Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Depar...
- Autores:
-
Jaimes-Osma, Jesús Enrique
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2000
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22922
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/22922
- Palabra clave:
- Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
Estudiantes no graduados
Psicología educacional
Éxito académico
Plan de estudios
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
id |
UCATOLICA2_e61207304dbe588001253ea65457cfff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22922 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas |
title |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas |
spellingShingle |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas Undergraduate students Educational psychology Academic success Curriculum Estudiantes no graduados Psicología educacional Éxito académico Plan de estudios |
title_short |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas |
title_full |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas |
title_fullStr |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas |
title_full_unstemmed |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas |
title_sort |
Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas |
dc.creator.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Undergraduate students Educational psychology Academic success Curriculum Estudiantes no graduados Psicología educacional Éxito académico Plan de estudios |
topic |
Undergraduate students Educational psychology Academic success Curriculum Estudiantes no graduados Psicología educacional Éxito académico Plan de estudios |
description |
The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Department of the University and the data were analyzed through Access under Windows 7.0 and S.PS.S 6.1. The ob¬tained results allow us to identify and evaluate academic performance for this popu¬lation. It was found that the general average for this period was 3.71/5.0 and that this average is higher from the sixth semester. In an overall level, it was observed that the averages for groups studying in the evening are slightly higher than the groups study¬ing in the morning and Research was identified as the area with higher average with 4.43 The rate for academic deficiency was 1.57% and for excellency was 39.06%, that is, 440 students of the population. Another established indicator was subject failure corresponding to 8.63%. |
publishDate |
2000 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2000-10 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-03-14T16:51:16Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-03-14T16:51:16Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, J. (2000). Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 81-91. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/614 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/22922 |
identifier_str_mv |
Jaimes-Osma, J. (2000). Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 81-91. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/614 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/22922 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 81-91 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Chavez, L. (1996). Informe de avance proceso de autoevaluación. Bogotá, U.C.C. Celade (PNUD). (1989). Métodos de proyección de población urbana y rural ambos sexos y grupos de edades. Nota No. 23. New York: Naciones Unidas. Celade (PNUD). (1.990). Instrumentos de demografía: estudio de referencia sobre educación en población para América Latina. Unesco. Celade (PNUD) (1991). Demografía Desarrollo. Cuaderno No. 2, Naciones Unidas, New York. Condemarínm M. (1981). Madurez escolar. Santiago de Chile. Andrés Bello. Gallego, R. (1.989). Evaluación pedagógica y promoción Académica. Bogotá: Ecoe. Imprenta Nacional, (1.996). Ley General de la Educación. Bogotá. Kauffman R, (1971) Planeación del Sistema Educativo México: Trillas. Klausmeier, H. Psicología Educativa. México: Técnica Ciencia, 1977. Mosquera, (1990) Hacía una universidad moderna e investigativa. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Molano M, (1992). De la calidad a la calidad integral, Bogotá: Leasing Ganadero. Pallares, E. (1985). Técnicas e instrumentos de evaluación. Barcelona: CEAC. Pressat, R. (1.977). El análisis demográfico: Métodos, Resultados y Aplicaciones. Chicago: Aldine Atherton. Pressat, R. (1979). La práctica de la demografía. México: Fondo de Cultura Económica. Pressat, R. (1979). Demografía estadística. Barcela: Ariel. Vallin, J. (1.995). La Demografía, Madrid: Alianza. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/56bf8431-2127-4003-afda-e93b8d4ed809/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6c94c11f-4243-4468-915e-29b7c0ff023e/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2138ce81-4314-4208-b53e-75b7c2a73b0a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2c3eca4dbc9ac8b66c6f8e8d297be8a5 b308b7fe5c1c2bbdc0cb686d451b84aa 969e4f0698726105e3f86ab559c6c9c2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256193002012672 |
spelling |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique11fdebef-1494-4059-81a9-a934f1d39cae-12019-03-14T16:51:16Z2019-03-14T16:51:16Z2000-10The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Department of the University and the data were analyzed through Access under Windows 7.0 and S.PS.S 6.1. The ob¬tained results allow us to identify and evaluate academic performance for this popu¬lation. It was found that the general average for this period was 3.71/5.0 and that this average is higher from the sixth semester. In an overall level, it was observed that the averages for groups studying in the evening are slightly higher than the groups study¬ing in the morning and Research was identified as the area with higher average with 4.43 The rate for academic deficiency was 1.57% and for excellency was 39.06%, that is, 440 students of the population. Another established indicator was subject failure corresponding to 8.63%.application/pdfJaimes-Osma, J. (2000). Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 81-91. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6140123-9155https://hdl.handle.net/10983/22922spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 81-91Chavez, L. (1996). Informe de avance proceso de autoevaluación. Bogotá, U.C.C.Celade (PNUD). (1989). Métodos de proyección de población urbana y rural ambos sexos y grupos de edades. Nota No. 23. New York: Naciones Unidas.Celade (PNUD). (1.990). Instrumentos de demografía: estudio de referencia sobre educación en población para América Latina. Unesco.Celade (PNUD) (1991). Demografía Desarrollo. Cuaderno No. 2, Naciones Unidas, New York.Condemarínm M. (1981). Madurez escolar. Santiago de Chile. Andrés Bello.Gallego, R. (1.989). Evaluación pedagógica y promoción Académica. Bogotá: Ecoe.Imprenta Nacional, (1.996). Ley General de la Educación. Bogotá.Kauffman R, (1971) Planeación del Sistema Educativo México: Trillas.Klausmeier, H. Psicología Educativa. México: Técnica Ciencia, 1977.Mosquera, (1990) Hacía una universidad moderna e investigativa. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.Molano M, (1992). De la calidad a la calidad integral, Bogotá: Leasing Ganadero.Pallares, E. (1985). Técnicas e instrumentos de evaluación. Barcelona: CEAC.Pressat, R. (1.977). El análisis demográfico: Métodos, Resultados y Aplicaciones. Chicago: Aldine Atherton.Pressat, R. (1979). La práctica de la demografía. México: Fondo de Cultura Económica.Pressat, R. (1979). Demografía estadística. Barcela: Ariel.Vallin, J. (1.995). La Demografía, Madrid: Alianza.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Undergraduate studentsEducational psychologyAcademic successCurriculumEstudiantes no graduadosPsicología educacionalÉxito académicoPlan de estudiosAnálisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL614-1702-1-SM.pdf614-1702-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf595141https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/56bf8431-2127-4003-afda-e93b8d4ed809/download2c3eca4dbc9ac8b66c6f8e8d297be8a5MD51TEXT614-1702-1-SM.pdf.txt614-1702-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain11https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6c94c11f-4243-4468-915e-29b7c0ff023e/downloadb308b7fe5c1c2bbdc0cb686d451b84aaMD52THUMBNAIL614-1702-1-SM.pdf.jpg614-1702-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg16712https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2138ce81-4314-4208-b53e-75b7c2a73b0a/download969e4f0698726105e3f86ab559c6c9c2MD5310983/22922oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/229222024-08-20 10:14:41.198https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |