El proyecto arquitectónico como un problema de investigación
This paper discusses the pedagogical practice of architectural design from the research point of view as a way to transcend the traditional teaching, which has historically been rooted in architectural education. The research from which this paper is derived is exploratory and the main objective est...
- Autores:
-
Martínez-Osorio, Pedro Arturo
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14909
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10983/14909
- Palabra clave:
- DISEÑO ARQUITECTÓNICO
EDUCACIÓN ARQUITECTÓNICA
PEDAGOGÍA
INVESTIGACIÓN PROYECTUAL
ARCHITECTURAL DESIGN
ARCHITECTURAL EDUCATION
PEDAGOGY
PROJECT RESEARCH
- Rights
- closedAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2013
id |
UCATOLICA2_9b2fa7a7eee351da02c8658dac4511c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/14909 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
The architectural project as a research problem |
title |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación |
spellingShingle |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación DISEÑO ARQUITECTÓNICO EDUCACIÓN ARQUITECTÓNICA PEDAGOGÍA INVESTIGACIÓN PROYECTUAL ARCHITECTURAL DESIGN ARCHITECTURAL EDUCATION PEDAGOGY PROJECT RESEARCH |
title_short |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación |
title_full |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación |
title_fullStr |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación |
title_full_unstemmed |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación |
title_sort |
El proyecto arquitectónico como un problema de investigación |
dc.creator.fl_str_mv |
Martínez-Osorio, Pedro Arturo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Martínez-Osorio, Pedro Arturo |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
DISEÑO ARQUITECTÓNICO EDUCACIÓN ARQUITECTÓNICA PEDAGOGÍA INVESTIGACIÓN PROYECTUAL ARCHITECTURAL DESIGN ARCHITECTURAL EDUCATION PEDAGOGY PROJECT RESEARCH |
topic |
DISEÑO ARQUITECTÓNICO EDUCACIÓN ARQUITECTÓNICA PEDAGOGÍA INVESTIGACIÓN PROYECTUAL ARCHITECTURAL DESIGN ARCHITECTURAL EDUCATION PEDAGOGY PROJECT RESEARCH |
description |
This paper discusses the pedagogical practice of architectural design from the research point of view as a way to transcend the traditional teaching, which has historically been rooted in architectural education. The research from which this paper is derived is exploratory and the main objective establishes methodological processes identification to develop the practice of architectural design and it raises the question of how to solve the need for rigor and specificity required in a scientific process in architecture. This process must be teachable and learnable, repeatable and reportable, in order to overcome the uncertainty and anxiety of facing architectural design problems from the void. As the main result of the study, a logical process is obtained to address an architectural problem from the perspective of the research work process. This text is part of the current debate about architecture teaching - learning processes and it traces questions about the relationship between architecture and its research component. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2013-12 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2017-09-12T20:24:39Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2017-09-12T20:24:39Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Martínez-Osorio, P. A. (2013). El proyecto arquitectónico como un problema de investigación. [The architectural project as a research problem]. Revista de Arquitectura, 15 (1), 54-61. doi:10.14718/RevArq.2013.15.1.6 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
1657-0308 (impreso) 2357-626X (electrónico) |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10983/14909 |
identifier_str_mv |
Martínez-Osorio, P. A. (2013). El proyecto arquitectónico como un problema de investigación. [The architectural project as a research problem]. Revista de Arquitectura, 15 (1), 54-61. doi:10.14718/RevArq.2013.15.1.6 1657-0308 (impreso) 2357-626X (electrónico) |
url |
http://hdl.handle.net/10983/14909 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Revista de Arquitectura, Vol. 15 (ene.-dic. 2013); p. 54-61 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Aguilar, M. (2000). Camino al diseño, proceso del Diseño arquitectónico. Manizales: Universidad Nacional de Colombia Aschner, J. (diciembre, 2009). ¿Cómo concebir un proyecto arquitectónico? De arquitectura, 05, 30-41. Recuperado de http://dearquitectura. uniandes.edu.co Barney, B. (2011, febrero-junio,). Arquitectura: arte y técnica, práctica y enseñanza. Revista Hito, 25, 45-52 Clark, R. y Pause, M. (1997). Arquitectura: temas de composición. Barcelona: Gustavo Gili Correal, G. D. y Verdugo, H. (enero-diciembre, 2011). Sobre modelos pedagógicos y el aprendizaje del proyecto arquitectónico. Revista de arquitectura, 13, 80-91 Galeano, J. (2009). Innovar en el currículo universitario. Medellín: Universidad de Antioquia García, R., Lagos, R., Salcedo, P., Ramos, M., Labarca, C. y Bruscato, U. (julio-diciembre2009). Emociones precisas: fabricación digital en la enseñanza de la arquitectura. Arquitectura revista, 5(2), 122-136. Doi:10.4013/ ar.2009.52.06. Recuperado de http://redalyc. uaemex.mx/principal/ForcitArt.jsp?Cve= 193614470006 Martínez, P. (2009). La arquitectura como problema. Sincelejo: Corporación Universitaria del Caribe - Cecar Norberg-Schulz, C. (1979). Intenciones en arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili Otxotorena, J. (1999). La construcción de la forma. Para una aproximación contemporánea al análisis de la arquitectura. Pamplona: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Navarra Rodríguez, L. (1989). Para una teoría del diseño. México: Trillas Tamayo, M. (1999). Serie aprender a investigar, módulo 2. Bogotá: Icfes Velandia, D. (diciembre, 2009). Tic y los procesos de enseñanza-aprendizaje en arquitectura. De arquitectura, 05, 166-175. Recuperado de http://dearquitectura.uniandes.edu.co Villazón, R., Villate, C. y Bravo, G. (2009). El taller de proyectos de arquitectura: ¿ambiente de aprendizaje innovador?, De arquitectura, 05, 176-186. Recuperado de http://dearquitectura. uniandes.edu.co Yáñez, E. (1994). Arquitectura, teoría, diseño y contexto. México: Limusa Zátonyi, M. (1993). Arquitectura y diseño, análisis y teoría. Buenos Aires: Kliczkowski |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2013 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2013 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
eu_rights_str_mv |
closedAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d65be55c-f4e8-4803-9fca-7fc4ac47be71/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/e81e9986-427d-4550-a5d9-ece445e8db90/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/346078e6-a716-4007-ac18-3606ef290f58/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5d681b7a7056d150b11fef2a5af6d5d8 5d1bf4b7914e808dd93675826dc6e9da 60633347ec9856177b444ccc20f49a2f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256206942830592 |
spelling |
Martínez-Osorio, Pedro Arturo011168ce-741c-4cf1-b789-a24a64fa63fd-12017-09-12T20:24:39Z2017-09-12T20:24:39Z2013-12This paper discusses the pedagogical practice of architectural design from the research point of view as a way to transcend the traditional teaching, which has historically been rooted in architectural education. The research from which this paper is derived is exploratory and the main objective establishes methodological processes identification to develop the practice of architectural design and it raises the question of how to solve the need for rigor and specificity required in a scientific process in architecture. This process must be teachable and learnable, repeatable and reportable, in order to overcome the uncertainty and anxiety of facing architectural design problems from the void. As the main result of the study, a logical process is obtained to address an architectural problem from the perspective of the research work process. This text is part of the current debate about architecture teaching - learning processes and it traces questions about the relationship between architecture and its research component.El presente artículo propone una discusión alrededor de la práctica pedagógica del diseño arquitectónico vista desde la óptica de la investigación, como un camino para trascender la enseñanza tradicional, la cual históricamente ha estado arraigada dentro de la educación en arquitectura. La investigación de la cual se deriva este trabajo es de tipo exploratorio y el objetivo principal plantea la identificación de procesos metodológicos para desarrollar la práctica del diseño arquitectónico y plantea el interrogante de cómo dar solución a la necesidad de rigor y especificidad solicitada en un proceso científico en arquitectura. Este proceso debe ser enseñable y aprendible, repetible y comunicable, con el fin de superar la inseguridad y angustia de enfrentarse en el vacío a un problema de diseño arquitectónico. Como resultado principal del estudio se obtiene un proceso lógico para abordar un problema arquitectónico desde la perspectiva del quehacer investigativo. Este trabajo hace parte del debate actual en torno a los procesos de enseñanza-aprendizaje en arquitectura y traza interrogantes sobre la relación entre esta disciplina y su componente investigativo.application/pdfMartínez-Osorio, P. A. (2013). El proyecto arquitectónico como un problema de investigación. [The architectural project as a research problem]. Revista de Arquitectura, 15 (1), 54-61. doi:10.14718/RevArq.2013.15.1.61657-0308 (impreso)2357-626X (electrónico)http://hdl.handle.net/10983/14909spaRevista de Arquitectura, Vol. 15 (ene.-dic. 2013); p. 54-61Aguilar, M. (2000). Camino al diseño, proceso del Diseño arquitectónico. Manizales: Universidad Nacional de ColombiaAschner, J. (diciembre, 2009). ¿Cómo concebir un proyecto arquitectónico? De arquitectura, 05, 30-41. Recuperado de http://dearquitectura. uniandes.edu.coBarney, B. (2011, febrero-junio,). Arquitectura: arte y técnica, práctica y enseñanza. Revista Hito, 25, 45-52Clark, R. y Pause, M. (1997). Arquitectura: temas de composición. Barcelona: Gustavo GiliCorreal, G. D. y Verdugo, H. (enero-diciembre, 2011). Sobre modelos pedagógicos y el aprendizaje del proyecto arquitectónico. Revista de arquitectura, 13, 80-91Galeano, J. (2009). Innovar en el currículo universitario. Medellín: Universidad de AntioquiaGarcía, R., Lagos, R., Salcedo, P., Ramos, M., Labarca, C. y Bruscato, U. (julio-diciembre2009). Emociones precisas: fabricación digital en la enseñanza de la arquitectura. Arquitectura revista, 5(2), 122-136. Doi:10.4013/ ar.2009.52.06. Recuperado de http://redalyc. uaemex.mx/principal/ForcitArt.jsp?Cve= 193614470006Martínez, P. (2009). La arquitectura como problema. Sincelejo: Corporación Universitaria del Caribe - CecarNorberg-Schulz, C. (1979). Intenciones en arquitectura. Barcelona: Gustavo GiliOtxotorena, J. (1999). La construcción de la forma. Para una aproximación contemporánea al análisis de la arquitectura. Pamplona: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de NavarraRodríguez, L. (1989). Para una teoría del diseño. México: TrillasTamayo, M. (1999). Serie aprender a investigar, módulo 2. Bogotá: IcfesVelandia, D. (diciembre, 2009). Tic y los procesos de enseñanza-aprendizaje en arquitectura. De arquitectura, 05, 166-175. Recuperado de http://dearquitectura.uniandes.edu.coVillazón, R., Villate, C. y Bravo, G. (2009). El taller de proyectos de arquitectura: ¿ambiente de aprendizaje innovador?, De arquitectura, 05, 176-186. Recuperado de http://dearquitectura. uniandes.edu.coYáñez, E. (1994). Arquitectura, teoría, diseño y contexto. México: LimusaZátonyi, M. (1993). Arquitectura y diseño, análisis y teoría. Buenos Aires: KliczkowskiDerechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2013info:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_14cbDISEÑO ARQUITECTÓNICOEDUCACIÓN ARQUITECTÓNICAPEDAGOGÍAINVESTIGACIÓN PROYECTUALARCHITECTURAL DESIGNARCHITECTURAL EDUCATIONPEDAGOGYPROJECT RESEARCHEl proyecto arquitectónico como un problema de investigaciónThe architectural project as a research problemArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINALRevArq15 06 PedMar El Proyecto.pdfRevArq15 06 PedMar El Proyecto.pdfapplication/pdf1352066https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d65be55c-f4e8-4803-9fca-7fc4ac47be71/download5d681b7a7056d150b11fef2a5af6d5d8MD51TEXTRevArq15 06 PedMar El Proyecto.pdf.txtRevArq15 06 PedMar El Proyecto.pdf.txtExtracted texttext/plain81335https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/e81e9986-427d-4550-a5d9-ece445e8db90/download5d1bf4b7914e808dd93675826dc6e9daMD52THUMBNAILRevArq15 06 PedMar El Proyecto.pdf.jpgRevArq15 06 PedMar El Proyecto.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg5721https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/346078e6-a716-4007-ac18-3606ef290f58/download60633347ec9856177b444ccc20f49a2fMD5310983/14909oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/149092023-03-24 14:48:04.493https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2013https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |