Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.

Within the context of a five-stage process Known as the Precaution Adoption Process (Weinstein, 1988) it was proposed to change six of the drug addiction risk factors, based on a 120 children sampling.These children came from various Engativa Santafe de Bogota District Schools, aged between 9 and 13...

Full description

Autores:
Flórez-Alarcón, Luis
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
1998
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28317
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/28317
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/629
Palabra clave:
Prevention
Children
Stages
Drugs addiction
Rights
openAccess
License
Luis Flórez Alarcón - 1998
id UCATOLICA2_7c3798a0f7f2e058bc43f77c84a05677
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28317
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
title Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
spellingShingle Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
Prevention
Children
Stages
Drugs addiction
title_short Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
title_full Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
title_fullStr Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
title_full_unstemmed Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
title_sort Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.
dc.creator.fl_str_mv Flórez-Alarcón, Luis
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Flórez-Alarcón, Luis
dc.subject.spa.fl_str_mv Prevention
Children
Stages
Drugs addiction
topic Prevention
Children
Stages
Drugs addiction
description Within the context of a five-stage process Known as the Precaution Adoption Process (Weinstein, 1988) it was proposed to change six of the drug addiction risk factors, based on a 120 children sampling.These children came from various Engativa Santafe de Bogota District Schools, aged between 9 and 13. Risk factors were: lack of ad­equate information, low level of school adaptation, low level of self-steem, lack of frustration acceptance, assertive skills defficiency and lack of ability' to face the group s pressure.The procedure included a pretest, a six hours workshop given in three ses­sions, and the evaluation of results for each risk factor. It was assumed that at the end of the total program some children would be in a position to modify their knowledge and attitudes as well as their practices as regards one of the risk factors, chosen from the analysis each subject would have made of his/her vulnerability as regards the said factor. From the application of the Kruskal-Wallis test, it was observed that to evalu­ate the postest mean score obtained by the subjects that underwent Stages I. II and III (Group A), Stage IV (Group B) and Stage V (Group C),the differences were significant for the following factors: Low self-steem (9.58), low rate of frustration acceptance (11.25), assertive skills deficiency (89.49) and group's pressure (19.44).The results and implications are analyzed under the Precaution Adoption Process for the preven­tion of drug addiction in children.  
publishDate 1998
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 1998-07-01 00:00:00
2023-01-23T15:41:00Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 1998-07-01 00:00:00
2023-01-23T15:41:00Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 1998-07-01
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 1909-9711
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/28317
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/629
identifier_str_mv 1909-9711
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/28317
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/629
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/629/646
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv Núm. 1 , Año 1998
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 20
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 1
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 7
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Conner, M. & Normnan. P (1995) The role social of cognition in health behaviours: en M. Conner & P. Norman (Eds.) Predicting health behaviours, Buckinghan. Open University Press, 1-22.
Ferro,]; Sierra, L. ; Velásquez, L. & Bustamante, P ( 1987) Aplicación de terapia comportamental con juego para el entrenamiento de conductas asertivas a un grupo de niños con conductas asertivas a un grupo de niños con conductas agresivas. Tesis de grado profesional no publicada, Universidad Católica de Colombia, Bogotá.
Flórez, L. (1997). Evaluación de un programa de autocontrol ara la promoción de la salud con población adulta. Psicología conductual 5: 313-344.
Flórez, L. Córdoba. R.; Fernández. H.; Martínez, M. Nocua, A.; Quitián. A. & Ramos, D. (1998). Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños en edad escolar. investigación Docente. Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.
Flórez. L. Jiménez M. & Morales, M,T. (1998a). Diseño e implementación de un programa para Ia prevención del maltrato infantil. dirigido a estudiantes de básica primaria de tina concentración rural. Investigación Docente Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.
Fondo de Población de las Naciones I luidas. Organización Iberoamericana de juventud y Ministerio de Educación Nacional, Viceministerio de Ia Juventud. (1995). II encuentro internacional sobre salud adolescente. Santafé de Bogotá,
Giraldo, O, Neira, N. Prada M. & Giraldo, M. (1986). Adaptación y validación de la escala de autoconcepto para niños Piers Harris. Tesis de Grado profesional No Publicada. Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá,
Gossop, M . & Gran t, M. (1990). Prevención control del abuso de drogas. Madrid: OMS.
Hernández, R. Fernández, C. & Baptista. P (1991 y. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Moya. M. S. & Niebles, G. A. (1998). Elaboración e implementación de un programa de educación para la salud dirigido a la promoción. la prevención en adolescentes gestantes. Tesis (le Grado profesional 1Vo Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá. Prochaska, .J. O. & DiClemente. C. (1982). Transtheoretical therapy. Toward a more integrative model of change. Psycho-therapy. Theory. Research and practice 19:276-288.
Weinstein, N. (1988). The precaution adoption process health psychology. 4: 355-385.
Weinstei11, N. (1998). Aproximaciones comportamentales a la promoción de la salud y la prevención de la enfermedad: Conductas saludables. gente saludable. Santafé de Bogotá: Curso- Taller, Saludlpsi. Febrero 13 y 14.
Weinstein, N. & Klein, WM.(1996). Unrealistic optimism: Present and future. Journal of Social and Clinical Psychology. 15: 1-6.
dc.rights.spa.fl_str_mv Luis Flórez Alarcón - 1998
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv Luis Flórez Alarcón - 1998
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
dc.source.spa.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/629
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aaa5c786-2932-4829-924e-a23f716d0e51/download
bitstream.checksum.fl_str_mv cbe400c08276944e66b250e7a2622348
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808402642102124544
spelling Flórez-Alarcón, Luis344d7f88-b1bd-4d2a-8376-0325e71aabee1998-07-01 00:00:002023-01-23T15:41:00Z1998-07-01 00:00:002023-01-23T15:41:00Z1998-07-01Within the context of a five-stage process Known as the Precaution Adoption Process (Weinstein, 1988) it was proposed to change six of the drug addiction risk factors, based on a 120 children sampling.These children came from various Engativa Santafe de Bogota District Schools, aged between 9 and 13. Risk factors were: lack of ad­equate information, low level of school adaptation, low level of self-steem, lack of frustration acceptance, assertive skills defficiency and lack of ability' to face the group s pressure.The procedure included a pretest, a six hours workshop given in three ses­sions, and the evaluation of results for each risk factor. It was assumed that at the end of the total program some children would be in a position to modify their knowledge and attitudes as well as their practices as regards one of the risk factors, chosen from the analysis each subject would have made of his/her vulnerability as regards the said factor. From the application of the Kruskal-Wallis test, it was observed that to evalu­ate the postest mean score obtained by the subjects that underwent Stages I. II and III (Group A), Stage IV (Group B) and Stage V (Group C),the differences were significant for the following factors: Low self-steem (9.58), low rate of frustration acceptance (11.25), assertive skills deficiency (89.49) and group's pressure (19.44).The results and implications are analyzed under the Precaution Adoption Process for the preven­tion of drug addiction in children.  application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28317https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/629spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/629/646Núm. 1 , Año 19982017Acta Colombiana de PsicologíaConner, M. & Normnan. P (1995) The role social of cognition in health behaviours: en M. Conner & P. Norman (Eds.) Predicting health behaviours, Buckinghan. Open University Press, 1-22.Ferro,]; Sierra, L. ; Velásquez, L. & Bustamante, P ( 1987) Aplicación de terapia comportamental con juego para el entrenamiento de conductas asertivas a un grupo de niños con conductas asertivas a un grupo de niños con conductas agresivas. Tesis de grado profesional no publicada, Universidad Católica de Colombia, Bogotá.Flórez, L. (1997). Evaluación de un programa de autocontrol ara la promoción de la salud con población adulta. Psicología conductual 5: 313-344.Flórez, L. Córdoba. R.; Fernández. H.; Martínez, M. Nocua, A.; Quitián. A. & Ramos, D. (1998). Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños en edad escolar. investigación Docente. Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.Flórez. L. Jiménez M. & Morales, M,T. (1998a). Diseño e implementación de un programa para Ia prevención del maltrato infantil. dirigido a estudiantes de básica primaria de tina concentración rural. Investigación Docente Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá.Fondo de Población de las Naciones I luidas. Organización Iberoamericana de juventud y Ministerio de Educación Nacional, Viceministerio de Ia Juventud. (1995). II encuentro internacional sobre salud adolescente. Santafé de Bogotá,Giraldo, O, Neira, N. Prada M. & Giraldo, M. (1986). Adaptación y validación de la escala de autoconcepto para niños Piers Harris. Tesis de Grado profesional No Publicada. Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá,Gossop, M . & Gran t, M. (1990). Prevención control del abuso de drogas. Madrid: OMS.Hernández, R. Fernández, C. & Baptista. P (1991 y. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.Moya. M. S. & Niebles, G. A. (1998). Elaboración e implementación de un programa de educación para la salud dirigido a la promoción. la prevención en adolescentes gestantes. Tesis (le Grado profesional 1Vo Publicada, Universidad Católica de Colombia, Santafé de Bogotá. Prochaska, .J. O. & DiClemente. C. (1982). Transtheoretical therapy. Toward a more integrative model of change. Psycho-therapy. Theory. Research and practice 19:276-288.Weinstein, N. (1988). The precaution adoption process health psychology. 4: 355-385.Weinstei11, N. (1998). Aproximaciones comportamentales a la promoción de la salud y la prevención de la enfermedad: Conductas saludables. gente saludable. Santafé de Bogotá: Curso- Taller, Saludlpsi. Febrero 13 y 14.Weinstein, N. & Klein, WM.(1996). Unrealistic optimism: Present and future. Journal of Social and Clinical Psychology. 15: 1-6.Luis Flórez Alarcón - 1998info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/629PreventionChildrenStagesDrugs addictionImplementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.Implementación del proceso de adopción de precauciones para prevenir la farmacodependencia en niños de edad escolar.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2639https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aaa5c786-2932-4829-924e-a23f716d0e51/downloadcbe400c08276944e66b250e7a2622348MD5110983/28317oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283172023-03-24 17:03:29.712https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Luis Flórez Alarcón - 1998https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com