Características psicológicas de consumidores de cibersexo: una aproximación
The aim of the current research was to identify the psychological characteristics of Cybersexconsumers. A correlational descriptive design was conducted with a view to evaluatingboth demographic and psychological aspects. The inquiry comprised 109 questions tar-geted at 200 respondents through the I...
- Autores:
-
Sanabria-Ferrand, Pablo Alfonso
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2004
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
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- OAI Identifier:
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- Acceso en línea:
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- Palabra clave:
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ADICCIÓN
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The aim of the current research was to identify the psychological characteristics of Cybersexconsumers. A correlational descriptive design was conducted with a view to evaluatingboth demographic and psychological aspects. The inquiry comprised 109 questions tar-geted at 200 respondents through the Internet. The final results according to the givenindicators show that consumers of Cybersex predominantly tend to be young men (aged20 to 39), bachelors, most of them university students or professionals, heterosexuals, whoare in a steady sexual relationship.When it comes to consuming Cybersex, the users prefer the chat to Web pages, and they doit regularly with an average of 2, 2 times per week. Such people are accustomed to chang-ing their identity, physical appearance, sex and age when surfing the Internet.On average, a few more than half the respondents (consumers) declared themselves ad-dicted to Cybersex. They didn’t show sexual dissatisfaction but they did report low self-concept. Half the respondents' results demonstrated moderate scores in relation to theindicators of depression and anxiety. |
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Such people are accustomed to chang-ing their identity, physical appearance, sex and age when surfing the Internet.On average, a few more than half the respondents (consumers) declared themselves ad-dicted to Cybersex. They didn’t show sexual dissatisfaction but they did report low self-concept. Half the respondents' results demonstrated moderate scores in relation to theindicators of depression and anxiety.El objetivo de la presente investigación fue identificar las características psicológicas delos consumidores de cibersexo. Para ello se utilizó un diseño descriptivo correlacional endonde se aplicó un instrumento de109 preguntas a 200 participantes a través de un portalde Internet, que evaluaba aspectos demográficos y psicológicos. Los resultados obtenidosde las diferentes escalas muestran que los consumidores de cibersexo tienden a serpredominantemente hombres jóvenes (20 a 39 años), solteros, en su mayoría estudiantesuniversitarios o profesionales, heterosexuales, quienes tienen en su mayoría una parejaestable. Para consumir cibersexo, prefieren el Chat, a las páginas Web, y lo hacen con unafrecuencia promedio de 2.2 veces por semana. Son personas que acostumbran a cambiarsu identidad, apariencia física, su sexo y edad cuando esta en Internet. Un poco más de lamitad de los consumidores se declaran adictos al cibersexo, pero no presentan insatisfacciónsexual, pero si un bajo auto-concepto. La mitad de los participantes mostraron puntajesmoderados en las escalas de depresión y ansiedad.application/pdfSanabria-Ferrand, P. (2004). Características psicológicas de consumidores de cibersexo: una aproximación. Acta Colombiana de Psicología, 0(12), 19-38. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/468/4650123-9155https://hdl.handle.net/10983/17755spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 12 (jul.-dic. 2004); p. 19-38Beck, A. (1974). The development of depression:A cognitive model. In R. J. Friedman & M. M.Katz Eds. The psychology of depression: Con-temporary theory and research. Washington,D. C. EEUU.Bull y cols. (2000). Enfermedades de Transmi-sión Sexual. Volumen 27, octubre 2000,pp 545-550. www.umng.edu.co. OvidTechnologies.Búrdalo, B. (2000). Amor y Sexo en Internet.Edit. Biblioteca Nueva. Madrid - EspañaCerda, H. (1991). Los Elementos de la Investiga-ción. Edit. El Buho. Bogotá – Colombia.Cooper, A. (1998) “Sexualidad en Internet: dela exploración sexual a la expresiónpatológica”.San Jose Marital & Sexuality Centre (Disponibleen: http://www.sex-centre.com/research_frameset.htm)Corine, S. (1995). Venza sus adicciones. Edit.Robin Book. Barcelona - España.Echeburúa, E. (1999). ¿Adicciones sin drogas?.Las nuevas adicciones: juego, sexo, comida,compras, trabajo, internet. (Disponible en:http://personales.com/uruguay/montevideo/chatpsicologia/adiccion.htm).Eysenck, H. (1982). Sexo y Personalidad. Edit.Cátedra S.A. Madrid – España.Feliu, M. (1992). Relación de Pareja: técnicasde convivencia. Edit. Martínez Roca. Barce-lona - España.Fernández, A. y cols. (2000). Pornografía. Elgran negocio de Internet. Tiempo de hoy,Grupo Zeta. (Disponible en: http://www.tiempodehoy.com).Greenberger, D. (1998). El Control de Tu Estadode Animo. Editorial Paidós. Barcelona.Goldberg, I. (1995). Internet Addiction Disor-der. www.Internet Addiction Support Group(IASG).Graña, J. (1994). Conductas Adictivas, Teoría,Evaluación y Tratamiento. Editorial Debate.Madrid-España.Griffiths, M. (1998). Internet Addiction: Doesit really exist?. 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El Autoconcepto: Forma-ción, Medida e Implicaciones en la Persona-lidad. Editorial Narcea, S.A. Madrid.Pratarelli, M.E., y cols. (1999). The bits andbytes of computer/Internet addiction: A fac-tor analytic approach. (Disponible en: http://www.psicologiaen línea.com/colabora-dores/nacho/ainternet.htm)Rietmeijer y cols. (2001). Sex and the Internet.Volumen 15, 27, Julio 2001, pp 1433-1434.Editorial Comment. (Disponible en:www.umng.edu.co. Ovid Technologies.)Rocha, D. (2000). Adicción a Internet. (Dispo-nible en: http://personales.com/uruguay/montevideo/chatpsicologia/adiccion.htm)Sierra, J.C. (2002). Conductas Sexuales, Satis-facción Sexual y Fantasías Sexuales: Dife-rencias por Género y Nacionalidad. RevistaAvances en Psicología Clínica Latinoame-ricana. Vol. 20. Pp 57-62.Starcom, (2001). Los detalles sobre las tenden-cias de Internet en Colombia. (Disponibleen: http://www.marketcolombia.com/starcomleoburnett.htm.Young, K. S. (1996). Internet addiction: the emer-gence of a new clinical disorder. CiberPsy-chology and Behavior, Vol 1 No. 3 (pag. 237-234). University of Pittsburgh at Bradford.Young, K. S. (1997). What makes the InternetAddictive: Potential explanations forpathological. Internet use. (Disponible en:http://www.netaddiction.com/articles/).Young, K.S. (1999). Internet addiction: symptoms,evaluation and tratament. Innovations in Clini-cal Practice: A source book. Vol 17 Pag. 19-31. Ed. En L. VandeCreek & T. Jackson.Young, K.S. y Rodgers, R. C. (1998). The rela-tionships between depresión and Internetaddiction. CiberPsychology and Behavior,Vol 1 (pág. 25-28). University of Pittsburghat Bradford.Young, K. Buchanan, J. y O ́Mara, J. (2000).Ciber – disorders: the mental health concernfor millennium. CiberPsychology and Beha-vior. University of Pittsburgh at Bradford.(Disponible en: http://www.netaddiction.com/articles/).Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2004info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2INTERNETSEXUALIDAD HUMANAADICCIÓNINTERNETHUMAN SEXUALITYADDICTIONCaracterísticas psicológicas de consumidores de cibersexo: una aproximaciónArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL468-1368-1-SM.pdf468-1368-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf248278https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/39f2f1d3-43db-4972-a96b-429d986ce978/downloade45ac3a00735fe4d473737e1b9d93f1bMD51TEXT468-1368-1-SM.pdf.txt468-1368-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain68407https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/1e401d0c-cd5f-46c5-904b-136ae07e86db/downloada8cedea11b1a148a7d448220705cf867MD52THUMBNAIL468-1368-1-SM.pdf.jpg468-1368-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg67908https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/4a3a77b8-13e0-43be-a292-b344197febf3/download25fbe2dd290686fba36196f5ce1b28cbMD5310983/17755oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/177552023-03-24 16:55:28.451https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2004https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |