El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información.
New Computer Information-Communication Technology and Learning. Educational resources are considered as instructional tools daily used in classroom in order to improve the teaching efficiency. Because there is several teaching and learning technological tools, we just consider some rising computer...
- Autores:
-
Navarro-Guzmán, José Ignacio
Alcalde-Cuevas, Concepción
Marchena-Consejero, Esperanza
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 1999
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28312
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/28312
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/624
- Palabra clave:
- Computers
Learning
Teaching
Instructional
Technology
- Rights
- openAccess
- License
- José Ignacio Navarro Guzmán, Concepción Alcalde Cuevas, Esperanza Marchena - 1999
id |
UCATOLICA2_f666a5de77d3b1bfc0f85ea63e20fa99 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28312 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
title |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
spellingShingle |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. Computers Learning Teaching Instructional Technology |
title_short |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
title_full |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
title_fullStr |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
title_full_unstemmed |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
title_sort |
El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. |
dc.creator.fl_str_mv |
Navarro-Guzmán, José Ignacio Alcalde-Cuevas, Concepción Marchena-Consejero, Esperanza |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Navarro-Guzmán, José Ignacio Alcalde-Cuevas, Concepción Marchena-Consejero, Esperanza |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Computers Learning Teaching Instructional Technology |
topic |
Computers Learning Teaching Instructional Technology |
description |
New Computer Information-Communication Technology and Learning. Educational resources are considered as instructional tools daily used in classroom in order to improve the teaching efficiency. Because there is several teaching and learning technological tools, we just consider some rising computer and communication technologies. The purpose of this article is to analyze how important these new instructional tools are optimizing the learning teaching procedures for. On this way, we expose some procedures that support the teaching al learning process, like intelligent tutoring systems, computer assisted teaching, computer simulation, and artificial intelligent. In addition, some psychological process involved on the new technologies learning are also considered, particularly the organization, storage and retrieval knowledge. |
publishDate |
1999 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
1999-07-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:56Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
1999-07-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:56Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
1999-07-01 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.local.eng.fl_str_mv |
Journal article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
1909-9711 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/28312 |
dc.identifier.url.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/624 |
identifier_str_mv |
1909-9711 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/28312 https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/624 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/624/641 |
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv |
Núm. 2 , Año 1999 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
122 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
2 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
107 |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Adarraga, P. y Zacagnini, J. L. ( 1994). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trotta. Alcalde, C. (1998). Conceptualización numérica en niños deficientes mediante un programa de control de estímulos. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, Bandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychologist, 33, 344-358. Bouzá, G. (1997). El guion multimedia. Madrid: Anaya. Bruner, J. (1964). The course of cognitive growth. American Psychologist, 19, 1-15. Carlson, P. (1992). Varieties of Virtual: Expanded Metaphors for Computer-Mediated. Learning. (pp.230-248). En E. Barret (Ed.) Sociomedia. Cambridge, Mass: Massachusetts Institute of Technology. Clark, R. E. (1983). Reconsidering research on learning from media. Review of Educational Research, 53 (4), 445-460. Clark, R.E. y Salomon, G. (1986). Media in teaching. (pp. 464-478). En M. Wittrock (Ed.) handbook of research in teaching, NY: Macmillan. Díaz, P., Catenazzì, N. y Aedo, I. (1996). De la multimedia a la hiperpermedia. Madrid: Rama. Textos Universitarios. Dick, W (1991). An instructional designer's view of constructivism. Educational Technology, 31 (5), 41-44. D'Souza, P.V (1992). E-mail's Role in the learning Process: A Case study. Journal of Research on Computing in Education, 25 (2), 254-264. Duffy, T. y Jonassen, D. H. (Eds.) (1992). Constructivism and the technology of instructions. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Galbreath,]. (1993). Multimedia: Beyond the desktop. Educational Technology, 2, 27-32. Gisolfi, B.W y Dattolo, A.(1993). Enhancing the learning process with expert systems. Educational Technology, 1, 25-32. Gubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual: La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama Hannafin, M.J. (1989). Interaction strategies and emerging technologies: Psychological perspectives. Canadian Journal of Educational Conununications, 18 (3), 167-179. Howles, Ly Pettengill, C. (1993). Designing instructional multimedia presentations: a seven-step process. THE.Journal,20 (11), 56-61. Jonassen, D.H. (1991). Thinking technology: Toward a constructivists view of instructional design. Educational Technology, 30 (9), 32-34. Kozma,R.B. (199 1). Learning with media. Review of Educational Research, 61 (2), 179-211. Leher, R. (1993). Authors of knowledge: Pat terns of hypermedia design. (pp. 197-225). En S. P. Lajoie y S.J. Derry (Eds.). Computers as cognitive tools, Hillsdale, N.J: Erl baum. Leshin, C. B., Pollock, J. y Reigeluth, Ch.M. (1992). Instructional designs strategies and tactics. Englewood Cliffs NJ: Educational Technology Publications. Madruga, J.A. y Lacasa, P. (1996). El desarrollo de la memoria: estrategias y conocimiento, (pp. 147-177). En J.A. Madruga y P Pardo de León (Dirs.) Psicología Evolutiva Volumen II. Madrid: UNED. Marchena, E. (1998). Programa de control de estímulos y formación de conceptos en niños de Educación Infantil. Cádiz: Ser vicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz. McAleese, R. (1998). Mapas conceptuales y adquisición del conocimiento: un enfoque cognitivo (pp. 177-190). E. C. Vizcarra y J. A. León (Dirs.) Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide. Montague,WE. y Knirk, FG. (1993). Finding’s matrix: What works in adults training. International Journal of Educational Re search, 19 (4), 345-430. Navarro,]. I. (1999, en prensa). Las estrategias de aprendizaje. En C. Martín Bravo (Dir.) Psicología de la Educación y del desarrollo en la edad escolar. Valladolid: (en prensa). Navarro,J.I., Marchena, E. .Alcalde, C., y Ruiz, G. (1996).Jugar con ... formas, colores y posiciones corporales. Software Edu cativo. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz. Navarro ,J.I., Ruiz, G.,Alcalde, C., Marchena, E. y Amar, J. (1998). Cómo mejorar tus habilidades mentales (How improve your mental sëills). Software educativo. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz. Rossignolì, J. L (1996). Recursos y Medios Tecnológicos. (pp. 293-324). En J. Beltrán y C. Genovard (Eds.). Psicología de la Instrucción. Volumen l. Madrid: Síntesis. Salomon, G. (1979). Interaction on media, cognition and learning. San Francisco: Jossey-Bass. Sancho J.M. (1993). Presentació a la monografia: Tecnologies de la informació a l'educació. Una perspectiva europea. Temps d'Educació, 9, 7-19. Sweeters, W (1994). Multimedia electronic tools for learning.Educational Technolo gy, 4, 47-52. Trickton, S.G. (1970). Improve learning: An evaluation of instructional technology. NY: Bowker. Vízcarro, C. y León,J.A. (Dirs.) (l 998).Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide. Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cam bridge, Mss: Cambridge University Press. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
José Ignacio Navarro Guzmán, Concepción Alcalde Cuevas, Esperanza Marchena - 1999 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
José Ignacio Navarro Guzmán, Concepción Alcalde Cuevas, Esperanza Marchena - 1999 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia |
dc.source.spa.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/624 |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5cddde7d-0bce-426f-8ef4-1ab5bb9e26c1/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2686d391189b479dedb34cb4f8a2c197 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812183312068771840 |
spelling |
Navarro-Guzmán, José Ignacio24adcbab-4a2b-4bc9-bf95-a73efe58c417Alcalde-Cuevas, Concepcióne952444f-b3f2-4c9f-97f5-68ecff7f617cMarchena-Consejero, Esperanza79681722-a124-42b8-baf7-875b549262321999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:56Z1999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:56Z1999-07-01New Computer Information-Communication Technology and Learning. Educational resources are considered as instructional tools daily used in classroom in order to improve the teaching efficiency. Because there is several teaching and learning technological tools, we just consider some rising computer and communication technologies. The purpose of this article is to analyze how important these new instructional tools are optimizing the learning teaching procedures for. On this way, we expose some procedures that support the teaching al learning process, like intelligent tutoring systems, computer assisted teaching, computer simulation, and artificial intelligent. In addition, some psychological process involved on the new technologies learning are also considered, particularly the organization, storage and retrieval knowledge.application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28312https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/624spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/624/641Núm. 2 , Año 19991222107Acta Colombiana de PsicologíaAdarraga, P. y Zacagnini, J. L. ( 1994). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trotta.Alcalde, C. (1998). Conceptualización numérica en niños deficientes mediante un programa de control de estímulos. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz,Bandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychologist, 33, 344-358.Bouzá, G. (1997). El guion multimedia. Madrid: Anaya.Bruner, J. (1964). The course of cognitive growth. American Psychologist, 19, 1-15.Carlson, P. (1992). Varieties of Virtual: Expanded Metaphors for Computer-Mediated. Learning. (pp.230-248). En E. Barret (Ed.) Sociomedia. Cambridge, Mass: Massachusetts Institute of Technology.Clark, R. E. (1983). Reconsidering research on learning from media. Review of Educational Research, 53 (4), 445-460.Clark, R.E. y Salomon, G. (1986). Media in teaching. (pp. 464-478). En M. Wittrock (Ed.) handbook of research in teaching, NY: Macmillan.Díaz, P., Catenazzì, N. y Aedo, I. (1996). De la multimedia a la hiperpermedia. Madrid: Rama. Textos Universitarios.Dick, W (1991). An instructional designer's view of constructivism. Educational Technology, 31 (5), 41-44.D'Souza, P.V (1992). E-mail's Role in the learning Process: A Case study. Journal of Research on Computing in Education, 25 (2), 254-264.Duffy, T. y Jonassen, D. H. (Eds.) (1992). Constructivism and the technology of instructions. Hillsdale, NJ: Erlbaum.Galbreath,]. (1993). Multimedia: Beyond the desktop. Educational Technology, 2, 27-32.Gisolfi, B.W y Dattolo, A.(1993). Enhancing the learning process with expert systems. Educational Technology, 1, 25-32.Gubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual: La escena y el laberinto. Barcelona: AnagramaHannafin, M.J. (1989). Interaction strategies and emerging technologies: Psychological perspectives. Canadian Journal of Educational Conununications, 18 (3), 167-179.Howles, Ly Pettengill, C. (1993). Designing instructional multimedia presentations: a seven-step process. THE.Journal,20 (11), 56-61.Jonassen, D.H. (1991). Thinking technology: Toward a constructivists view of instructional design. Educational Technology, 30 (9), 32-34.Kozma,R.B. (199 1). Learning with media. Review of Educational Research, 61 (2), 179-211.Leher, R. (1993). Authors of knowledge: Pat terns of hypermedia design. (pp. 197-225). En S. P. Lajoie y S.J. Derry (Eds.). Computers as cognitive tools, Hillsdale, N.J: Erl baum.Leshin, C. B., Pollock, J. y Reigeluth, Ch.M. (1992). Instructional designs strategies and tactics. Englewood Cliffs NJ: Educational Technology Publications.Madruga, J.A. y Lacasa, P. (1996). El desarrollo de la memoria: estrategias y conocimiento, (pp. 147-177). En J.A. Madruga y P Pardo de León (Dirs.) Psicología Evolutiva Volumen II. Madrid: UNED.Marchena, E. (1998). Programa de control de estímulos y formación de conceptos en niños de Educación Infantil. Cádiz: Ser vicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.McAleese, R. (1998). Mapas conceptuales y adquisición del conocimiento: un enfoque cognitivo (pp. 177-190). E. C. Vizcarra y J. A. León (Dirs.) Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.Montague,WE. y Knirk, FG. (1993). Finding’s matrix: What works in adults training. International Journal of Educational Re search, 19 (4), 345-430.Navarro,]. I. (1999, en prensa). Las estrategias de aprendizaje. En C. Martín Bravo (Dir.) Psicología de la Educación y del desarrollo en la edad escolar. Valladolid: (en prensa).Navarro,J.I., Marchena, E. .Alcalde, C., y Ruiz, G. (1996).Jugar con ... formas, colores y posiciones corporales. Software Edu cativo. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.Navarro ,J.I., Ruiz, G.,Alcalde, C., Marchena, E. y Amar, J. (1998). Cómo mejorar tus habilidades mentales (How improve your mental sëills). Software educativo. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.Rossignolì, J. L (1996). Recursos y Medios Tecnológicos. (pp. 293-324). En J. Beltrán y C. Genovard (Eds.). Psicología de la Instrucción. Volumen l. Madrid: Síntesis.Salomon, G. (1979). Interaction on media, cognition and learning. San Francisco: Jossey-Bass.Sancho J.M. (1993). Presentació a la monografia: Tecnologies de la informació a l'educació. Una perspectiva europea. Temps d'Educació, 9, 7-19.Sweeters, W (1994). Multimedia electronic tools for learning.Educational Technolo gy, 4, 47-52.Trickton, S.G. (1970). Improve learning: An evaluation of instructional technology. NY: Bowker.Vízcarro, C. y León,J.A. (Dirs.) (l 998).Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cam bridge, Mss: Cambridge University Press.José Ignacio Navarro Guzmán, Concepción Alcalde Cuevas, Esperanza Marchena - 1999info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/624ComputersLearningTeachingInstructionalTechnologyEl aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información.El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2702https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5cddde7d-0bce-426f-8ef4-1ab5bb9e26c1/download2686d391189b479dedb34cb4f8a2c197MD5110983/28312oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283122023-03-24 15:28:40.619https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/José Ignacio Navarro Guzmán, Concepción Alcalde Cuevas, Esperanza Marchena - 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |