La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final?
It has establishednowadays aninternationalmechanismofpractically universal scope that harmonizes approaches concerning the control of narcotics and is translated in national almost identical legislations lengthways and width of the world. Before the ambiguous results obtained after decades of radica...
- Autores:
-
Pérez-Salazar, Bernardo
Pérez-Salazar, Bernardo
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17497
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/17497
- Palabra clave:
- CONTROL DE ESTUPEFACIENTES
DOSIS PERSONAL
POLÍTICA CRIMINAL
CONTROL OF NARCOTICS
PERSONAL DOSE
CRIMINAL POLICY
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2009
id |
UCATOLICA2_db0ecc628e89df8c60cb4c85afa50899 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17497 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
The personal dose in Colombia: the final “traba”? |
title |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? |
spellingShingle |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? CONTROL DE ESTUPEFACIENTES DOSIS PERSONAL POLÍTICA CRIMINAL CONTROL OF NARCOTICS PERSONAL DOSE CRIMINAL POLICY |
title_short |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? |
title_full |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? |
title_fullStr |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? |
title_full_unstemmed |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? |
title_sort |
La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final? |
dc.creator.fl_str_mv |
Pérez-Salazar, Bernardo Pérez-Salazar, Bernardo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Pérez-Salazar, Bernardo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Pérez-Salazar, Bernardo |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
CONTROL DE ESTUPEFACIENTES DOSIS PERSONAL POLÍTICA CRIMINAL CONTROL OF NARCOTICS PERSONAL DOSE CRIMINAL POLICY |
topic |
CONTROL DE ESTUPEFACIENTES DOSIS PERSONAL POLÍTICA CRIMINAL CONTROL OF NARCOTICS PERSONAL DOSE CRIMINAL POLICY |
description |
It has establishednowadays aninternationalmechanismofpractically universal scope that harmonizes approaches concerning the control of narcotics and is translated in national almost identical legislations lengthways and width of the world. Before the ambiguous results obtained after decades of radical application of the approach of prohibition that inspires the above mentioned international mechanism, diverse countries have chosen to experiment with different domestic policies, in search of more consistent approaches to reach the results looked as for control of narcotics. This article presents in a general way the in force mechanism and does a reflexive relation on his tensions, paralysis and alternative offers of control. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2009-06 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2018-09-12T23:47:25Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2018-09-12T23:47:25Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Pérez-Salazar, B. (2009). La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final?. Novum Jus: Revista Especializada en Sociología Jurídica y Política, 3(1), 59-78. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/Juridica/article/view/880/908 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
1692-6013 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/17497 |
identifier_str_mv |
Pérez-Salazar, B. (2009). La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final?. Novum Jus: Revista Especializada en Sociología Jurídica y Política, 3(1), 59-78. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/Juridica/article/view/880/908 1692-6013 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/17497 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Novum Jus: Revista Especializada en Sociología Jurídica y Política; Vol. 3, no. 1 (ene.- jun. 2009); p. 59-78 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Córdoba, J. J. y Rangel, M. A. (coords. de ponentes) (2008). “Informe de ponencia al proyecto de acto legislativo 016 de 2008, Cámara, “por el cual se reforma el artículo 49 de la Constitución Política”, Congreso de la República de Colombia: Cámara de Representantes. Eltiempo.com (2009). “Se abre debate por ‘tribunal especial’ para portadores de droga”, 3 de marzo, en [www.eltiempo.com/colombia/politica/se-abre-debatepor-tribunal-especial-para-portadores-de-droga_4851588-1]. Eltiempo.com (2009).“Consumo de droga como falta menor, con rehabilitación obligatoria al adicto, propone el Gobierno”, 25 de marzo, en [http://www.eltiempo.com/colombia/politica/consumo-de-droga-como-falta-menor-con-rehabilitacion-obligatoria-al-adicto-propone-el-gobierno_4896587-1]. Human Rights Watch (2000). “Punishment and Prejudice: Racial Disparities in the War on Drug”, A Human Rights Watch Report, vol. 12, 2(G). Jelsma, M. y Metaal, P. (2004). “Cracks in the Vienna Consensus: The UN Drug Control Debate”, en Wola Drug War Monitor, January. República de Colombia (1986). Ley 30 de 1986 por la cual se adopta el Estatuto Nacional de Estupefacientes, Bogotá: Congreso de la República. Reuters, P. (2008). “Assessing U. S. Drug Policy”. Materials for the first debate of the Latin American Commission on Drugs and Democracy, en [http://drugsanddemocracy.org/files/2008/06/peter_reuter_ingles.pdf]. Sentencia C-221 de 1994. “Declaración de inexequibilidad de los artículos 51 y 87 de la Ley 30 de 1986, e impide que revivan normas de contenido similar, que fueron derogadas por la ley en cuestión”. M. P.: Carlos Gaviria Díaz, en [www.mamacoca.org/foro_legal/sentencia_C221_de_1994.htm]. Stalenkrantz, B. (2002). “The tragic outcome of Sweden’s dream of a drug free society”, en Global Drug Policy: Building a New Framework. Senslis Council-The 2003 Lisbon International Symposium on Global Drug Policy. The Berckley Foundation Drug Policy Program (2008). Recalibrating the Regime. The Need for a Human Rights-Based Approach to International Drug Policy, International Harm Reduction Association –ihra–, Human Rights Watch –hrw–,and the Canadian hiv/aids Legal Network –chaln–. Thornton, M. (1991). The Economics of Prohibition, Salt Lake City: University of Utah. Torres, Y. y Maya, J. M. (2000). Consumo de sustancias psicoactivas y otros factores asociados a delincuencia juvenil. Medellín: Instituto de Ciencias de la Salud–ces–. unodc (2002). Results of a Pilot Survey of Forty Selected Organized Criminal Groups in Sixteen Countries. Vienna: Center for International Crime Prevention. unodc (2007). Sweden’s Successful Drug Policy: A review of the Evidence, Vienna: unodc. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2009 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2009 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Derecho |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aff4ccda-5eae-4671-b32b-89e7ec5356f2/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/0d7fde08-ecba-4680-99b3-fe4c9dd7cd14/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cc1c2cb7-74df-423c-826b-cdbf8648ea04/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c25a6162ec3155ed36a44128c3e30e07 ea36a2964b9995be446dcdcd5f21919e 5c6a1d06303b8905f6f0c97b6b0261df |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256259861315584 |
spelling |
Pérez-Salazar, Bernardo8926be21-db90-41bf-aba0-b6140ea9b287-1Pérez-Salazar, Bernardovirtual::1182-12018-09-12T23:47:25Z2018-09-12T23:47:25Z2009-06It has establishednowadays aninternationalmechanismofpractically universal scope that harmonizes approaches concerning the control of narcotics and is translated in national almost identical legislations lengthways and width of the world. Before the ambiguous results obtained after decades of radical application of the approach of prohibition that inspires the above mentioned international mechanism, diverse countries have chosen to experiment with different domestic policies, in search of more consistent approaches to reach the results looked as for control of narcotics. This article presents in a general way the in force mechanism and does a reflexive relation on his tensions, paralysis and alternative offers of control.Hay establecido hoy en día un mecanismo internacional de alcance prácticamente universal que armoniza enfoques en torno al control de estupefacientes y se traduce en legislaciones nacionales casi idénticas a lo largo y ancho del mundo. Ante los resultados ambiguos obtenidos tras décadas de aplicación radical del enfoque prohibicionista que inspira dicho mecanismo internacional, diversos países han optado por experimentar con diferentes políticas domésticas, en busca de enfoques más consistentes para alcanzar los resultados buscados en materia de control de estupefacientes. Este artículo presenta de manera general el mecanismo vigente y hace una relación reflexiva sobre sus tensiones, parálisis y propuestas alternativas de control.application/pdfPérez-Salazar, B. (2009). La dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final?. Novum Jus: Revista Especializada en Sociología Jurídica y Política, 3(1), 59-78. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/Juridica/article/view/880/9081692-6013https://hdl.handle.net/10983/17497spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de DerechoNovum Jus: Revista Especializada en Sociología Jurídica y Política; Vol. 3, no. 1 (ene.- jun. 2009); p. 59-78Córdoba, J. J. y Rangel, M. A. (coords. de ponentes) (2008). “Informe de ponencia al proyecto de acto legislativo 016 de 2008, Cámara, “por el cual se reforma el artículo 49 de la Constitución Política”, Congreso de la República de Colombia: Cámara de Representantes.Eltiempo.com (2009). “Se abre debate por ‘tribunal especial’ para portadores de droga”, 3 de marzo, en [www.eltiempo.com/colombia/politica/se-abre-debatepor-tribunal-especial-para-portadores-de-droga_4851588-1].Eltiempo.com (2009).“Consumo de droga como falta menor, con rehabilitación obligatoria al adicto, propone el Gobierno”, 25 de marzo, en [http://www.eltiempo.com/colombia/politica/consumo-de-droga-como-falta-menor-con-rehabilitacion-obligatoria-al-adicto-propone-el-gobierno_4896587-1].Human Rights Watch (2000). “Punishment and Prejudice: Racial Disparities in the War on Drug”, A Human Rights Watch Report, vol. 12, 2(G).Jelsma, M. y Metaal, P. (2004). “Cracks in the Vienna Consensus: The UN Drug Control Debate”, en Wola Drug War Monitor, January.República de Colombia (1986). Ley 30 de 1986 por la cual se adopta el Estatuto Nacional de Estupefacientes, Bogotá: Congreso de la República.Reuters, P. (2008). “Assessing U. S. Drug Policy”. Materials for the first debate of the Latin American Commission on Drugs and Democracy, en [http://drugsanddemocracy.org/files/2008/06/peter_reuter_ingles.pdf].Sentencia C-221 de 1994. “Declaración de inexequibilidad de los artículos 51 y 87 de la Ley 30 de 1986, e impide que revivan normas de contenido similar, que fueron derogadas por la ley en cuestión”. M. P.: Carlos Gaviria Díaz, en [www.mamacoca.org/foro_legal/sentencia_C221_de_1994.htm].Stalenkrantz, B. (2002). “The tragic outcome of Sweden’s dream of a drug free society”, en Global Drug Policy: Building a New Framework. Senslis Council-The 2003 Lisbon International Symposium on Global Drug Policy.The Berckley Foundation Drug Policy Program (2008). Recalibrating the Regime. The Need for a Human Rights-Based Approach to International Drug Policy, International Harm Reduction Association –ihra–, Human Rights Watch –hrw–,and the Canadian hiv/aids Legal Network –chaln–.Thornton, M. (1991). The Economics of Prohibition, Salt Lake City: University of Utah.Torres, Y. y Maya, J. M. (2000). Consumo de sustancias psicoactivas y otros factores asociados a delincuencia juvenil. Medellín: Instituto de Ciencias de la Salud–ces–.unodc (2002). Results of a Pilot Survey of Forty Selected Organized Criminal Groups in Sixteen Countries. Vienna: Center for International Crime Prevention.unodc (2007). Sweden’s Successful Drug Policy: A review of the Evidence, Vienna: unodc.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2009info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2CONTROL DE ESTUPEFACIENTESDOSIS PERSONALPOLÍTICA CRIMINALCONTROL OF NARCOTICSPERSONAL DOSECRIMINAL POLICYLa dosis de uso personal en Colombia: ¿la traba final?The personal dose in Colombia: the final “traba”?Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Publicationhttps://ucatolica.academia.edu/BernardoPerezvirtual::1182-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000149136virtual::1182-1https://scholar.google.com/citations?hl=es&user=W8VhUDIAAAAJ&view_op=list_works&sortby=pubdatevirtual::1182-10000-0003-2330-646Xvirtual::1182-1https://www.researchgate.net/profile/Bernardo-Perez-Salazarvirtual::1182-138fb48c8-f913-48a3-b4b2-dced90389cfavirtual::1182-138fb48c8-f913-48a3-b4b2-dced90389cfavirtual::1182-1ORIGINALLa dosis de uso personal en Colombia.pdfLa dosis de uso personal en Colombia.pdfArtículo en españolapplication/pdf309758https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aff4ccda-5eae-4671-b32b-89e7ec5356f2/downloadc25a6162ec3155ed36a44128c3e30e07MD51TEXTLa dosis de uso personal en Colombia.pdf.txtLa dosis de uso personal en Colombia.pdf.txtExtracted texttext/plain44132https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/0d7fde08-ecba-4680-99b3-fe4c9dd7cd14/downloadea36a2964b9995be446dcdcd5f21919eMD52THUMBNAILLa dosis de uso personal en Colombia.pdf.jpgLa dosis de uso personal en Colombia.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg15284https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cc1c2cb7-74df-423c-826b-cdbf8648ea04/download5c6a1d06303b8905f6f0c97b6b0261dfMD5310983/17497oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/174972023-10-20 15:57:31.191https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2009https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |