Características psicológicas de consumidores de cibersexo: una aproximación

The aim of the current research was to identify the psychological characteristics of Cybersexconsumers. A correlational descriptive design was conducted with a view to evaluatingboth demographic and psychological aspects. The inquiry comprised 109 questions tar-geted at 200 respondents through the I...

Full description

Autores:
Sanabria-Ferrand, Pablo Alfonso
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2004
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17755
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/17755
Palabra clave:
INTERNET
SEXUALIDAD HUMANA
ADICCIÓN
INTERNET
HUMAN SEXUALITY
ADDICTION
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2004
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description The aim of the current research was to identify the psychological characteristics of Cybersexconsumers. A correlational descriptive design was conducted with a view to evaluatingboth demographic and psychological aspects. The inquiry comprised 109 questions tar-geted at 200 respondents through the Internet. The final results according to the givenindicators show that consumers of Cybersex predominantly tend to be young men (aged20 to 39), bachelors, most of them university students or professionals, heterosexuals, whoare in a steady sexual relationship.When it comes to consuming Cybersex, the users prefer the chat to Web pages, and they doit regularly with an average of 2, 2 times per week. Such people are accustomed to chang-ing their identity, physical appearance, sex and age when surfing the Internet.On average, a few more than half the respondents (consumers) declared themselves ad-dicted to Cybersex. They didn’t show sexual dissatisfaction but they did report low self-concept. Half the respondents' results demonstrated moderate scores in relation to theindicators of depression and anxiety.
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Such people are accustomed to chang-ing their identity, physical appearance, sex and age when surfing the Internet.On average, a few more than half the respondents (consumers) declared themselves ad-dicted to Cybersex. They didn’t show sexual dissatisfaction but they did report low self-concept. Half the respondents' results demonstrated moderate scores in relation to theindicators of depression and anxiety.El objetivo de la presente investigación fue identificar las características psicológicas delos consumidores de cibersexo. Para ello se utilizó un diseño descriptivo correlacional endonde se aplicó un instrumento de109 preguntas a 200 participantes a través de un portalde Internet, que evaluaba aspectos demográficos y psicológicos. Los resultados obtenidosde las diferentes escalas muestran que los consumidores de cibersexo tienden a serpredominantemente hombres jóvenes (20 a 39 años), solteros, en su mayoría estudiantesuniversitarios o profesionales, heterosexuales, quienes tienen en su mayoría una parejaestable. Para consumir cibersexo, prefieren el Chat, a las páginas Web, y lo hacen con unafrecuencia promedio de 2.2 veces por semana. Son personas que acostumbran a cambiarsu identidad, apariencia física, su sexo y edad cuando esta en Internet. Un poco más de lamitad de los consumidores se declaran adictos al cibersexo, pero no presentan insatisfacciónsexual, pero si un bajo auto-concepto. La mitad de los participantes mostraron puntajesmoderados en las escalas de depresión y ansiedad.application/pdfSanabria-Ferrand, P. (2004). Características psicológicas de consumidores de cibersexo: una aproximación. Acta Colombiana de Psicología, 0(12), 19-38. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/468/4650123-9155https://hdl.handle.net/10983/17755spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 12 (jul.-dic. 2004); p. 19-38Beck, A. (1974). The development of depression:A cognitive model. In R. J. Friedman & M. M.Katz Eds. The psychology of depression: Con-temporary theory and research. Washington,D. C. EEUU.Bull y cols. (2000). Enfermedades de Transmi-sión Sexual. Volumen 27, octubre 2000,pp 545-550. www.umng.edu.co. OvidTechnologies.Búrdalo, B. (2000). Amor y Sexo en Internet.Edit. Biblioteca Nueva. Madrid - EspañaCerda, H. (1991). Los Elementos de la Investiga-ción. Edit. El Buho. Bogotá – Colombia.Cooper, A. (1998) “Sexualidad en Internet: dela exploración sexual a la expresiónpatológica”.San Jose Marital & Sexuality Centre (Disponibleen: http://www.sex-centre.com/research_frameset.htm)Corine, S. 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El Autoconcepto: Forma-ción, Medida e Implicaciones en la Persona-lidad. Editorial Narcea, S.A. Madrid.Pratarelli, M.E., y cols. (1999). The bits andbytes of computer/Internet addiction: A fac-tor analytic approach. (Disponible en: http://www.psicologiaen línea.com/colabora-dores/nacho/ainternet.htm)Rietmeijer y cols. (2001). Sex and the Internet.Volumen 15, 27, Julio 2001, pp 1433-1434.Editorial Comment. (Disponible en:www.umng.edu.co. Ovid Technologies.)Rocha, D. (2000). Adicción a Internet. (Dispo-nible en: http://personales.com/uruguay/montevideo/chatpsicologia/adiccion.htm)Sierra, J.C. (2002). Conductas Sexuales, Satis-facción Sexual y Fantasías Sexuales: Dife-rencias por Género y Nacionalidad. RevistaAvances en Psicología Clínica Latinoame-ricana. Vol. 20. Pp 57-62.Starcom, (2001). Los detalles sobre las tenden-cias de Internet en Colombia. (Disponibleen: http://www.marketcolombia.com/starcomleoburnett.htm.Young, K. S. (1996). 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University of Pittsburgh at Bradford.(Disponible en: http://www.netaddiction.com/articles/).Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2004info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2INTERNETSEXUALIDAD HUMANAADICCIÓNINTERNETHUMAN SEXUALITYADDICTIONCaracterísticas psicológicas de consumidores de cibersexo: una aproximaciónArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL468-1368-1-SM.pdf468-1368-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf248278https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/39f2f1d3-43db-4972-a96b-429d986ce978/downloade45ac3a00735fe4d473737e1b9d93f1bMD51TEXT468-1368-1-SM.pdf.txt468-1368-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain68407https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/1e401d0c-cd5f-46c5-904b-136ae07e86db/downloada8cedea11b1a148a7d448220705cf867MD52THUMBNAIL468-1368-1-SM.pdf.jpg468-1368-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg67908https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/4a3a77b8-13e0-43be-a292-b344197febf3/download25fbe2dd290686fba36196f5ce1b28cbMD5310983/17755oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/177552023-03-24 16:55:28.451https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2004https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com