Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C.
This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogot...
- Autores:
-
Jaimes-Osma, Jesús Enrique
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 2001
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28281
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/28281
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/593
- Palabra clave:
- Personality
16 PF
Software developed
- Rights
- openAccess
- License
- Jesús Enrique Jaimes Osma - 2001
id |
UCATOLICA2_94e51caae97ad98b2279fd4ce7afc397 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28281 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
title |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
spellingShingle |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. Personality 16 PF Software developed |
title_short |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
title_full |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
title_fullStr |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
title_full_unstemmed |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
title_sort |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C. |
dc.creator.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Personality 16 PF Software developed |
topic |
Personality 16 PF Software developed |
description |
This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogota, Colombia. The interitem consistency coefficient Alpha was 0.3758. The procedure of content related validation involved 17 experts who assessed relevance, pertinence, and editing of the 13 modified items. The software lets the individual to answer the test alone: it provides the score profile and permits recalculate the ditlerent ype of Test Scores, (percentiles and decatypes). The profiles are per gender with the of those direct and derived scores. |
publishDate |
2001 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2001-01-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:33Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2001-01-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:33Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2001-01-01 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.local.eng.fl_str_mv |
Journal article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
1909-9711 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/28281 |
dc.identifier.url.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/593 |
identifier_str_mv |
1909-9711 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/28281 https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/593 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/593/610 |
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv |
Núm. 5 , Año 2001 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
134 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
5 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
123 |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Bichof (1990). Interpretación de las teorías de personalidad. México: Trillas. Cattell, R. (1972). El análisis científico de la personalidad. Barcelona: Fontanella. Codina, B. (1992). La evaluación psicológica y educativa de las personas ciegas y deficientes visuales en España. Revista Integración. No.1O. Elosua, R. (1994). Factores diferenciales del niño ciego en la adquisición del lenguaje. Revista de Psicología general y aplicada. 47(1). Guevara & cols. (1997). Interacción de Los rasgos de personalidad en parejas de casados, medidos a través del 16 PF. Santafé de Bogotá, D.C.: Universidad católica de Colombia. Facultad de Psicología. Henao, O. (1997). Tecnología informática. Santafé de Bogotá, D.C. Educación y Cultura. (FECODE). Heller, M. (1996). Tactual picture identification by blind and sighted people: effects of providing categorical information. Psychology, Winston-Salem State University, Ne 27110, USA. Kerlinger, F. (1979). Investigación del comportamiento. México: McGraw-hill. López, M. & Yepes, M. (1996). El alumno limitado visual en el aula de clases. Colombia: Instituto nacional para ciegos. Mar, H. (1991). Psychological evaluation of children who are deaf-blind: An overview with recommendations for practice. The national information clearinghouse on children who are deaf-blind. Internet. Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de Jos tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis psicológica. Ochaita, C. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza psicológica. Pajón, E. (1974). Psicología de la ceguera. Madrid: Fragua. Papagiannis, G. & cols. (1987). Information technology and education. Canada: International development research center. Saboga, F. (1985). Manual de psicometría. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Psicología. Sattler, J. (1993). Evaluación de la inteligencia infantil y habilidades especiales. México: Manual moderno Thorndike, R. & Hagen, E. (1989). Tests y técnicas de medición en psicología y educación. México : Trillas. Villa, S. (1994). Perfiles de personalidad a nivel de cargos operativos y auxiliares administrativos. Santafé de Bogotá, D. C.: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Jesús Enrique Jaimes Osma - 2001 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Jesús Enrique Jaimes Osma - 2001 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia |
dc.source.spa.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/593 |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9b2df7c1-6e11-4549-9be5-2052fdc21181/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b576c2f1487261b6bef5df2836f639bd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812183348936704000 |
spelling |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique11fdebef-1494-4059-81a9-a934f1d39cae2001-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:33Z2001-01-01 00:00:002023-01-23T15:40:33Z2001-01-01This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogota, Colombia. The interitem consistency coefficient Alpha was 0.3758. The procedure of content related validation involved 17 experts who assessed relevance, pertinence, and editing of the 13 modified items. The software lets the individual to answer the test alone: it provides the score profile and permits recalculate the ditlerent ype of Test Scores, (percentiles and decatypes). The profiles are per gender with the of those direct and derived scores. application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28281https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/593spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/593/610Núm. 5 , Año 20011345123Acta Colombiana de PsicologíaBichof (1990). Interpretación de las teorías de personalidad. México: Trillas.Cattell, R. (1972). El análisis científico de la personalidad. Barcelona: Fontanella.Codina, B. (1992). La evaluación psicológica y educativa de las personas ciegas y deficientes visuales en España. Revista Integración.No.1O. Elosua, R. (1994). Factores diferenciales del niño ciego en la adquisición del lenguaje. Revista de Psicología general y aplicada. 47(1).Guevara & cols. (1997). Interacción de Los rasgos de personalidad en parejas de casados, medidos a través del 16 PF. Santafé de Bogotá, D.C.: Universidad católica de Colombia. Facultad de Psicología.Henao, O. (1997). Tecnología informática. Santafé de Bogotá, D.C. Educación y Cultura. (FECODE).Heller, M. (1996). Tactual picture identification by blind and sighted people: effects of providing categorical information. Psychology, Winston-Salem State University, Ne 27110, USA.Kerlinger, F. (1979). Investigación del comportamiento. México: McGraw-hill.López, M. & Yepes, M. (1996). El alumno limitado visual en el aula de clases. Colombia: Instituto nacional para ciegos.Mar, H. (1991). Psychological evaluation of children who are deaf-blind: An overview with recommendations for practice. The national information clearinghouse on children who are deaf-blind. Internet.Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de Jos tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis psicológica.Ochaita, C. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza psicológica.Pajón, E. (1974). Psicología de la ceguera. Madrid: Fragua.Papagiannis, G. & cols. (1987). Information technology and education. Canada: International development research center.Saboga, F. (1985). Manual de psicometría. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Psicología.Sattler, J. (1993). Evaluación de la inteligencia infantil y habilidades especiales. México: Manual modernoThorndike, R. & Hagen, E. (1989). Tests y técnicas de medición en psicología y educación. México : Trillas.Villa, S. (1994). Perfiles de personalidad a nivel de cargos operativos y auxiliares administrativos. Santafé de Bogotá, D. C.: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología.Jesús Enrique Jaimes Osma - 2001info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/593Personality16 PFSoftware developedAdaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C.Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual : cuestionarlo de personalidad 16 PF forma C.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2684https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9b2df7c1-6e11-4549-9be5-2052fdc21181/downloadb576c2f1487261b6bef5df2836f639bdMD5110983/28281oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/282812024-04-30 11:52:57.206https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Jesús Enrique Jaimes Osma - 2001https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |