El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.
The disciplinary origins of design are resumed based on the dichotomy between the creative logics of an academic and the logics of a common man without academic training as a project architect. The investigative exercise has allowed to recognize that "built-in" cultural practices and colle...
- Autores:
-
Mejía-Amézquita, Valentina
Grisales-Vargas, Adolfo León
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14833
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10983/14833
- Palabra clave:
- ARQUITECTURA MODERNA
CREACIÓN
CRÍTICA ARQUITECTÓNICA
DISEÑO
PROYECTO CULTURAL
MODERN ARCHITECTURE
CREATION
ARCHITECTURAL CRITICISM
DESIGN
CULTURAL PROJECT
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016
id |
UCATOLICA2_b76f9b32ed181405e3d57c9ad2046c68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14833 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
The plan, a messianic act of the project architect. The historical situation of design in the modernizing utopia. |
title |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. |
spellingShingle |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. ARQUITECTURA MODERNA CREACIÓN CRÍTICA ARQUITECTÓNICA DISEÑO PROYECTO CULTURAL MODERN ARCHITECTURE CREATION ARCHITECTURAL CRITICISM DESIGN CULTURAL PROJECT |
title_short |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. |
title_full |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. |
title_fullStr |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. |
title_full_unstemmed |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. |
title_sort |
El plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante. |
dc.creator.fl_str_mv |
Mejía-Amézquita, Valentina Grisales-Vargas, Adolfo León |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Mejía-Amézquita, Valentina Grisales-Vargas, Adolfo León |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
ARQUITECTURA MODERNA CREACIÓN CRÍTICA ARQUITECTÓNICA DISEÑO PROYECTO CULTURAL MODERN ARCHITECTURE CREATION ARCHITECTURAL CRITICISM DESIGN CULTURAL PROJECT |
topic |
ARQUITECTURA MODERNA CREACIÓN CRÍTICA ARQUITECTÓNICA DISEÑO PROYECTO CULTURAL MODERN ARCHITECTURE CREATION ARCHITECTURAL CRITICISM DESIGN CULTURAL PROJECT |
description |
The disciplinary origins of design are resumed based on the dichotomy between the creative logics of an academic and the logics of a common man without academic training as a project architect. The investigative exercise has allowed to recognize that "built-in" cultural practices and collective bets, understood as an intention approved by a social group, can be seen as the substrate that determines the logics of the projective task that transforms the world. These assumptions were decisive at the moment of establishing the position that would define design as a "third area of human knowledge" from the twentieth century until today. The result of this research invites the reader to take a critical stance against the role of design seen as a discipline that oscillates between what is conceived from the logic of the trained project architect and what is completed by the hands of the worker, in a scenario of multiplicity of de facto coexistences that juxtapose one with the other in concrete places and in determined times. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2016-07 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2017-08-15T20:06:28Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2017-08-15T20:06:28Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Mejía-Amézquita, V. & Grisales-Vargas, A. (2016). El plan, acto mesiánico del proyectista. La situación histórica del diseño en la utopía modernizante. Revista de Arquitectura, 18 (2), p. 71-81 doi:10.14718/RevArq.2016.18.2.7 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
1657-0308 (impreso) 2357-626X (electrónico) |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10983/14833 |
identifier_str_mv |
Mejía-Amézquita, V. & Grisales-Vargas, A. (2016). El plan, acto mesiánico del proyectista. La situación histórica del diseño en la utopía modernizante. Revista de Arquitectura, 18 (2), p. 71-81 doi:10.14718/RevArq.2016.18.2.7 1657-0308 (impreso) 2357-626X (electrónico) |
url |
http://hdl.handle.net/10983/14833 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Revista de Arquitectura, Vol. 18, no. 2 (jul.-dic. 2016); p. 71-81 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Barcelona: Gustavo Gili Aicher, O. (1994). El mundo como proyecto. México: Gustavo Gili Allen, T. (2005). Archivo: Shakertown Craftsman Boxes [Fotografía]. Recuperado de https:// es.m.wikipedia.org/wiki/Archivo:Shakertown_ Craftsman_Boxes_2005-05-27.jpeg Archer, B. (1979). Design as a discipline. Design Studies, 1 (1), 17-20. Recuperado de http:// dx.doi.org/10.1016/0142-694X(79)90023-1 Archer, B. (1995). The nature of research. Codesign, Interdisciplinary Journal of Design, 1 (1), 6-13 Banham, R. (1985). Teoría y diseño en la primera era de la máquina. Barcelona: Paidós Benjamin, W. (1973). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: Taurus Brea, J. L. (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Akal Buchanan, R. (1998). Education and professional practice in design. Design Issues, 14 (2), 63-66 Buchanan, R. (2001). Design research and the new learning. Design issues, 17 (4), 3-23 Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. Design studies, 3 (4), 221-227 Cross, N. (2011). Design thinking: Understanding how designers think and work. Oxford: Berg Debray, R. (2010). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: Paidós Forlizzi, J., Zimmerman, J. y Stolterman, E. (2009). From design research to theory: Evidence of a maturing field. International Association of Societies of Design Research Conference Foucault, M. (1966/2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva Visión García Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Paidós Giedion, S. (1948/1978). La mecanización toma el mundo. Barcelona: Gustavo Gili Hegel, G. (2010). La odisea del espíritu. Madrid: Círculo de Bellas Artes de Madrid Hernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías para la investigación relacionada con las artes. En Gómez, M., Hernández, F. y Pérez, H. C. Bases para un debate sobre investigación artísitca (pp. 681-713). Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia Hobsbawm, E. (1998). Historia del siglo XX. Buenos Aires: Crítica Janssen, C. (2007). Das Fagus-Werk in Alfeld, Rückseite [Fotografía]. Recuperado de https:// commons.wikimedia.org/wiki/File:Fagus_ Gropius_Hauptgebaeude_200705_wiki_ rueckseite.jpg Kant, E. (1790/1991). Crítica de la facultad de juzgar. Caracas: Monte Ávila Editores Manzini, E. (2009). New design knowledge. Design Studies, 30 (1), 4-12. http://dx.doi. org/10.1016/j.destud.2008.10.001 Marinetti, F. T. (1909/2006). Critical Writings. New York: Farrar, Straus and Giroux Montaner, J. M. (1997). La Modernidad superada: ensayos sobre arquitectura contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili National Archives and Records Administration (1943). Women´s Bureau [Fotografía]. Recuperado de https://es.wikipedia. org/wiki/Archivo:%22Line_up_of_some_ of_women_welders_including_the_women %27s_welding_champion_of_Ingalls_(Shipbuilding_ Corp.,_Pascagoula,_MS)_-_ NARA_-_522890.jpg Oyarzun, P. (ed.) (1983). Textos estéticos: Immanuel Kant. Santiago de Chile: Andrés Bello Pallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili Pevsner, N. (2003). Pioneros del diseño moderno. Buenos Aires: E. I. SRL Platón (1994). La República o el Estado. Madrid: Ediciones Fontana SantÉlia (1914). Casa con ascensori esterni e sistemi di collegamento su più piani stradali [Fotografía]. Recuperado de https:// es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Casa_ Sant’Elia.jpg Saikaly, F. (2005, March). Approaches to design research: Towards the designerly way. En Sixth international conference of the European Academy of Design (EAD06). Bremen: University of the Arts. Recuperado de: http://ead.verhaag.net/fullpapers/ead06_ id187_2.pdf Sevaldson, B. (2010). Discussions and movements in design research. FORMakademisk – Research Journal for Design and Design Education, 3 (1), 8-35. Recuperado de http: //dx.doi.org/10.7577/formakademisk.137 SiefkkinDR (2016). Model of the Plan Voisin for Paris by Le Corbusier displayed at the Nouveau Esprit Pavilion (1925) [Fotografía]. Recuperado de https://commons.wikimedia. org/wiki/File:Plan_Voisin_model.jpg Subirats, E. (1986). La flor y el cristal. Barcelona: Anthropos |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f3a2b1ed-d39e-4af5-a1e8-8c607b621041/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/321ee184-2896-48d9-9879-725fa0071991/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/031bb7c7-ca2f-451f-af1f-24ad3928987c/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6119b3563116f7e663baafa5bb68724b 897e3e3130b3269e1f010823e005a58c 3643eb0768d920fed6e589c92ca5a2d0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256348874932224 |
spelling |
Mejía-Amézquita, Valentinada1cae9e-8287-446a-bb73-4df7e2ef5cd4-1Grisales-Vargas, Adolfo Leónf64b4dcd-e330-4754-aa39-60d49fbfad64-12017-08-15T20:06:28Z2017-08-15T20:06:28Z2016-07The disciplinary origins of design are resumed based on the dichotomy between the creative logics of an academic and the logics of a common man without academic training as a project architect. The investigative exercise has allowed to recognize that "built-in" cultural practices and collective bets, understood as an intention approved by a social group, can be seen as the substrate that determines the logics of the projective task that transforms the world. These assumptions were decisive at the moment of establishing the position that would define design as a "third area of human knowledge" from the twentieth century until today. The result of this research invites the reader to take a critical stance against the role of design seen as a discipline that oscillates between what is conceived from the logic of the trained project architect and what is completed by the hands of the worker, in a scenario of multiplicity of de facto coexistences that juxtapose one with the other in concrete places and in determined times.Se retoman los orígenes disciplinados del diseño desde la dicotomía entre las lógicas creativas del académico y las de un hombre común sin formación académica como proyectista. El ejercicio investigativo nos ha permitido avizorar que las prácticas culturales “incorporadas” y las apuestas colectivas, entendidas como intención consentida por un grupo social, pueden ser comprendidas como el sustrato que determina las lógicas del quehacer proyectivo transformador de mundo. Estos supuestos fueron determinantes en el momento de establecer la postura que habría de definir el diseño como una “tercera área del saber humano” desde el siglo XX hasta hoy. El resultado de esta pesquisa invita a asumir una postura crítica frente al rol del diseño visto como una disciplina que oscila entre el mundo de lo ideado desde las lógicas del proyectista disciplinado y el mundo de lo realizado en manos del obrador, en el escenario de la multiplicidad de coexistencias de facto que yuxtaponen lo uno con lo otro en lugares precisos y en tiempos determinadosapplication/pdfMejía-Amézquita, V. & Grisales-Vargas, A. (2016). El plan, acto mesiánico del proyectista. La situación histórica del diseño en la utopía modernizante. Revista de Arquitectura, 18 (2), p. 71-81 doi:10.14718/RevArq.2016.18.2.71657-0308 (impreso)2357-626X (electrónico)http://hdl.handle.net/10983/14833spaRevista de Arquitectura, Vol. 18, no. 2 (jul.-dic. 2016); p. 71-81Aicher, O. (2001). Analógico y digital. Barcelona: Gustavo GiliAicher, O. (1994). El mundo como proyecto. México: Gustavo GiliAllen, T. (2005). Archivo: Shakertown Craftsman Boxes [Fotografía]. Recuperado de https:// es.m.wikipedia.org/wiki/Archivo:Shakertown_ Craftsman_Boxes_2005-05-27.jpegArcher, B. (1979). Design as a discipline. Design Studies, 1 (1), 17-20. Recuperado de http:// dx.doi.org/10.1016/0142-694X(79)90023-1Archer, B. (1995). The nature of research. Codesign, Interdisciplinary Journal of Design, 1 (1), 6-13Banham, R. (1985). Teoría y diseño en la primera era de la máquina. Barcelona: PaidósBenjamin, W. (1973). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: TaurusBrea, J. L. (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: AkalBuchanan, R. (1998). Education and professional practice in design. Design Issues, 14 (2), 63-66Buchanan, R. (2001). Design research and the new learning. Design issues, 17 (4), 3-23Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. Design studies, 3 (4), 221-227Cross, N. (2011). Design thinking: Understanding how designers think and work. Oxford: BergDebray, R. (2010). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: PaidósForlizzi, J., Zimmerman, J. y Stolterman, E. (2009). From design research to theory: Evidence of a maturing field. International Association of Societies of Design Research ConferenceFoucault, M. (1966/2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Buenos Aires: Nueva VisiónGarcía Canclini, N. (2001). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: PaidósGiedion, S. (1948/1978). La mecanización toma el mundo. Barcelona: Gustavo GiliHegel, G. (2010). La odisea del espíritu. Madrid: Círculo de Bellas Artes de MadridHernández, F. (2006). Campos, temas y metodologías para la investigación relacionada con las artes. En Gómez, M., Hernández, F. y Pérez, H. C. Bases para un debate sobre investigación artísitca (pp. 681-713). Madrid: Ministerio de Educación y CienciaHobsbawm, E. (1998). Historia del siglo XX. Buenos Aires: CríticaJanssen, C. (2007). Das Fagus-Werk in Alfeld, Rückseite [Fotografía]. Recuperado de https:// commons.wikimedia.org/wiki/File:Fagus_ Gropius_Hauptgebaeude_200705_wiki_ rueckseite.jpgKant, E. (1790/1991). Crítica de la facultad de juzgar. Caracas: Monte Ávila EditoresManzini, E. (2009). New design knowledge. Design Studies, 30 (1), 4-12. http://dx.doi. org/10.1016/j.destud.2008.10.001Marinetti, F. T. (1909/2006). Critical Writings. New York: Farrar, Straus and GirouxMontaner, J. M. (1997). La Modernidad superada: ensayos sobre arquitectura contemporánea. Barcelona: Gustavo GiliNational Archives and Records Administration (1943). Women´s Bureau [Fotografía]. Recuperado de https://es.wikipedia. org/wiki/Archivo:%22Line_up_of_some_ of_women_welders_including_the_women %27s_welding_champion_of_Ingalls_(Shipbuilding_ Corp.,_Pascagoula,_MS)_-_ NARA_-_522890.jpgOyarzun, P. (ed.) (1983). Textos estéticos: Immanuel Kant. Santiago de Chile: Andrés BelloPallasmaa, J. (2012). La mano que piensa. Sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo GiliPevsner, N. (2003). Pioneros del diseño moderno. Buenos Aires: E. I. SRLPlatón (1994). La República o el Estado. Madrid: Ediciones FontanaSantÉlia (1914). Casa con ascensori esterni e sistemi di collegamento su più piani stradali [Fotografía]. Recuperado de https:// es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Casa_ Sant’Elia.jpgSaikaly, F. (2005, March). Approaches to design research: Towards the designerly way. En Sixth international conference of the European Academy of Design (EAD06). Bremen: University of the Arts. Recuperado de: http://ead.verhaag.net/fullpapers/ead06_ id187_2.pdfSevaldson, B. (2010). Discussions and movements in design research. FORMakademisk – Research Journal for Design and Design Education, 3 (1), 8-35. Recuperado de http: //dx.doi.org/10.7577/formakademisk.137SiefkkinDR (2016). Model of the Plan Voisin for Paris by Le Corbusier displayed at the Nouveau Esprit Pavilion (1925) [Fotografía]. Recuperado de https://commons.wikimedia. org/wiki/File:Plan_Voisin_model.jpgSubirats, E. (1986). La flor y el cristal. Barcelona: AnthroposDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2ARQUITECTURA MODERNACREACIÓNCRÍTICA ARQUITECTÓNICADISEÑOPROYECTO CULTURALMODERN ARCHITECTURECREATIONARCHITECTURAL CRITICISMDESIGNCULTURAL PROJECTEl plan, acto mesiánico del proyectista: la situación histórica del diseño en la utopía modernizante.The plan, a messianic act of the project architect. The historical situation of design in the modernizing utopia.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINALRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdfRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdfapplication/pdf6718653https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f3a2b1ed-d39e-4af5-a1e8-8c607b621041/download6119b3563116f7e663baafa5bb68724bMD51TEXTRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.txtRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.txtExtracted texttext/plain102094https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/321ee184-2896-48d9-9879-725fa0071991/download897e3e3130b3269e1f010823e005a58cMD52THUMBNAILRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.jpgRevArq18-2 07 ValMej Plan.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg6135https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/031bb7c7-ca2f-451f-af1f-24ad3928987c/download3643eb0768d920fed6e589c92ca5a2d0MD5310983/14833oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/148332023-03-24 17:03:26.385https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2016https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |