Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.

This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI...

Full description

Autores:
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
Medellín-Lozano, Elvers William
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2001
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28279
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/28279
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591
Palabra clave:
Measurement
Test clasic theory
Generalization theory
Item response theory
Item curve characteristic
Rights
openAccess
License
Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001
id UCATOLICA2_c2b6a9afa34c0bc12b32c2abfcdecde5
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28279
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
title Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
spellingShingle Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
Measurement
Test clasic theory
Generalization theory
Item response theory
Item curve characteristic
title_short Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
title_full Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
title_fullStr Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
title_full_unstemmed Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
title_sort Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
dc.creator.fl_str_mv Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
Medellín-Lozano, Elvers William
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
Medellín-Lozano, Elvers William
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
dc.subject.spa.fl_str_mv Measurement
Test clasic theory
Generalization theory
Item response theory
Item curve characteristic
topic Measurement
Test clasic theory
Generalization theory
Item response theory
Item curve characteristic
description This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI, a hipothetic example is used in order to explain and interpret some of the most important results of the information analyses supported by this theory.      
publishDate 2001
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2001-01-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:32Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2001-01-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:32Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2001-01-01
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 1909-9711
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/28279
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591
identifier_str_mv 1909-9711
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/28279
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/591/608
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv Núm. 5 , Año 2001
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 98
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 5
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 87
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Aiken, L. (1996). Tests Psicológicos y Evaluación. México: Prentice Hall.
Anastasi, A. y Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice Hall.
Brown, F. (1980). Principios de Medición en Psicología y Educación. México: Manual Moderno.
ICFES (2000). Admisión a la Educación Superior: Algunos Temas de Discusión. Bogotá.
Kerlinger, F. (1988). Investigación del Comportamiento. México: McGraw-Hill.
Linacre, J. y Wright, B. (1999). A User's Guide to Winsteps. Chicago: MESA Press.
Martínez, R. (1995). Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos Educativos. México: Editorial Síntesis Psicológica.
Medellín, E. (2001). Fundamentos de la Medi¬ción en Psicología. En Construcción de Pruebas Objetivas para la Evaluación de Conocimientos en el Aula. Revista Aula Psicológica, Volumen 2 páginas 129 a 171. Bogotá: Facultad de Psicología, Universidad El Bosque.
Muñiz, J. (1990). Teoría de Respuesta a los Items. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.
Muñiz, J. (1994). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.
Muñiz, J. (1998). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.
Murphy, K; Davidshofer, C. (1994) Psycological Testing. New Jersey: Prentice Hall.
Nunnally, J. y Bernstein, l. (1995). Teoría Psicornérrir a MP.xir.o· Pditori al Mr.Grw-Hill métrica. México: Editorial McGraw-Hill.
Pardo, C. (2000). Transformaciones en las Pruebas para Obtener Resultados Diferentes. Bogotá: ICFES.
Rocha, M. y Pardo, C. (2000). Admisión a la Educación Superior. Bogotá: ICFES.
Wrigth, B. y Stone, M. (1998). Diseño de Mejores Pruebas. México: CENEVAL.
dc.rights.spa.fl_str_mv Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
dc.source.spa.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cda09ce3-8d80-4919-a0aa-ec8e03e144c3/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 411db84812c22c83979da5653570281d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1812183413866627072
spelling Avendaño-Prieto, Bertha Lucía 5564dcc8-e55e-4a1b-a57e-68ade5f98de6Medellín-Lozano, Elvers William75b34600-4051-4f57-90e8-613600d4f018Avendaño-Prieto, Bertha Lucíavirtual::2098-12001-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:32Z2001-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:32Z2001-01-01This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI, a hipothetic example is used in order to explain and interpret some of the most important results of the information analyses supported by this theory.      application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28279https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/591/608Núm. 5 , Año 200198587Acta Colombiana de PsicologíaAiken, L. (1996). Tests Psicológicos y Evaluación. México: Prentice Hall.Anastasi, A. y Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice Hall.Brown, F. (1980). Principios de Medición en Psicología y Educación. México: Manual Moderno.ICFES (2000). Admisión a la Educación Superior: Algunos Temas de Discusión. Bogotá.Kerlinger, F. (1988). Investigación del Comportamiento. México: McGraw-Hill.Linacre, J. y Wright, B. (1999). A User's Guide to Winsteps. Chicago: MESA Press.Martínez, R. (1995). Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos Educativos. México: Editorial Síntesis Psicológica.Medellín, E. (2001). Fundamentos de la Medi¬ción en Psicología. En Construcción de Pruebas Objetivas para la Evaluación de Conocimientos en el Aula. Revista Aula Psicológica, Volumen 2 páginas 129 a 171. Bogotá: Facultad de Psicología, Universidad El Bosque.Muñiz, J. (1990). Teoría de Respuesta a los Items. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.Muñiz, J. (1994). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.Muñiz, J. (1998). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.Murphy, K; Davidshofer, C. (1994) Psycological Testing. New Jersey: Prentice Hall.Nunnally, J. y Bernstein, l. (1995). Teoría Psicornérrir a MP.xir.o· Pditori al Mr.Grw-Hill métrica. México: Editorial McGraw-Hill.Pardo, C. (2000). Transformaciones en las Pruebas para Obtener Resultados Diferentes. Bogotá: ICFES.Rocha, M. y Pardo, C. (2000). Admisión a la Educación Superior. Bogotá: ICFES.Wrigth, B. y Stone, M. (1998). Diseño de Mejores Pruebas. México: CENEVAL.Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591MeasurementTest clasic theoryGeneralization theoryItem response theoryItem curve characteristicConsideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationhttps://independent.academia.edu/ConstanzaAguilar3virtual::2098-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000152447virtual::2098-1https://scholar.google.es/citations?user=HnrzK_4AAAAJ&hl=esvirtual::2098-1https://orcid.org/0000-0002-8136-5380virtual::2098-1https://www.researchgate.net/profile/Bertha_Lucia_Avendano_Prietovirtual::2098-193d2345e-35ef-456f-bece-012f51484a37virtual::2098-193d2345e-35ef-456f-bece-012f51484a37virtual::2098-1OREORE.xmltext/xml2710https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cda09ce3-8d80-4919-a0aa-ec8e03e144c3/download411db84812c22c83979da5653570281dMD5110983/28279oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/282792023-11-02 15:50:02.545https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com