Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.

This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen. The program intends to give answer to children's academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultu...

Full description

Autores:
Beltrán-P., Julio E.
Cañón-D., William
Rengifo-A., Luis A.
Vargas-E., Nancy M.
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
1999
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28300
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/28300
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612
Palabra clave:
Curriculum
Proximal developmental zone
Novel curriculum
Educational psychology
Children
Rights
openAccess
License
Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000
id UCATOLICA2_e8c64b014994e429316b8508df451715
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28300
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
spelling Beltrán-P., Julio E.e48b3599-b5c9-427e-9834-13eaef3a3535Cañón-D., William22d649a5-7fbd-40d9-99f5-07173a4a4bebRengifo-A., Luis A.94622ccd-a28e-43ee-900e-8de19086f5c2Vargas-E., Nancy M.029ac84b-4a8b-4a28-bcea-eafd285847fb2000-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:47Z2000-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:47Z1999-01-01This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen. The program intends to give answer to children's academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultural Developmental Theo­ries; mainly Vigotsky's position related to the Zone of Proximal Development. The proposal includes the description of all the curriculum aspects, the possibility to carry it out and to make the adjustments for its practical improvement.  application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28300https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/612/629Núm. 3 , Año 200062353Acta Colombiana de PsicologíaBain, B (1983). The sociogenesis of language and human conduct. New York: Plenum. Bautista, C (1993).Desarrollo del niño menor de siete años. Bogotá: Universidad Católica.Black, G (1977). La determinación social de la actividad psíquica específicamente Humana. Buenos Aires: Stokoe.Comes (1991). Lectura y libros para niños especiales.Fontana, D. (1990). Fracaso en el logro académico. En Gale, A y Chapman, J. Psicología y problemas sociales. México: Trillas.Liebert, R., Palous, M., y Straus, G. (1974). Developmental Psycbotogy. Englendwoods: Prentice Hall.Ortiz, N. (1993). Diseño y normalización de la escala abreviada de desarrollo. Edad 1 para valoración del niño de 5 años. Ministerio de Salud de Colombia Unicef.Vargas, N. Scoppeta, O. (1995). Evaluación del currículo de la Facultad de Psicología de la Universidad Católica de Colombia. Investigación Institucional: Santafé de Bogotá.Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires. Troquel.Vygotsky, L.S. (1931). Historia de las funciones psíquicas superiores. En Compilación de obras (vol. 3) Moscú: Ediciones de la Academia de Ciencias Pedagógicas.Vygotsky, L.S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Critica: Barcelona.Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612CurriculumProximal developmental zoneNovel curriculumEducational psychologyChildrenCurrículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2700https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/17160c31-0018-4280-a893-5788b4b88d9c/downloadb50c04e2a7c79b15cf666e509360139cMD5110983/28300oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283002023-03-24 15:37:09.902https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.spa.fl_str_mv Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
title Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
spellingShingle Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
Curriculum
Proximal developmental zone
Novel curriculum
Educational psychology
Children
title_short Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
title_full Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
title_fullStr Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
title_full_unstemmed Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
title_sort Currículo innovador para niños considerados académicamente limítrofes.
dc.creator.fl_str_mv Beltrán-P., Julio E.
Cañón-D., William
Rengifo-A., Luis A.
Vargas-E., Nancy M.
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Beltrán-P., Julio E.
Cañón-D., William
Rengifo-A., Luis A.
Vargas-E., Nancy M.
dc.subject.spa.fl_str_mv Curriculum
Proximal developmental zone
Novel curriculum
Educational psychology
Children
topic Curriculum
Proximal developmental zone
Novel curriculum
Educational psychology
Children
description This is a curricular proposal for Mild Mentally Retarded Chindren agen seven to eighteen. The program intends to give answer to children's academic, psycological and social needs as well as to help them to reach personal independence. The curriculum theoretical support comes from the Sociocultural Developmental Theo­ries; mainly Vigotsky's position related to the Zone of Proximal Development. The proposal includes the description of all the curriculum aspects, the possibility to carry it out and to make the adjustments for its practical improvement.  
publishDate 1999
dc.date.issued.none.fl_str_mv 1999-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2000-01-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2000-01-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:47Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 1909-9711
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/28300
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612
identifier_str_mv 1909-9711
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/28300
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/612/629
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv Núm. 3 , Año 2000
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 62
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 3
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 53
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Bain, B (1983). The sociogenesis of language and human conduct. New York: Plenum. Bautista, C (1993).Desarrollo del niño menor de siete años. Bogotá: Universidad Católica.
Black, G (1977). La determinación social de la actividad psíquica específicamente Humana. Buenos Aires: Stokoe.
Comes (1991). Lectura y libros para niños especiales.
Fontana, D. (1990). Fracaso en el logro académico. En Gale, A y Chapman, J. Psicología y problemas sociales. México: Trillas.
Liebert, R., Palous, M., y Straus, G. (1974). Developmental Psycbotogy. Englendwoods: Prentice Hall.
Ortiz, N. (1993). Diseño y normalización de la escala abreviada de desarrollo. Edad 1 para valoración del niño de 5 años. Ministerio de Salud de Colombia Unicef.
Vargas, N. Scoppeta, O. (1995). Evaluación del currículo de la Facultad de Psicología de la Universidad Católica de Colombia. Investigación Institucional: Santafé de Bogotá.
Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Buenos Aires. Troquel.
Vygotsky, L.S. (1931). Historia de las funciones psíquicas superiores. En Compilación de obras (vol. 3) Moscú: Ediciones de la Academia de Ciencias Pedagógicas.
Vygotsky, L.S. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Critica: Barcelona.
dc.rights.spa.fl_str_mv Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv Julio E. Beltrán P., William Cañon D., Luis A. Rengifo A., Nancy M. Vargas E. - 2000
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
dc.source.spa.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/612
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/17160c31-0018-4280-a893-5788b4b88d9c/download
bitstream.checksum.fl_str_mv b50c04e2a7c79b15cf666e509360139c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1812183319565041664