Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen. The program intends to give answer to children's academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultu...
- Autores:
-
Beltrán-P., Julio E.
Cañón-D., William
Rengifo-A., Luis A.
Vargas-E., Nancy M.
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 1999
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28300
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/28300
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612
- Palabra clave:
- Curriculum
Proximal developmental zone
Novel curriculum
Educational psychology
Children
- Rights
- openAccess
- License
- Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000
id |
UCATOLICA2_e8c64b014994e429316b8508df451715 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28300 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
spelling |
Beltrán-P., Julio E.e48b3599-b5c9-427e-9834-13eaef3a3535Cañón-D., William22d649a5-7fbd-40d9-99f5-07173a4a4bebRengifo-A., Luis A.94622ccd-a28e-43ee-900e-8de19086f5c2Vargas-E., Nancy M.029ac84b-4a8b-4a28-bcea-eafd285847fb2000-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:47Z2000-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:47Z1999-01-01This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen. The program intends to give answer to children's academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultural Developmental Theories; mainly Vigotsky's position related to the Zone of Proximal Development. The proposal includes the description of all the curriculum aspects, the possibility to carry it out and to make the adjustments for its practical improvement. application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28300https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/612/629Núm. 3 , Año 200062353Acta Colombiana de PsicologíaBain, B (1983). The sociogenesis of language and human conduct. New York: Plenum. Bautista, C (1993).Desarrollo del niño menor de siete años. Bogotá: Universidad Católica.Black, G (1977). La determinación social de la actividad psíquica específicamente Humana. Buenos Aires: Stokoe.Comes (1991). Lectura y libros para niños especiales.Fontana, D. (1990). Fracaso en el logro académico. En Gale, A y Chapman, J. Psicología y problemas sociales. México: Trillas.Liebert, R., Palous, M., y Straus, G. (1974). Developmental Psycbotogy. Englendwoods: Prentice Hall.Ortiz, N. (1993). Diseño y normalización de la escala abreviada de desarrollo. Edad 1 para valoración del niño de 5 años. Ministerio de Salud de Colombia Unicef.Vargas, N. Scoppeta, O. (1995). Evaluación del currículo de la Facultad de Psicología de la Universidad Católica de Colombia. Investigación Institucional: Santafé de Bogotá.Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires. Troquel.Vygotsky, L.S. (1931). Historia de las funciones psíquicas superiores. En Compilación de obras (vol. 3) Moscú: Ediciones de la Academia de Ciencias Pedagógicas.Vygotsky, L.S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Critica: Barcelona.Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612CurriculumProximal developmental zoneNovel curriculumEducational psychologyChildrenCurrículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2700https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/17160c31-0018-4280-a893-5788b4b88d9c/downloadb50c04e2a7c79b15cf666e509360139cMD5110983/28300oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283002023-03-24 15:37:09.902https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
title |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
spellingShingle |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. Curriculum Proximal developmental zone Novel curriculum Educational psychology Children |
title_short |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
title_full |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
title_fullStr |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
title_full_unstemmed |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
title_sort |
Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes. |
dc.creator.fl_str_mv |
Beltrán-P., Julio E. Cañón-D., William Rengifo-A., Luis A. Vargas-E., Nancy M. |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Beltrán-P., Julio E. Cañón-D., William Rengifo-A., Luis A. Vargas-E., Nancy M. |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Curriculum Proximal developmental zone Novel curriculum Educational psychology Children |
topic |
Curriculum Proximal developmental zone Novel curriculum Educational psychology Children |
description |
This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen. The program intends to give answer to children's academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultural Developmental Theories; mainly Vigotsky's position related to the Zone of Proximal Development. The proposal includes the description of all the curriculum aspects, the possibility to carry it out and to make the adjustments for its practical improvement. |
publishDate |
1999 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
1999-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2000-01-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2000-01-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:47Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.local.eng.fl_str_mv |
Journal article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
1909-9711 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/28300 |
dc.identifier.url.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612 |
identifier_str_mv |
1909-9711 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/28300 https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/612/629 |
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv |
Núm. 3 , Año 2000 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
62 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
3 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
53 |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Bain, B (1983). The sociogenesis of language and human conduct. New York: Plenum. Bautista, C (1993).Desarrollo del niño menor de siete años. Bogotá: Universidad Católica. Black, G (1977). La determinación social de la actividad psíquica específicamente Humana. Buenos Aires: Stokoe. Comes (1991). Lectura y libros para niños especiales. Fontana, D. (1990). Fracaso en el logro académico. En Gale, A y Chapman, J. Psicología y problemas sociales. México: Trillas. Liebert, R., Palous, M., y Straus, G. (1974). Developmental Psycbotogy. Englendwoods: Prentice Hall. Ortiz, N. (1993). Diseño y normalización de la escala abreviada de desarrollo. Edad 1 para valoración del niño de 5 años. Ministerio de Salud de Colombia Unicef. Vargas, N. Scoppeta, O. (1995). Evaluación del currículo de la Facultad de Psicología de la Universidad Católica de Colombia. Investigación Institucional: Santafé de Bogotá. Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires. Troquel. Vygotsky, L.S. (1931). Historia de las funciones psíquicas superiores. En Compilación de obras (vol. 3) Moscú: Ediciones de la Academia de Ciencias Pedagógicas. Vygotsky, L.S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Critica: Barcelona. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia |
dc.source.spa.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612 |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/17160c31-0018-4280-a893-5788b4b88d9c/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b50c04e2a7c79b15cf666e509360139c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812183319565041664 |