El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.

The disciplinary origins of design are resumed based on the dichotomy between the creative logics of an academic and the logics of a common man without academic training as a project architect. The investigative exercise has allowed to recognize that "built-in" cultural practices and colle...

Full description

Autores:
Mejía-Amézquita, Valentina
Grisales-Vargas, Adolfo León
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14833
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10983/14833
Palabra clave:
ARQUITECTURA MODERNA
CREACIÓN
CRÍTICA ARQUITECTÓNICA
DISEÑO
PROYECTO CULTURAL
MODERN ARCHITECTURE
CREATION
ARCHITECTURAL CRITICISM
DESIGN
CULTURAL PROJECT
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016
id UCATOLICA2_b76f9b32ed181405e3d57c9ad2046c68
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14833
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv The plan, a messianic act of the project architect. The historical situation of design in the modernizing utopia.
title El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
spellingShingle El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
ARQUITECTURA MODERNA
CREACIÓN
CRÍTICA ARQUITECTÓNICA
DISEÑO
PROYECTO CULTURAL
MODERN ARCHITECTURE
CREATION
ARCHITECTURAL CRITICISM
DESIGN
CULTURAL PROJECT
title_short El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
title_full El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
title_fullStr El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
title_full_unstemmed El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
title_sort El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
dc.creator.fl_str_mv Mejía-Amézquita, Valentina
Grisales-Vargas, Adolfo León
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Mejía-Amézquita, Valentina
Grisales-Vargas, Adolfo León
dc.subject.spa.fl_str_mv ARQUITECTURA MODERNA
CREACIÓN
CRÍTICA ARQUITECTÓNICA
DISEÑO
PROYECTO CULTURAL
MODERN ARCHITECTURE
CREATION
ARCHITECTURAL CRITICISM
DESIGN
CULTURAL PROJECT
topic ARQUITECTURA MODERNA
CREACIÓN
CRÍTICA ARQUITECTÓNICA
DISEÑO
PROYECTO CULTURAL
MODERN ARCHITECTURE
CREATION
ARCHITECTURAL CRITICISM
DESIGN
CULTURAL PROJECT
description The disciplinary origins of design are resumed based on the dichotomy between the creative logics of an academic and the logics of a common man without academic training as a project architect. The investigative exercise has allowed to recognize that "built-in" cultural practices and collective bets, understood as an intention approved by a social group, can be seen as the substrate that determines the logics of the projective task that transforms the world. These assumptions were decisive at the moment of establishing the position that would define design as a "third area of human knowledge" from the twentieth century until today. The result of this research invites the reader to take a critical stance against the role of design seen as a discipline that oscillates between what is conceived from the logic of the trained project architect and what is completed by the hands of the worker, in a scenario of multiplicity of de facto coexistences that juxtapose one with the other in concrete places and in determined times.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-07
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2017-08-15T20:06:28Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2017-08-15T20:06:28Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Mejía-Amézquita, V. & Grisales-Vargas, A. (2016). El plan, acto mesiánico del proyectista. La situación histórica del diseño en la utopía modernizante. Revista de Arquitectura, 18 (2), p. 71-81 doi:10.14718/RevArq.2016.18.2.7
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 1657-0308 (impreso)
2357-626X (electrónico)
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10983/14833
identifier_str_mv Mejía-Amézquita, V. & Grisales-Vargas, A. (2016). El plan, acto mesiánico del proyectista. La situación histórica del diseño en la utopía modernizante. Revista de Arquitectura, 18 (2), p. 71-81 doi:10.14718/RevArq.2016.18.2.7
1657-0308 (impreso)
2357-626X (electrónico)
url http://hdl.handle.net/10983/14833
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Revista de Arquitectura, Vol. 18, no. 2 (jul.-dic. 2016); p. 71-81
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Barcelona: Gustavo Gili
Aicher, O. (1994). El mundo como proyecto. México: Gustavo Gili
Allen, T. (2005). Archivo: Shakertown Craftsman Boxes [Fotografía]. Recuperado de https:// es.m.wikipedia.org/wiki/Archivo:Shakertown_ Craftsman_Boxes_2005-05-27.jpeg
Archer, B. (1979). Design as a discipline. Design Studies, 1 (1), 17-20. Recuperado de http:// dx.doi.org/10.1016/0142-694X(79)90023-1
Archer, B. (1995). The nature of research. Codesign, Interdisciplinary Journal of Design, 1 (1), 6-13
Banham, R. (1985). Teoría y diseño en la primera era de la máquina. Barcelona: Paidós
Benjamin, W. (1973). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: Taurus
Brea, J. L. (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal
Buchanan, R. (1998). Education and professional practice in design. Design Issues, 14 (2), 63-66
Buchanan, R. (2001). Design research and the new learning. Design issues, 17 (4), 3-23
Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. Design studies, 3 (4), 221-227
Cross, N. (2011). Design thinking: Understanding how designers think and work. Oxford: Berg
Debray, R. (2010). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: Paidós
Forlizzi, J., Zimmerman, J. y Stolterman, E. (2009). From design research to theory: Evidence of a maturing field. International Association of Societies of Design Research Conference
Foucault, M. (1966/2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión
García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós
Giedion, S. (1948/1978). La mecanización toma el mundo. Barcelona: Gustavo Gili
Hegel, G. (2010). La odisea del espíritu. Madrid: Círculo de Bellas Artes de Madrid
Hernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías para la investigación relacionada con las artes. En Gómez, M., Hernández, F. y Pérez, H. C. Bases para un debate sobre investigación artísitca (pp. 681-713). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia
Hobsbawm, E. (1998). Historia del siglo XX. Buenos Aires: Crítica
Janssen, C. (2007). Das Fagus-Werk in Alfeld, Rückseite [Fotografía]. Recuperado de https:// commons.wikimedia.org/wiki/File:Fagus_ Gropius_Hauptgebaeude_200705_wiki_ rueckseite.jpg
Kant, E. (1790/1991). Crítica de la facultad de juzgar. Caracas: Monte Ávila Editores
Manzini, E. (2009). New design knowledge. Design Studies, 30 (1), 4-12. http://dx.doi. org/10.1016/j.destud.2008.10.001
Marinetti, F. T. (1909/2006). Critical Writings. New York: Farrar, Straus and Giroux
Montaner, J. M. (1997). La Modernidad superada: ensayos sobre arquitectura contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili
National Archives and Records Administration (1943). Women´s Bureau [Fotografía]. Recuperado de https://es.wikipedia. org/wiki/Archivo:%22Line_up_of_some_ of_women_welders_including_the_women %27s_welding_champion_of_Ingalls_(Shipbuilding_ Corp.,_Pascagoula,_MS)_-_ NARA_-_522890.jpg
Oyarzun, P. (ed.) (1983). Textos estéticos: Immanuel Kant. Santiago de Chile: Andrés Bello
Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili
Pevsner, N. (2003). Pioneros del diseño moderno. Buenos Aires: E. I. SRL
Platón (1994). La República o el Estado. Madrid: Ediciones Fontana
SantÉlia (1914). Casa con ascensori esterni e sistemi di collegamento su più piani stradali [Fotografía]. Recuperado de https:// es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Casa_ Sant’Elia.jpg
Saikaly, F. (2005, March). Approaches to design research: Towards the designerly way. En Sixth international conference of the European Academy of Design (EAD06). Bremen: University of the Arts. Recuperado de: http://ead.verhaag.net/fullpapers/ead06_ id187_2.pdf
Sevaldson, B. (2010). Discussions and movements in design research. FORMakademisk – Research Journal for Design and Design Education, 3 (1), 8-35. Recuperado de http: //dx.doi.org/10.7577/formakademisk.137
SiefkkinDR (2016). Model of the Plan Voisin for Paris by Le Corbusier displayed at the Nouveau Esprit Pavilion (1925) [Fotografía]. Recuperado de https://commons.wikimedia. org/wiki/File:Plan_Voisin_model.jpg
Subirats, E. (1986). La flor y el cristal. Barcelona: Anthropos
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f3a2b1ed-d39e-4af5-a1e8-8c607b621041/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/321ee184-2896-48d9-9879-725fa0071991/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/031bb7c7-ca2f-451f-af1f-24ad3928987c/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 6119b3563116f7e663baafa5bb68724b
897e3e3130b3269e1f010823e005a58c
3643eb0768d920fed6e589c92ca5a2d0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256348874932224
spelling Mejía-Amézquita, Valentinada1cae9e-8287-446a-bb73-4df7e2ef5cd4-1Grisales-Vargas, Adolfo Leónf64b4dcd-e330-4754-aa39-60d49fbfad64-12017-08-15T20:06:28Z2017-08-15T20:06:28Z2016-07The disciplinary origins of design are resumed based on the dichotomy between the creative logics of an academic and the logics of a common man without academic training as a project architect. The investigative exercise has allowed to recognize that "built-in" cultural practices and collective bets, understood as an intention approved by a social group, can be seen as the substrate that determines the logics of the projective task that transforms the world. These assumptions were decisive at the moment of establishing the position that would define design as a "third area of human knowledge" from the twentieth century until today. The result of this research invites the reader to take a critical stance against the role of design seen as a discipline that oscillates between what is conceived from the logic of the trained project architect and what is completed by the hands of the worker, in a scenario of multiplicity of de facto coexistences that juxtapose one with the other in concrete places and in determined times.Se retoman los orígenes disciplinados del diseño desde la dicotomía entre las lógicas creativas del académico y las de un hombre común sin formación académica como proyectista. El ejercicio investigativo nos ha permitido avizorar que las prácticas culturales “incorporadas” y las apuestas colectivas, entendidas como intención consentida por un grupo social, pueden ser comprendidas como el sustrato que determina las lógicas del quehacer proyectivo transformador de mundo. Estos supuestos fueron determinantes en el momento de establecer la postura que habría de definir el diseño como una “tercera área del saber humano” desde el siglo XX hasta hoy. El resultado de esta pesquisa invita a asumir una postura crítica frente al rol del diseño visto como una disciplina que oscila entre el mundo de lo ideado desde las lógicas del proyectista disciplinado y el mundo de lo realizado en manos del obrador, en el escenario de la multiplicidad de coexistencias de facto que yuxtaponen lo uno con lo otro en lugares precisos y en tiempos determinadosapplication/pdfMejía-Amézquita, V. & Grisales-Vargas, A. (2016). El plan, acto mesiánico del proyectista. La situación histórica del diseño en la utopía modernizante. Revista de Arquitectura, 18 (2), p. 71-81 doi:10.14718/RevArq.2016.18.2.71657-0308 (impreso)2357-626X (electrónico)http://hdl.handle.net/10983/14833spaRevista de Arquitectura, Vol. 18, no. 2 (jul.-dic. 2016); p. 71-81Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Barcelona: Gustavo GiliAicher, O. (1994). El mundo como proyecto. México: Gustavo GiliAllen, T. (2005). Archivo: Shakertown Craftsman Boxes [Fotografía]. Recuperado de https:// es.m.wikipedia.org/wiki/Archivo:Shakertown_ Craftsman_Boxes_2005-05-27.jpegArcher, B. (1979). Design as a discipline. Design Studies, 1 (1), 17-20. Recuperado de http:// dx.doi.org/10.1016/0142-694X(79)90023-1Archer, B. (1995). The nature of research. Codesign, Interdisciplinary Journal of Design, 1 (1), 6-13Banham, R. (1985). Teoría y diseño en la primera era de la máquina. Barcelona: PaidósBenjamin, W. (1973). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: TaurusBrea, J. L. (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: AkalBuchanan, R. (1998). Education and professional practice in design. Design Issues, 14 (2), 63-66Buchanan, R. (2001). Design research and the new learning. Design issues, 17 (4), 3-23Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. Design studies, 3 (4), 221-227Cross, N. (2011). Design thinking: Understanding how designers think and work. Oxford: BergDebray, R. (2010). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: PaidósForlizzi, J., Zimmerman, J. y Stolterman, E. (2009). From design research to theory: Evidence of a maturing field. International Association of Societies of Design Research ConferenceFoucault, M. (1966/2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva VisiónGarcía Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: PaidósGiedion, S. (1948/1978). La mecanización toma el mundo. Barcelona: Gustavo GiliHegel, G. (2010). La odisea del espíritu. Madrid: Círculo de Bellas Artes de MadridHernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías para la investigación relacionada con las artes. En Gómez, M., Hernández, F. y Pérez, H. C. Bases para un debate sobre investigación artísitca (pp. 681-713). Madrid: Ministerio de Educación y CienciaHobsbawm, E. (1998). Historia del siglo XX. Buenos Aires: CríticaJanssen, C. (2007). Das Fagus-Werk in Alfeld, Rückseite [Fotografía]. Recuperado de https:// commons.wikimedia.org/wiki/File:Fagus_ Gropius_Hauptgebaeude_200705_wiki_ rueckseite.jpgKant, E. (1790/1991). Crítica de la facultad de juzgar. Caracas: Monte Ávila EditoresManzini, E. (2009). New design knowledge. Design Studies, 30 (1), 4-12. http://dx.doi. org/10.1016/j.destud.2008.10.001Marinetti, F. T. (1909/2006). Critical Writings. New York: Farrar, Straus and GirouxMontaner, J. M. (1997). La Modernidad superada: ensayos sobre arquitectura contemporánea. Barcelona: Gustavo GiliNational Archives and Records Administration (1943). Women´s Bureau [Fotografía]. Recuperado de https://es.wikipedia. org/wiki/Archivo:%22Line_up_of_some_ of_women_welders_including_the_women %27s_welding_champion_of_Ingalls_(Shipbuilding_ Corp.,_Pascagoula,_MS)_-_ NARA_-_522890.jpgOyarzun, P. (ed.) (1983). Textos estéticos: Immanuel Kant. Santiago de Chile: Andrés BelloPallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo GiliPevsner, N. (2003). Pioneros del diseño moderno. Buenos Aires: E. I. SRLPlatón (1994). La República o el Estado. Madrid: Ediciones FontanaSantÉlia (1914). Casa con ascensori esterni e sistemi di collegamento su più piani stradali [Fotografía]. Recuperado de https:// es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Casa_ Sant’Elia.jpgSaikaly, F. (2005, March). Approaches to design research: Towards the designerly way. En Sixth international conference of the European Academy of Design (EAD06). Bremen: University of the Arts. Recuperado de: http://ead.verhaag.net/fullpapers/ead06_ id187_2.pdfSevaldson, B. (2010). Discussions and movements in design research. FORMakademisk – Research Journal for Design and Design Education, 3 (1), 8-35. Recuperado de http: //dx.doi.org/10.7577/formakademisk.137SiefkkinDR (2016). Model of the Plan Voisin for Paris by Le Corbusier displayed at the Nouveau Esprit Pavilion (1925) [Fotografía]. Recuperado de https://commons.wikimedia. org/wiki/File:Plan_Voisin_model.jpgSubirats, E. (1986). La flor y el cristal. Barcelona: AnthroposDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2ARQUITECTURA MODERNACREACIÓNCRÍTICA ARQUITECTÓNICADISEÑOPROYECTO CULTURALMODERN ARCHITECTURECREATIONARCHITECTURAL CRITICISMDESIGNCULTURAL PROJECTEl plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.The plan, a messianic act of the project architect. The historical situation of design in the modernizing utopia.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINALRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdfRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdfapplication/pdf6718653https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f3a2b1ed-d39e-4af5-a1e8-8c607b621041/download6119b3563116f7e663baafa5bb68724bMD51TEXTRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.txtRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.txtExtracted texttext/plain102094https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/321ee184-2896-48d9-9879-725fa0071991/download897e3e3130b3269e1f010823e005a58cMD52THUMBNAILRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.jpgRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg6135https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/031bb7c7-ca2f-451f-af1f-24ad3928987c/download3643eb0768d920fed6e589c92ca5a2d0MD5310983/14833oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/148332023-03-24 17:03:26.385https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com