Exploraciones morfológicas en texturas modulares

The results of a scan modeling are shown in addition to the study, review and discussion of architectural form. The basis for the expansion of an exploration into new morphological developments, such as the study of gradients and fragmentation processes scale in tissue formation and modular landscap...

Full description

Autores:
Cañete-Islas, Omar Eduardo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14845
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10983/14845
Palabra clave:
ARQUITECTURA DEL PAISAJE
DISEÑO ASISTIDO POR ORDENADOR
FORMA Y COMPOSICIÓN
GEOMETRÍA FRACTAL
MÉTODO DE DISEÑO
MODELADO DIGITAL
LANDSCAPE ARCHITECTURE
COMPUTER AIDED DESIGN
SHAPE AND COMPOSITION
FRACTAL GEOMETRY
DESIGN METHOD
DIGITAL MODELING
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016
id UCATOLICA2_c667453cee569305584321277eee529c
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14845
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Exploraciones morfológicas en texturas modulares
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Morphological Explorations in modular textures Approximations from objet trouvé to the parametric design
title Exploraciones morfológicas en texturas modulares
spellingShingle Exploraciones morfológicas en texturas modulares
ARQUITECTURA DEL PAISAJE
DISEÑO ASISTIDO POR ORDENADOR
FORMA Y COMPOSICIÓN
GEOMETRÍA FRACTAL
MÉTODO DE DISEÑO
MODELADO DIGITAL
LANDSCAPE ARCHITECTURE
COMPUTER AIDED DESIGN
SHAPE AND COMPOSITION
FRACTAL GEOMETRY
DESIGN METHOD
DIGITAL MODELING
title_short Exploraciones morfológicas en texturas modulares
title_full Exploraciones morfológicas en texturas modulares
title_fullStr Exploraciones morfológicas en texturas modulares
title_full_unstemmed Exploraciones morfológicas en texturas modulares
title_sort Exploraciones morfológicas en texturas modulares
dc.creator.fl_str_mv Cañete-Islas, Omar Eduardo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Cañete-Islas, Omar Eduardo
dc.subject.spa.fl_str_mv ARQUITECTURA DEL PAISAJE
DISEÑO ASISTIDO POR ORDENADOR
FORMA Y COMPOSICIÓN
GEOMETRÍA FRACTAL
MÉTODO DE DISEÑO
MODELADO DIGITAL
LANDSCAPE ARCHITECTURE
COMPUTER AIDED DESIGN
SHAPE AND COMPOSITION
FRACTAL GEOMETRY
DESIGN METHOD
DIGITAL MODELING
topic ARQUITECTURA DEL PAISAJE
DISEÑO ASISTIDO POR ORDENADOR
FORMA Y COMPOSICIÓN
GEOMETRÍA FRACTAL
MÉTODO DE DISEÑO
MODELADO DIGITAL
LANDSCAPE ARCHITECTURE
COMPUTER AIDED DESIGN
SHAPE AND COMPOSITION
FRACTAL GEOMETRY
DESIGN METHOD
DIGITAL MODELING
description The results of a scan modeling are shown in addition to the study, review and discussion of architectural form. The basis for the expansion of an exploration into new morphological developments, such as the study of gradients and fragmentation processes scale in tissue formation and modular landscapes (and not just growth with relatively developed modules usually fixed sizes) are considered. They stand out as relevant and complementary notions of fragmentation and modular assembly based on units of different size and shape, in a minimalist framework of assimilation. Along with the above, cases are shown which were generated from exploring these principles applied to proposals developed by the author and students from commissions in the area of fractal geometry and Module Form Workshop City shown, related to the theme of vernacular architecture and urban fabric
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-06
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2017-08-18T21:00:13Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2017-08-18T21:00:13Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Cañete-Islas, O. (2016). Exploraciones morfológicas en texturas modulares. Aproximaciones desde el objet trouvé al diseño paramétrico. Revista de Arquitectura, 18 (1), p. 76-97 doi:10.14718/RevArq.2016.18.1.6
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1657-0308 (impreso)
2357-626X (electrónico)
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10983/14845
identifier_str_mv Cañete-Islas, O. (2016). Exploraciones morfológicas en texturas modulares. Aproximaciones desde el objet trouvé al diseño paramétrico. Revista de Arquitectura, 18 (1), p. 76-97 doi:10.14718/RevArq.2016.18.1.6
1657-0308 (impreso)
2357-626X (electrónico)
url http://hdl.handle.net/10983/14845
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Revista de Arquitectura, Vol. 18, no. 1 (ene.-jun. 2016); p. 76-97
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Albers, J. (2010). Selected Works. Esslingen: Taschen
Alexander, C. (1979). Lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo Gili
Aristóteles (2004). Poética. Madrid: Alianza
Arnheim, R. (2000). El quiebre y la estructura. Veintiocho ensayos. Barcelona: Andrés Bello
Cabane, P. (1984). Conversaciones con Marcel Duchamp. Barcelona: Anagrama
Cañete, O. et al. (2011). Morfología y arte computacional gráfico. Valparaíso: Garin
Cañete, O. (2012). Composicionesmorfológicas. En Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/Garin
Cañete, O. (2014). Arquitectura, complejidad y morfogénesis. Valparaíso: Universidad de Valparaíso
Cañete, O. y Bahamondes, C. (2011a). Experiencia y experimentación de morfologías digitales. Modos de pensamiento y alcances para una reflexión sobre lo inmaterial y esencial en arquitectura. Revista Márgenes 8-9, 50-62. Recuperado de https://issuu. com/farq_uv/docs/revista_margenes_n_8___9
Cañete, O. y Bahamondes, C. (2011b). Computación y arte computacional gráfico. Valparaíso: Fondart/ Garin
Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. M. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/Garin
Centro Cultural Palacio La Moneda (2011). Exposición Matta: Centenario 11-11-11.12 de noviembre. Chile
Cooper, G. y Lynn, P. W. (1990). Selected Chronology of computer Art. Exhibitions, Publication, and Technology. Art Journal, 49 (3), 283-297. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/777121
Dalí, S. (1971). El mito trágico del “Angelus” de Millet. Barcelona: Tusquets
Dalí, S. (2003). Dalí. Madrid: Espasa Calpe
Deleuze, G. (1985). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine. Barcelona: Paidos Ibérica
Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine. Barcelona: Paidos
Deleuze, G. (1989). El pliegue. Barcelona: Paidos
Deleuze, G. (2000). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos
Deleuze, G. (1971). Lógica de sentido. Barcelona: Seix-Barral
Dietrich, F. (2000). Visual Intelligence: The first decade of Computer Art (1956-1975). Leonar-do, 19 (2), 159-169. Recuperado de http://www.riccardomantelli. com/pdf/VisualIntelligence.pdf
Draves, S. y Reckase, E. (2008). The Fractal Flame Algorithm. Citeseerx. Recuperado de http://citeseerx.ist. psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.694.1601
Federl, P. (2002). Modeling fracture formation on growing surfaces. University of Calgary. Fuhrer, M. (2005) Hairs, Textures, and Shades: Improving the Realism of Plant Models Generated with L-Systems. Thesis for the degree of master of science. Calgary, Alberta: University of Calgary, Faculty of graduate studies. Recuperado de: http://algorithmicbotany.org/ papers/fuhrer.th2005.pdf
Huidobro, V. (1948). Monumento al Mar. Recuperado en http://www.vicentehuidobro.uchile.cl/poema13. htm
Kandinsky, W. (1979a). Mirada retrospectiva. Buenos Aires: Emecé
Kandinsky, W. (1979b). Acerca de lo espiritual en el arte. México: Premia - La Nave de Los Locos
Kandinsky, W. (1993). Punto y línea sobre el Plano. Contribución al análisis de los elementos pictóricos. Barcelona: Labor
Kandinsky, W. (1994). La gramática de la creación. El futuro de la pintura. Barcelona: Paidós
Klee, P. (1971). Teoría del arte moderno. Buenos Aires: Caldén
Klee, P. (1979). Diarios. 1898-1917. Buenos Aires: Caldén
Lambert, N. (2003). A Critical Examination of Computer Art: its history and application. Thesis (PhD). Oxford: Oxford University Press. Recuperado de http://ethos.bl.uk/OrderDetails. do?uin=uk.bl.ethos.273456
Lindenmayer, W. y Prusinkiewicz, P. (2004). The Algorithmic Beauty of Plants. New York: Springer- Verlag. Recuperado de http://algorithmicbotany. org/papers/abop/abop.pdf
López, F. (2012). Paisajes, mapas y atracción. Notas para el uso de algoritmos y patrones en el diseño paramétrico, desde el pensamiento arquitectónico y proyectual-estético. En Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/Garin
Mandelbrot, B. (1987). Los objetos fractales. Barcelona: Tusquets
Moholy-Nagy, L. (1972). La nueva visión y reseña de un artista. Buenos Aires: Infinito
Moraga Lacoste, J., Cañete Islas, O., & López Flores, F. (2013). Modelos locales de densificación según gradientes territorial es de habitabilidad en conurbación interior, Valparaíso-Viña, Rodelillo Alto Revista de Arquitectura, 15(1), 22-32. doi:http:// dx.doi.org/10.14718/RevArq.2013.15.1.3
Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA) (2000). Exposición: Campos de Fuerza. Barcelona. Recuperado de http://www.macba.cat/ es/expo-campos-de-fuerzas Oyarzún, P. (2000). Anestética del Ready-made. Colección: La invención y la herencia. Santiago de Chile: LOM
Oyarzún, P. (2012). Indicio histórico sobre la relación de arte y ciencia. Recuperado de http://graficas. explora.cl/otros/arte/cienciarte.html
Paz, O. (1980). La búsqueda del comienzo: escritos sobre el surrealismo. Madrid: Fundamentos
Pearce, C. (2010 [1923]). Chance, Love, and Logic. Philosophical Essays. Lenox, Mass.: Hard Press Publishing
Plinio, C. (1987). Textos de historia del arte. Madrid: Visor
Ramírez, G. y Vidal, M. (2011). Introducción al diseño generativo con grasshopper: manual de iniciación al diseño generativo y parametrización en Arquitectura. Recuperado de http://issuu.com/frikearq/docs/ introduccion_al_dise_o_generativo_imprimir/1
Rozin, D. (2010). An Overview of Artworks of Daniel Rozin. New York: Bitforms Gallery
Shumacher, P. (2008). Parametricism as Style - Parametricist Manifest. London: Patrik Schumacher. Recuperado en http://www.patrikschumacher.com/ Texts/Parametricism%20as%20Style.htm
Shumacher, P. (2011). The Autopoiesis of Architecture. En A New Framework for Architecture. London: John Wiley & Sons Ltd
Weeghel, W. V. (2010). Kineticobjetc. Recuperado de http://www.willemvanweeghel.nl/en/
Winnicott, D. W. (1959). El destino del objeto transicional. En Exploraciones psicoanalíticas I. Barcelona: Paidos
Youngblood, G. (1970). Expanded Cinema. New York: P. Dutton & Co., Inc. Recuperado de http://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_ExpandedCinema/ book.pdf
Zubiri, X. (1980). Inteligencia y realidad. En Inteligencia sentiente. Madrid: Alianza
Zubiri, X. (1990). Estructura dinámica de la realidad. Madrid: Alianza
Zubiri, X. (2005). Inteligencia y razón. Madrid: Alianza
Zubiri, X. (2006). El problema filosófico de la historia de las religiones. Madrid: Alianza
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6db74d54-fd7f-4545-8a74-dd1eb0708b70/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/925bf200-f8bd-4ed7-94f6-6a5e3702ba65/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a959cf25-b403-4231-9233-55d00b385203/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 38f14167a71c3fe323d3ebfe46adadb6
b867268c364273f1ed148a35abf689af
28769f64a22b7b0db70d02afb6b0b905
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1831932631240933376
spelling Cañete-Islas, Omar Eduardo db099631-95f9-4ff0-b6d8-5d73f5fad29b2017-08-18T21:00:13Z2017-08-18T21:00:13Z2016-06The results of a scan modeling are shown in addition to the study, review and discussion of architectural form. The basis for the expansion of an exploration into new morphological developments, such as the study of gradients and fragmentation processes scale in tissue formation and modular landscapes (and not just growth with relatively developed modules usually fixed sizes) are considered. They stand out as relevant and complementary notions of fragmentation and modular assembly based on units of different size and shape, in a minimalist framework of assimilation. Along with the above, cases are shown which were generated from exploring these principles applied to proposals developed by the author and students from commissions in the area of fractal geometry and Module Form Workshop City shown, related to the theme of vernacular architecture and urban fabricSe muestran los resultados de una exploración de modelación, además del estudio, la revisión y discusión de la forma arquitectónica. Se plantean las bases para la ampliación de una exploración hacia nuevos desarrollos morfológicos, como el estudio de gradientes y procesos de fragmentación escalar, en la formación de tejidos y paisajes modulares (y no solo crecimiento con módulos de tamaños relativamente fijos usualmente desarrollados). Se destacan como relevantes y complementarias las nociones de fragmentación y ensamble modular con base en unidades de diverso tamaño y forma, en un marco de asimilación minimalista. Junto a lo anterior, se muestran casos generados a partir de la exploración de estos principios aplicados a propuestas desarrolladas por el autor y por alumnos, a partir de encargos del ramo de geometría fractal y en el Módulo de Forma del Taller de Ciudad, relacionado con el tema de arquitectura vernácula y tejido urbanoapplication/pdfCañete-Islas, O. (2016). Exploraciones morfológicas en texturas modulares. Aproximaciones desde el objet trouvé al diseño paramétrico. Revista de Arquitectura, 18 (1), p. 76-97 doi:10.14718/RevArq.2016.18.1.61657-0308 (impreso)2357-626X (electrónico)http://hdl.handle.net/10983/14845spaRevista de Arquitectura, Vol. 18, no. 1 (ene.-jun. 2016); p. 76-97Albers, J. (2010). Selected Works. Esslingen: TaschenAlexander, C. (1979). Lenguaje de patrones. Barcelona: Gustavo GiliAristóteles (2004). Poética. Madrid: AlianzaArnheim, R. (2000). El quiebre y la estructura. Veintiocho ensayos. Barcelona: Andrés BelloCabane, P. (1984). Conversaciones con Marcel Duchamp. Barcelona: AnagramaCañete, O. et al. (2011). Morfología y arte computacional gráfico. Valparaíso: GarinCañete, O. (2012). Composicionesmorfológicas. En Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/GarinCañete, O. (2014). Arquitectura, complejidad y morfogénesis. Valparaíso: Universidad de ValparaísoCañete, O. y Bahamondes, C. (2011a). Experiencia y experimentación de morfologías digitales. Modos de pensamiento y alcances para una reflexión sobre lo inmaterial y esencial en arquitectura. Revista Márgenes 8-9, 50-62. Recuperado de https://issuu. com/farq_uv/docs/revista_margenes_n_8___9Cañete, O. y Bahamondes, C. (2011b). Computación y arte computacional gráfico. Valparaíso: Fondart/ GarinCañete, O., Bahamondes, C. y López, F. M. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/GarinCentro Cultural Palacio La Moneda (2011). Exposición Matta: Centenario 11-11-11.12 de noviembre. ChileCooper, G. y Lynn, P. W. (1990). Selected Chronology of computer Art. Exhibitions, Publication, and Technology. Art Journal, 49 (3), 283-297. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/777121Dalí, S. (1971). El mito trágico del “Angelus” de Millet. Barcelona: TusquetsDalí, S. (2003). Dalí. Madrid: Espasa CalpeDeleuze, G. (1985). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine. Barcelona: Paidos IbéricaDeleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine. Barcelona: PaidosDeleuze, G. (1989). El pliegue. Barcelona: PaidosDeleuze, G. (2000). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-TextosDeleuze, G. (1971). Lógica de sentido. Barcelona: Seix-BarralDietrich, F. (2000). Visual Intelligence: The first decade of Computer Art (1956-1975). Leonar-do, 19 (2), 159-169. Recuperado de http://www.riccardomantelli. com/pdf/VisualIntelligence.pdfDraves, S. y Reckase, E. (2008). The Fractal Flame Algorithm. Citeseerx. Recuperado de http://citeseerx.ist. psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.694.1601Federl, P. (2002). Modeling fracture formation on growing surfaces. University of Calgary. Fuhrer, M. (2005) Hairs, Textures, and Shades: Improving the Realism of Plant Models Generated with L-Systems. Thesis for the degree of master of science. Calgary, Alberta: University of Calgary, Faculty of graduate studies. Recuperado de: http://algorithmicbotany.org/ papers/fuhrer.th2005.pdfHuidobro, V. (1948). Monumento al Mar. Recuperado en http://www.vicentehuidobro.uchile.cl/poema13. htmKandinsky, W. (1979a). Mirada retrospectiva. Buenos Aires: EmecéKandinsky, W. (1979b). Acerca de lo espiritual en el arte. México: Premia - La Nave de Los LocosKandinsky, W. (1993). Punto y línea sobre el Plano. Contribución al análisis de los elementos pictóricos. Barcelona: LaborKandinsky, W. (1994). La gramática de la creación. El futuro de la pintura. Barcelona: PaidósKlee, P. (1971). Teoría del arte moderno. Buenos Aires: CaldénKlee, P. (1979). Diarios. 1898-1917. Buenos Aires: CaldénLambert, N. (2003). A Critical Examination of Computer Art: its history and application. Thesis (PhD). Oxford: Oxford University Press. Recuperado de http://ethos.bl.uk/OrderDetails. do?uin=uk.bl.ethos.273456Lindenmayer, W. y Prusinkiewicz, P. (2004). The Algorithmic Beauty of Plants. New York: Springer- Verlag. Recuperado de http://algorithmicbotany. org/papers/abop/abop.pdfLópez, F. (2012). Paisajes, mapas y atracción. Notas para el uso de algoritmos y patrones en el diseño paramétrico, desde el pensamiento arquitectónico y proyectual-estético. En Cañete, O., Bahamondes, C. y López, F. (2012). Exploraciones morfológicas digitales. Valparaíso: Fondart/GarinMandelbrot, B. (1987). Los objetos fractales. Barcelona: TusquetsMoholy-Nagy, L. (1972). La nueva visión y reseña de un artista. Buenos Aires: InfinitoMoraga Lacoste, J., Cañete Islas, O., & López Flores, F. (2013). Modelos locales de densificación según gradientes territorial es de habitabilidad en conurbación interior, Valparaíso-Viña, Rodelillo Alto Revista de Arquitectura, 15(1), 22-32. doi:http:// dx.doi.org/10.14718/RevArq.2013.15.1.3Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (MACBA) (2000). Exposición: Campos de Fuerza. Barcelona. Recuperado de http://www.macba.cat/ es/expo-campos-de-fuerzas Oyarzún, P. (2000). Anestética del Ready-made. Colección: La invención y la herencia. Santiago de Chile: LOMOyarzún, P. (2012). Indicio histórico sobre la relación de arte y ciencia. Recuperado de http://graficas. explora.cl/otros/arte/cienciarte.htmlPaz, O. (1980). La búsqueda del comienzo: escritos sobre el surrealismo. Madrid: FundamentosPearce, C. (2010 [1923]). Chance, Love, and Logic. Philosophical Essays. Lenox, Mass.: Hard Press PublishingPlinio, C. (1987). Textos de historia del arte. Madrid: VisorRamírez, G. y Vidal, M. (2011). Introducción al diseño generativo con grasshopper: manual de iniciación al diseño generativo y parametrización en Arquitectura. Recuperado de http://issuu.com/frikearq/docs/ introduccion_al_dise_o_generativo_imprimir/1Rozin, D. (2010). An Overview of Artworks of Daniel Rozin. New York: Bitforms GalleryShumacher, P. (2008). Parametricism as Style - Parametricist Manifest. London: Patrik Schumacher. Recuperado en http://www.patrikschumacher.com/ Texts/Parametricism%20as%20Style.htmShumacher, P. (2011). The Autopoiesis of Architecture. En A New Framework for Architecture. London: John Wiley & Sons LtdWeeghel, W. V. (2010). Kineticobjetc. Recuperado de http://www.willemvanweeghel.nl/en/Winnicott, D. W. (1959). El destino del objeto transicional. En Exploraciones psicoanalíticas I. Barcelona: PaidosYoungblood, G. (1970). Expanded Cinema. New York: P. Dutton & Co., Inc. Recuperado de http://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_ExpandedCinema/ book.pdfZubiri, X. (1980). Inteligencia y realidad. En Inteligencia sentiente. Madrid: AlianzaZubiri, X. (1990). Estructura dinámica de la realidad. Madrid: AlianzaZubiri, X. (2005). Inteligencia y razón. Madrid: AlianzaZubiri, X. (2006). El problema filosófico de la historia de las religiones. Madrid: AlianzaDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2ARQUITECTURA DEL PAISAJEDISEÑO ASISTIDO POR ORDENADORFORMA Y COMPOSICIÓNGEOMETRÍA FRACTALMÉTODO DE DISEÑOMODELADO DIGITALLANDSCAPE ARCHITECTURECOMPUTER AIDED DESIGNSHAPE AND COMPOSITIONFRACTAL GEOMETRYDESIGN METHODDIGITAL MODELINGExploraciones morfológicas en texturas modularesMorphological Explorations in modular textures Approximations from objet trouvé to the parametric designArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINALRevArq18-1 08 OmaCan ExpMor.pdfRevArq18-1 08 OmaCan ExpMor.pdfapplication/pdf15239517https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/6db74d54-fd7f-4545-8a74-dd1eb0708b70/download38f14167a71c3fe323d3ebfe46adadb6MD51TEXTRevArq18-1 08 OmaCan ExpMor.pdf.txtRevArq18-1 08 OmaCan ExpMor.pdf.txtExtracted texttext/plain133863https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/925bf200-f8bd-4ed7-94f6-6a5e3702ba65/downloadb867268c364273f1ed148a35abf689afMD52THUMBNAILRevArq18-1 08 OmaCan ExpMor.pdf.jpgRevArq18-1 08 OmaCan ExpMor.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg5587https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a959cf25-b403-4231-9233-55d00b385203/download28769f64a22b7b0db70d02afb6b0b905MD5310983/14845oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/148452023-03-24 15:03:11.084https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com