Asertividad, resistencia a la presión de grupo y consumo de alcohol en universitarios.

El objetivo del presente estudio es describir la asociación entre asertividad, resistencia de la presión del grupo y el nivel de consumo de alcohol en un grupo de universitarios entre los 16 y 33 años de ambos sexos, de dos instituciones educativas. Se usaron la Escala de Asertividad de Rathus, el C...

Full description

Autores:
Londoño-Pérez, Constanza
Valencia-Lara, Carolina
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28126
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/28126
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/326
Palabra clave:
Assertiveness
Group pressure
Alcohol consumption
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Se discutieron los hallazgos sobre el consumo tomando como base las condiciones sociales y de desarrollo de los jóvenes universitarios.The aim of this paper was to describe the association between assertiveness, resistance to group pressure and level of alcohol consumption in university students of both genders, ages between 16 and 33, who attended two educational institutions. The Rathus Assertiveness Scale, the Resistance to Group Pressure Questionnaire and the Audit Test for alcohol consumption were administered. In addition, some more specific data about consumption were also included. Results show a significant association between variables such as level of alcohol consumption, assertiveness and resistance to group pressure. The findings about alcohol consumption, based on social conditions and development of the youth are discussed.application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28126https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/326spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/326/331Núm. 1 , Año 2008162115511Acta Colombiana de PsicologíaBandura, A. (1999). A sociocognitive analysis of substance abuse: An agentic perspective. Psychologycal Science. 10, 214-217.Botvin, G.J. (2000). Preventing drug abuse in schools: Social and competence enhancement approaches targeting individual-level etiologic factors. Addictive Behaviors, 25, 887-897.Colder, C., Campbell, R, Ruel, E., Richardson, J.L. & Flay, B. (2002). A fi nite mixture model of growth trajectories of adolescent alcohol use: Predictors and consequences. Journal of Consulting Psychology, 70(4), 976-985.Cowell, J. M., & Marks, B. A. (1997). 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