Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.
This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI...
- Autores:
-
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
Medellín-Lozano, Elvers William
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2001
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28279
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/28279
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591
- Palabra clave:
- Measurement
Test clasic theory
Generalization theory
Item response theory
Item curve characteristic
- Rights
- openAccess
- License
- Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001
id |
UCATOLICA2_c2b6a9afa34c0bc12b32c2abfcdecde5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28279 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
title |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
spellingShingle |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. Measurement Test clasic theory Generalization theory Item response theory Item curve characteristic |
title_short |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
title_full |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
title_fullStr |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
title_full_unstemmed |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
title_sort |
Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT. |
dc.creator.fl_str_mv |
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía Medellín-Lozano, Elvers William Avendaño-Prieto, Bertha Lucía |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía Medellín-Lozano, Elvers William |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Measurement Test clasic theory Generalization theory Item response theory Item curve characteristic |
topic |
Measurement Test clasic theory Generalization theory Item response theory Item curve characteristic |
description |
This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI, a hipothetic example is used in order to explain and interpret some of the most important results of the information analyses supported by this theory. |
publishDate |
2001 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2001-01-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:32Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2001-01-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:32Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2001-01-01 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.local.eng.fl_str_mv |
Journal article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
1909-9711 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/28279 |
dc.identifier.url.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591 |
identifier_str_mv |
1909-9711 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/28279 https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/591/608 |
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv |
Núm. 5 , Año 2001 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
98 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
5 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
87 |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Aiken, L. (1996). Tests Psicológicos y Evaluación. México: Prentice Hall. Anastasi, A. y Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice Hall. Brown, F. (1980). Principios de Medición en Psicología y Educación. México: Manual Moderno. ICFES (2000). Admisión a la Educación Superior: Algunos Temas de Discusión. Bogotá. Kerlinger, F. (1988). Investigación del Comportamiento. México: McGraw-Hill. Linacre, J. y Wright, B. (1999). A User's Guide to Winsteps. Chicago: MESA Press. Martínez, R. (1995). Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos Educativos. México: Editorial Síntesis Psicológica. Medellín, E. (2001). Fundamentos de la Medi¬ción en Psicología. En Construcción de Pruebas Objetivas para la Evaluación de Conocimientos en el Aula. Revista Aula Psicológica, Volumen 2 páginas 129 a 171. Bogotá: Facultad de Psicología, Universidad El Bosque. Muñiz, J. (1990). Teoría de Respuesta a los Items. Madrid: Ediciones Pirámide S.A. Muñiz, J. (1994). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A. Muñiz, J. (1998). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A. Murphy, K; Davidshofer, C. (1994) Psycological Testing. New Jersey: Prentice Hall. Nunnally, J. y Bernstein, l. (1995). Teoría Psicornérrir a MP.xir.o· Pditori al Mr.Grw-Hill métrica. México: Editorial McGraw-Hill. Pardo, C. (2000). Transformaciones en las Pruebas para Obtener Resultados Diferentes. Bogotá: ICFES. Rocha, M. y Pardo, C. (2000). Admisión a la Educación Superior. Bogotá: ICFES. Wrigth, B. y Stone, M. (1998). Diseño de Mejores Pruebas. México: CENEVAL. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia |
dc.source.spa.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591 |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cda09ce3-8d80-4919-a0aa-ec8e03e144c3/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
411db84812c22c83979da5653570281d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812183413866627072 |
spelling |
Avendaño-Prieto, Bertha Lucía 5564dcc8-e55e-4a1b-a57e-68ade5f98de6Medellín-Lozano, Elvers William75b34600-4051-4f57-90e8-613600d4f018Avendaño-Prieto, Bertha Lucíavirtual::2098-12001-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:32Z2001-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:32Z2001-01-01This article shows a review of the theories developed about the measurement of variables in psychology. It presents a historic revision and the main aspects of the Test Classic Theory (TCT), the Generalization Theory (GT) and the Item Response Theory (TRI).Given the importance that today has the TRI, a hipothetic example is used in order to explain and interpret some of the most important results of the information analyses supported by this theory. application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28279https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/591/608Núm. 5 , Año 200198587Acta Colombiana de PsicologíaAiken, L. (1996). Tests Psicológicos y Evaluación. México: Prentice Hall.Anastasi, A. y Urbina, S. (1997). Psychological Testing. New Jersey: Prentice Hall.Brown, F. (1980). Principios de Medición en Psicología y Educación. México: Manual Moderno.ICFES (2000). Admisión a la Educación Superior: Algunos Temas de Discusión. Bogotá.Kerlinger, F. (1988). Investigación del Comportamiento. México: McGraw-Hill.Linacre, J. y Wright, B. (1999). A User's Guide to Winsteps. Chicago: MESA Press.Martínez, R. (1995). Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos Educativos. México: Editorial Síntesis Psicológica.Medellín, E. (2001). Fundamentos de la Medi¬ción en Psicología. En Construcción de Pruebas Objetivas para la Evaluación de Conocimientos en el Aula. Revista Aula Psicológica, Volumen 2 páginas 129 a 171. Bogotá: Facultad de Psicología, Universidad El Bosque.Muñiz, J. (1990). Teoría de Respuesta a los Items. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.Muñiz, J. (1994). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.Muñiz, J. (1998). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Ediciones Pirámide S.A.Murphy, K; Davidshofer, C. (1994) Psycological Testing. New Jersey: Prentice Hall.Nunnally, J. y Bernstein, l. (1995). Teoría Psicornérrir a MP.xir.o· Pditori al Mr.Grw-Hill métrica. México: Editorial McGraw-Hill.Pardo, C. (2000). Transformaciones en las Pruebas para Obtener Resultados Diferentes. Bogotá: ICFES.Rocha, M. y Pardo, C. (2000). Admisión a la Educación Superior. Bogotá: ICFES.Wrigth, B. y Stone, M. (1998). Diseño de Mejores Pruebas. México: CENEVAL.Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/591MeasurementTest clasic theoryGeneralization theoryItem response theoryItem curve characteristicConsideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.Consideraciones sobre las teorías de medición : un ejemplo de aplicación bajo la teoría de respuesta al ítem TRT.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationhttps://independent.academia.edu/ConstanzaAguilar3virtual::2098-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000152447virtual::2098-1https://scholar.google.es/citations?user=HnrzK_4AAAAJ&hl=esvirtual::2098-1https://orcid.org/0000-0002-8136-5380virtual::2098-1https://www.researchgate.net/profile/Bertha_Lucia_Avendano_Prietovirtual::2098-193d2345e-35ef-456f-bece-012f51484a37virtual::2098-193d2345e-35ef-456f-bece-012f51484a37virtual::2098-1OREORE.xmltext/xml2710https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cda09ce3-8d80-4919-a0aa-ec8e03e144c3/download411db84812c22c83979da5653570281dMD5110983/28279oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/282792023-11-02 15:50:02.545https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Bertha Lucía Avendaño Prieto, Elvers William Medellín Lozano - 2001https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |