Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua
In order to set out the apllication of psychological and cultural process in learning a second language from the perspective of an identity narrative construction. It is necessary start looking different aspects such as: language psychic activity, the instru¬ment and cultural sign conception, the im...
- Autores:
-
Montealegre, Rosalía
Domínguez, María Elvia
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 1999
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23043
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/23043
- Palabra clave:
- PSYCHIC PROCESSES
CULTURAL PROCESSES
SOCIAL IDENTITY AND NARRATIVITY
SECOND LANGUAGE LEARNING
PROCESOS PSÍQUICOS
PROCESOS CULTURALES
IDENTIDAD SOCIAL Y NARRATIVIDAD
APRENDIZAJE DE SEGUNDA LENGUA
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
id |
UCATOLICA2_db0f2aa3a340b1b7bd3b976d373d3249 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23043 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua |
title |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua |
spellingShingle |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua PSYCHIC PROCESSES CULTURAL PROCESSES SOCIAL IDENTITY AND NARRATIVITY SECOND LANGUAGE LEARNING PROCESOS PSÍQUICOS PROCESOS CULTURALES IDENTIDAD SOCIAL Y NARRATIVIDAD APRENDIZAJE DE SEGUNDA LENGUA |
title_short |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua |
title_full |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua |
title_fullStr |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua |
title_full_unstemmed |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua |
title_sort |
Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua |
dc.creator.fl_str_mv |
Montealegre, Rosalía Domínguez, María Elvia |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Montealegre, Rosalía Domínguez, María Elvia |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
PSYCHIC PROCESSES CULTURAL PROCESSES SOCIAL IDENTITY AND NARRATIVITY SECOND LANGUAGE LEARNING PROCESOS PSÍQUICOS PROCESOS CULTURALES IDENTIDAD SOCIAL Y NARRATIVIDAD APRENDIZAJE DE SEGUNDA LENGUA |
topic |
PSYCHIC PROCESSES CULTURAL PROCESSES SOCIAL IDENTITY AND NARRATIVITY SECOND LANGUAGE LEARNING PROCESOS PSÍQUICOS PROCESOS CULTURALES IDENTIDAD SOCIAL Y NARRATIVIDAD APRENDIZAJE DE SEGUNDA LENGUA |
description |
In order to set out the apllication of psychological and cultural process in learning a second language from the perspective of an identity narrative construction. It is necessary start looking different aspects such as: language psychic activity, the instru¬ment and cultural sign conception, the importantce of memory, meaning, speech and gesture. Learning a second language involves a subjective multiple transformation process in relationship with the cognitive, affective, pragmastic and communicative fields. In first place is necessary the assimilation of: scientific and daily concepts, thought patterns, cultural forms of behavior (linguistic, social, logic and mnemonic). Second, the construction of meanings and the narrative recreation of each person. Third, the apllication of comprehensive language models in order to use speech and writing efficiently. Finally, the second language speaker should compenétrate with the cultural narrative and the particular forms of individual communication without rest value to his or hers original culture. |
publishDate |
1999 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
1999-11 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-05-15T15:23:32Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-05-15T15:23:32Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Montealegre, R., & Domínguez, M. (1999). Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 11-28. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/618 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/23043 |
identifier_str_mv |
Montealegre, R., & Domínguez, M. (1999). Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 11-28. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/618 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/23043 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 11-28 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Alverman, D. E., Moon, J. S., y Hagood, M (1999). Popular Culture in the Classroom. Teaching and researching critical media literacy. Literacy Studies Series. Delaware: Internacional Reading Association, National Reading Conference. Berger, P. & Luckman, T. (1995). La construcción narrativa; de la realidad. Buenos Aires: Amorrorto. Bruner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Madrid: Gedisa. Bruner, J. (1995). Los actos del significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza. Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor. Bruner, J., y Weisser, S. (1995). La invención del yo: la autobiografía y sus formas”. En D. Olson, y N. Torrance (Comp), Cultura escrita y oralidad. Madrid: Gedisa. Clark, H. H. (1974). Semantics and Comprehension. En: T.A. Sebeok (Ed) Current trends in Linguistics: Linguistics and adyacent arts and sciences, Vol. 12, La Haya: The Mague Mouton. Domínguez, M. E. (1998). Género y docencia universitaria en Colombia. Santafé de Bogotá: Tesis de Maestría en Estudios de Género: área Mujer y Desarrollo, Universidad Nacional de Colombia, Centro de Estudios Sociales, Departamento de Trabajo Social. Elman, J. L., y Mc Clelland, J. L. (1984). The interactive activation model of speech perception. En N. Lass (Ed.). Language and speech, Vol. 10, NewYork: Academic Press. Elman,J. L., y Mc Clelland,J. L. (1986). Exploiting lawful variability in the speech wave. En J. S. Perkell, y D. H. Klatt (Eds.). Invariance and variability in speech processes. Hillsday, N.J.: LEA. Forster, K. I. (1990). Accesing the mental lexicon. En R.J. Wales y E.C.T. Walker (Eds.) New Approaches to language mechanisms. Amsterdam: North Holland. Forster, K. I. (1990). Lexical processing. En D. N. Osherson y H. Lasnik (Eds.). Language. Cambridge, M.A: The MIT Press. Filho, L. (1937/ 1960). Tests ABC de verificación de la madurez necesaria para el aprendizaje de la lectura y la escritura. Buenos Aires: Kapelusz. Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models. Cambridge, M.A.: Harvard University Press. Key, D. (1998). Literacy Shutdown Stories of six american woman. Literacy Studies Series Internacional Reading Association, National Reading Conference. Kintsch, W., y Van Dijk, T.A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85, 363-394. Luria, A. R. (1980). Lenguaje y Pensamiento. Barcelona: Fontanella. Marslen-Wilson, W. D. (1984). Function and process in spoken word reconigtion. En H. Bouma, y D. G. Bouwhuis (Eds.). Attention and performance. Vol X, Control of language processes. Hillsdale, N. J.: LEA. McClelland, J.L., y Rumelhart, D. (1981). An interactive activation model context effects in letter perception: part 1. An account of basic finding. Psychological Review, 88. 375-407. Montealegre, R. (1989a/ 1994). El lenguaje y la construcción de conceptos en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 43-50). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia. Montealegre, R. (1989b/1994). Lo psíquico o mental en el hombre. Un enfoque social histórico. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 84-92). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia. Montealegre, R. (1991/1994). Análisis del lenguaje como proceso de asimilación histórico-cultural. Ejemplos con base en la obra de García Márquez. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 23-29). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia. Montealegre, R. (1992/ 1994). La actividad comunicativa y el papel regulador del lenguaje en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 30-42). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia. Montealegre, R. (1996). Comparación de la actividad psíquica humana desde una perspectiva evolutiva. En R. Montealegre (Ed.). El siglo de Vygotski y de Piaget. Revista Latinoamericana de Psicología, 28, 3, 435-453 Morton, J, (1969). Interaction of information in word recognition. Psychological Review, 76 165-178. Perfetti, Ch., y Vurtis, M.E.(1985). Reading. En R. F. Dillon y R. J. Sternberg (Eds.) Cognition and instruction. New York: academic Press. Piaget, J. (1927/1973). El juicio y el razonamiento en el niño. Estudios sobre la lógica del niño (II). Buenos Aires: Biblioteca Pedagógica, Editorial Guadalupe. Romero, F. (1996). Superficies y Relieves. Pereira: Instituto Risaraldense de Cultura. Rojas, L. M. (1997). Los cuentos infantiles: una estrategia pedagógica en la enseñanza de los idiomas extranjeros forma y Función, 10, 113-130 Bogotá: Departamento de Lingüística, Universidad Nacional de Colombia. Rumelhart, D. (1977). Introduction to human information processing. New York: Willey. Sanford, A. J., y Garrod S. C, (1961). Under: standing written language: Explorations in comprehension beyond the sentence. Chichester: Wiley. Schank, R. C., y Abelson, R. P. (1977). Scrips, plans goals and understanding. Hillsdale: New Jersey: Erlbaum. Shuare, M., y Montealgre, R. (1991/1994). Consideraciones sobre la psicología genética histórico-cultural. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 9-19). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia. Tulving, E., y Thomson, D. M. (1973). Encoding specificity and retrieval processing in episodic memory. Psychological Review, 80, 352-373. Van Dijk, T.A. y Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press. Vygotskj, L. S. (1930/1984). Instrumento y signo en el desarrollo del niño. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. VI: Moscú: Ediciones de la Academia de las Ciencias Pedagógicas (En ruso). Vygostki, L. S. (1930/1989). Dominio de la memoria y el pensamiento. En LS. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 67-86). Barcelona: Critica Grupo Editorial Grijalbo. Vygostki, L. S. (1935/1989). La prehistoria del lenguaje escrito. En L.S. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 159-178). Barcelona: Critica Grupo Editorial Grijalbo. Vygostki, L. S. (1932/1993). La memoria y su desarrollo en la edad infantil. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. 11, Conferencias sobre Psicología (pp. 349-381). Madrid: Aprendizaje Visor. Vygostki, L. S. (1934/1993). Pensamiento y Lenguaje. En L. S. Vygotski, Obras Escogidas, Vol.11, (pp. 9348). Madrid: Aprendizaje Visor. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/449bd169-68b4-4471-b347-8e186aed4fa6/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ddf1d9ea-6b7d-4df7-a6a0-c7b418ca2158/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6a73078d-70b1-4b8b-ac95-6f91f6d08ca5/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ffc2c176a961e2e5f211c3efa3241b6a 1bb607118047afc5c385b82385dd931f 96c47245d09bf32f4718665a4941440e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256203926077440 |
spelling |
Montealegre, Rosalía8d6ade69-16d1-43d3-b4c2-6f03340d43fb-1Domínguez, María Elviae14d1f84-ac76-4123-b8da-2dd1de88599c-12019-05-15T15:23:32Z2019-05-15T15:23:32Z1999-11In order to set out the apllication of psychological and cultural process in learning a second language from the perspective of an identity narrative construction. It is necessary start looking different aspects such as: language psychic activity, the instru¬ment and cultural sign conception, the importantce of memory, meaning, speech and gesture. Learning a second language involves a subjective multiple transformation process in relationship with the cognitive, affective, pragmastic and communicative fields. In first place is necessary the assimilation of: scientific and daily concepts, thought patterns, cultural forms of behavior (linguistic, social, logic and mnemonic). Second, the construction of meanings and the narrative recreation of each person. Third, the apllication of comprehensive language models in order to use speech and writing efficiently. Finally, the second language speaker should compenétrate with the cultural narrative and the particular forms of individual communication without rest value to his or hers original culture.application/pdfMontealegre, R., & Domínguez, M. (1999). Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 11-28. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6180123-9155https://hdl.handle.net/10983/23043spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 11-28Alverman, D. E., Moon, J. S., y Hagood, M (1999). Popular Culture in the Classroom. Teaching and researching critical media literacy. Literacy Studies Series. Delaware: Internacional Reading Association, National Reading Conference.Berger, P. & Luckman, T. (1995). La construcción narrativa; de la realidad. Buenos Aires: Amorrorto.Bruner, J. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Madrid: Gedisa.Bruner, J. (1995). Los actos del significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.Bruner, J., y Weisser, S. (1995). La invención del yo: la autobiografía y sus formas”. En D. Olson, y N. Torrance (Comp), Cultura escrita y oralidad. Madrid: Gedisa.Clark, H. H. (1974). Semantics and Comprehension. En: T.A. Sebeok (Ed) Current trends in Linguistics: Linguistics and adyacent arts and sciences, Vol. 12, La Haya: The Mague Mouton.Domínguez, M. E. (1998). Género y docencia universitaria en Colombia. Santafé de Bogotá: Tesis de Maestría en Estudios de Género: área Mujer y Desarrollo, Universidad Nacional de Colombia, Centro de Estudios Sociales, Departamento de Trabajo Social.Elman, J. L., y Mc Clelland, J. L. (1984). The interactive activation model of speech perception. En N. Lass (Ed.). Language and speech, Vol. 10, NewYork: Academic Press.Elman,J. L., y Mc Clelland,J. L. (1986). Exploiting lawful variability in the speech wave. En J. S. Perkell, y D. H. Klatt (Eds.). Invariance and variability in speech processes. Hillsday, N.J.: LEA.Forster, K. I. (1990). Accesing the mental lexicon. En R.J. Wales y E.C.T. Walker (Eds.) New Approaches to language mechanisms. Amsterdam: North Holland.Forster, K. I. (1990). Lexical processing. En D. N. Osherson y H. Lasnik (Eds.). Language. Cambridge, M.A: The MIT Press.Filho, L. (1937/ 1960). Tests ABC de verificación de la madurez necesaria para el aprendizaje de la lectura y la escritura. Buenos Aires: Kapelusz.Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models. Cambridge, M.A.: Harvard University Press.Key, D. (1998). Literacy Shutdown Stories of six american woman. Literacy Studies Series Internacional Reading Association, National Reading Conference.Kintsch, W., y Van Dijk, T.A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85, 363-394.Luria, A. R. (1980). Lenguaje y Pensamiento. Barcelona: Fontanella.Marslen-Wilson, W. D. (1984). Function and process in spoken word reconigtion. En H. Bouma, y D. G. Bouwhuis (Eds.). Attention and performance. Vol X, Control of language processes. Hillsdale, N. J.: LEA.McClelland, J.L., y Rumelhart, D. (1981). An interactive activation model context effects in letter perception: part 1. An account of basic finding. Psychological Review, 88. 375-407.Montealegre, R. (1989a/ 1994). El lenguaje y la construcción de conceptos en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 43-50). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montealegre, R. (1989b/1994). Lo psíquico o mental en el hombre. Un enfoque social histórico. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 84-92). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montealegre, R. (1991/1994). Análisis del lenguaje como proceso de asimilación histórico-cultural. Ejemplos con base en la obra de García Márquez. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 23-29). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montealegre, R. (1992/ 1994). La actividad comunicativa y el papel regulador del lenguaje en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 30-42). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montealegre, R. (1996). Comparación de la actividad psíquica humana desde una perspectiva evolutiva. En R. Montealegre (Ed.). El siglo de Vygotski y de Piaget. Revista Latinoamericana de Psicología, 28, 3, 435-453Morton, J, (1969). Interaction of information in word recognition. Psychological Review, 76 165-178.Perfetti, Ch., y Vurtis, M.E.(1985). Reading. En R. F. Dillon y R. J. Sternberg (Eds.) Cognition and instruction. New York: academic Press.Piaget, J. (1927/1973). El juicio y el razonamiento en el niño. Estudios sobre la lógica del niño (II). Buenos Aires: Biblioteca Pedagógica, Editorial Guadalupe.Romero, F. (1996). Superficies y Relieves. Pereira: Instituto Risaraldense de Cultura.Rojas, L. M. (1997). Los cuentos infantiles: una estrategia pedagógica en la enseñanza de los idiomas extranjeros forma y Función, 10, 113-130 Bogotá: Departamento de Lingüística, Universidad Nacional de Colombia.Rumelhart, D. (1977). Introduction to human information processing. New York: Willey.Sanford, A. J., y Garrod S. C, (1961). Under: standing written language: Explorations in comprehension beyond the sentence. Chichester: Wiley.Schank, R. C., y Abelson, R. P. (1977). Scrips, plans goals and understanding. Hillsdale: New Jersey: Erlbaum.Shuare, M., y Montealgre, R. (1991/1994). Consideraciones sobre la psicología genética histórico-cultural. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 9-19). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Tulving, E., y Thomson, D. M. (1973). Encoding specificity and retrieval processing in episodic memory. Psychological Review, 80, 352-373.Van Dijk, T.A. y Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.Vygotskj, L. S. (1930/1984). Instrumento y signo en el desarrollo del niño. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. VI: Moscú: Ediciones de la Academia de las Ciencias Pedagógicas (En ruso).Vygostki, L. S. (1930/1989). Dominio de la memoria y el pensamiento. En LS. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 67-86). Barcelona: Critica Grupo Editorial Grijalbo.Vygostki, L. S. (1935/1989). La prehistoria del lenguaje escrito. En L.S. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 159-178). Barcelona: Critica Grupo Editorial Grijalbo.Vygostki, L. S. (1932/1993). La memoria y su desarrollo en la edad infantil. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. 11, Conferencias sobre Psicología (pp. 349-381). Madrid: Aprendizaje Visor.Vygostki, L. S. (1934/1993). Pensamiento y Lenguaje. En L. S. Vygotski, Obras Escogidas, Vol.11, (pp. 9348). Madrid: Aprendizaje Visor.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2PSYCHIC PROCESSESCULTURAL PROCESSESSOCIAL IDENTITY AND NARRATIVITYSECOND LANGUAGE LEARNINGPROCESOS PSÍQUICOSPROCESOS CULTURALESIDENTIDAD SOCIAL Y NARRATIVIDADAPRENDIZAJE DE SEGUNDA LENGUAAnálisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lenguaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL618-1710-1-SM.pdf618-1710-1-SM.pdfArticulo de principalapplication/pdf1234780https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/449bd169-68b4-4471-b347-8e186aed4fa6/downloadffc2c176a961e2e5f211c3efa3241b6aMD51TEXT618-1710-1-SM.pdf.txt618-1710-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain18https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ddf1d9ea-6b7d-4df7-a6a0-c7b418ca2158/download1bb607118047afc5c385b82385dd931fMD52THUMBNAIL618-1710-1-SM.pdf.jpg618-1710-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg18716https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6a73078d-70b1-4b8b-ac95-6f91f6d08ca5/download96c47245d09bf32f4718665a4941440eMD5310983/23043oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/230432023-03-24 14:45:07.821https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |