Combinaciones de retroalimentación e igualación de la muestra generalizada bajo estímulos y relaciones de igualación familiares y no familiares

Six groups of high-school students were exposed to a second-order matching-to-sample task and generalization tests trials using familiar and unfamiliar stimuli as well as a new matching relation. For two groups correct and incorrect matching responses produced the corresponding feedback according to...

Full description

Autores:
Serrano, Mario
Flores, Carlos
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
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Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23241
Palabra clave:
Control abstracto del estímulo
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description Six groups of high-school students were exposed to a second-order matching-to-sample task and generalization tests trials using familiar and unfamiliar stimuli as well as a new matching relation. For two groups correct and incorrect matching responses produced the corresponding feedback according to continuous and intermittent schedules, respectively. Correct responses produced feedback and incorrect responses produced blanks and vice versa for other two groups, respectively. Two additional groups were exposed to similar feedback-blanks combinations but participants were instructed about the “meaning” of blanks before training. Extra-relational generalized matching-to-sample performance with either familiar or unfamiliar stimuli was observed after training conditions in which intermittent right-wrong feedback was scheduled, as well as when incorrect matching responses produced blanks and correct responses produced the corresponding feedback. Instructions about the meaning of blanks produced generalized performances slightly higher to those observed after continuous right-wrong feedback, which in turn were similar to performances observed after the uninstructed right-blank feedback combination condition. Results confirm an initial tendency to treat blanks as if they mean right and suggest a common “detachment” processes between intermittent feedback and the wrong-blanks feedback combination.
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Extra-relational generalized matching-to-sample performance with either familiar or unfamiliar stimuli was observed after training conditions in which intermittent right-wrong feedback was scheduled, as well as when incorrect matching responses produced blanks and correct responses produced the corresponding feedback. Instructions about the meaning of blanks produced generalized performances slightly higher to those observed after continuous right-wrong feedback, which in turn were similar to performances observed after the uninstructed right-blank feedback combination condition. Results confirm an initial tendency to treat blanks as if they mean right and suggest a common “detachment” processes between intermittent feedback and the wrong-blanks feedback combination.Seis grupos de estudiantes de preparatoria se expusieron a una tarea de igualación de la muestra de segundo orden y a pruebas de generalización con estímulos familiares y no familiares, así como con una nueva relación de igualación. Para dos grupos, las respuestas de igualación correctas e incorrectas produjeron la retroalimentación correspondiente de acuerdo con un programa continuo y uno intermitente, respectivamente. Las respuestas correctas produjeron retroalimentación y las respuestas incorrectas produjeron pantallas en blanco y viceversa para otros dos grupos, respectivamente. Dos grupos adicionales estuvieron expuestos a combinaciones similares de retroalimentación y pantallas en blanco, pero se instruyó a los participantes sobre el “significado” de las pantallas antes del entrenamiento. Se observó igualación de la muestra generalizada extra-relacional con estímulos familiares o no familiares solo después de las condiciones de entrenamiento en las que se programó retroalimentación intermitente Correcto-Incorrecto, así como cuando las respuestas de igualación incorrectas produjeron pantallas en blanco y las respuestas correctas produjeron la retroalimentación correspondiente. Las instrucciones sobre el significado de las pantallas en blanco produjeron ejecuciones generalizadas ligeramente superiores a las observadas después de la retroalimentación continua Correcto-Incorrecto, las cuales a su vez fueron similares a las ejecuciones observadas después de la condición Correcto-Pantalla en blanco, sin instrucción. Los resultados confirman una tendencia inicial a tratar las pantallas en blanco como retroalimentación para respuestas correctas y sugieren un proceso común de “desligamiento” entre la retroalimentación intermitente y la retroalimentación Incorrecto-Pantalla en blanco.Seis grupos de estudantes de vestibular foram expostos a uma tarefa de igualação da amostra de segunda ordem e a testes de generalização com estímulos familiares e não familiares, bem como a uma nova relação de igualação. Para dois grupos, as respostas de igualação corretas e incorretas produziram a retroalimentação correspondente de acordo com um programa contínuo e um intermitente, respectivamente, em que as respostas corretas produziram retroalimentação e as incorretas, ecrãs brancos - e vice-versa para outros dois grupos. Dois grupos adicionais estiveram expostos a combinações semelhantes de retroalimentação e ecrãs brancos, mas foi instruído aos participantes o “significado” das telas antes do treinamento. Foi observada igualação da amostra generalizada extrarrelacional com estímulos familiares e não familiares somente depois das condições de treinamento nas quais foi programada a retroalimentação intermitente Correto-incorreto, bem como quando as respostas de igualação incorretas produziram ecrãs brancos, e quando as respostas corretas produziram a retroalimentação correspondente. As instruções sobre o significado dos ecrãs brancos produziram execuções generalizadas levemente superiores às observadas após a retroalimentação contínua Correto-incorreto, as quais, por sua vez, foram similares às execuções observadas depois da condição Correto-ecrã branco, sem instrução. Os resultados confirmam uma tendência inicial a tratar os ecrãs brancos como retroalimentação para respostas corretas e sugerem um processo comum de “desligamento” entre a retroalimentação intermitente e a retroalimentação Incorreto-ecrã branco.application/pdfSerrano, M., & Flores, C. (2019). Combinaciones de Retroalimentación e Igualación de la muestra generalizada bajo estímulos y Relaciones de Igualación Familiares y no Familiares. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 52-68. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.1.40123-9155https://hdl.handle.net/10983/23241spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 22 no. 1 (ene.-jun. 2019); p. 52-68Catania, A. C. (2006). Learning (Interim [4th] Ed.). Cornwallon-Hudson, NY: Sloan Publishing.González-Becerra, V., & Ortiz, G. (2014). Efectos del tipo de contenido de las descripciones pre-contacto sobre la conducta de discriminación condicional y las descripciones post-contacto. Acta Colombiana de Psicología, 17(1), 1123. doi: 10.14718/ACP.2014. 17.1.2.Hirst J. M., DiGennaro-Reed, F. D., & Reed, D. D. (2013). Effects of varying feedback accuracy on task acquisition: A computerized translational study. 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Journal of Experimental Psychology, 67, 195-197. doi: 10.1037/ h0045522.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Control abstracto del estímuloDiscriminación condicionalIgualación de la muestra generalizadaHumanosControle abstrato do estímuloDiscriminação condicionalIgualação da amostra generalizadaHumanosAbstract stimulus controlConditional discriminationGeneralized matching-to-sampleHumansCombinaciones de retroalimentación e igualación de la muestra generalizada bajo estímulos y relaciones de igualación familiares y no familiaresFeedback combinations and generalized matching-to-sample performance under familiar and unfamiliar stimuli and matching relationsCombinações de retroalimentação e igualação da amostra generalizada sob estímulos e relações de igualação familiares e não familiaresArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL1098-14635-2-PB.pdf1098-14635-2-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf920338https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a3fec7ce-3fe7-4d6a-a33e-1edca03bded0/download2eec0f87b028fa01eb23343fd6c33d0cMD511098-14636-2-PB.pdf1098-14636-2-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf862325https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/bdccc08b-6345-43a4-ad8d-e6157d7b1b5c/downloadefff8308175f96cfb52a3a279867ccb3MD52TEXT1098-14635-2-PB.pdf.txt1098-14635-2-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain80520https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2e774aab-3407-45fe-8b27-f1cb8512d6e4/download7b10105f98ee28a4cbaa53abd6e0646fMD531098-14636-2-PB.pdf.txt1098-14636-2-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain37129https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/dc336395-35ee-455d-a393-71da02460ed3/download5185f76602dcfc9c69f4923c412d0d01MD55THUMBNAIL1098-14635-2-PB.pdf.jpg1098-14635-2-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg86840https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/80455fd4-9a6f-4254-8ee1-79b3528fcd4e/downloadd122636de0da520bcd3451474b258abdMD541098-14636-2-PB.pdf.jpg1098-14636-2-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg86860https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/716cf403-c9c8-401b-adc1-2cb103b2a123/downloada37a3b17f561da06dbadd42f37ae19c2MD5610983/23241oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/232412024-07-15 14:10:46.468https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com