Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos

The purpose of this study was to analyze the divergences in perception of parental practices, positive behavior and problems between parents and children. The participants, parents and adolescents, collaborated voluntarily and were examined in the following dyads: 248 fathers-sons, 241fathers-daught...

Full description

Autores:
Méndez-Sánchez, María del Pilar
Peñaloza-Gómez, Rafael
García-Méndez, Mirna
Jaenes-Sánchez, José Carlos
Velázquez-Jurado, Héctor Rafael
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23655
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23655
Palabra clave:
PRÁCTICAS PARENTALES
PROBLEMAS DE CONDUCTA
CONDUCTA PROSOCIAL
FAMILIA
COMUNICACIÓN
PARENTAL PRACTICES
BEHAVIOR PROBLEMS
PROSOCIAL BEHAVIOR
FAMILY
COMMUNICATION
PRÁTICAS PARENTAIS
PROBLEMAS DE CONDUTA
CONDUTA PRÓ-SOCIAL
FAMÍLIA
COMUNICAÇÃO
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
id UCATOLICA2_c7183638ce47e63e3429956d67f32319
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23655
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Divergences in the perception of parental practices, positive behavior and problems between parents and children
Divergências na percepção de práticas parentais, comportamento positivo e problemáticas entre pais e filhos
title Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
spellingShingle Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
PRÁCTICAS PARENTALES
PROBLEMAS DE CONDUCTA
CONDUCTA PROSOCIAL
FAMILIA
COMUNICACIÓN
PARENTAL PRACTICES
BEHAVIOR PROBLEMS
PROSOCIAL BEHAVIOR
FAMILY
COMMUNICATION
PRÁTICAS PARENTAIS
PROBLEMAS DE CONDUTA
CONDUTA PRÓ-SOCIAL
FAMÍLIA
COMUNICAÇÃO
title_short Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
title_full Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
title_fullStr Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
title_full_unstemmed Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
title_sort Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos
dc.creator.fl_str_mv Méndez-Sánchez, María del Pilar
Peñaloza-Gómez, Rafael
García-Méndez, Mirna
Jaenes-Sánchez, José Carlos
Velázquez-Jurado, Héctor Rafael
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Méndez-Sánchez, María del Pilar
Peñaloza-Gómez, Rafael
García-Méndez, Mirna
Jaenes-Sánchez, José Carlos
Velázquez-Jurado, Héctor Rafael
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv PRÁCTICAS PARENTALES
PROBLEMAS DE CONDUCTA
CONDUCTA PROSOCIAL
FAMILIA
COMUNICACIÓN
PARENTAL PRACTICES
BEHAVIOR PROBLEMS
PROSOCIAL BEHAVIOR
FAMILY
COMMUNICATION
PRÁTICAS PARENTAIS
PROBLEMAS DE CONDUTA
CONDUTA PRÓ-SOCIAL
FAMÍLIA
COMUNICAÇÃO
topic PRÁCTICAS PARENTALES
PROBLEMAS DE CONDUCTA
CONDUCTA PROSOCIAL
FAMILIA
COMUNICACIÓN
PARENTAL PRACTICES
BEHAVIOR PROBLEMS
PROSOCIAL BEHAVIOR
FAMILY
COMMUNICATION
PRÁTICAS PARENTAIS
PROBLEMAS DE CONDUTA
CONDUTA PRÓ-SOCIAL
FAMÍLIA
COMUNICAÇÃO
description The purpose of this study was to analyze the divergences in perception of parental practices, positive behavior and problems between parents and children. The participants, parents and adolescents, collaborated voluntarily and were examined in the following dyads: 248 fathers-sons, 241fathers-daughters, 237 mothers-sons, and 241 mothers-daughters. The psychometric instruments used were the Strengths and Difficulties Scale and the Parental Practices Scale for mothers and fathers. To achieve the main objective, correlation analysis, path analysis and differences of means with related samples were performed. The results showed correlations, from moderate to low, between parental practices, problems and prosocial behavior. In addition, different predictive factors of the children's behaviors were obtained, according to the sex of the parents and the parental practices they implemented. Finally, there were divergences between reports of parental practices, prosocial behavior and problems between parents and their children. Therefore, it is concluded that parental behavior is oriented according to the sexual role of their children, which involves social desirability.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-09-03T17:02:22Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-09-03T17:02:22Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-12
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Méndez-Sánchez, M., Peñaloza-Gómez, R., García-Méndez, M., Jaenes-Sánchez, J., & Velazquez-Jurado, H. (2019). Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 194-205. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.10
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/23655
identifier_str_mv Méndez-Sánchez, M., Peñaloza-Gómez, R., García-Méndez, M., Jaenes-Sánchez, J., & Velazquez-Jurado, H. (2019). Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 194-205. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.10
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/23655
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, Vol. 22 no. 2 (jul.-dic. 2019); p. 194-217
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Aguilar-Morales, E. O., Aguilar-Morales, J. E., & Vargas-Mendoza, J. E. (2006). Problemas de conducta infantil en una comunidad de la mixteca oaxaqueña. Centro Regional de Investigación en Psicología, 1(1), 29-32.
Alvarez, G, M. (2011). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(31), 253-273.
Alvarez, G. M. (2010). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte , 1(31), 253-273.
Andrade, P. P., & Betancourt, O. D. (2010). Evaluación de las prácticas parentales en padres e hijos. En A. S. Rivera, R. Díaz-Loving, L., I. Reyes, A. R. Sánchez & M. L. M. Cruz (Eds.), La psicología social en México (vol. XIII, pp. 137142). México: AMEPSO.
Bailey, M. K., Zauszniewski, J. A., Heinzer, M. M., & Hemstrom-Krainess (2007). Patterns of Depressive Symptoms in Children. Journal of Child Adolescent Psychiatric Nursing, 20(2), 86-95.
Betancourt, O. D., & Andrade, P. P. (2011). Control parental y problemas emocionales y de conducta en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, 20(1), 27-41.
Campos, M., Eceiza, A, & Páez, D. (2004). Socialización, familia y cultura. En D. Páez, I. Fernández, S. Ubillos, & E. Zubieta (Ed.). Psicología Social, Cultura y Educación (pp. 845-888). España: Pearson Prentice Hall.
Castro, F. J. (2005). Disciplina y estilo educativo familiar. En L. Ezpeleta Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo (319-336). España: Masson.
Coln, K. L., Jordan, S. S., & Mercer, S. H. (2013). A unified model exploring parenting practices as mediators of marital conflict and children's adjustment. Child Psychiatry & Human Development, 44(3), 419-429.
Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An Integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487-496.
Davé, S., Sherr, L., Senior, R., & Nazareth, I. (2008). Associations between paternal depression and behavior problems in children of 4-6 years. European Child Adolescent Psychiatry, 17, 306-315.
De La Peña Olvera, F. R., Gómez C.C., Heinze M., G., & Palacios-Cruz, L. (2014). Adversidad social y trastornos psiquiátricos: Estudio comparativo entre estudiantes de secundarias públicas y privadas. Salud mental, 37(6), 483-489.
Díaz, R. C. & González, R. M. (2014). Conductas problema en adolescentes en la ciudad de Monterrey, México. Enfermería Global, 33, 1-16.
Elgar, F. J., Mills, R. S., McGrath, P. J., Waschbusch, D. A., & Brownridge, D. A. (2007). Maternal and Paternal Depressive Symptoms and Child Maladjustment: The Mediating Role of Parental Behavior. Journal Abnormal Child Psychology, 35, 943-955.
Franco, N. N., Pérez, N. M., & Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(2), 149-156
Giannakopoulos, G., Tzavara, C., Dimitrakaki, C., Kolaitis, G., Rotsika, V., & Tountas Y.. (2009). The factor structure of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in Greek adolescents. Annals of General Psychiatry, 1-7.
Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Romera, E. M., & Ortega-Ruiz, R. (2015). Los estilos educativos paternos y maternos en la adolescencia y su relación con la resiliencia, el apego y la implicación en acoso escolar. Anales de Psicología, 31(3), 979-989.
Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-587.
Hall, L. A., Rayens, M. K., & Peden A. R.. (2008). Maternal Factors Associated with Child Behavior. Journal of Nursing Scholarship, 40(2), 124- 130.
Hernández, N. J., Guadarrama, G. R., Veytia, L. M. & Márquez, M. O. (2017). Prevalencia de problemas emocionales y conductuales en una muestra de adolescentes mexicanos. Psico, 48(4), 250-255. DOI http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2017.4.25438.
Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F. (6a. ed.): McGraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2015). Encuesta Intercensal 2015. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/temas/estructura/.
Jiménez-Iglesias, A., & Moreno Triana, C. (2015). La influencia de las diferencias entre el padre y la madre sobre el ajuste adolescente. Anales de psicología, 31(1), 367-377. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.1.158081.
Manzano, P. A., & Zamora, M. S. (2009). Sistema de ecuaciones estructurales: una herramienta de investigación. Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C. pp. 35.
Méndez Sánchez, M.P., Peñaloza Gómez, R., García Méndez, M., Jaenes Sánchez J.C., & Velázquez Jurado, H.R. Meier, L. K., & Oros, L. B. (2012). Percepción de las prácticas parentales y experiencia de emociones positivas en adolescentes, Revista de Psicología, 8(16).
Méndez, S. M., Andrade, P. P., & Peñaloza, G. R. (2013). Prácticas parentales y capacidades y dificultades en preadolescentes. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 15(1), 99-118
Morales, C. S., Félix, R. V., Rosas, P. M., López, C. F., & Nieto, G. J. (2015). Prácticas de Crianza Asociadas al Comportamiento Negativista Desafiante y de Agresión Infantil. Avances en Psicología Latinoamericana 33(1), 57-76. doi: dx.doi.org/10.12804/apl33.01.2015.05.
Oliva, D. A., Parra, J. A., Sánchez-Queija, I., & López, G. F. (2007). Estilos educativos materno y paterno: evaluación y relación con el ajuste adolescente. Anales de la Psicología, 23(1), 49-56.
Oudhof, B. H., Rodríguez, A. B., & Robles, E. E. (2012). La percepción de la crianza en padres, madres e hijos adolescents. Liberabit, 18(1), 75-82.
Papalia, D. E. & Martorell, G. (2017). Desarrollo humano. (13a. Ed.). México: McGraw-Hill Education.
Parra, A., & Oliva A. . (2002). Comunicación y conflicto familiar durante la adolescencia. Anales de Psicología , 18, 215-23
Reising, M. M., Watson, K. H., Hardcastle, E. J., Merchant, M. J., Roberts, L., Forehand, R., & Compas, B. E. (2013). Parental depression and economic disadvantage: The role of parenting in associations with internalizing and externalizing symptoms in children and adolescents. Journal of child and family studies, 22(3), 335-343.
Richaud de Minzi, M.C., Lemos, V., & Mesurado B. (2011). Relaciones entre la percepción que tienen los niños de los estilos de relación y de la empatía de los padres y la conducta prosocial en la niñez media y tardía. Avances en Psicología Latinoamericana , 29(2), 330-343.
Rocha, S. T. (2004). Socialización, cultura e identidad de sexo: el impacto de la diferenciación entre los sexos. Tesis de doctorado. Facultad de Psicología. UNAM.
Rodrigo, J. M., García, M., Máiquez M. L., & Triana, B. (2005). Discrepancias entre padres e hijos adolescentes en la frecuencia percibida e intensidad emocional en los conflictos familiares. Estudios de Psicología, 26(1), 21-34. http://dx.doi.org/10.1174/0210939053421407.
Rodríguez, M. A., Del Barrio, M. V., & Carrasco M. A.. (2009). ¿Cómo perciben los hijos la crianza materna y paterna? Diferencias por edad y sexo. Escritos de Psicología, 2(2), 10-18.
Schojaei, T., Wazana, A., Pitrou, I., & Kovess, V. (2009). The strengths and difficulties questionnaire: validation study in French school-aged children and cross-cultural comparisons. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 44, 740-747.
Sevilla, T. M., Sanabria, J. P., Orcasita, L. T., & Palma, D. M. (2016). Consistencies and discrepancies in communication between parents and teenage children about sexuality. Paidéia (Ribeirão Preto), 26(64), 139-147. DOI: 10.1590/1982-43272664201601.
Smetana, J. G. (2017). Current research on parenting styles, dimensions, and beliefs. Current opinion in Psychology, 15, 19-25.
Syed, E. U., Hussein, H. S., & Mahnud, S. (2007). Screening for emotional and behavioural problems amongst 5-11-year-old school children in Karachi, Pakistan. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology , 42, 421-427.
Urbano, C., & Yuni, A. (2016). Psicología y cultura de los adolescentes. Editorial Brujas. Argentina.
World Health Organization, Salud de la madre, el recién nacido, del niño y el adolescente, (2018). Recuperado de http://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/dev/es/.
World Medical Association (1964). Declaración de Helsinki. Recuperado de https://www.wma.net/what-we-do/.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/733c441c-5021-4d9b-a4c5-14126ac4bede/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/af0caaa6-6c54-4816-8093-1bee3dff343d/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/812cf891-4ff7-4c29-9088-06105d62f4fa/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/e7d22964-4714-4afc-b616-4423bcbbe077/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ea50f469-ad1b-41a5-9e52-ee2b531194c2/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a4722de0-d213-4e44-aa87-13ce1385d816/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 39a242517766e22fdacf4a765fecbf4f
2c2106126bbff7b16067aa0fffbbf619
3e2d32183b1a84e03f732f8a8140936a
787bc557d84aec826b0c4f1a3ccf5c44
dfee964c527ca3c065bdd975cc3e5ec2
7d23f168261524e675fc0d59a9219864
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256371665731584
spelling Méndez-Sánchez, María del Pilarf3ba9c0f-2d2f-454a-9f33-1e71ae31f357-1Peñaloza-Gómez, Rafael1803ca50-c56a-4675-86e5-ffcc9203d873-1García-Méndez, Mirna7775b233-4e02-4ad5-ad54-548641f23790-1Jaenes-Sánchez, José Carlose8548327-7a3e-47d0-ad00-2d10ad65f9ad-1Velázquez-Jurado, Héctor Rafael86f81a31-cb02-4e84-8635-699dfbaebdb7-12019-09-03T17:02:22Z2019-09-03T17:02:22Z2019-12The purpose of this study was to analyze the divergences in perception of parental practices, positive behavior and problems between parents and children. The participants, parents and adolescents, collaborated voluntarily and were examined in the following dyads: 248 fathers-sons, 241fathers-daughters, 237 mothers-sons, and 241 mothers-daughters. The psychometric instruments used were the Strengths and Difficulties Scale and the Parental Practices Scale for mothers and fathers. To achieve the main objective, correlation analysis, path analysis and differences of means with related samples were performed. The results showed correlations, from moderate to low, between parental practices, problems and prosocial behavior. In addition, different predictive factors of the children's behaviors were obtained, according to the sex of the parents and the parental practices they implemented. Finally, there were divergences between reports of parental practices, prosocial behavior and problems between parents and their children. Therefore, it is concluded that parental behavior is oriented according to the sexual role of their children, which involves social desirability.El presente estudio tuvo como finalidad analizar las divergencias en la percepción de las prácticas parentales, el comportamiento positivo y las problemáticas entre padres e hijos. Los participantes, padres y adolescentes, colaboraron de manera voluntaria y se evaluaron en las siguientes díadas: 248 padres-hijos, 241 padres-hijas, 237 madres-hijos, y 241 madres-hijas. Los instrumentos utilizados fueron la Escala de Capacidades y Dificultades y la Escala de Prácticas Parentales para madres y padres. Para lograr el objetivo principal se realizaron análisis de correlación, análisis de senderos y diferencias de medias con muestras relacionadas. Los resultados mostraron correlaciones -de moderadas a bajas- entre las prácticas parentales, los problemas y la conducta prosocial, además de diferentes factores predictores de las conductas de los hijos a partir del sexo de los padres y las prácticas parentales ejercidas. Se presentaron divergencias entre los reportes de prácticas parentales, conducta prosocial y problemas entre los padres y sus hijos. Se concluye que la conducta parental se orienta según el sexo de los hijos, lo cual implica cierta deseabilidad social relacionada con su rol como hombres o como mujeres.O presente estudo teve como finalidade analisar as divergências na percepção das práticas parentais, no comportamento positivo e nas problemáticas entre pais e filhos. Os participantes, pais e adolescentes, colaboraram de maneira voluntária e foram avaliados nas seguintes díades: 248 pais-filhos, 241 pais-filhas, 237 mães-filhos e 241 mães-filhas. Os instrumentos utilizados foram a Escala de Capacidades e Dificuldades e a Escala de Práticas Parentais para mães e pais. Para alcançar o objetivo principal, realizaram-se análises de correlação, análises de caminhos e diferenças de médias com amostras relacionadas. Os resultados mostraram correlações - de moderadas a baixas - entre as práticas parentais, os problemas e a conduta pró-social, além de diferentes fatores preditivos das condutas dos filhos a partir do gênero dos pais e das práticas parentais exercidas. Houve divergências entre os relatórios de práticas parentais, conduta pró-social e problemas entre os pais e seus filhos. Conclui-se que a conduta parental é orientada de acordo com o gênero dos filhos, o que implica certa desejabilidade social relacionada com seu papel como homens ou como mulheres.application/pdfMéndez-Sánchez, M., Peñaloza-Gómez, R., García-Méndez, M., Jaenes-Sánchez, J., & Velazquez-Jurado, H. (2019). Divergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijos. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 194-205. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.100123-9155https://hdl.handle.net/10983/23655spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 22 no. 2 (jul.-dic. 2019); p. 194-217Aguilar-Morales, E. O., Aguilar-Morales, J. E., & Vargas-Mendoza, J. E. (2006). Problemas de conducta infantil en una comunidad de la mixteca oaxaqueña. Centro Regional de Investigación en Psicología, 1(1), 29-32.Alvarez, G, M. (2011). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(31), 253-273.Alvarez, G. M. (2010). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte , 1(31), 253-273.Andrade, P. P., & Betancourt, O. D. (2010). Evaluación de las prácticas parentales en padres e hijos. En A. S. Rivera, R. Díaz-Loving, L., I. Reyes, A. R. Sánchez & M. L. M. Cruz (Eds.), La psicología social en México (vol. XIII, pp. 137142). México: AMEPSO.Bailey, M. K., Zauszniewski, J. A., Heinzer, M. M., & Hemstrom-Krainess (2007). Patterns of Depressive Symptoms in Children. Journal of Child Adolescent Psychiatric Nursing, 20(2), 86-95.Betancourt, O. D., & Andrade, P. P. (2011). Control parental y problemas emocionales y de conducta en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, 20(1), 27-41.Campos, M., Eceiza, A, & Páez, D. (2004). Socialización, familia y cultura. En D. Páez, I. Fernández, S. Ubillos, & E. Zubieta (Ed.). Psicología Social, Cultura y Educación (pp. 845-888). España: Pearson Prentice Hall.Castro, F. J. (2005). Disciplina y estilo educativo familiar. En L. Ezpeleta Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo (319-336). España: Masson.Coln, K. L., Jordan, S. S., & Mercer, S. H. (2013). A unified model exploring parenting practices as mediators of marital conflict and children's adjustment. Child Psychiatry & Human Development, 44(3), 419-429.Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An Integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487-496.Davé, S., Sherr, L., Senior, R., & Nazareth, I. (2008). Associations between paternal depression and behavior problems in children of 4-6 years. European Child Adolescent Psychiatry, 17, 306-315.De La Peña Olvera, F. R., Gómez C.C., Heinze M., G., & Palacios-Cruz, L. (2014). Adversidad social y trastornos psiquiátricos: Estudio comparativo entre estudiantes de secundarias públicas y privadas. Salud mental, 37(6), 483-489.Díaz, R. C. & González, R. M. (2014). Conductas problema en adolescentes en la ciudad de Monterrey, México. Enfermería Global, 33, 1-16.Elgar, F. J., Mills, R. S., McGrath, P. J., Waschbusch, D. A., & Brownridge, D. A. (2007). Maternal and Paternal Depressive Symptoms and Child Maladjustment: The Mediating Role of Parental Behavior. Journal Abnormal Child Psychology, 35, 943-955.Franco, N. N., Pérez, N. M., & Pérez, M. J. (2014). Relación entre los estilos de crianza parental y el desarrollo de ansiedad y conductas disruptivas en niños de 3 a 6 años. Revista de psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 1(2), 149-156Giannakopoulos, G., Tzavara, C., Dimitrakaki, C., Kolaitis, G., Rotsika, V., & Tountas Y.. (2009). The factor structure of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in Greek adolescents. Annals of General Psychiatry, 1-7.Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Romera, E. M., & Ortega-Ruiz, R. (2015). Los estilos educativos paternos y maternos en la adolescencia y su relación con la resiliencia, el apego y la implicación en acoso escolar. Anales de Psicología, 31(3), 979-989.Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A Research Note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581-587.Hall, L. A., Rayens, M. K., & Peden A. R.. (2008). Maternal Factors Associated with Child Behavior. Journal of Nursing Scholarship, 40(2), 124- 130.Hernández, N. J., Guadarrama, G. R., Veytia, L. M. & Márquez, M. O. (2017). Prevalencia de problemas emocionales y conductuales en una muestra de adolescentes mexicanos. Psico, 48(4), 250-255. DOI http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2017.4.25438.Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F. (6a. ed.): McGraw-Hill.Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2015). Encuesta Intercensal 2015. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/temas/estructura/.Jiménez-Iglesias, A., & Moreno Triana, C. (2015). La influencia de las diferencias entre el padre y la madre sobre el ajuste adolescente. Anales de psicología, 31(1), 367-377. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.1.158081.Manzano, P. A., & Zamora, M. S. (2009). Sistema de ecuaciones estructurales: una herramienta de investigación. Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, A.C. pp. 35.Méndez Sánchez, M.P., Peñaloza Gómez, R., García Méndez, M., Jaenes Sánchez J.C., & Velázquez Jurado, H.R. Meier, L. K., & Oros, L. B. (2012). Percepción de las prácticas parentales y experiencia de emociones positivas en adolescentes, Revista de Psicología, 8(16).Méndez, S. M., Andrade, P. P., & Peñaloza, G. R. (2013). Prácticas parentales y capacidades y dificultades en preadolescentes. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 15(1), 99-118Morales, C. S., Félix, R. V., Rosas, P. M., López, C. F., & Nieto, G. J. (2015). Prácticas de Crianza Asociadas al Comportamiento Negativista Desafiante y de Agresión Infantil. Avances en Psicología Latinoamericana 33(1), 57-76. doi: dx.doi.org/10.12804/apl33.01.2015.05.Oliva, D. A., Parra, J. A., Sánchez-Queija, I., & López, G. F. (2007). Estilos educativos materno y paterno: evaluación y relación con el ajuste adolescente. Anales de la Psicología, 23(1), 49-56.Oudhof, B. H., Rodríguez, A. B., & Robles, E. E. (2012). La percepción de la crianza en padres, madres e hijos adolescents. Liberabit, 18(1), 75-82.Papalia, D. E. & Martorell, G. (2017). Desarrollo humano. (13a. Ed.). México: McGraw-Hill Education.Parra, A., & Oliva A. . (2002). Comunicación y conflicto familiar durante la adolescencia. Anales de Psicología , 18, 215-23Reising, M. M., Watson, K. H., Hardcastle, E. J., Merchant, M. J., Roberts, L., Forehand, R., & Compas, B. E. (2013). Parental depression and economic disadvantage: The role of parenting in associations with internalizing and externalizing symptoms in children and adolescents. Journal of child and family studies, 22(3), 335-343.Richaud de Minzi, M.C., Lemos, V., & Mesurado B. (2011). Relaciones entre la percepción que tienen los niños de los estilos de relación y de la empatía de los padres y la conducta prosocial en la niñez media y tardía. Avances en Psicología Latinoamericana , 29(2), 330-343.Rocha, S. T. (2004). Socialización, cultura e identidad de sexo: el impacto de la diferenciación entre los sexos. Tesis de doctorado. Facultad de Psicología. UNAM.Rodrigo, J. M., García, M., Máiquez M. L., & Triana, B. (2005). Discrepancias entre padres e hijos adolescentes en la frecuencia percibida e intensidad emocional en los conflictos familiares. Estudios de Psicología, 26(1), 21-34. http://dx.doi.org/10.1174/0210939053421407.Rodríguez, M. A., Del Barrio, M. V., & Carrasco M. A.. (2009). ¿Cómo perciben los hijos la crianza materna y paterna? Diferencias por edad y sexo. Escritos de Psicología, 2(2), 10-18.Schojaei, T., Wazana, A., Pitrou, I., & Kovess, V. (2009). The strengths and difficulties questionnaire: validation study in French school-aged children and cross-cultural comparisons. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 44, 740-747.Sevilla, T. M., Sanabria, J. P., Orcasita, L. T., & Palma, D. M. (2016). Consistencies and discrepancies in communication between parents and teenage children about sexuality. Paidéia (Ribeirão Preto), 26(64), 139-147. DOI: 10.1590/1982-43272664201601.Smetana, J. G. (2017). Current research on parenting styles, dimensions, and beliefs. Current opinion in Psychology, 15, 19-25.Syed, E. U., Hussein, H. S., & Mahnud, S. (2007). Screening for emotional and behavioural problems amongst 5-11-year-old school children in Karachi, Pakistan. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology , 42, 421-427.Urbano, C., & Yuni, A. (2016). Psicología y cultura de los adolescentes. Editorial Brujas. Argentina.World Health Organization, Salud de la madre, el recién nacido, del niño y el adolescente, (2018). Recuperado de http://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/dev/es/.World Medical Association (1964). Declaración de Helsinki. Recuperado de https://www.wma.net/what-we-do/.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2PRÁCTICAS PARENTALESPROBLEMAS DE CONDUCTACONDUCTA PROSOCIALFAMILIACOMUNICACIÓNPARENTAL PRACTICESBEHAVIOR PROBLEMSPROSOCIAL BEHAVIORFAMILYCOMMUNICATIONPRÁTICAS PARENTAISPROBLEMAS DE CONDUTACONDUTA PRÓ-SOCIALFAMÍLIACOMUNICAÇÃODivergencias en la percepción de prácticas parentales, comportamiento positivo y problemáticas entre padres e hijosDivergences in the perception of parental practices, positive behavior and problems between parents and childrenDivergências na percepção de práticas parentais, comportamento positivo e problemáticas entre pais e filhosArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL2021-17171-1-PB.pdf2021-17171-1-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf1029551https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/733c441c-5021-4d9b-a4c5-14126ac4bede/download39a242517766e22fdacf4a765fecbf4fMD512021-17172-1-PB.pdf2021-17172-1-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf1053128https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/af0caaa6-6c54-4816-8093-1bee3dff343d/download2c2106126bbff7b16067aa0fffbbf619MD52TEXT2021-17171-1-PB.pdf.txt2021-17171-1-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain53731https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/812cf891-4ff7-4c29-9088-06105d62f4fa/download3e2d32183b1a84e03f732f8a8140936aMD532021-17172-1-PB.pdf.txt2021-17172-1-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain50280https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/e7d22964-4714-4afc-b616-4423bcbbe077/download787bc557d84aec826b0c4f1a3ccf5c44MD55THUMBNAIL2021-17171-1-PB.pdf.jpg2021-17171-1-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg83496https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ea50f469-ad1b-41a5-9e52-ee2b531194c2/downloaddfee964c527ca3c065bdd975cc3e5ec2MD542021-17172-1-PB.pdf.jpg2021-17172-1-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg83546https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a4722de0-d213-4e44-aa87-13ce1385d816/download7d23f168261524e675fc0d59a9219864MD5610983/23655oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/236552023-03-24 17:24:17.59https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com