Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar
Within the context of a five-stage process Known as the Precaution Adoption Process (Weinstein, 1988) it was proposed to change six of the drug addiction risk factors, based on a 120 children sampling. These children came from various Engativa Santafe de Bogota District Schools, aged between 9 and 1...
- Autores:
-
Flórez-Alarcón, Luis
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 1998
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23148
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/23148
- Palabra clave:
- DRUGS ADDICTION
PREVENTION
CHILDREN
STAGES
ADICCIÓN A LAS DROGAS
PREVENCIÓN
NIÑOS
ETAPAS
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998
id |
UCATOLICA2_b637cda05e5c45f8b14d42822363303c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23148 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar |
title |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar |
spellingShingle |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar DRUGS ADDICTION PREVENTION CHILDREN STAGES ADICCIÓN A LAS DROGAS PREVENCIÓN NIÑOS ETAPAS |
title_short |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar |
title_full |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar |
title_fullStr |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar |
title_full_unstemmed |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar |
title_sort |
Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar |
dc.creator.fl_str_mv |
Flórez-Alarcón, Luis |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Flórez-Alarcón, Luis |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
DRUGS ADDICTION PREVENTION CHILDREN STAGES ADICCIÓN A LAS DROGAS PREVENCIÓN NIÑOS ETAPAS |
topic |
DRUGS ADDICTION PREVENTION CHILDREN STAGES ADICCIÓN A LAS DROGAS PREVENCIÓN NIÑOS ETAPAS |
description |
Within the context of a five-stage process Known as the Precaution Adoption Process (Weinstein, 1988) it was proposed to change six of the drug addiction risk factors, based on a 120 children sampling. These children came from various Engativa Santafe de Bogota District Schools, aged between 9 and 13. Risk factors were: lack of adequate information, low level of school adaptation, low level of self-steem, lack of frustration acceptance, assertive skills defficiency and lack of ability' to face the groups pressure. The procedure included a pretest, a six hours workshop given in three sessions, and the evaluation of results for each risk factor. It was assumed that at the end of the total program some children would be in a position to modify their knowledge and attitudes as well as their practices as regards one of the risk factors, chosen from the analysis each subject would have made of his/her vulnerability as regards the said factor. From the application of the Kruskal-Wallis test, it was observed that to evaluate the postest mean score obtained by the subjects that underwent Stages I. II and III (Group A), Stage IV (Group B) and Stage V (Group C), the differences were significant for the following factors: Low self-steem (9.58), low rate of frustration acceptance (11.25), assertive skills deficiency (89.49) and group's pressure (19.44).The results and implications are analyzed under the Precaution Adoption Process for the prevention of drug addiction in children. |
publishDate |
1998 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
1998-10 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-05-29T15:26:09Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-05-29T15:26:09Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Flórez-Alarcón, L. (1998). Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar. Acta Colombiana de Psicología, 0(1), 7-20. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/629 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/23148 |
identifier_str_mv |
Flórez-Alarcón, L. (1998). Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar. Acta Colombiana de Psicología, 0(1), 7-20. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/629 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/23148 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología, No. 1 (nov. 1998); p. 7-20 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Conner, M. 8: Norman, P. (1995) The role of social cognition in health behaviours. En: M. Conner & P. Norman (Eds.) Predicting health behaviour. Buckingham: Open University Press, 1-22. Ferro,J; Sierra, L. ;Velásquez, L. 8: Bustamante, P. (1987). Aplicación de terapia comportamental con juego para el entrenamiento de conductas asertivas a un grupo de niños con conductas agresivas. Tesis de grado profesional no publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá. Flórez, L. (1997). Evaluación de un programa de autocontrol para la promoción de la salud con población adulta. Psicología Conductual. 5: 313-344. Flórez, L.; Córdoba, R.; Fernández, H.; Martínez, M.; Nocua, A.; Quitián, A. & Ramos, D. (1998). Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños en edad escolar. Investigación Docente, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá. Flórez, L.; Jiménez, M.C. & Morales, M.T. (1998a). Diseño e implementación de un programa para la prevención del maltrato infantil, dirigido a estudiantes de básica primaria de una concentración rural. investigación Docente No publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá. Fondo de Población de las Naciones Unidas, Organización Iberoamericana de Juventud y Ministerio de Educación Nacional, Viceministerio de la Juventud. (1995). Encuentro internacional sobre salud adolescente. Santafé de Bogotá. Giraldo, O.; Neira, N.; Prada, M. & Giraldo, M. (1986). Adaptación y validación de la escala de auto concepto para niños Piers Harris. Tesis de Grado profesional No Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá. Gossop, M., & Grant, M. (1990). Prevención y control del abuso de drogas. Madrid: OMS. Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (1991). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill. Moya, M.S. & Niebles, G.A. (1998). Elaboración e implementación de un programa de educación para la salud dirigido a la promoción y la prevención en adolescentes gestantes. Tesis de Grado profesional No Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá. Prochaska, J.O. & DiClemente, CC. (1982). Transthcoretical therapy:Toward a more integrative model of change. Psychotherapy Theory, Research and Practice, 19: 276-288. Weinstein, N. (1988). The precaution adoption process. Health Psychology. 4: 355-385. Weinstrin, N. (1998). Aproximaciones comportamentales a la promoción de la salud y la prevención de la enfermedad: Conductas saludables gente saludable. Wetinstein, N. & Klein,W.M.(1996).Unrealistic optimism: Present and future. journal of Social and Clinical Psychology 15: 1-6. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998 Atribución-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/98556165-45c9-4ab4-91d0-72919b6b9fcc/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9a66c276-eed8-4d83-ac07-c1f014895dc1/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/4b5ec8fb-8d12-4db8-a694-efe1dc23d985/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
63a367f4e0312ede9f909a91c63aff2f 06b7e51e8fc077b8c75076712e4dd2b3 76ab8cc8c267b4002e79e113b8eafbdc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256298006413312 |
spelling |
Flórez-Alarcón, Luis344d7f88-b1bd-4d2a-8376-0325e71aabee-12019-05-29T15:26:09Z2019-05-29T15:26:09Z1998-10Within the context of a five-stage process Known as the Precaution Adoption Process (Weinstein, 1988) it was proposed to change six of the drug addiction risk factors, based on a 120 children sampling. These children came from various Engativa Santafe de Bogota District Schools, aged between 9 and 13. Risk factors were: lack of adequate information, low level of school adaptation, low level of self-steem, lack of frustration acceptance, assertive skills defficiency and lack of ability' to face the groups pressure. The procedure included a pretest, a six hours workshop given in three sessions, and the evaluation of results for each risk factor. It was assumed that at the end of the total program some children would be in a position to modify their knowledge and attitudes as well as their practices as regards one of the risk factors, chosen from the analysis each subject would have made of his/her vulnerability as regards the said factor. From the application of the Kruskal-Wallis test, it was observed that to evaluate the postest mean score obtained by the subjects that underwent Stages I. II and III (Group A), Stage IV (Group B) and Stage V (Group C), the differences were significant for the following factors: Low self-steem (9.58), low rate of frustration acceptance (11.25), assertive skills deficiency (89.49) and group's pressure (19.44).The results and implications are analyzed under the Precaution Adoption Process for the prevention of drug addiction in children.application/pdfFlórez-Alarcón, L. (1998). Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar. Acta Colombiana de Psicología, 0(1), 7-20. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6290123-9155https://hdl.handle.net/10983/23148spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 1 (nov. 1998); p. 7-20Conner, M. 8: Norman, P. (1995) The role of social cognition in health behaviours. En: M. Conner & P. Norman (Eds.) Predicting health behaviour. Buckingham: Open University Press, 1-22.Ferro,J; Sierra, L. ;Velásquez, L. 8: Bustamante, P. (1987). Aplicación de terapia comportamental con juego para el entrenamiento de conductas asertivas a un grupo de niños con conductas agresivas. Tesis de grado profesional no publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.Flórez, L. (1997). Evaluación de un programa de autocontrol para la promoción de la salud con población adulta. Psicología Conductual. 5: 313-344.Flórez, L.; Córdoba, R.; Fernández, H.; Martínez, M.; Nocua, A.; Quitián, A. & Ramos, D. (1998). Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños en edad escolar. Investigación Docente, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.Flórez, L.; Jiménez, M.C. & Morales, M.T. (1998a). Diseño e implementación de un programa para la prevención del maltrato infantil, dirigido a estudiantes de básica primaria de una concentración rural. investigación Docente No publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.Fondo de Población de las Naciones Unidas, Organización Iberoamericana de Juventud y Ministerio de Educación Nacional, Viceministerio de la Juventud. (1995). Encuentro internacional sobre salud adolescente. Santafé de Bogotá.Giraldo, O.; Neira, N.; Prada, M. & Giraldo, M. (1986). Adaptación y validación de la escala de auto concepto para niños Piers Harris. Tesis de Grado profesional No Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.Gossop, M., & Grant, M. (1990). Prevención y control del abuso de drogas. Madrid: OMS.Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (1991). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.Moya, M.S. & Niebles, G.A. (1998). Elaboración e implementación de un programa de educación para la salud dirigido a la promoción y la prevención en adolescentes gestantes. Tesis de Grado profesional No Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.Prochaska, J.O. & DiClemente, CC. (1982). Transthcoretical therapy:Toward a more integrative model of change. Psychotherapy Theory, Research and Practice, 19: 276-288.Weinstein, N. (1988). The precaution adoption process. Health Psychology. 4: 355-385.Weinstrin, N. (1998). Aproximaciones comportamentales a la promoción de la salud y la prevención de la enfermedad: Conductas saludables gente saludable.Wetinstein, N. & Klein,W.M.(1996).Unrealistic optimism: Present and future. journal of Social and Clinical Psychology 15: 1-6.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2DRUGS ADDICTIONPREVENTIONCHILDRENSTAGESADICCIÓN A LAS DROGASPREVENCIÓNNIÑOSETAPASImplementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolarArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL629-1732-1-SM.pdf629-1732-1-SM.pdfArticulo principalapplication/pdf786315https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/98556165-45c9-4ab4-91d0-72919b6b9fcc/download63a367f4e0312ede9f909a91c63aff2fMD51TEXT629-1732-1-SM.pdf.txt629-1732-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain14https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9a66c276-eed8-4d83-ac07-c1f014895dc1/download06b7e51e8fc077b8c75076712e4dd2b3MD52THUMBNAIL629-1732-1-SM.pdf.jpg629-1732-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg19369https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/4b5ec8fb-8d12-4db8-a694-efe1dc23d985/download76ab8cc8c267b4002e79e113b8eafbdcMD5310983/23148oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/231482023-03-24 16:17:07.303https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1998https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |