauna apachurrada.,” Centro Universitario de la Costa, México, 2002.J. R. Esquivia, Y. Vega, A. Cabeza, Y. Cardenas, and J. Caraballo, “Recursos Naturales Municipio De Montería,” Montería, 2014.R. Moller, “Gestión ambiental del transporte urbano bajo criterios de desarrollo sostenible,” Ing. Recur. Nat. y del Ambient., no. 4, pp. 19–28, 2005.R. Reijnen, R. Foppen, and H. Meeuwsen, “THE EFFECTS OF TRAFFIC ON THE DENSITY OF BREEDING BIRDS IN DUTCH AGRICULTURAL GRASSLANDS,” 1996.M. Goosem, Internal fragmentation: the effects of roads, highways and powerline clearings on movements and mortality of rainforest vertebrates. Chicago: University of Chicago Press, 1997.FUNSOSTENIBLE, “CALIDAD DE AIRE EN MONTERÍA-CÓRDOBA 2017 - YouTube,” 2017.Federal Motor Carrier Safety Administration, “Large Truck and Bus Crash Facts 2014,” no. March, p. 108, 2016.J. Pahukula, S. Hernandez, and A. Unnikrishnan, “A time of day analysis of crashes involving large trucks in urban areas,” Accid. Anal. Prev., vol. 75, pp. 155–163, 2015, doi: 10.1016/j.aap.2014.11.021.D. M. Cerwick, K. Gkritza, M. S. Shaheed, and Z. Hans, “A comparison of the mixed logit and latent class methods for crash severity analysis,” Anal. Methods Accid. Res., vol. 3–4, pp. 11–27, 2014, doi: 10.1016/j.amar.2014.09.002.K. N. Figueroa Niño, “Comportamiento de las muertes y lesiones en accidentes de transporte. Colombia, año 2017.,” Inst. Nac. Med. Leg. y Ciencias Forenses, pp. 440–503, 2017, [Online]. Available: http://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/49526/Forensis+2016.+Datos+para+la+vida.pdf.L. M. (SENA) Juan L.; Gomez M., Hernandez B., Maria E; Herrera H., Richard J.; Villalba A., “Estudio de caracterización transporte acuático - Subsector transporte fluvial,” pp. 1–275, 2007, [Online]. Available: repositorio.sena.edu.co/bitstream/11404/2152/1/3083.pdf.“Zero Emission Services.” https://zeroemissionservices.nl/en/home-english/ (accessed Aug. 14, 2020).H. E. Melin, “Analysis of the climate impact of lithium-ion batteries and how to measure it Commissioned by Transport & Environment,” no. July, pp. 1–17, 2019.Portliner, “Ship EC52.” https://www.portliner.nl/ships/ec52 (accessed Dec. 20, 2020).Congreso de Colombia, “Ley N° 1242.” Bogotá, Colombia, pp. 1–18, 2008, [Online]. Available: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=9863.Congreso de Colombia, “Ley N° 336.” Bogotá, Colombia, pp. 1–21, 1996, [Online]. Available: http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1658312.Ministerio de Transporte, “Decreto N° 3112.” Bogotá, Colombia, pp. 1–18, 1997, Accessed: Mar. 28, 2020. [Online]. Available: http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1514237.Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible, “Decreto N° 1076,” D. Of., vol. 1, p. 654, 2015, [Online]. Available: http://www.parquesnacionales.gov.co/portal/wp-content/uploads/2013/08/Decreto-Unico-Reglamentario-Sector-Ambiental-1076- Mayo-2015.pdf.Ministerio de Transporte, “Resolución N° 2105.” Bogotá, Colombia, pp. 1–7, 1999.Ministerio de Transporte, “Resolución N° 2104.” Bogotá, Colombia, pp. 1–6, 1999.Congreso de Colombia, “Ley N° 99,” D. Of., no. 41146, p. 44, 1993, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.Congreso de la República, “Ley N° 1333,” Doc. Ley, vol. 1, no. 5, p. 19, 2009.Ministerio Interior y Ministerio de Justicia y del Derecho Encargado, “Decreto N° 1122,” vol. 31, no. 3, pp. 221–225, 1999.K. Lurie et al., “PM2.5 in a megacity of Asia (Karachi): Source apportionment and health effects,” Atmos. Environ., vol. 202, no. January, pp. 223–233, 2019, doi: 10.1016/j.atmosenv.2019.01.008.M. H. Askariyeh, S. H. Kota, S. Vallamsundar, J. Zietsman, and Q. Ying, “AERMOD for near-road pollutant dispersion: Evaluation of model performance with different emission source representations and low wind options,” Transp. Res. Part D Transp. Environ., vol. 57, pp. 392–402, 2017, doi: 10.1016/j.trd.2017.10.008.S. Liu, J. Xing, S. Wang, D. Ding, L. Chen, and J. Hao, “Revealing the impacts of transboundary pollution on PM2.5-related deaths in China,” Environ. Int., vol. 134, no. November 2019, p. 105323, 2020, doi: 10.1016/j.envint.2019.105323.P. Jun, M. Gillenwater, and W. Barbour, “CO2 , CH4 , and N2O Emissions from Transportation-WaTer-Borne Navigation,” Good Pract. Guid. Uncertain. Manag. Natl. Greenh. Gas Invent., pp. 71–92, 2001, [Online]. Available: http://www.ipcc-nggip.iges.or.jp/public/gp/bgp/2_4_Water-borne_Navigation.pdf.Ingergovernmental Panel on Climate Change, Climate Change 2014 Synthesis Report, vol. 9781107025. Geneva, 2014.IDEAM, PNUD, MADS, DNP, and CANCILLERÍA, Inventario Nacional y Departamental de Gases Efecto Invernadero - Colombia. Bogotá: Puntoaparte, 2016.GeoAdaptive LLC, “Estudios de Desarrollo Urbano y Vulnerabilidad Ambiental- Módulo 3. Inventario de Emisiones de Gases de Efecto Invernadero,” Bogotá, 2014.M. Gaitán and P. A. Cárdenas, Guía para la elaboración de Inventarios de Emisiones Atmosféricas. 2017.Ministerio de Transporte, “Sistema de Información de Costos Eficientes para el Transporte Automotor de Carga SICE-TAC.” https://www.mintransporte.gov.co/publicaciones/359/sistema_de_informacion_de_costos_eficientes_para_el_transporte_automotor_de_carga_sicetac/ (accessed Nov. 29, 2020).Ministerio de Transporte, “Estadísticas de Carga Movilizada por Carretera,” 2020. https://plc.mintransporte.gov.co/Estadísticas/Carga-Modo-Terrestre/Carga-Movilizada-Carretera-RNDC.CEFIC and ECTA, “Guidelines for Measuring and Managing CO2 Emission from Freight Transport Operations,” Ecta Rc, vol. march, no. 1. p. 19, 2011, [Online]. Available: https://www.ecta.com/resources/Documents/Best Practices Guidelines/guideline_for_measuring_and_managing_co2.pdf.“Barcos de ocasión spits - Top Barcos.” https://www.topbarcos.com/anuncios/barcos-de-ocasion_spits_a0 (accessed Aug. 25, 2021).“Hagenaar.” https://gerben.home.xs4all.nl/hagenaar.htm (accessed Aug. 08, 2021).“Haagvaarder 50 - De Hendrina Johanna Hagenaar - Wagenbrugger - Haagvaarder - SHIE.” https://shie.nl/haagvaarder-50-de-hendrina-johanna-hagenaar-wagenbrugger-haagvaarder/ (accessed Aug. 08, 2021).“List of emission factors | CO2 emission factors.” https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#totale_lijst (accessed Nov. 29, 2020).iContainers, “iContainers | Cotiza tarifas de transporte marítimo internacional.” https://www.icontainers.com/es/ (accessed Feb. 01, 2021).Superintendencia de Transporte, “Tarifas Sociedades Portuarias y Fluviales.” https://www.supertransporte.gov.co/index.php/superintendencia-delegada-de-puertos/tarifas-sociedades-portuarias-y-fluviales/ (accessed May 24, 2021).C. Holmes and T. García, “POLÍTICA NACIONAL LOGÍSTICA,” 2020.“EL CASCO . 1 - PARTES Y ESTRUCTURA - Singladuras por la historia naval.” https://singladuras.jimdofree.com/navíos-y-navegación/nomenclatura-básica/casco-partes-y-estructura/ (accessed Aug. 14, 2020).PublicationORIGINALcorderorodriguezcarlos-sanchezarroyoandres.pdfcorderorodriguezcarlos-sanchezarroyoandres.pdfapplication/pdf1642140https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/e9d65780-e58d-4f06-a048-5fa9b5523a02/downloadfa9968f5994bc362b755b6cfd49cfd96MD51Formato_Autorización.pdfFormato_Autorización.pdfapplication/pdf368787https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/b2cc41a2-71f1-4e24-91b0-5b371ce15aa6/download39ef97249d68d9d84100eba8600cd888MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-814828https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/105844bf-b666-47bb-b7b0-c42fc14a7fd9/download2f9959eaf5b71fae44bbf9ec84150c7aMD53TEXTcorderorodriguezcarlos-sanchezarroyoandres.pdf.txtcorderorodriguezcarlos-sanchezarroyoandres.pdf.txtExtracted texttext/plain116733https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/70c47fa4-0674-4e05-9ee5-0470255487a3/download957e549251f3a1776c28b8cc2a085e98MD54Formato_Autorización.pdf.txtFormato_Autorización.pdf.txtExtracted texttext/plain3820https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/efcec108-c11d-456d-8d61-56b45071835e/downloadeaf372177ad9532800ebe58cc2796663MD56THUMBNAILcorderorodriguezcarlos-sanchezarroyoandres.pdf.jpgcorderorodriguezcarlos-sanchezarroyoandres.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5185https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/708ade99-cd93-4540-90ad-f92e080ba143/download00309e48dbeb266e54206dfdcd3b7e58MD55Formato_Autorización.pdf.jpgFormato_Autorización.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg9835https://repositorio.unicordoba.edu.co/bitstreams/15bc6e15-ca87-46b5-8efe-90e566651f71/download4fc331d9ab2f84a09d1e37d3809d4eabMD57ucordoba/4556oai:repositorio.unicordoba.edu.co:ucordoba/45562023-10-06 00:47:01.255https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Copyright Universidad de Córdoba, 2021open.accesshttps://repositorio.unicordoba.edu.coRepositorio Universidad de Córdobabdigital@metabiblioteca.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 |