Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.

In order to set out the apllication of psychological and cultural process in learning a second language from the perspective of an identity narrative construction. It is necessary start looking different aspects such as: language psychic activity, the instru­ment and cultural sign conception, the im...

Full description

Autores:
Montealegre, Rosalía
Domínguez, María Elvia
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
1999
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28306
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/28306
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/618
Palabra clave:
Psychic processes
Cultural processes
Social identity and narrativity
Sec­ond language learning
Rights
openAccess
License
Rosalía Montealegre, María Elvia Domínguez - 1999
id UCATOLICA2_d2cd8f9f555958073bf88ed13d8dcb73
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28306
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
title Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
spellingShingle Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
Psychic processes
Cultural processes
Social identity and narrativity
Sec­ond language learning
title_short Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
title_full Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
title_fullStr Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
title_full_unstemmed Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
title_sort Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.
dc.creator.fl_str_mv Montealegre, Rosalía
Domínguez, María Elvia
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Montealegre, Rosalía
Domínguez, María Elvia
dc.subject.spa.fl_str_mv Psychic processes
Cultural processes
Social identity and narrativity
Sec­ond language learning
topic Psychic processes
Cultural processes
Social identity and narrativity
Sec­ond language learning
description In order to set out the apllication of psychological and cultural process in learning a second language from the perspective of an identity narrative construction. It is necessary start looking different aspects such as: language psychic activity, the instru­ment and cultural sign conception, the importantce of memory, meaning, speech and gesture. Learning a second language involves a subjective multiple transformation process in relationship with the cognitive, affective, pragmastic and communicative fields. In first place is necessary the assimilation of: scientific and daily concepts, thought patterns, cultural forms of behavior (linguistic, social, logic and mnemonic). Second, the construction of meanings and the narrative recreation of each person. Third, the apllication of comprehensive language models in order to use speech and writing efficiently. Finally, the second language speaker should compenétrate with the cultural narrative and the particular forms of individual communication without rest value to his or hers original culture.    
publishDate 1999
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 1999-07-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 1999-07-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:52Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 1999-07-01
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 1909-9711
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/28306
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/618
identifier_str_mv 1909-9711
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/28306
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/618
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/618/635
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv Núm. 2 , Año 1999
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 28
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 2
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 11
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Alverman, D. E., Moon, J. S., y Hagood, M (1999). Popular Culture in the Class­ room. Teaching and researching critical media literacy. Literacy Studies Series. Delaware: International Reading Association, National Reading Conference.
Berger, P. & Luckman, T. (1995). la construcción narrativa de la realidad Bue­ nos Aires: Amorrorto.
Bruner,]. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Madrid: Gedisa.
Bruner,]. (1995). Los actos del significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.
Bruner,]. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Bruner.]. y Weisser, S. (1995). La invención del yo: la autobiografía y sus formas". En D. Olson, y N. Torrance (Comp.), Cultura escrita y oralidad. Madrid: Gedisa.
Clark, H. H. (1974). Semantics and Comprehension. En: T. A. Sebeok (Ed.) Current trends in Linguistics: Linguistics and adjacent arts and sciences, Vol. 12, La Haya: The Mague Mouton.
Domínguez, M. E. (1998). Género y docencia universitaria en Colombia. Santafé de Bogotá: Tesis de Maestría en Estudios de Género: área Mujer y Desarrollo, Universidad Nacional de Colombia, Centro de Estudios Sociales, Departamento de Trabajo Social.
Elman.]. L., y Mc Clelland,J. L. (1984).The interactive activation model of speech perception. En N. Lass (Ed.), Language and speech, Vol JO, New York: Academic Press.
Elman,]. L., y Mc Clelland.], L. (1986). Exploiting lawful variability in the speech wave. En J. S. Perkell, y D. H. Klatt (Eds.). Invariance and variability in speech processes. Hills day, N.J.: LEA.
Forster, K. l. (1990). Accessing the mental lexicon. En R.J. Wales y E.C.T. Walker (Eds.) New Approaches to language mechanisms. Amsterdam: North Holland.
Forster, K. I. (1990). Lexical processing. En D.N. Osherson y H. Lasnìk (Eds.), Lan­ guage. Cambridge, M.A: The MIT Press.
Filho, L. (1937 /1960). Tests ABC de verificación de la madurez necesaria para el aprendizaje de la lectura y la escritura. Buenos Aires: Kapelusz.
Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models. Cambridge, M.A.: Harvard University Press. Key, D. (1998). Literacy Subtour Stories of six American woman. Literacy Studies Series International Reading Association, National Reading Conference.
Kintsch,W, y Van Dijk,TA. (1978). Toward a model of text comprehension and pro­ duction. Psychological Review: 85, 363-394.
Luria, A. R. (1980). Lenguaje y Pensamiento. Barcelona: Fontanella.
Marslen-Wilson, W D. (1984). Function and process in spoken word recognition. En H. Bouma, y D. G . Bouwhuìs (Eds.). At­tention and performance. Vol X, Control of language processes. Hills dale. N. J.:LEA.
McClelland, J.L., y Rumelhart, D. (1981). An interactive activation model context effects in letter perception: part 1. An ac­ count of basic finding. Psychological Review, 88. 375-407.
Montealegre, R. (1989a/1994). El lenguaje y la construcción de conceptos en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 43-50). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
Montcalegre, R. (1989b/1994). Lo psíquico o mental en el hombre. Un enfoque social­ histórico. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 84-92). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
Montealegre, R. (1991/1994). Análisis del lenguaje como proceso de asimilación histórico-cultural. Ejemplos con base en la obra de García Márquez. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 23-29). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
Montealegre, R. (1992/1994). La actividad comunicativa y el papel regulador del lenguaje en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de trabajo 8 (pp. 30-42). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.
Montealegre, R. (1996). Comparación de la actividad psíquica humana desde una perspectiva evolutiva. En R. Montealegre (Ed.). El siglo de Vygotski y de Piaget. Revista Latinoamericana de Psicología, 28, 3, 435-453.
Morton, J, (1969). Interaction of information in word recognition. Psychological Re­ view, 76 165-178.
Perfetti, Ch., y Vurtis, M. E. (1985). Reading. En R. F. Dillo11 y R.J. Sternberg (Eds.) Cognition and instruction. New York: Aca­ demic Press.
Pìaget.]. (1927/1973). El juicio y el razonamiento en el niño. Estudios sobre la lógica del niño (/J). Buenos Aires: Biblioteca Pedagógica, Editorial Guadalupe.
Romero, F. (1996). Superficies y Relieves. Pereira: Instituto Risaraldense de Cultura. Rojas, L. M. (1997). Los cuentos infantiles: una estrategia pedagógica en la enseñanza de los idiomas extranjeros. Forma y Función, 1 O, 113-130 Bogotá: Departamento de Lingüística, Universidad Nacional de Colombia.
Rumelhart, D. (1977).introduction to human information processing. New York: Willey.
Sanford,A.J., y Garrod S. C, (1961). Understanding written language: Exploration in comprehension beyond the sentence. Chichester: Wiley.
Schank, R. C., y Abelson, R. P. (1977). Scrips, plans goals and understanding. Hillsdale: New Jersey: Erlbaum.
Shuare, M., y Montealgre, R. (1991/1994). Consideraciones sobre la psicología genética histórico-cultural. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 9-19). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional ele Colombia.
Tulving, E., y Thomson, D. M. (1973). Encoding specificity and retrieval processing in episodic memory. Psychological Review, 80, 352-373.
Van Dijk, T.A. y K. intsch, W (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
Vygotski, L. S. (1930/1984). Instrumento y signo en el desarrollo del niño. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol VI· Moscu: Ediciones de la Academia de las Ciencias Pedagógicas (En ruso).
Vygostki, L. S. (1930/1989). Dominio de la memoria y el pensamiento. En L.S. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp.67-86). Barcelona: Crítica Grupo Editorial Grijalbo.
Vygostki, L. S. (1935/1989). La prehistoria del lenguaje escrito. En L.S. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 159-178). Barcelona: Crítica Grupo Editorial Grijalbo.
Vygostki, L.S. (1932/1993). La memoria y su desarrollo en la edad infantil. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. Il, Conferencias sobre Psicología (pp. 349-381). Madrid: Aprendizaje Visor.
Vygostki, L. S. (1934/1993). Pensamiento y Lenguaje. En L. S. Vygotski, Obras Escogidas, Vol. Il (pp. 9-348). Madrid: Aprendizaje Visor.
dc.rights.spa.fl_str_mv Rosalía Montealegre, María Elvia Domínguez - 1999
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv Rosalía Montealegre, María Elvia Domínguez - 1999
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
dc.source.spa.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/618
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/27d39721-cb24-45b1-aabc-912727b7b8fd/download
bitstream.checksum.fl_str_mv ea14a72c30c2232aca2e5ba27c3fcb54
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1812183408201170944
spelling Montealegre, Rosalía8d6ade69-16d1-43d3-b4c2-6f03340d43fb300Domínguez, María Elviae14d1f84-ac76-4123-b8da-2dd1de88599c3001999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:52Z1999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:52Z1999-07-01In order to set out the apllication of psychological and cultural process in learning a second language from the perspective of an identity narrative construction. It is necessary start looking different aspects such as: language psychic activity, the instru­ment and cultural sign conception, the importantce of memory, meaning, speech and gesture. Learning a second language involves a subjective multiple transformation process in relationship with the cognitive, affective, pragmastic and communicative fields. In first place is necessary the assimilation of: scientific and daily concepts, thought patterns, cultural forms of behavior (linguistic, social, logic and mnemonic). Second, the construction of meanings and the narrative recreation of each person. Third, the apllication of comprehensive language models in order to use speech and writing efficiently. Finally, the second language speaker should compenétrate with the cultural narrative and the particular forms of individual communication without rest value to his or hers original culture.    application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28306https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/618spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/618/635Núm. 2 , Año 199928211Acta Colombiana de PsicologíaAlverman, D. E., Moon, J. S., y Hagood, M (1999). Popular Culture in the Class­ room. Teaching and researching critical media literacy. Literacy Studies Series. Delaware: International Reading Association, National Reading Conference.Berger, P. & Luckman, T. (1995). la construcción narrativa de la realidad Bue­ nos Aires: Amorrorto.Bruner,]. (1988). Realidad mental y mundos posibles. Madrid: Gedisa.Bruner,]. (1995). Los actos del significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza.Bruner,]. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.Bruner.]. y Weisser, S. (1995). La invención del yo: la autobiografía y sus formas". En D. Olson, y N. Torrance (Comp.), Cultura escrita y oralidad. Madrid: Gedisa.Clark, H. H. (1974). Semantics and Comprehension. En: T. A. Sebeok (Ed.) Current trends in Linguistics: Linguistics and adjacent arts and sciences, Vol. 12, La Haya: The Mague Mouton.Domínguez, M. E. (1998). Género y docencia universitaria en Colombia. Santafé de Bogotá: Tesis de Maestría en Estudios de Género: área Mujer y Desarrollo, Universidad Nacional de Colombia, Centro de Estudios Sociales, Departamento de Trabajo Social.Elman.]. L., y Mc Clelland,J. L. (1984).The interactive activation model of speech perception. En N. Lass (Ed.), Language and speech, Vol JO, New York: Academic Press.Elman,]. L., y Mc Clelland.], L. (1986). Exploiting lawful variability in the speech wave. En J. S. Perkell, y D. H. Klatt (Eds.). Invariance and variability in speech processes. Hills day, N.J.: LEA.Forster, K. l. (1990). Accessing the mental lexicon. En R.J. Wales y E.C.T. Walker (Eds.) New Approaches to language mechanisms. Amsterdam: North Holland.Forster, K. I. (1990). Lexical processing. En D.N. Osherson y H. Lasnìk (Eds.), Lan­ guage. Cambridge, M.A: The MIT Press.Filho, L. (1937 /1960). Tests ABC de verificación de la madurez necesaria para el aprendizaje de la lectura y la escritura. Buenos Aires: Kapelusz.Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models. Cambridge, M.A.: Harvard University Press. Key, D. (1998). Literacy Subtour Stories of six American woman. Literacy Studies Series International Reading Association, National Reading Conference.Kintsch,W, y Van Dijk,TA. (1978). Toward a model of text comprehension and pro­ duction. Psychological Review: 85, 363-394.Luria, A. R. (1980). Lenguaje y Pensamiento. Barcelona: Fontanella.Marslen-Wilson, W D. (1984). Function and process in spoken word recognition. En H. Bouma, y D. G . Bouwhuìs (Eds.). At­tention and performance. Vol X, Control of language processes. Hills dale. N. J.:LEA.McClelland, J.L., y Rumelhart, D. (1981). An interactive activation model context effects in letter perception: part 1. An ac­ count of basic finding. Psychological Review, 88. 375-407.Montealegre, R. (1989a/1994). El lenguaje y la construcción de conceptos en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 43-50). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montcalegre, R. (1989b/1994). Lo psíquico o mental en el hombre. Un enfoque social­ histórico. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 84-92). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montealegre, R. (1991/1994). Análisis del lenguaje como proceso de asimilación histórico-cultural. Ejemplos con base en la obra de García Márquez. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 23-29). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montealegre, R. (1992/1994). La actividad comunicativa y el papel regulador del lenguaje en el niño. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de trabajo 8 (pp. 30-42). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Colombia.Montealegre, R. (1996). Comparación de la actividad psíquica humana desde una perspectiva evolutiva. En R. Montealegre (Ed.). El siglo de Vygotski y de Piaget. Revista Latinoamericana de Psicología, 28, 3, 435-453.Morton, J, (1969). Interaction of information in word recognition. Psychological Re­ view, 76 165-178.Perfetti, Ch., y Vurtis, M. E. (1985). Reading. En R. F. Dillo11 y R.J. Sternberg (Eds.) Cognition and instruction. New York: Aca­ demic Press.Pìaget.]. (1927/1973). El juicio y el razonamiento en el niño. Estudios sobre la lógica del niño (/J). Buenos Aires: Biblioteca Pedagógica, Editorial Guadalupe.Romero, F. (1996). Superficies y Relieves. Pereira: Instituto Risaraldense de Cultura. Rojas, L. M. (1997). Los cuentos infantiles: una estrategia pedagógica en la enseñanza de los idiomas extranjeros. Forma y Función, 1 O, 113-130 Bogotá: Departamento de Lingüística, Universidad Nacional de Colombia.Rumelhart, D. (1977).introduction to human information processing. New York: Willey.Sanford,A.J., y Garrod S. C, (1961). Understanding written language: Exploration in comprehension beyond the sentence. Chichester: Wiley.Schank, R. C., y Abelson, R. P. (1977). Scrips, plans goals and understanding. Hillsdale: New Jersey: Erlbaum.Shuare, M., y Montealgre, R. (1991/1994). Consideraciones sobre la psicología genética histórico-cultural. En R. Montealegre. Vygotsky y la concepción del lenguaje. Serie Cuadernos de Trabajo 8 (pp. 9-19). Santafé de Bogotá: Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional ele Colombia.Tulving, E., y Thomson, D. M. (1973). Encoding specificity and retrieval processing in episodic memory. Psychological Review, 80, 352-373.Van Dijk, T.A. y K. intsch, W (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.Vygotski, L. S. (1930/1984). Instrumento y signo en el desarrollo del niño. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol VI· Moscu: Ediciones de la Academia de las Ciencias Pedagógicas (En ruso).Vygostki, L. S. (1930/1989). Dominio de la memoria y el pensamiento. En L.S. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp.67-86). Barcelona: Crítica Grupo Editorial Grijalbo.Vygostki, L. S. (1935/1989). La prehistoria del lenguaje escrito. En L.S. Vygotski. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (pp. 159-178). Barcelona: Crítica Grupo Editorial Grijalbo.Vygostki, L.S. (1932/1993). La memoria y su desarrollo en la edad infantil. En L. S. Vygotski. Obras Escogidas, Vol. Il, Conferencias sobre Psicología (pp. 349-381). Madrid: Aprendizaje Visor.Vygostki, L. S. (1934/1993). Pensamiento y Lenguaje. En L. S. Vygotski, Obras Escogidas, Vol. Il (pp. 9-348). Madrid: Aprendizaje Visor.Rosalía Montealegre, María Elvia Domínguez - 1999info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/618Psychic processesCultural processesSocial identity and narrativitySec­ond language learningAnálisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2663https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/27d39721-cb24-45b1-aabc-912727b7b8fd/downloadea14a72c30c2232aca2e5ba27c3fcb54MD5110983/28306oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283062023-03-24 17:17:28.594https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Rosalía Montealegre, María Elvia Domínguez - 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com