El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual
The architecture project and their processes, inside the discipline tradition has been the way architects have faced the problems that arise with the passing of time where has been a link between theory and practice. From the XV century in the western culture has been used as form of knowledge and f...
- Autores:
-
Correal-Pachón, Germán Darío
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2007
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/15241
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10983/15241
- Palabra clave:
- CONOCIMIENTO
DOCENCIA
INVESTIGACIÓN
PROYECTO ARQUITECTÓNICO
REPRESENTACIÓN
KNOWLEDGE
TEACHING
RESEARCH
ARCHITECTURAL PROJECT
REPRESENTATION
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2007
id |
UCATOLICA2_e02f28488ffc985dd6903f6ea5a0f6e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/15241 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
The architecture project as a form of production of knowledge: Toward the projectual research |
title |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual |
spellingShingle |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual CONOCIMIENTO DOCENCIA INVESTIGACIÓN PROYECTO ARQUITECTÓNICO REPRESENTACIÓN KNOWLEDGE TEACHING RESEARCH ARCHITECTURAL PROJECT REPRESENTATION |
title_short |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual |
title_full |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual |
title_fullStr |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual |
title_full_unstemmed |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual |
title_sort |
El proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectual |
dc.creator.fl_str_mv |
Correal-Pachón, Germán Darío |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Correal-Pachón, Germán Darío |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
CONOCIMIENTO DOCENCIA INVESTIGACIÓN PROYECTO ARQUITECTÓNICO REPRESENTACIÓN KNOWLEDGE TEACHING RESEARCH ARCHITECTURAL PROJECT REPRESENTATION |
topic |
CONOCIMIENTO DOCENCIA INVESTIGACIÓN PROYECTO ARQUITECTÓNICO REPRESENTACIÓN KNOWLEDGE TEACHING RESEARCH ARCHITECTURAL PROJECT REPRESENTATION |
description |
The architecture project and their processes, inside the discipline tradition has been the way architects have faced the problems that arise with the passing of time where has been a link between theory and practice. From the XV century in the western culture has been used as form of knowledge and forecast, articulate to a very own invention phenomenon, when having to give rigorous and precise material solutions, in a principle as relationship between technique and art, and in our time as a relationship among science, technique, art and philosophy. Up until today, in our means it is considered as an obliged practice to produce work of architecture in a rigorous and precise way, centered in a “to know how to make.” However, the project and the projectacion processes can consider it in opposition to the idealistic postures, like form of producing knowledge to discipline starting from similar procedures, used by the science and the philosophy in narrow relationship with the procedures characteristic of the technique and the art, and in an articulate way between theory and practice, in consonance with the complexity of the problems and the thought of the contemporary culture. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2007-12 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2017-12-06T14:27:11Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2017-12-06T14:27:11Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Correal-P., G. D. (2007). El proyecto de arquitectura como forma de producción de conocimiento: hacia la investigación proyectual. Revista de Arquitectura, 9 (1), p. 49-58 http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/RevArq/article/view/796/826 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
1657-0308 (impreso) 2357-626X (electrónico) |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10983/15241 |
identifier_str_mv |
Correal-P., G. D. (2007). El proyecto de arquitectura como forma de producción de conocimiento: hacia la investigación proyectual. Revista de Arquitectura, 9 (1), p. 49-58 http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/RevArq/article/view/796/826 1657-0308 (impreso) 2357-626X (electrónico) |
url |
http://hdl.handle.net/10983/15241 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Revista de Arquitectura, Vol. 9 (ene.-dic. 2007); p. 49-58 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Argan, G. C. (1979). El concepto del espacio arquitectónico. Desde el Barroco hasta nuestros días. Buenos Aires: Nueva Visión. Aris, C. M. (1993). Las variaciones de la identidad. Barcelona: Serbal. Broadbent, G. (1976). Diseño arquitectónico, arquitectura y ciencias humanas. Barcelona: Gustavo Gili. Burbano Pérez, E. (1983). Pautas para la investigación en la arquitectura y el urbanismo. Bogotá: Escala. Colección cuadernos de arquitectura Escala; N°. 6, 7 Christopher, A. (1969). Ensayo sobre la síntesis de la forma. Buenos Aires: Infinito. Christopher, A. (1980). A pattern language, Un lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo Gili. Corona, A. (1991). Ensayo sobre el proyecto. Buenos Aires: Librería Técnica. Correal, G. D. (2001) Proyecto y representación. Algunas reflexiones provisionales. Revista Ciencias Humanas. No. 7, 30-39. Cali: USB, enero-junio 2001. Correal, G. D. (2004). Sobre la naturaleza de la investigación proyectual. Revista Científica Guillermo de Ockham. Vol 7, No 1. Cali: USB De Lapuerta, J. M. (1997) El Croquis, Proyecto y Arquitectura. Madrid: Celeste. Gregotti, V. (1972). El territorio de la Arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili. Jiménez, S. (2006) El proyecto arquitectónico. Aprender investigando. Cali: Universidad de San Buenaventura, Facultad de arquitectura, arte y diseño. John Christopher, J. (1972). Design methods: seeds of human futures. London: Wiley-Interscience. León Battista, A. (1991). De Re Aedificatoria. Madrid: Akal (Trabajo original Publicado 1624) Martín Hernández, M. J. (1997) La Invención de la Arquitectura. Madrid: Celeste. Monesteroli, A. (1993). La arquitectura de la realidad. Barcelona: Serbal. Müller, W., Vogel, G. (1995). Atlas de arquitectura. 1 Generalidades. De Mesopotamia a Bizancio. Madrid: Alianza. Quatremere de Quincy, A. (1832). Dictionnaire d’architecture. Rossi, A. (1982). La arquitectura de la ciudad. Barcelona: G. Gili. Saldarriaga Roa, A. & Fonseca Martínez, L. (1983). Lenguaje y métodos en la arquitectura. Bogota: Proa. Cuadernos Proa N° 1 Saldarriaga Roa, A. (1996). Aprender arquitectura: un manual de supervivencia. Santafé de Bogotá: Corona. Sarquis, J. (2002). Itinerarios del proyecto: Ficción epistemológica. Tomo I. Buenos Aires: Nobuko. Solá-Morales Rubió, I. (2003) Diferencias: topografía de la arquitectura contemporánea. Barcelona:Gustavo Gili. Vasari, G. (2004). Las Vidas. Madrid: Ediciones Anaya. Wick, R. (1986). Pedagogía de la Bauhaus. Madrid: Alianza. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2007 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2007 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ffb09097-8c74-49bf-ac00-09dc7298d342/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6dec9eff-cb92-45b1-acd2-df1a731975cf/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/edfb11bd-6d76-47fb-a898-4b9bd3c2972d/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5cf5edec83d44fbf44f3868c871c5d1c 1076e9d18bbf6e00fb47afa3cde001cc 7f3e81124c69f9a56dfbac3cd4e10817 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256202583900160 |
spelling |
Correal-Pachón, Germán Daríoeedda7d1-25a4-47a7-b644-60094a91539f-12017-12-06T14:27:11Z2017-12-06T14:27:11Z2007-12The architecture project and their processes, inside the discipline tradition has been the way architects have faced the problems that arise with the passing of time where has been a link between theory and practice. From the XV century in the western culture has been used as form of knowledge and forecast, articulate to a very own invention phenomenon, when having to give rigorous and precise material solutions, in a principle as relationship between technique and art, and in our time as a relationship among science, technique, art and philosophy. Up until today, in our means it is considered as an obliged practice to produce work of architecture in a rigorous and precise way, centered in a “to know how to make.” However, the project and the projectacion processes can consider it in opposition to the idealistic postures, like form of producing knowledge to discipline starting from similar procedures, used by the science and the philosophy in narrow relationship with the procedures characteristic of the technique and the art, and in an articulate way between theory and practice, in consonance with the complexity of the problems and the thought of the contemporary culture.El proyecto de arquitectura y sus procesos, dentro de la tradición disciplinar ha sido la manera como los arquitectos han enfrentado los problemas que surgen con el paso del tiempo, en donde se ha vinculado teoría y práctica de acuerdo a ese devenir. Desde el siglo XV en la cultura occidental se ha utilizado como forma de conocimiento y previsión, articulado a un fenómeno de invención muy propio, al tener que dar soluciones materiales rigurosas y precisas, en un principio como relación entre técnica y arte, y en nuestro tiempo como relación entre ciencia, técnica, arte y filosofía. Hoy por hoy, en nuestro medio se le considera como una práctica obligada para producir obra de arquitectura de forma rigurosa y precisa, centrada en un “saber hacer”. Sin embargo, el proyecto y los procesos de proyectación lo podemos considerar en contraposición a las posturas idealistas, como forma de producir conocimiento disciplinar a partir de procedimientos similares, empleados por la ciencia y la filosofía en estrecha relación con los procedimientos propios de la técnica y el arte, y de forma articulada entre teoría y práctica, en consonancia con la complejidad de los problemas y el pensamiento de la cultura contemporánea.application/pdfCorreal-P., G. D. (2007). El proyecto de arquitectura como forma de producción de conocimiento: hacia la investigación proyectual. Revista de Arquitectura, 9 (1), p. 49-58 http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/RevArq/article/view/796/8261657-0308 (impreso)2357-626X (electrónico)http://hdl.handle.net/10983/15241spaRevista de Arquitectura, Vol. 9 (ene.-dic. 2007); p. 49-58Argan, G. C. (1979). El concepto del espacio arquitectónico. Desde el Barroco hasta nuestros días. Buenos Aires: Nueva Visión.Aris, C. M. (1993). Las variaciones de la identidad. Barcelona: Serbal.Broadbent, G. (1976). Diseño arquitectónico, arquitectura y ciencias humanas. Barcelona: Gustavo Gili.Burbano Pérez, E. (1983). Pautas para la investigación en la arquitectura y el urbanismo. Bogotá: Escala. Colección cuadernos de arquitectura Escala; N°. 6, 7Christopher, A. (1969). Ensayo sobre la síntesis de la forma. Buenos Aires: Infinito.Christopher, A. (1980). A pattern language, Un lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo Gili.Corona, A. (1991). Ensayo sobre el proyecto. Buenos Aires: Librería Técnica.Correal, G. D. (2001) Proyecto y representación. Algunas reflexiones provisionales. Revista Ciencias Humanas. No. 7, 30-39. Cali: USB, enero-junio 2001.Correal, G. D. (2004). Sobre la naturaleza de la investigación proyectual. Revista Científica Guillermo de Ockham. Vol 7, No 1. Cali: USBDe Lapuerta, J. M. (1997) El Croquis, Proyecto y Arquitectura. Madrid: Celeste.Gregotti, V. (1972). El territorio de la Arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili.Jiménez, S. (2006) El proyecto arquitectónico. Aprender investigando. Cali: Universidad de San Buenaventura, Facultad de arquitectura, arte y diseño.John Christopher, J. (1972). Design methods: seeds of human futures. London: Wiley-Interscience.León Battista, A. (1991). De Re Aedificatoria. Madrid: Akal (Trabajo original Publicado 1624)Martín Hernández, M. J. (1997) La Invención de la Arquitectura. Madrid: Celeste.Monesteroli, A. (1993). La arquitectura de la realidad. Barcelona: Serbal.Müller, W., Vogel, G. (1995). Atlas de arquitectura. 1 Generalidades. De Mesopotamia a Bizancio. Madrid: Alianza.Quatremere de Quincy, A. (1832). Dictionnaire d’architecture. Rossi, A. (1982). La arquitectura de la ciudad. Barcelona: G. Gili.Saldarriaga Roa, A. & Fonseca Martínez, L. (1983). Lenguaje y métodos en la arquitectura. Bogota: Proa. Cuadernos Proa N° 1Saldarriaga Roa, A. (1996). Aprender arquitectura: un manual de supervivencia. Santafé de Bogotá: Corona.Sarquis, J. (2002). Itinerarios del proyecto: Ficción epistemológica. Tomo I. Buenos Aires: Nobuko.Solá-Morales Rubió, I. (2003) Diferencias: topografía de la arquitectura contemporánea. Barcelona:Gustavo Gili.Vasari, G. (2004). Las Vidas. Madrid: Ediciones Anaya.Wick, R. (1986). Pedagogía de la Bauhaus. Madrid: Alianza.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2007info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2CONOCIMIENTODOCENCIAINVESTIGACIÓNPROYECTO ARQUITECTÓNICOREPRESENTACIÓNKNOWLEDGETEACHINGRESEARCHARCHITECTURAL PROJECTREPRESENTATIONEl proyecto de arquitectura como forma de Producción de conocimiento: Hacia la investigación proyectualThe architecture project as a form of production of knowledge: Toward the projectual researchArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINALRevArq 09 48 German Correal b.pdfRevArq 09 48 German Correal b.pdfapplication/pdf2521996https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ffb09097-8c74-49bf-ac00-09dc7298d342/download5cf5edec83d44fbf44f3868c871c5d1cMD51TEXTRevArq 09 48 German Correal b.pdf.txtRevArq 09 48 German Correal b.pdf.txtExtracted texttext/plain79763https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6dec9eff-cb92-45b1-acd2-df1a731975cf/download1076e9d18bbf6e00fb47afa3cde001ccMD52THUMBNAILRevArq 09 48 German Correal b.pdf.jpgRevArq 09 48 German Correal b.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg4517https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/edfb11bd-6d76-47fb-a898-4b9bd3c2972d/download7f3e81124c69f9a56dfbac3cd4e10817MD5310983/15241oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/152412023-03-24 14:44:38.66https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2007https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |