La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas

The purpose of this study was to describe the pedagogical practice of a female mathematics teacher of psychology faculty at Catholic University of Colombia. A class-room served for the micro-ethnographic investigation was carried out. The interpretative interest that characterized this investigation...

Full description

Autores:
Barrero-Rivera, Floralba
Mejía-Vélez, Blanca Susana
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2005
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17612
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/17612
Palabra clave:
EDUCACIÓN
ETNOGRAFÍA
PRÁCTICA
EDUCATION
ETHNOGRAFHY
PRACTICE
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2005
id UCATOLICA2_91fdd9c957220f50572a8c3449d89941
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17612
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Interpretation of a female mathematics teacher pedagogical practice
title La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
spellingShingle La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
EDUCACIÓN
ETNOGRAFÍA
PRÁCTICA
EDUCATION
ETHNOGRAFHY
PRACTICE
title_short La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
title_full La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
title_fullStr La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
title_full_unstemmed La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
title_sort La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas
dc.creator.fl_str_mv Barrero-Rivera, Floralba
Mejía-Vélez, Blanca Susana
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Barrero-Rivera, Floralba
Mejía-Vélez, Blanca Susana
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv EDUCACIÓN
ETNOGRAFÍA
PRÁCTICA
EDUCATION
ETHNOGRAFHY
PRACTICE
topic EDUCACIÓN
ETNOGRAFÍA
PRÁCTICA
EDUCATION
ETHNOGRAFHY
PRACTICE
description The purpose of this study was to describe the pedagogical practice of a female mathematics teacher of psychology faculty at Catholic University of Colombia. A class-room served for the micro-ethnographic investigation was carried out. The interpretative interest that characterized this investigation had an essential phenomenological connotation, whilst it occupied of devealing styles, patterns and other inherent aspects refered to academic practice. The hermeneutic focus that had this study allowed to characterize de teacher´s pedagogical practice, as well as the strategies and proceeding used by academic actors in order to understand through intersubjectivity the communicative interchange, the various forms of interaction between teacher-student. For that, the study posed the following categories: 1. Pedagogical practice of university teaching. 2. Teacher-student interaction influenced by the class-room environment. 3. Teacher´s discursive hegemony as a teacherstudents communicative actuation. The study finally concluded that pedagogical patterns are not enough for explaining pedagogical practice. It also suggests that when flexibilizing models and making conscious about pedagogical practice complexity, teachers may become research workers of their own practice.
publishDate 2005
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2005-12
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2018-09-14T17:22:15Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2018-09-14T17:22:15Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Barrero-Rivera, F., & Mejía-Vélez, B. (2005). La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas. Acta Colombiana de Psicología, 0(14), 87-96. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/426/426
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/17612
identifier_str_mv Barrero-Rivera, F., & Mejía-Vélez, B. (2005). La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas. Acta Colombiana de Psicología, 0(14), 87-96. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/426/426
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/17612
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 14 (jul.-dic. 2005); p. 87-96
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Bernsteín, B.; Díaz, M. (1985). Hacia una teoría del discurso pedagógico. En Universidad pedagógica Nacional, CIUP, Revista colombiana de Ed. No 15. Bogotá.
Bernstein, B (2003) class codes and control Vol.3 Towards a theory of educational transmissions. London: RKP.
Bruner, J. (2000). La educación puerta de la cultura. España: Ed. Navalcarnero Madrid.
Castillo, N. (1996). Caracterización de la identidad docente de los profesores. De la Escuela de idiomas pedagógicas Nacional y tecnológica de Colombia y establecimiento de criterios para su evaluación. Tesis de maestría Universidad Nacional. Tunja, Colombia.
Castro, A. (1995). Psicología Educativa en la formación de docentes. Bucaramanga: ed. Universidad Industrial de Santander.
Clark, C. y Paterson, P. (1996). Teachers thougth procesos. En Wittrack W.C. Ed. Hand book of researoh on teaching. Mancillan. Newyork, pp 225- 226.
Coll, C (l991). Conocimiento psicológico y práctica educativa. Ed: Barcanova.
Coll, C. (1995). Psicología Educativa. New Cork. Plenum.
De Arruda, P. (1998). Didáctica y práctica de la enseñanza. Bogotá Ed. Mc Graw- Hill.
Durkheim, E. (1979). Educación y sociología. Bogotá, Colombia. Ed. Linotipo.
Focault, M (l972). Arqueología del saber. Segunda edición. México: Editorial siglo XXI.
Flórez, R. (1999 ). Evaluación pedagógica y cognición. Santafé de Bogotá, Colombia. Ed. Mc Graw Hill.
Flórez, F. (1994). Educación y trasformación. Ed. Red con Chile.
Forero, M.; Pardo, A. (1999). Como mejorar la docencia universitaria. Universidad Pedagógica Nacional.
Flórez, R. y Batista. (1986). Modelos pedagógicos y formación de maestros. Revista educación y formación de maestros. Revista de Educación y Jurídica. No 7. Santafé de Bogotá. Fecode.
Gallego, R. (1998). El trabajo pedagógico, Bogotá. Universidad Pedagógica Nacional.
Gimeneo, S. (1990). La enseñanza su teoría y su práctica Madrid: Alkal.
Hodson, D. (1996). Psicología de la ciencia de la educación journal filosofía y educación, No. 20 (2). Ed. Diada: España.
Lucio. (1989). Educación Enseñanza Didáctica diferencias y relaciones. Revista Universal de la Salle No. 3. Bogotá Colombia.
Martínez, M (1991). Investigación cualitativa etnografica en educación. Caracas - Venezuela. Editorial Texto.
Moll, L. (1991). Vygostsky y la Educación. Argentina. Ed. Gaerdens.
Moreno, E. (2002). Folios revista de la facultad de humanidades Universidad pedagógica de Nacional. Segunda época No 16 segundo semestre. Ed. Universidad pedagógica Nacional.
Not, L. (1994). Pedagogía del conocimiento. México. Fondo de cultura económica.
Pajares, M. (1992). Teachers Beliefs and E ducational Research, clearing Ub a mecí Construct Revviebw of Educational Reserarch, Vol 62, No 3 pp 307-332.
Pérez de Serrano, G (1997 ), Métodos y técnicas de investigación cualitativa. Madrid, España: Muralla.
Restrepo, M. Campo, R (2.002). La docencia como práctica el concepto un estilo un modelo. Bogotá. Ed. Facultad de educación Universidad Javeriana.
Ricoerur, P. (1997). Práctica como discurso de la acción. Ed. Taurus.
Shón. (1998). El profesional reflexivo, como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona Paidos.
Shulman, l.S. (1.989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza, una perspectiva contemporánea. En Wittrock. La investigación de la enseñanza. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona. Paidós.
Tobin, K. & Lamaster, S. (1.995). Relationships between metaphors, beliefs and actions in a context of science currículum change. Journal of Research in Science Teaching, 32(3), 225-242.
VanDijk, T.J. (1994). Conferencia cuadernos. Maestría en lingüística. No 2 Año 2. Universidad del Valle.
Vigotsky, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos. Barcelona. Ed. Grijalbo.
Wittrock, M.C (l989). La investigación de la enseñanza, II: Métodos cualitativos y de observación. Barcelona. Paidós.
Woolfolk, A. (1999), Psicología Educativa, México: Prentice Hail.
Zubiría, J. (2001). De la escuela nueva al constructivismo un análisis crítico.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2005
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2005
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/421417c4-cc62-4ed7-a47d-bd937e3eaedd/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9fc82918-ffd7-4025-9a9c-ab623a9a7571/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b7dbddad-e564-4fab-81ea-e6c9806c27bc/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 1716a21ef56087740c490c3b05568143
1bf534702803e4303e61471c48993769
6885e178c71ffb94cd23b6d617e18f2e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1812183388728066048
spelling Barrero-Rivera, Floralba9baefa50-4ace-45f1-871c-8d006fcc2d34-1Mejía-Vélez, Blanca Susana0e96a729-5abd-497b-b7d1-3303aa2bf2d4-12018-09-14T17:22:15Z2018-09-14T17:22:15Z2005-12The purpose of this study was to describe the pedagogical practice of a female mathematics teacher of psychology faculty at Catholic University of Colombia. A class-room served for the micro-ethnographic investigation was carried out. The interpretative interest that characterized this investigation had an essential phenomenological connotation, whilst it occupied of devealing styles, patterns and other inherent aspects refered to academic practice. The hermeneutic focus that had this study allowed to characterize de teacher´s pedagogical practice, as well as the strategies and proceeding used by academic actors in order to understand through intersubjectivity the communicative interchange, the various forms of interaction between teacher-student. For that, the study posed the following categories: 1. Pedagogical practice of university teaching. 2. Teacher-student interaction influenced by the class-room environment. 3. Teacher´s discursive hegemony as a teacherstudents communicative actuation. The study finally concluded that pedagogical patterns are not enough for explaining pedagogical practice. It also suggests that when flexibilizing models and making conscious about pedagogical practice complexity, teachers may become research workers of their own practice.Este estudio tuvo como propósito describir la práctica pedagógica de una docente de matemáticas de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia. Se realizó una investigación micro etnográfica en el aula de clase. El interés interpretativo que caracterizó esta investigación tuvo una connotación fundamentalmente fenomenológica en tanto que se ocupo de develar los estilos, modelos y demás aspectos inherentes al ejercicio académico. La orientación hermenéutica que tuvo este estudio permitió caracterizar la práctica pedagógica de la docente, las estrategias y el procedimiento que utilizaron los actores académicos para comprender en la ínter subjetividad del intercambio comunicativo, las diferentes formas de interacción entre docente alumnos. El estudio planteo las siguientes categorías: 1. Práctica pedagógica de la docencia universitaria. 2. Interacción maestra alumnos influida por el espacio del aula de clase. 3. Hegemonía discursiva de la docente como actuación comunicativa maestra alumnos. Se concluyo que los modelos pedagógicos no son suficientes para explicar la práctica pedagógica. Al flexibilizar los modelos y hacer consciente la complejidad de la práctica pedagógica, el estudio propone que los docentes sean investigadores de sus propias prácticas.application/pdfBarrero-Rivera, F., & Mejía-Vélez, B. (2005). La interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticas. Acta Colombiana de Psicología, 0(14), 87-96. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/426/4260123-9155https://hdl.handle.net/10983/17612spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 14 (jul.-dic. 2005); p. 87-96Bernsteín, B.; Díaz, M. (1985). Hacia una teoría del discurso pedagógico. En Universidad pedagógica Nacional, CIUP, Revista colombiana de Ed. No 15. Bogotá.Bernstein, B (2003) class codes and control Vol.3 Towards a theory of educational transmissions. London: RKP.Bruner, J. (2000). La educación puerta de la cultura. España: Ed. Navalcarnero Madrid.Castillo, N. (1996). Caracterización de la identidad docente de los profesores. De la Escuela de idiomas pedagógicas Nacional y tecnológica de Colombia y establecimiento de criterios para su evaluación. Tesis de maestría Universidad Nacional. Tunja, Colombia.Castro, A. (1995). Psicología Educativa en la formación de docentes. Bucaramanga: ed. Universidad Industrial de Santander.Clark, C. y Paterson, P. (1996). Teachers thougth procesos. En Wittrack W.C. Ed. Hand book of researoh on teaching. Mancillan. Newyork, pp 225- 226.Coll, C (l991). Conocimiento psicológico y práctica educativa. Ed: Barcanova.Coll, C. (1995). Psicología Educativa. New Cork. Plenum.De Arruda, P. (1998). Didáctica y práctica de la enseñanza. Bogotá Ed. Mc Graw- Hill.Durkheim, E. (1979). Educación y sociología. Bogotá, Colombia. Ed. Linotipo.Focault, M (l972). Arqueología del saber. Segunda edición. México: Editorial siglo XXI.Flórez, R. (1999 ). Evaluación pedagógica y cognición. Santafé de Bogotá, Colombia. Ed. Mc Graw Hill.Flórez, F. (1994). Educación y trasformación. Ed. Red con Chile.Forero, M.; Pardo, A. (1999). Como mejorar la docencia universitaria. Universidad Pedagógica Nacional.Flórez, R. y Batista. (1986). Modelos pedagógicos y formación de maestros. Revista educación y formación de maestros. Revista de Educación y Jurídica. No 7. Santafé de Bogotá. Fecode.Gallego, R. (1998). El trabajo pedagógico, Bogotá. Universidad Pedagógica Nacional.Gimeneo, S. (1990). La enseñanza su teoría y su práctica Madrid: Alkal.Hodson, D. (1996). Psicología de la ciencia de la educación journal filosofía y educación, No. 20 (2). Ed. Diada: España.Lucio. (1989). Educación Enseñanza Didáctica diferencias y relaciones. Revista Universal de la Salle No. 3. Bogotá Colombia.Martínez, M (1991). Investigación cualitativa etnografica en educación. Caracas - Venezuela. Editorial Texto.Moll, L. (1991). Vygostsky y la Educación. Argentina. Ed. Gaerdens.Moreno, E. (2002). Folios revista de la facultad de humanidades Universidad pedagógica de Nacional. Segunda época No 16 segundo semestre. Ed. Universidad pedagógica Nacional.Not, L. (1994). Pedagogía del conocimiento. México. Fondo de cultura económica.Pajares, M. (1992). Teachers Beliefs and E ducational Research, clearing Ub a mecí Construct Revviebw of Educational Reserarch, Vol 62, No 3 pp 307-332.Pérez de Serrano, G (1997 ), Métodos y técnicas de investigación cualitativa. Madrid, España: Muralla.Restrepo, M. Campo, R (2.002). La docencia como práctica el concepto un estilo un modelo. Bogotá. Ed. Facultad de educación Universidad Javeriana.Ricoerur, P. (1997). Práctica como discurso de la acción. Ed. Taurus.Shón. (1998). El profesional reflexivo, como piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona Paidos.Shulman, l.S. (1.989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza, una perspectiva contemporánea. En Wittrock. La investigación de la enseñanza. Enfoques, teorías y métodos. Barcelona. Paidós.Tobin, K. & Lamaster, S. (1.995). Relationships between metaphors, beliefs and actions in a context of science currículum change. Journal of Research in Science Teaching, 32(3), 225-242.VanDijk, T.J. (1994). Conferencia cuadernos. Maestría en lingüística. No 2 Año 2. Universidad del Valle.Vigotsky, L. (1989). El desarrollo de los procesos psicológicos. Barcelona. Ed. Grijalbo.Wittrock, M.C (l989). La investigación de la enseñanza, II: Métodos cualitativos y de observación. Barcelona. Paidós.Woolfolk, A. (1999), Psicología Educativa, México: Prentice Hail.Zubiría, J. (2001). De la escuela nueva al constructivismo un análisis crítico.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2005info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2EDUCACIÓNETNOGRAFÍAPRÁCTICAEDUCATIONETHNOGRAFHYPRACTICELa interpretación de la práctica pedagógica de una docente de matemáticasInterpretation of a female mathematics teacher pedagogical practiceArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL426-1279-1-SM.pdf426-1279-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf66497https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/421417c4-cc62-4ed7-a47d-bd937e3eaedd/download1716a21ef56087740c490c3b05568143MD51TEXT426-1279-1-SM.pdf.txt426-1279-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain32297https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9fc82918-ffd7-4025-9a9c-ab623a9a7571/download1bf534702803e4303e61471c48993769MD52THUMBNAIL426-1279-1-SM.pdf.jpg426-1279-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg67193https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b7dbddad-e564-4fab-81ea-e6c9806c27bc/download6885e178c71ffb94cd23b6d617e18f2eMD5310983/17612oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/176122023-03-24 16:53:43.749https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2005https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com