Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas

The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Depar...

Full description

Autores:
Jaimes-Osma, Jesús Enrique
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2000
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22922
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/22922
Palabra clave:
Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
Estudiantes no graduados
Psicología educacional
Éxito académico
Plan de estudios
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
id UCATOLICA2_e61207304dbe588001253ea65457cfff
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22922
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
title Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
spellingShingle Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
Estudiantes no graduados
Psicología educacional
Éxito académico
Plan de estudios
title_short Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
title_full Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
title_fullStr Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
title_full_unstemmed Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
title_sort Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas
dc.creator.fl_str_mv Jaimes-Osma, Jesús Enrique
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Jaimes-Osma, Jesús Enrique
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
Estudiantes no graduados
Psicología educacional
Éxito académico
Plan de estudios
topic Undergraduate students
Educational psychology
Academic success
Curriculum
Estudiantes no graduados
Psicología educacional
Éxito académico
Plan de estudios
description The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Department of the University and the data were analyzed through Access under Windows 7.0 and S.PS.S 6.1. The ob¬tained results allow us to identify and evaluate academic performance for this popu¬lation. It was found that the general average for this period was 3.71/5.0 and that this average is higher from the sixth semester. In an overall level, it was observed that the averages for groups studying in the evening are slightly higher than the groups study¬ing in the morning and Research was identified as the area with higher average with 4.43 The rate for academic deficiency was 1.57% and for excellency was 39.06%, that is, 440 students of the population. Another established indicator was subject failure corresponding to 8.63%.
publishDate 2000
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2000-10
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-03-14T16:51:16Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-03-14T16:51:16Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Jaimes-Osma, J. (2000). Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 81-91. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/614
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/22922
identifier_str_mv Jaimes-Osma, J. (2000). Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 81-91. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/614
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/22922
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 81-91
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Chavez, L. (1996). Informe de avance proceso de autoevaluación. Bogotá, U.C.C.
Celade (PNUD). (1989). Métodos de proyección de población urbana y rural ambos sexos y grupos de edades. Nota No. 23. New York: Naciones Unidas.
Celade (PNUD). (1.990). Instrumentos de demografía: estudio de referencia sobre educación en población para América Latina. Unesco.
Celade (PNUD) (1991). Demografía Desarrollo. Cuaderno No. 2, Naciones Unidas, New York.
Condemarínm M. (1981). Madurez escolar. Santiago de Chile. Andrés Bello.
Gallego, R. (1.989). Evaluación pedagógica y promoción Académica. Bogotá: Ecoe.
Imprenta Nacional, (1.996). Ley General de la Educación. Bogotá.
Kauffman R, (1971) Planeación del Sistema Educativo México: Trillas.
Klausmeier, H. Psicología Educativa. México: Técnica Ciencia, 1977.
Mosquera, (1990) Hacía una universidad moderna e investigativa. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Molano M, (1992). De la calidad a la calidad integral, Bogotá: Leasing Ganadero.
Pallares, E. (1985). Técnicas e instrumentos de evaluación. Barcelona: CEAC.
Pressat, R. (1.977). El análisis demográfico: Métodos, Resultados y Aplicaciones. Chicago: Aldine Atherton.
Pressat, R. (1979). La práctica de la demografía. México: Fondo de Cultura Económica.
Pressat, R. (1979). Demografía estadística. Barcela: Ariel.
Vallin, J. (1.995). La Demografía, Madrid: Alianza.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/56bf8431-2127-4003-afda-e93b8d4ed809/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6c94c11f-4243-4468-915e-29b7c0ff023e/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2138ce81-4314-4208-b53e-75b7c2a73b0a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 2c3eca4dbc9ac8b66c6f8e8d297be8a5
b308b7fe5c1c2bbdc0cb686d451b84aa
969e4f0698726105e3f86ab559c6c9c2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808402466768683008
spelling Jaimes-Osma, Jesús Enrique11fdebef-1494-4059-81a9-a934f1d39cae-12019-03-14T16:51:16Z2019-03-14T16:51:16Z2000-10The main objective of the present investigation was to describe the academic factors characterizing Psychology Faculty students at Universidad Católica de Colombia. For that purpose, a descriptive design by means of demographic techniques was used. The information was supplied by the Admission Department of the University and the data were analyzed through Access under Windows 7.0 and S.PS.S 6.1. The ob¬tained results allow us to identify and evaluate academic performance for this popu¬lation. It was found that the general average for this period was 3.71/5.0 and that this average is higher from the sixth semester. In an overall level, it was observed that the averages for groups studying in the evening are slightly higher than the groups study¬ing in the morning and Research was identified as the area with higher average with 4.43 The rate for academic deficiency was 1.57% and for excellency was 39.06%, that is, 440 students of the population. Another established indicator was subject failure corresponding to 8.63%.application/pdfJaimes-Osma, J. (2000). Análisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficas. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 81-91. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6140123-9155https://hdl.handle.net/10983/22922spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 81-91Chavez, L. (1996). Informe de avance proceso de autoevaluación. Bogotá, U.C.C.Celade (PNUD). (1989). Métodos de proyección de población urbana y rural ambos sexos y grupos de edades. Nota No. 23. New York: Naciones Unidas.Celade (PNUD). (1.990). Instrumentos de demografía: estudio de referencia sobre educación en población para América Latina. Unesco.Celade (PNUD) (1991). Demografía Desarrollo. Cuaderno No. 2, Naciones Unidas, New York.Condemarínm M. (1981). Madurez escolar. Santiago de Chile. Andrés Bello.Gallego, R. (1.989). Evaluación pedagógica y promoción Académica. Bogotá: Ecoe.Imprenta Nacional, (1.996). Ley General de la Educación. Bogotá.Kauffman R, (1971) Planeación del Sistema Educativo México: Trillas.Klausmeier, H. Psicología Educativa. México: Técnica Ciencia, 1977.Mosquera, (1990) Hacía una universidad moderna e investigativa. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.Molano M, (1992). De la calidad a la calidad integral, Bogotá: Leasing Ganadero.Pallares, E. (1985). Técnicas e instrumentos de evaluación. Barcelona: CEAC.Pressat, R. (1.977). El análisis demográfico: Métodos, Resultados y Aplicaciones. Chicago: Aldine Atherton.Pressat, R. (1979). La práctica de la demografía. México: Fondo de Cultura Económica.Pressat, R. (1979). Demografía estadística. Barcela: Ariel.Vallin, J. (1.995). La Demografía, Madrid: Alianza.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Undergraduate studentsEducational psychologyAcademic successCurriculumEstudiantes no graduadosPsicología educacionalÉxito académicoPlan de estudiosAnálisis de factores asociados al rendimiento académico: una aplicación de técnicas demográficasArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL614-1702-1-SM.pdf614-1702-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf595141https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/56bf8431-2127-4003-afda-e93b8d4ed809/download2c3eca4dbc9ac8b66c6f8e8d297be8a5MD51TEXT614-1702-1-SM.pdf.txt614-1702-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain11https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6c94c11f-4243-4468-915e-29b7c0ff023e/downloadb308b7fe5c1c2bbdc0cb686d451b84aaMD52THUMBNAIL614-1702-1-SM.pdf.jpg614-1702-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg16712https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2138ce81-4314-4208-b53e-75b7c2a73b0a/download969e4f0698726105e3f86ab559c6c9c2MD5310983/22922oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/229222024-08-20 10:14:41.198https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com