Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.

The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Depar...

Full description

Autores:
Jaimes-Osma, Jesús Enrique
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
1999
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28302
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/28302
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/614
Palabra clave:
Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
Rights
openAccess
License
Jesús Enrique Jaimes Osma - 2000
id UCATOLICA2_fd425ba5c64ed53779cf202fe44aae4a
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28302
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
spelling Jaimes-Osma, Jesús Enrique11fdebef-1494-4059-81a9-a934f1d39cae2000-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:48Z2000-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:48Z1999-01-01The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Department of the University and the data were analyzed through Access under Windows 7.0 and S.PS.S 6.1.The ob­tained results allow us to identify and evaluate academic performance for this popu­lation. It was found that the general average for this period was 3.71/5.0 and that this average is higher from the sixth semester. In an overall level, it was observed that the averages for groups studying in the evening are slightly higher than the groups study­ing in the morning and Research was identified as the area with higher average with 4.43 The rate for academic deficiency was 1.57% and for excellency was 39.06%, that is, 440 students of the population. Another established indicator was subject failure corresponding to 8.63%.application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28302https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/614spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/614/631Núm. 3 , Año 200091381Acta Colombiana de PsicologíaChavez, L. (1996). Informe de avance proceso de autoevaluación. Bogotá, U.E.E.Celade (PNUD). (1989). Métodos de proyección de población urbana y rural por ambos sexos y grupos de edades. Nota No. 23. New York: Naciones Unidas.Celade (PNUD). (1990). Instrumentos de demografía: estudio de referencia sobre educación en población para América Latina. Unesco.Celade (PNUD). (1991). Demografía y Desarrollo. Cuaderno No. 2, Naciones Unidas, New York.Condemarínm M. (1981). Madurez escolar. Santiago de Chile. Andrés Bello.Gallego, R. (1.989). Evaluación pedagógica y promoción Académica. Bogotá: Ecoe.Imprenta Nacional, (1.996). Ley General de la Educación. Bogotá.Kauffman R, (1971) Planeación del Sistema Educativo México: Trillas.Klausmeier, H. Psicología Educativa. México: Técnica Ciencia, 1977.Mosquera, (1990) Hacia una universidad moderna e investigativa. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.Molano M, (1992). De la calidad a la calidad integral, Bogotá: Leasing Ganadero.Pallares, E. (1985). Técnicas e instrumentos de evaluación. Barcelona: CEAC.Pressat, R. (1.977). El análisis demográfico: Métodos, Resultados y Aplicaciones. Chi· cago: Aldine Atherton.Pressat, R. (1979). La práctica de la demografía. México: Fondo de Cultura Económica.Pressat, R. (1979). Demografía estadística. Harcela: Ariel.Vallin, J. (1.995). La Demografía, Madrid: Alianza.Jesús Enrique Jaimes Osma - 2000info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/614Undergraduate studentsEducational psychologyAcademic successCurriculumAl rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2548https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2a8270db-9a1e-497d-b0d1-370866cf4b4b/downloadc502b2f448c5f07bb29bcdf909ba6e84MD5110983/28302oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283022023-03-24 16:39:12.642https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Jesús Enrique Jaimes Osma - 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
title Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
spellingShingle Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
title_short Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
title_full Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
title_fullStr Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
title_full_unstemmed Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
title_sort Al rendimiento académico : una aplicación de técnicas demográficas.
dc.creator.fl_str_mv Jaimes-Osma, Jesús Enrique
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Jaimes-Osma, Jesús Enrique
dc.subject.spa.fl_str_mv Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
topic Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
description The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Department of the University and the data were analyzed through Access under Windows 7.0 and S.PS.S 6.1.The ob­tained results allow us to identify and evaluate academic performance for this popu­lation. It was found that the general average for this period was 3.71/5.0 and that this average is higher from the sixth semester. In an overall level, it was observed that the averages for groups studying in the evening are slightly higher than the groups study­ing in the morning and Research was identified as the area with higher average with 4.43 The rate for academic deficiency was 1.57% and for excellency was 39.06%, that is, 440 students of the population. Another established indicator was subject failure corresponding to 8.63%.
publishDate 1999
dc.date.issued.none.fl_str_mv 1999-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2000-01-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2000-01-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:48Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 1909-9711
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/28302
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/614
identifier_str_mv 1909-9711
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/28302
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/614
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/614/631
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv Núm. 3 , Año 2000
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 91
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 3
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 81
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Chavez, L. (1996). Informe de avance proceso de autoevaluación. Bogotá, U.E.E.
Celade (PNUD). (1989). Métodos de proyección de población urbana y rural por ambos sexos y grupos de edades. Nota No. 23. New York: Naciones Unidas.
Celade (PNUD). (1990). Instrumentos de demografía: estudio de referencia sobre educación en población para América Latina. Unesco.
Celade (PNUD). (1991). Demografía y Desarrollo. Cuaderno No. 2, Naciones Unidas, New York.
Condemarínm M. (1981). Madurez escolar. Santiago de Chile. Andrés Bello.
Gallego, R. (1.989). Evaluación pedagógica y promoción Académica. Bogotá: Ecoe.
Imprenta Nacional, (1.996). Ley General de la Educación. Bogotá.
Kauffman R, (1971) Planeación del Sistema Educativo México: Trillas.
Klausmeier, H. Psicología Educativa. México: Técnica Ciencia, 1977.
Mosquera, (1990) Hacia una universidad moderna e investigativa. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Molano M, (1992). De la calidad a la calidad integral, Bogotá: Leasing Ganadero.
Pallares, E. (1985). Técnicas e instrumentos de evaluación. Barcelona: CEAC.
Pressat, R. (1.977). El análisis demográfico: Métodos, Resultados y Aplicaciones. Chi· cago: Aldine Atherton.
Pressat, R. (1979). La práctica de la demografía. México: Fondo de Cultura Económica.
Pressat, R. (1979). Demografía estadística. Harcela: Ariel.
Vallin, J. (1.995). La Demografía, Madrid: Alianza.
dc.rights.spa.fl_str_mv Jesús Enrique Jaimes Osma - 2000
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv Jesús Enrique Jaimes Osma - 2000
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
dc.source.spa.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/614
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2a8270db-9a1e-497d-b0d1-370866cf4b4b/download
bitstream.checksum.fl_str_mv c502b2f448c5f07bb29bcdf909ba6e84
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1812183376078045184