Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia

The purpose of this research project was to identify and compare the moral reasoning of a group of children from a violent context and a group of children from a non-violent context in a city of the Colombian Andean region. A two-group multiple-case study design was used. Five fourth-grade children...

Full description

Autores:
Echavarría-Grajales, Carlos Valerio
Vasco-Montoya, Eloísa
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2006
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17425
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/17425
Palabra clave:
JUSTIFICACIÓN MORAL
SENTIDOS MORALES
CONTEXTO VIOLENTO
CONTEXTO NO VIOLENTO
CRITERIOS MORALES
MORAL JUSTIFICATION
MORAL SENSE
VIOLENT CONTEXT
NON-VIOLENT CONTEXT
MORAL JUDGMENT
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006
id UCATOLICA2_87739c1acfa31a8f6c3f187dcff56262
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/17425
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Moral justifications of the good thing and bad thing in a group of children from violent and non-violent contexts in a city of the Colombian andean region
title Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
spellingShingle Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
JUSTIFICACIÓN MORAL
SENTIDOS MORALES
CONTEXTO VIOLENTO
CONTEXTO NO VIOLENTO
CRITERIOS MORALES
MORAL JUSTIFICATION
MORAL SENSE
VIOLENT CONTEXT
NON-VIOLENT CONTEXT
MORAL JUDGMENT
title_short Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
title_full Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
title_fullStr Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
title_full_unstemmed Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
title_sort Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia
dc.creator.fl_str_mv Echavarría-Grajales, Carlos Valerio
Vasco-Montoya, Eloísa
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Echavarría-Grajales, Carlos Valerio
Vasco-Montoya, Eloísa
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv JUSTIFICACIÓN MORAL
SENTIDOS MORALES
CONTEXTO VIOLENTO
CONTEXTO NO VIOLENTO
CRITERIOS MORALES
MORAL JUSTIFICATION
MORAL SENSE
VIOLENT CONTEXT
NON-VIOLENT CONTEXT
MORAL JUDGMENT
topic JUSTIFICACIÓN MORAL
SENTIDOS MORALES
CONTEXTO VIOLENTO
CONTEXTO NO VIOLENTO
CRITERIOS MORALES
MORAL JUSTIFICATION
MORAL SENSE
VIOLENT CONTEXT
NON-VIOLENT CONTEXT
MORAL JUDGMENT
description The purpose of this research project was to identify and compare the moral reasoning of a group of children from a violent context and a group of children from a non-violent context in a city of the Colombian Andean region. A two-group multiple-case study design was used. Five fourth-grade children from a violent context and five fourth-grade children from a non-violent context, aged 9 to 11, participated in separate workshops during which they expressed and gave examples of what they considered good and bad by means of individual drawings, group dramatizations and discussions, as well as group interviews. Results indicate that children in both contexts share some moral preoccupations, such as protection of the environment, preservation of life and keeping of order. There were also differences. Among them, in the violent context children emphasized the preservation of their own lives and loyalty. In the non-violent context there was a marked tendency to political considerations regarding the legally established order. Conclusions show that children in the violent context place great emphasis on loyalty as an action-guiding principle. It seems to require greater study because loyalty might emerge as a moral orientation beyond those already widely accepted: justice and care.
publishDate 2006
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2006-06
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2018-09-11T16:04:20Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2018-09-11T16:04:20Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Echavarría-Grajales, C., & Vasco-Montoya, E. (2006). Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 51-62. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/412/414
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/17425
identifier_str_mv Echavarría-Grajales, C., & Vasco-Montoya, E. (2006). Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 51-62. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/412/414
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/17425
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, Vol. 9, no. 1 (ene.-jun. 2006); p. 51-62
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Alvarado S., S. V., Ospina S., H. F., Luna, M. T. & Camargo, M. (En prensa). Transformación de actitudes frente a la equidad en niños y niñas de sectores de alto riesgo social, en un proceso de socialización política y educación para la paz. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud.
Alvarado S., S. V., Ospina S., H. F. & Vasco M., E. Concepciones de un grupo de niños y niñas de Colombia acerca de la vida, la muerte, la paz y la violencia. Revista Educación y Pedagogía. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación. 13(31), 187-199.(2001).
Dickson-Gómez, J. B. Lessons of the war: The psychosocial effects of war on morality in El Salvador . Tesis de doctorado. University of California, Los Angeles. (1999).
Drexler, P. F. Moral reasoning in sons of lesbian and heterosexual parent families: The oedipal period of development. Tesis de doctorado. California School of Professional Psychology- Berkeley/ Alameda .(1998).
Eldebour, S., Baker, A. & Charlesworth, W. The impact of political violence on moral reasoning in Children. Child Abuse and Neglect, 21(11), 1053-1066.(1997).
Gibbs, J. C. & otros. Construction and validation of simplified group- administerable equivalent to the moral judgment interview. Child Development, 53(4), 895-910.(1982).
Gilligan, C. La moral y la teoría. Psicología del desarrollo femenino. México: Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1982).(1985).
Gump, L., Baker, R. C. & Roll, S. Cultural and gender differences in moral judgment: A study of Mexican-americans and Anglo-americans. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 2(1), 78-93.(2000).
Habermas, J. Verdad y justificación. Madrid : Editorial Trotta.(2000).
Humphries, M. L., Parker, B. & Jagers, R. J. Predictors of moral reasoning among African-american children: A preliminary study. Journal of Black Psychology, 26(1), 51-64.(2000).
Indick, W. The influence of situational factors on undergraduate responses to a hypothetical moral dilemma. Tesis de doctorado. Cornell University. (2001).
Jensen, L. A. Different worldviews, different morals: Americas culture war divide. Human Development, 40(6), 325-344.(1997).
Keltikangas-Jarvinen, L., Terav, T. & Pakaslahti, L. Moral reasoning among Estonian and Finnish adolescents: A comparison of collectivist and individual settings. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(3), 267-290.(1999).
Kohlberg, L. The philosophy of moral development. New York : Harper & Row.(1981).
Kohlberg, L. Psicología del Desarrollo Moral. Bilbao: Biblioteca de Psicología, Desclée de Brouwer. (Trabajo original publicado en 1984). (1992).
Kremar, M. & Cooker, M. C. Childrens moral reasoning and perceptions of television violence. Journal of Communication, 51(2), 300-316.(2001).
Lind, G. The theory of moral-cognitive judgment. A socio-psychological assessment. En G. Lind, H. A. Hartmann & R. Wakenhut (Eds.). Moral development and the social environment. Studies in the philosophy and psychology of moral judgment and education. Chicago : Precedents Publishing Inc.(1985).
Meyers, Ch. S. Care-based moral reasoning of early adolescents: Its relationship with sex differences, feminine gender role identity, and teacher-perceived cooperation. Tesis de doctorado. University of California, Santa Barbara.(2001).
Miller, J. Understanding the role of worldviews in morality. Human Development, 40(6), 350-354.(1997).
Pérez, S. Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: Editorial La Muralla.(1994).
Piaget, J. El criterio moral en el niño. Barcelona: Martínez Roca. (Trabajo original publicado en 1932). (1977).
Pitner, R. O. Understanding childrens reasoning about peer and spousal violence: An examination of childrens informational assumptions and cultural stereotypes. Tesis de doctorado. University of Michigan. (2001).
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) . El conflicto, callejón con salida. Informe nacional de desarrollo humano para Colombia–2003. Bogotá. http://www.pnud.org.co/indh2003 (2003)
Rest, J. Moral judgment research and the cognitive-developmental approach to moral education. Personnel and Guidance Journal, 58(9), 602-605.(1980).
Rodríguez, G., Gil, J. & García E. Metodología de investigación cualitativa. México: Ediciones Aljibe. (1996).
Stabile, M. J. A case study of the moral belief systems of 13 to 15-year-olds in relationship to the conceptions of absolute or relative truth. Tesis de doctorado. Loyola University, Chicago. (2001).
Stake, R. E. Investigación con estudio de casos. Madrid : Morata. (1998).
Theimer , Ch. , Killer, M. & Stangor, Ch. Young childrens evaluations of exclusion in gender-stereotypic peer contexts. Developmental Psychology, 37 (1), 18-27.(2001).
Taylor, Ch. Fuentes del yo. La construcción de la identidad moderna. Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 1989). (1996).
Van Dijk, T. El discurso como interacción social. España: Gedisa. (2000).
Yin, R. K. Case study research: Design and methods. London , New Delhi , Thousand Oaks , CA : Sage Publications.(2003).
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2eb9c480-3719-4bf1-bb7e-df9366955640/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/4aca7240-6fec-4e8d-b985-ad7b2b5818cb/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5894b6a1-749d-49bb-a28f-fe7ed12969a4/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 7e875a6c7d1c6af822b3a8226d155b74
1f40c5a764492047fa0e325f25806d25
39188b9107c262fed1d56594f8ae7c98
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256384692191232
spelling Echavarría-Grajales, Carlos Valerio92070c78-2904-47f4-8078-0e1eed0b53d5-1Vasco-Montoya, Eloísaf05b323f-d605-4f34-9f06-776d48bfd723-12018-09-11T16:04:20Z2018-09-11T16:04:20Z2006-06The purpose of this research project was to identify and compare the moral reasoning of a group of children from a violent context and a group of children from a non-violent context in a city of the Colombian Andean region. A two-group multiple-case study design was used. Five fourth-grade children from a violent context and five fourth-grade children from a non-violent context, aged 9 to 11, participated in separate workshops during which they expressed and gave examples of what they considered good and bad by means of individual drawings, group dramatizations and discussions, as well as group interviews. Results indicate that children in both contexts share some moral preoccupations, such as protection of the environment, preservation of life and keeping of order. There were also differences. Among them, in the violent context children emphasized the preservation of their own lives and loyalty. In the non-violent context there was a marked tendency to political considerations regarding the legally established order. Conclusions show that children in the violent context place great emphasis on loyalty as an action-guiding principle. It seems to require greater study because loyalty might emerge as a moral orientation beyond those already widely accepted: justice and care.En este artículo se estudian las justificaciones morales sobre lo bueno y lo malo de niñas y niños de contextos considerados violentos y no violentos de una ciudad de la Zona Andina colombiana. Se utilizaron talleres pedagógicos durante los cuales los niños y niñas manifestaron y ejemplificaron de diversas maneras (dibujos, dramatizaciones, discusiones de grupo, entrevistas grupales) lo que para ellos era lo bueno y lo malo y sus razones para ello. Se utilizó un diseño de estudio de caso múltiple de dos casos y en cada contexto se trabajó con tres niños y dos niñas que cursaban cuarto grado y tenían entre los 9 y los 11 años. Todos los talleres e interacciones con los niños y niñas se grabaron en audio y se transcribieron. Para su análisis se utilizó la técnica de análisis del discurso propuesta por Van Dijk (2000). Los resultados mostraron que los niños y niñas de ambos contextos comparten algunas preocupaciones morales tales como la preservación de la naturaleza, la protección de la vida y el mantenimiento del orden vigente. También se encontraron diferencias. Entre ellas, en el contexto violento los niños y las niñas enfatizaron la preservación de la propia vida y la lealtad. En el contexto no violento se encontró un marcado énfasis en la perspectiva política con referencia al orden legalmente establecido. Se concluyó que el énfasis de los niños y niñas del contexto violento en la lealtad como principio de acción requiere mayor estudio porque podría configurar un posible tercer principio moral de regulación más allá de los dos principios ya establecidos de la justicia y del cuidado.application/pdfEchavarría-Grajales, C., & Vasco-Montoya, E. (2006). Justificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de Colombia. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 51-62. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/412/4140123-9155https://hdl.handle.net/10983/17425spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 9, no. 1 (ene.-jun. 2006); p. 51-62Alvarado S., S. V., Ospina S., H. F., Luna, M. T. & Camargo, M. (En prensa). Transformación de actitudes frente a la equidad en niños y niñas de sectores de alto riesgo social, en un proceso de socialización política y educación para la paz. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud.Alvarado S., S. V., Ospina S., H. F. & Vasco M., E. Concepciones de un grupo de niños y niñas de Colombia acerca de la vida, la muerte, la paz y la violencia. Revista Educación y Pedagogía. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación. 13(31), 187-199.(2001).Dickson-Gómez, J. B. Lessons of the war: The psychosocial effects of war on morality in El Salvador . Tesis de doctorado. University of California, Los Angeles. (1999).Drexler, P. F. Moral reasoning in sons of lesbian and heterosexual parent families: The oedipal period of development. Tesis de doctorado. California School of Professional Psychology- Berkeley/ Alameda .(1998).Eldebour, S., Baker, A. & Charlesworth, W. The impact of political violence on moral reasoning in Children. Child Abuse and Neglect, 21(11), 1053-1066.(1997).Gibbs, J. C. & otros. Construction and validation of simplified group- administerable equivalent to the moral judgment interview. Child Development, 53(4), 895-910.(1982).Gilligan, C. La moral y la teoría. Psicología del desarrollo femenino. México: Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1982).(1985).Gump, L., Baker, R. C. & Roll, S. Cultural and gender differences in moral judgment: A study of Mexican-americans and Anglo-americans. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 2(1), 78-93.(2000).Habermas, J. Verdad y justificación. Madrid : Editorial Trotta.(2000).Humphries, M. L., Parker, B. & Jagers, R. J. Predictors of moral reasoning among African-american children: A preliminary study. Journal of Black Psychology, 26(1), 51-64.(2000).Indick, W. The influence of situational factors on undergraduate responses to a hypothetical moral dilemma. Tesis de doctorado. Cornell University. (2001).Jensen, L. A. Different worldviews, different morals: Americas culture war divide. Human Development, 40(6), 325-344.(1997).Keltikangas-Jarvinen, L., Terav, T. & Pakaslahti, L. Moral reasoning among Estonian and Finnish adolescents: A comparison of collectivist and individual settings. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(3), 267-290.(1999).Kohlberg, L. The philosophy of moral development. New York : Harper & Row.(1981).Kohlberg, L. Psicología del Desarrollo Moral. Bilbao: Biblioteca de Psicología, Desclée de Brouwer. (Trabajo original publicado en 1984). (1992).Kremar, M. & Cooker, M. C. Childrens moral reasoning and perceptions of television violence. Journal of Communication, 51(2), 300-316.(2001).Lind, G. The theory of moral-cognitive judgment. A socio-psychological assessment. En G. Lind, H. A. Hartmann & R. Wakenhut (Eds.). Moral development and the social environment. Studies in the philosophy and psychology of moral judgment and education. Chicago : Precedents Publishing Inc.(1985).Meyers, Ch. S. Care-based moral reasoning of early adolescents: Its relationship with sex differences, feminine gender role identity, and teacher-perceived cooperation. Tesis de doctorado. University of California, Santa Barbara.(2001).Miller, J. Understanding the role of worldviews in morality. Human Development, 40(6), 350-354.(1997).Pérez, S. Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: Editorial La Muralla.(1994).Piaget, J. El criterio moral en el niño. Barcelona: Martínez Roca. (Trabajo original publicado en 1932). (1977).Pitner, R. O. Understanding childrens reasoning about peer and spousal violence: An examination of childrens informational assumptions and cultural stereotypes. Tesis de doctorado. University of Michigan. (2001).Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) . El conflicto, callejón con salida. Informe nacional de desarrollo humano para Colombia–2003. Bogotá. http://www.pnud.org.co/indh2003 (2003)Rest, J. Moral judgment research and the cognitive-developmental approach to moral education. Personnel and Guidance Journal, 58(9), 602-605.(1980).Rodríguez, G., Gil, J. & García E. Metodología de investigación cualitativa. México: Ediciones Aljibe. (1996).Stabile, M. J. A case study of the moral belief systems of 13 to 15-year-olds in relationship to the conceptions of absolute or relative truth. Tesis de doctorado. Loyola University, Chicago. (2001).Stake, R. E. Investigación con estudio de casos. Madrid : Morata. (1998).Theimer , Ch. , Killer, M. & Stangor, Ch. Young childrens evaluations of exclusion in gender-stereotypic peer contexts. Developmental Psychology, 37 (1), 18-27.(2001).Taylor, Ch. Fuentes del yo. La construcción de la identidad moderna. Barcelona: Paidós. (Trabajo original publicado en 1989). (1996).Van Dijk, T. El discurso como interacción social. España: Gedisa. (2000).Yin, R. K. Case study research: Design and methods. London , New Delhi , Thousand Oaks , CA : Sage Publications.(2003).Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2JUSTIFICACIÓN MORALSENTIDOS MORALESCONTEXTO VIOLENTOCONTEXTO NO VIOLENTOCRITERIOS MORALESMORAL JUSTIFICATIONMORAL SENSEVIOLENT CONTEXTNON-VIOLENT CONTEXTMORAL JUDGMENTJustificaciones morales de lo bueno y lo malo en un grupo de niñas y niños provenientes de contextos violentos y no violentos de una ciudad de la zona andina de ColombiaMoral justifications of the good thing and bad thing in a group of children from violent and non-violent contexts in a city of the Colombian andean regionArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL412-1251-1-SM.pdf412-1251-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf196320https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2eb9c480-3719-4bf1-bb7e-df9366955640/download7e875a6c7d1c6af822b3a8226d155b74MD51TEXT412-1251-1-SM.pdf.txt412-1251-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain66172https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/4aca7240-6fec-4e8d-b985-ad7b2b5818cb/download1f40c5a764492047fa0e325f25806d25MD52THUMBNAIL412-1251-1-SM.pdf.jpg412-1251-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg25238https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5894b6a1-749d-49bb-a28f-fe7ed12969a4/download39188b9107c262fed1d56594f8ae7c98MD5310983/17425oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/174252023-03-24 17:36:58.974https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2006https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com