Paisajes imaginarios del tiempo: entre páramos y pueblos andinos de Venezuela

The present article approaches the topic of the social representation of the time. Their content constitutes the interpretation of the second moment of an investigation in the moor of Mucuchíes, municipality Rangel, of the state Merida, mountain range of Merida that in turn is articulated to the mou...

Full description

Autores:
Pargas L., Luz
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14951
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10983/14951
Palabra clave:
IMAGINARIOS SOCIALES
REPRESENTACIONES SOCIALES
GEOGRAFÍA
PHILOSOPHIAPLEBEIA
ANTROPOLOGÍA URBANA
SOCIAL IMAGINARY
SOCIAL REPRESENTATIONS
GEOGRAPHY
PHILOSOPHIAPLEBEIA
URBAN ANTHROPOLOGY
Rights
openAccess
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Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2011
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description The present article approaches the topic of the social representation of the time. Their content constitutes the interpretation of the second moment of an investigation in the moor of Mucuchíes, municipality Rangel, of the state Merida, mountain range of Merida that in turn is articulated to the mountain range of The Andes. From conversations about the time with women and their world of life between the high moors and some villages and populated centers are obtained—starting from a cross-section analysis and plural in the method—los testimonials of women in their context moor. Using the theory of the representations, and having certain cautions regarding this, data of some dimensions are obtained: of knowledge, of affections and valuations, as well as of the practices. It is supposed that this “social representations” they have a psico-philosophical-social, but also symbolic-cultural content (myths, rites and customs) that eat expression of a matrix context and lateral routine daily acts it is they are able to configure “imaginary landscapes” in an architecture of the space-time from a philosophiaplebeia that he/she specifies to be recovered
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spelling Pargas L., Luz90f50627-b69a-4dda-9411-b1349d7d8ad0-12017-09-26T20:32:05Z2017-09-26T20:32:05Z2011-12The present article approaches the topic of the social representation of the time. Their content constitutes the interpretation of the second moment of an investigation in the moor of Mucuchíes, municipality Rangel, of the state Merida, mountain range of Merida that in turn is articulated to the mountain range of The Andes. From conversations about the time with women and their world of life between the high moors and some villages and populated centers are obtained—starting from a cross-section analysis and plural in the method—los testimonials of women in their context moor. Using the theory of the representations, and having certain cautions regarding this, data of some dimensions are obtained: of knowledge, of affections and valuations, as well as of the practices. It is supposed that this “social representations” they have a psico-philosophical-social, but also symbolic-cultural content (myths, rites and customs) that eat expression of a matrix context and lateral routine daily acts it is they are able to configure “imaginary landscapes” in an architecture of the space-time from a philosophiaplebeia that he/she specifies to be recoveredPresente artículo aborda el tema de la representación social del tiempo. Su contenido constituye la interpretación del segundo momento de una investigación en el páramo de Mucuchíes, municipio Rangel, del estado Mérida, cordillera de Mérida, que a su vez se articula a la cordillera de Los Andes.Desde conversaciones sobre el tiempo con mujeres y su mundo de vida entre los altos páramos y algunas aldeas y centros poblados se obtienen —a partir de un análisis transversal y plural en el método— los testimonios de mujeres en su contexto páramo. Usando la teoría de las representaciones, y teniendo ciertas precauciones respecto a esta, se obtienen datos de algunas dimensiones: de conocimiento, de afectos y valoraciones, así como de las prácticas. Se supone que dichas “representaciones sociales” tienen un contenido psico-filosóficosocial, pero también simbólico-cultural (mitos, ritos y costumbres), que como expresión de un contexto matricial y actos cotidianos rutinarios laterales logran configurar “paisajes imaginarios” en una arquitectura del espaciotiempo desde una philosophiaplebeia que precisa ser recuperadaapplication/pdfPargas, L. L. (2011). Paisajes imaginarios del tiempo. Entre páramos y pueblos andinos de Venezuela. Revista de Arquitectura, 13 (1), p. 13-22 http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/RevArq/article/view/765/7951657-0308 (impreso)2357-626X (electrónico)http://hdl.handle.net/10983/14951spaRevista de Arquitectura, Vol. 13 (ene.-dic. 2011); p. 13-22Aldana, T. (2009). Cartografía páramo de Mucuchíes. Ubicación relativa del municipio Rangel, Edo. Mérida, Venezuela (zona de estudio proyecto CDCHT-ULA H-1081- 07-09-B: “El tiempo como representación: trayecto de vida entre el páramo y la ciudad en la cordillera de Mérida, Venezuela”. Luz Pargas, ULA. Mérida, VenezuelaÁlvarez, A. (1998). Discurso. En E. Obediente (comp.). El habla rural de la cordillera de Mérida. Mérida: Universidad de Los Andes, CDCHT, CIETArchivo Histórico de la Provincia de Mérida. (1791,1798,1804,1807). Tierras Realengas y de Propios. Derechos en el páramo. Tomos II, XXXV, LXIX, LI, LIII, LXXXI. Registro Principal de Mérida.Argüelles. J. (2011) [1984]. La sonda de Arcturo. Relatos e Informes de una Investigación en Curso. Recuperado de: www.interpreteenergetico. comCapra, F. (1996). La trama de la vida. Barcelona: AnagramaCárdenas, A., Carpio, R. y Escamilla, F. (2000). Geografía Física de Venezuela. Caracas: Fondo Editorial de la Universidad Experimental LibertadorCastoriadis, C. (1997). El avance de la insignificancia. Buenos Aires: EudebaCastoriadis, C. (2005). Los dominios del hombre. Las encrucijadas del laberinto. Barcelona: GedisaClarac de Briceño. J. (1981). Dioses en exilio. Representaciones y prácticas en la Cordillera de Mérida. Caracas: Fundarte. Colección Rescate 2Clarac de Briceño. J. (1996). Las antiguas etnias de Mérida .En Clarac, J. (ed.). Mérida a través del tiempo. Mérida: Museo Arqueológico Gonzalo Rincón Gutiérrez, Universidad de Los AndesClarac, J. (2005). El “mito total”: razones de su vigencia entre los indígenas y campesinos de Mérida, Venezuela. Boletín Antropológico Mérida: Centro de Investigaciones Etnológicas (CIET), pp. 67-74Cucó Giner, J. (2004). Antropología urbana. Barcelona: ArielDurkheim, E. (2003). Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Alianza EditorialEco, H. (2007). A paso de cangrejo. Caracas: Melvin C.AEco, U. (2011). Una generación de extraños [on line]. Disponible en: http://www.publico. es/372742/unageneracion-de-extranosHawking, S. W., Kip, S., Thorne, I.N. et al. (2003). El futuro del espacio-tiempo. Barcelona: CríticaHeidegger, M. (1999). El concepto de tiempo (conferencia pronunciada ante la Sociedad Teológica de Marburgo, julio de 1924). Madrid: TrotaHeidegger. M. (1984). Sein und Zeit, TübingenHeritier, F. (2007). Masculino/Femenino II. Disolver la jerarquía. Buenos Aires: FCEJodelet, D. (1991). Répresentatios sociales. Grand Dictionnaire de Psychologie. Paris: LarousseLechner, N. (1990). A la búsqueda de la comunidad perdida. Chile: Flacso. Documento de Trabajo-Serie Estudios Políticos (Chile). No 2. Recuperado de: http://cronopio.flacso. cl/fondo/pub/publicos/1990/DT/000245.pdfLévi-Strauss, C. (2007). Mito y Significado. Madrid: AlianzaMaffesoli, M. (2000). La perspectiva dramática. Conferencia en la Universidad de Los Andes. Grupo de Investigaciones Estéticas. 3 de abril (notas personales de Luz Pargas)Molinillo, M. y Monasterio, M. (2005). Venezuela. El complejo de humedales del Páramo. El Banco. En X. Izureita (ed.). Turberas altoandinas. Espacios frágiles de vida y cultura. Quito: Proyecto Peatlands in the Tropical Andes. Global PeatlandInitiative/NC-IUCN/ ECO PAR/GRPO PARAMOMonasterio, M. (1980). Estudios ecológicos en los Páramos Andinos. Proyecto páramo Andino. Mérida: Facultad de Ciencias, Universidad de Los AndesMorin, E. (2005). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: GedisaMoscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Barcelona: HuemulMoscovici, S. y Hewstone, M. (2008). De la ciencia al sentido común. En Moscovici (comp.). Psicología social. Tomo II. Barcelona: PaidósObediente, E. (1998). Léxico. En E. Obediente Sosa (comp.). El habla rural de la Cordillera de Mérida. Mérida: Universidad de Los Andes, pp. 95-158Pargas, L. (1994). Conductas discursivas y representaciones sociales de fertilidad y fertilización de suelos tropicales. Fermentum, Revista Venezolana de Sociología y Antropología. Mérida: Universidad de Los Andes, pp. 47-60Pargas, L. (1998). Sobre el pluralismo metodológico en el estudio de las representaciones sociales. En búsqueda de la historia. Mérida: Consejo de Publicaciones (Colección América Actual), Universidad de Los AndesPargas, L. y Banchs, M. A. (2000 enero-abril). Las representaciones sociales en Venezuela. (edit. invitadas). Fermentum, Revista venezolana de Sociología y Antropología. 11 (30). Mérida: Universidad de Los AndesSaiz Galdós, J., Fernández, B. y Estramiana, J. A. (2007). De Moscovici a Jung: el arquetipo femenino y su iconografía. Athenea Digital, 11,: 132-146Saler, H. y Abad, C. (2004) [1992]. La altura del pico Bolívar. Los páramos andinos: los desafíos en el siglo XXI. IV Simposio Internacional de Desarrollo sustentable. Revista de Geografía Venezolana, 33 (2). 277-287Waste ideal (2011). La carta del jefe indio Noah Sealth [1854]. 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