Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología

The objective of this study was to establish the relationship between dysfunctional parenting styles and empathy in Nursing, Human Medicine and Psychology students. The study's sample consisted of 599 students, from both genders, and from different cycles of their university studies. Their ages...

Full description

Autores:
Matalinares-Calvet, María Luisa
Díaz-Acosta, Ana Gloria
Rivas-Díaz, Luisa Hortensia
Arenas-Iparraguirre, Carlos Alberto
Baca-Romero, Deyvi
Raymundo-Villalva, Ornella
Rodas-Vera, Nikolai
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23646
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23646
Palabra clave:
EMPATÍA
ESTILOS PARENTALES DISFUNCIONALES
CIENCIAS DE LA SALUD
EMPATHY
DYSFUNCTIONAL PARENTAL STYLES
MAJORS IN HEALTH SCIENCES
EMPATIA
ESTILOS PARENTAIS DISFUNCIONAIS
CIÊNCIAS DA SAÚDE
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
id UCATOLICA2_c060206225b9707534acab5b1d1e1db7
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23646
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Dysfunctional parenting styles, empathy and socio-demographic variables in Nursing, Human Medicine and Psychology students
Relação entre estilos parentais disfuncionais, empatia e variáveis sociodemogpaficas em estudantes de Enfermagem, Medicina Humana e Psicologia
title Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
spellingShingle Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
EMPATÍA
ESTILOS PARENTALES DISFUNCIONALES
CIENCIAS DE LA SALUD
EMPATHY
DYSFUNCTIONAL PARENTAL STYLES
MAJORS IN HEALTH SCIENCES
EMPATIA
ESTILOS PARENTAIS DISFUNCIONAIS
CIÊNCIAS DA SAÚDE
title_short Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
title_full Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
title_fullStr Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
title_full_unstemmed Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
title_sort Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología
dc.creator.fl_str_mv Matalinares-Calvet, María Luisa
Díaz-Acosta, Ana Gloria
Rivas-Díaz, Luisa Hortensia
Arenas-Iparraguirre, Carlos Alberto
Baca-Romero, Deyvi
Raymundo-Villalva, Ornella
Rodas-Vera, Nikolai
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Matalinares-Calvet, María Luisa
Díaz-Acosta, Ana Gloria
Rivas-Díaz, Luisa Hortensia
Arenas-Iparraguirre, Carlos Alberto
Baca-Romero, Deyvi
Raymundo-Villalva, Ornella
Rodas-Vera, Nikolai
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv EMPATÍA
ESTILOS PARENTALES DISFUNCIONALES
CIENCIAS DE LA SALUD
EMPATHY
DYSFUNCTIONAL PARENTAL STYLES
MAJORS IN HEALTH SCIENCES
EMPATIA
ESTILOS PARENTAIS DISFUNCIONAIS
CIÊNCIAS DA SAÚDE
topic EMPATÍA
ESTILOS PARENTALES DISFUNCIONALES
CIENCIAS DE LA SALUD
EMPATHY
DYSFUNCTIONAL PARENTAL STYLES
MAJORS IN HEALTH SCIENCES
EMPATIA
ESTILOS PARENTAIS DISFUNCIONAIS
CIÊNCIAS DA SAÚDE
description The objective of this study was to establish the relationship between dysfunctional parenting styles and empathy in Nursing, Human Medicine and Psychology students. The study's sample consisted of 599 students, from both genders, and from different cycles of their university studies. Their ages ranged between 21 and 25 years. To assess them, the Dysfunctional Parenting Styles Scale by Parker, et al. (1979) was used, previously adapted to Peruvian population. The participants were also evaluated with the Personal and Professional Empathy Scale designed by Yaraskavitch (2009), and completed a socio-demographic data sheet created ad hoc. General results showed no significant relationships between the dysfunctional parenting styles and empathy total scores. In contrast, considering the father figure, an inverse relationship between the authoritarian-controlling dysfunctional parenting style and the personal and professional cognitive empathy was found, while the indifference - negligence dysfunctional parenting style was inversely associated with the emotive personal empathy. As to the mother figure, there is a significant and direct relationship between authoritarian-controlling dysfunctional parenting style and personal and professional emotive empathy. It was also found that regarding gender, women have higher levels of empathy. With respect to professional degree courses, Nursing students have a higher level of empathy than Medicine and Psychology students, while Medicine students have more dysfunctional parenting styles than the Nursing and Psychology groups. Finally, students that had taken personal development courses showed a higher level of empathy.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-09-02T14:15:10Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-09-02T14:15:10Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-12
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Matalinares-Calvet, M., Díaz-Acosta, A., Rivas-Díaz, L., Arenas-Iparraguirre, C., Baca-Romero, D., Raymundo-Villalva, O., & Rodas-Vera, N. (2019). Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 99-111. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.6
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/23646
identifier_str_mv Matalinares-Calvet, M., Díaz-Acosta, A., Rivas-Díaz, L., Arenas-Iparraguirre, C., Baca-Romero, D., Raymundo-Villalva, O., & Rodas-Vera, N. (2019). Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 99-111. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.6
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/23646
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, Vol. 22 no. 2 (jul.-dic. 2019); p. 99-124
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Baumrind, D. (1966). The discipline controversy revised. Family Revisions, 45(4), 405-414.
Bilbao, J., Iglesias, J., Diaz, V., Crespo, E., Marina, L., y Alcocer, A. (2015). Orientación empática en estudiantes de medicina de las Universidades Libre y San Martín, Barranquilla, Colombia. Revista de la facultad de medicina, 63(4), 657-63.
Camacho, J. (2006). Aproximación a la empatía en la relación médico-paciente. Revista Bioética y Debate, 43(2), 8-12.
Carrasco, D., Fasce, E., y Pérez, Cr. (2014). Propiedades psicométricas de la Escala de Empatía Personal y Profesional de Yarascavitch en estudiantes de odontología chilenos. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 11(2), 147-153.
Castillo, R. (2014). Reporte del tamaño del efecto en los artículos de tres revistas de psicología peruanas en los años 2008 al 2012. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú.
Cuba, M., Jurado, A., y Estrella, E. (2011). Evaluación del cumplimiento de los atributos de la Atención Primaria y grado de satisfacción de los usuarios de un establecimiento de primer nivel de atención. Revista Médica de Cayetano Heredia, 22(1), 4-9.
Davis, M.H. (1994). Empathy: a social psychological approach. New York: Brown & Benchmark.
Díaz, V., Salas, D., Bracho, F., y Ocaranza, J. (2015). Empatía en estudiantes de kinesiología. Universidad Mayor, sede Temuco, Chile. Revista Ciencia Salud, 12(3), 383-393.
Díaz, V., Muñoz, G., Duarte, N., Reyes, M., Elvira, S., Calzadilla, A., y Alonso, L. (2014). Empatia en estudiantes de enfermería de la Universidad Mayor, sede Temuco, IX región, Chile. Aquichan, 14(3), 388-402.
Donoso, C. (2014). La empatía en la relación médico-paciente como manifestación del respeto por la dignidad de la persona. Una aportación de Edith Stein. Persona y Bioética, 18(2), 184-193.
Esquerda, M., Yuguero, O., Viñas, J., y Pifarre, J. (2015). La empatía médica, ¿nace o se hace? Evolución de la empatía en estudiantes de medicina. Atención Primaria, 48(1), 8-14.
Estévez, A., y Calvete, E. (2007). Esquemas cognitivos en personas con conducta de juego patológico y su relación con experiencias de crianza. Clínica y Salud, 18(1), 23-43.
García, J. y Alarcos, F. (2002). 10 palabras claves en humanizar la salud. Madrid: Casa del Libro.
García, R. y Gálvez, N. (2016). Calidad de atención asociada a la satisfacción del usuario externo en los establecimientos asistenciales de salud: Minsa- Essalud, Chongoyape-Perú. Revista Tzhoecoen, 8(2), recuperado de http://revistas.uss.edu.pe/index.php/tz/article/view/383/371.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2016). Metodología de la investigación (5ta Ed). México: McGRAW-HILL.
Laín, P. (1964). Relación médico enfermo: historia y teoría. Madrid: Ediciones Castilla.
Moreto, G., González, P., Pessini, L., y Craice, M. (2014). La erosión de la empatía en estudiantes de Medicina: reporte de un estudio realizado en una Universidad de Sao Paulo, Brasil. Atención Familiar, 21(1), 16-19.
Madera, M., Tirado, L., y González, F. (2015). Factores relacionados con la empatía en estudiantes de medicina de la Universidad de Cartagena. Revista Clínica de Medicina de Familia, 18(3), 185-192.
Manterola, C. y Otzen, T. (2017). Los sesgos en investigación clínica. International Journal of Morphology, 33(3), 1156-1164. DOI: dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037.
Matalinares, M., Raymundo, O., y Baca, R. (2014). Propiedades psicométricas de la Escala de Estilos Parentales (MOPS). Revista Persona, 17, 95-121.
Ogle, Ch., Rubin, D., Siegler, I. (2013). The impact of the developmental timing of trauma exposure on PTSD symptoms and psychosocial functioning among older adults. Developmental Psychology, 49(11), 2191-2200.
Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology , 35(1), 227-232. DOI: dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037.
Parker, G., Tupling, H., and Brown, L. (1979). A parental bonding instrument. British Journal of Medical Psychology, 37(52), 1-10.
eñaherrera, J. y Moscoso, D. (2016). Personalidad y funcionamiento familiar en estudiantes de medicina y psicología de la Universidad del Azuay. Recuperado de: http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/6355/1/12523.pdf.
Salcedo-Rioja, M. y Diaz-Narváez, V. (2015). Empatía en estudiantes de odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú). Salud Uninorte, 31(3), 565-574.
Sánchez, J. (2010). Estudio comparativo de empatía médica, sensibilidad emocional y características psicosociodemográficas entre estudiantes de medicina y médicos especialistas docentes en Venezuela. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/4764/31383_sanchez_delgado_jose.pdf?sequence=1.
Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación Científica (5ta. Ed.). Lima: Editorial Visión Universitaria.
Yarasckavitch, C., Regerhr, G., Hodges, B., Haas, D (2009). Changes in dental student empathy during training. Journal of Dental Education, 73(4), 509-517.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5a462d43-e023-43f1-83df-c58ba01c8405/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/54ac3c29-436a-4baa-b187-0efd38edec89/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a4534326-5449-4433-a36a-1b71ed5aaf9d/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/10b861dc-65b2-46ad-bc95-b1a2db8fce6a/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/92946baf-24f6-4086-8134-4bdfc3f5f623/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b2007a99-9b02-4bca-965d-7a2f89f5be5e/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 5feb5af6a21ce35bd732044c65297fb2
2406bd2d20c882082c15843eff48249d
ef537ba82b4ded2b63b0b3adc39cd1f8
5bfbee4c33bea18e5bb595a42440e0b4
8baf44fc42368c64870b040b84f79782
a31642d47d64f8a202c354caf56d5445
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256295982661632
spelling Matalinares-Calvet, María Luisae6d41b97-ddfb-4f28-803e-d46ce5fa86ae-1Díaz-Acosta, Ana Gloria07f78337-315c-4815-b842-5a1175c47ac5-1Rivas-Díaz, Luisa Hortensia7f895aff-7f4c-48ac-a305-15be2e3a49cb-1Arenas-Iparraguirre, Carlos Albertofd789c23-b130-45df-93fb-4630b471fe48-1Baca-Romero, Deyvi72df652a-cb88-45af-a0b4-9437175b3913-1Raymundo-Villalva, Ornella34a4db8b-6b2b-48f7-b2c9-330fcac7aa72Rodas-Vera, Nikolaia14d13e9-064a-465e-9c6a-f169243c6ffd-12019-09-02T14:15:10Z2019-09-02T14:15:10Z2019-12The objective of this study was to establish the relationship between dysfunctional parenting styles and empathy in Nursing, Human Medicine and Psychology students. The study's sample consisted of 599 students, from both genders, and from different cycles of their university studies. Their ages ranged between 21 and 25 years. To assess them, the Dysfunctional Parenting Styles Scale by Parker, et al. (1979) was used, previously adapted to Peruvian population. The participants were also evaluated with the Personal and Professional Empathy Scale designed by Yaraskavitch (2009), and completed a socio-demographic data sheet created ad hoc. General results showed no significant relationships between the dysfunctional parenting styles and empathy total scores. In contrast, considering the father figure, an inverse relationship between the authoritarian-controlling dysfunctional parenting style and the personal and professional cognitive empathy was found, while the indifference - negligence dysfunctional parenting style was inversely associated with the emotive personal empathy. As to the mother figure, there is a significant and direct relationship between authoritarian-controlling dysfunctional parenting style and personal and professional emotive empathy. It was also found that regarding gender, women have higher levels of empathy. With respect to professional degree courses, Nursing students have a higher level of empathy than Medicine and Psychology students, while Medicine students have more dysfunctional parenting styles than the Nursing and Psychology groups. Finally, students that had taken personal development courses showed a higher level of empathy.El presente estudio tuvo como objetivo establecer la relación entre los estilos parentales disfuncionales y la empatía en estudiantes universitarios de Lima, además de comparaciones según su carrera profesional (Enfermería, Medicina Humana y Psicología). La muestra estuvo compuesta por 599 estudiantes de ambos sexos, con edades entre los 21 y 25 años, a quienes se les aplicó la Escala de Estilos Parentales Disfuncionales -de Parker et al. (1979)-, la Escala de Empatía Personal y Profesional -diseñada por Yaraskavitch et al. (2009)-, ambas adaptadas para los fines del estudio, y una ficha sociodemográfica elaborada por los autores. Los resultados muestran una relación no significativa entre los puntajes totales de estilos parentales disfuncionales y de empatía, aunque se obtuvo una relación inversa entre la subescala de estilo disfuncional paterno "autoritario-controlador" con las dimensiones "empatía personal cognitiva" y "empatía profesional cognitiva", y una relación directa entre la subescala de estilo disfuncional materno con las dimensiones "empatía personal emotiva" y "empatía profesional emotiva"; además de que, respecto al género, las mujeres presentaron mayor nivel de empatía, y, según carrera, los estudiantes de Enfermería presentaron mayores niveles de empatía, mientras que los de Medicina mostraron más estilos parentales disfuncionales. Finalmente, los estudiantes que llevaron a cabo cursos de desarrollo personal en su formación profesional presentaron un mayor nivel de empatía.O presente estudo teve como objetivo estabelecer a relação entre os estilos parentais disfuncionais e a empatia em estudantes universitários de Lima, além de comparações de acordo com a carreira profissional (Enfermagem, Medicina Humana e Psicologia). A amostra foi composta por 599 estudantes de ambos os sexos, com idades entre 21 e 25 anos, a quem foi aplicada a Escala de Estilos Parentais Disfuncionais -de Parker et a. (1979)-, a Escala de Empatia Pessoal e Profissional -desenhada por Yaraskavitch et al. (2009)-, ambas adaptadas para os fins do estudo, e uma ficha sociodemográfica elaborada pelos autores. Os resultados mostram uma relação não significativa entre as pontuações totais de estilos parentais disfuncionais e de empatia, mas obteve-se uma relação inversa entre a subescala de estilo disfuncional paterno "autoritário-controlador" com as dimensões "empatia pessoal cognitiva" e "empatia profissional cognitiva", e uma relação direta entre a subescala de estilo disfuncional materno com as dimensões "empatia pessoal emotiva" e "empatia profissional emotiva". Além disso, com respeito ao gênero, as mulheres apresentaram maior nível de empatia e, de acordo com o curso, os estudantes de Enfermaria apresentaram maiores níveis de empatia, enquanto os de Medicina mostraram mais estilos parentais disfuncionais. Finalmente, os estudantes que fizeram cursos de desenvolvimento pessoal em sua formação profissional apresentaram maior nível de empatia.application/pdfMatalinares-Calvet, M., Díaz-Acosta, A., Rivas-Díaz, L., Arenas-Iparraguirre, C., Baca-Romero, D., Raymundo-Villalva, O., & Rodas-Vera, N. (2019). Relación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y Psicología. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 99-111. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.2.60123-9155https://hdl.handle.net/10983/23646spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 22 no. 2 (jul.-dic. 2019); p. 99-124Baumrind, D. (1966). The discipline controversy revised. Family Revisions, 45(4), 405-414.Bilbao, J., Iglesias, J., Diaz, V., Crespo, E., Marina, L., y Alcocer, A. (2015). Orientación empática en estudiantes de medicina de las Universidades Libre y San Martín, Barranquilla, Colombia. Revista de la facultad de medicina, 63(4), 657-63.Camacho, J. (2006). Aproximación a la empatía en la relación médico-paciente. Revista Bioética y Debate, 43(2), 8-12.Carrasco, D., Fasce, E., y Pérez, Cr. (2014). Propiedades psicométricas de la Escala de Empatía Personal y Profesional de Yarascavitch en estudiantes de odontología chilenos. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 11(2), 147-153.Castillo, R. (2014). Reporte del tamaño del efecto en los artículos de tres revistas de psicología peruanas en los años 2008 al 2012. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú.Cuba, M., Jurado, A., y Estrella, E. (2011). Evaluación del cumplimiento de los atributos de la Atención Primaria y grado de satisfacción de los usuarios de un establecimiento de primer nivel de atención. Revista Médica de Cayetano Heredia, 22(1), 4-9.Davis, M.H. (1994). Empathy: a social psychological approach. New York: Brown & Benchmark.Díaz, V., Salas, D., Bracho, F., y Ocaranza, J. (2015). Empatía en estudiantes de kinesiología. Universidad Mayor, sede Temuco, Chile. Revista Ciencia Salud, 12(3), 383-393.Díaz, V., Muñoz, G., Duarte, N., Reyes, M., Elvira, S., Calzadilla, A., y Alonso, L. (2014). Empatia en estudiantes de enfermería de la Universidad Mayor, sede Temuco, IX región, Chile. Aquichan, 14(3), 388-402.Donoso, C. (2014). La empatía en la relación médico-paciente como manifestación del respeto por la dignidad de la persona. Una aportación de Edith Stein. Persona y Bioética, 18(2), 184-193.Esquerda, M., Yuguero, O., Viñas, J., y Pifarre, J. (2015). La empatía médica, ¿nace o se hace? Evolución de la empatía en estudiantes de medicina. Atención Primaria, 48(1), 8-14.Estévez, A., y Calvete, E. (2007). Esquemas cognitivos en personas con conducta de juego patológico y su relación con experiencias de crianza. Clínica y Salud, 18(1), 23-43.García, J. y Alarcos, F. (2002). 10 palabras claves en humanizar la salud. Madrid: Casa del Libro.García, R. y Gálvez, N. (2016). Calidad de atención asociada a la satisfacción del usuario externo en los establecimientos asistenciales de salud: Minsa- Essalud, Chongoyape-Perú. Revista Tzhoecoen, 8(2), recuperado de http://revistas.uss.edu.pe/index.php/tz/article/view/383/371.Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2016). Metodología de la investigación (5ta Ed). México: McGRAW-HILL.Laín, P. (1964). Relación médico enfermo: historia y teoría. Madrid: Ediciones Castilla.Moreto, G., González, P., Pessini, L., y Craice, M. (2014). La erosión de la empatía en estudiantes de Medicina: reporte de un estudio realizado en una Universidad de Sao Paulo, Brasil. Atención Familiar, 21(1), 16-19.Madera, M., Tirado, L., y González, F. (2015). Factores relacionados con la empatía en estudiantes de medicina de la Universidad de Cartagena. Revista Clínica de Medicina de Familia, 18(3), 185-192.Manterola, C. y Otzen, T. (2017). Los sesgos en investigación clínica. International Journal of Morphology, 33(3), 1156-1164. DOI: dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037.Matalinares, M., Raymundo, O., y Baca, R. (2014). Propiedades psicométricas de la Escala de Estilos Parentales (MOPS). Revista Persona, 17, 95-121.Ogle, Ch., Rubin, D., Siegler, I. (2013). The impact of the developmental timing of trauma exposure on PTSD symptoms and psychosocial functioning among older adults. Developmental Psychology, 49(11), 2191-2200.Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. International Journal of Morphology , 35(1), 227-232. DOI: dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037.Parker, G., Tupling, H., and Brown, L. (1979). A parental bonding instrument. British Journal of Medical Psychology, 37(52), 1-10.eñaherrera, J. y Moscoso, D. (2016). Personalidad y funcionamiento familiar en estudiantes de medicina y psicología de la Universidad del Azuay. Recuperado de: http://dspace.uazuay.edu.ec/bitstream/datos/6355/1/12523.pdf.Salcedo-Rioja, M. y Diaz-Narváez, V. (2015). Empatía en estudiantes de odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú). Salud Uninorte, 31(3), 565-574.Sánchez, J. (2010). Estudio comparativo de empatía médica, sensibilidad emocional y características psicosociodemográficas entre estudiantes de medicina y médicos especialistas docentes en Venezuela. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/4764/31383_sanchez_delgado_jose.pdf?sequence=1.Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación Científica (5ta. Ed.). Lima: Editorial Visión Universitaria.Yarasckavitch, C., Regerhr, G., Hodges, B., Haas, D (2009). Changes in dental student empathy during training. Journal of Dental Education, 73(4), 509-517.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2EMPATÍAESTILOS PARENTALES DISFUNCIONALESCIENCIAS DE LA SALUDEMPATHYDYSFUNCTIONAL PARENTAL STYLESMAJORS IN HEALTH SCIENCESEMPATIAESTILOS PARENTAIS DISFUNCIONAISCIÊNCIAS DA SAÚDERelación entre estilos parentales disfuncionales, empatía y variables sociodemográficas en estudiantes de Enfermería, Medicina Humana y PsicologíaDysfunctional parenting styles, empathy and socio-demographic variables in Nursing, Human Medicine and Psychology studentsRelação entre estilos parentais disfuncionais, empatia e variáveis sociodemogpaficas em estudantes de Enfermagem, Medicina Humana e PsicologiaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL2108-17218-1-PB.pdf2108-17218-1-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf820928https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5a462d43-e023-43f1-83df-c58ba01c8405/download5feb5af6a21ce35bd732044c65297fb2MD512108-17219-1-PB.pdf2108-17219-1-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf821195https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/54ac3c29-436a-4baa-b187-0efd38edec89/download2406bd2d20c882082c15843eff48249dMD52TEXT2108-17218-1-PB.pdf.txt2108-17218-1-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain58362https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a4534326-5449-4433-a36a-1b71ed5aaf9d/downloadef537ba82b4ded2b63b0b3adc39cd1f8MD532108-17219-1-PB.pdf.txt2108-17219-1-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain54189https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/10b861dc-65b2-46ad-bc95-b1a2db8fce6a/download5bfbee4c33bea18e5bb595a42440e0b4MD55THUMBNAIL2108-17218-1-PB.pdf.jpg2108-17218-1-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg23655https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/92946baf-24f6-4086-8134-4bdfc3f5f623/download8baf44fc42368c64870b040b84f79782MD542108-17219-1-PB.pdf.jpg2108-17219-1-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg23654https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b2007a99-9b02-4bca-965d-7a2f89f5be5e/downloada31642d47d64f8a202c354caf56d5445MD5610983/23646oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/236462023-07-14 11:16:59.14https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com