Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos

The present article discuss the role of culture in shaping cognitive processes in hu¬man beings.Analyzing data fromTranscultural Psychology andAdult Literacy research we argue that theories which stress the role of maturation in the development of cognition fail in understanding the nature of human...

Full description

Autores:
Sánchez-Medina, José A.
Caia-Carrillo, María J.
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
1999
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23051
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23051
Palabra clave:
FORMAL EDUCATION
ADULT LITERACY
DEVELOPMENT OF SKILLS
EDUCACIÓN FORMAL
ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS
DESARROLLO DE HABILIDADES
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
id UCATOLICA2_5858f754a3d07493746eddaf40876b3b
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23051
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
title Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
spellingShingle Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
FORMAL EDUCATION
ADULT LITERACY
DEVELOPMENT OF SKILLS
EDUCACIÓN FORMAL
ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS
DESARROLLO DE HABILIDADES
title_short Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
title_full Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
title_fullStr Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
title_full_unstemmed Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
title_sort Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
dc.creator.fl_str_mv Sánchez-Medina, José A.
Caia-Carrillo, María J.
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Sánchez-Medina, José A.
Caia-Carrillo, María J.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv FORMAL EDUCATION
ADULT LITERACY
DEVELOPMENT OF SKILLS
EDUCACIÓN FORMAL
ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS
DESARROLLO DE HABILIDADES
topic FORMAL EDUCATION
ADULT LITERACY
DEVELOPMENT OF SKILLS
EDUCACIÓN FORMAL
ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS
DESARROLLO DE HABILIDADES
description The present article discuss the role of culture in shaping cognitive processes in hu¬man beings.Analyzing data fromTranscultural Psychology andAdult Literacy research we argue that theories which stress the role of maturation in the development of cognition fail in understanding the nature of human cognition. To support these ideas we conducted a research in an adult educational program to show that reason¬ing skills develop with educational experience.We analyze the reasoning skill through debates, a kind of practice that allows us to study reasoning in a everyday setting. Data shows that reasoning skills change in a very wide way as the educational expe¬rience of subject increase. Subjects more experienced in school tend to build argu¬ments in the debate using a more decontextualized discourse and implementing explanations as structure of their reasoning process. Low experienced subjects show higher preferences to contextulaized forms of discourse and using descriptions as core of their arguments.These data are discussed in light of the heterogenity theory of verbal thinking.
publishDate 1999
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 1999-11
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-05-20T15:12:13Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-05-20T15:12:13Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Sánchez-Medina, J., & Caia-Carrillo, M. (1999). Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 39-57. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/620
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/23051
identifier_str_mv Sánchez-Medina, J., & Caia-Carrillo, M. (1999). Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 39-57. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/620
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/23051
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 39-57
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Billig, M. (1987). Arguing and Thinking. A Rhetorical Approach to Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press
Cala, M.J.; de la Mata, M.L. y Sánchez, J.A. (1994) Attitudes and values in women: an investigation into discourse in adult education. In J.V. Wertsch &: JD. Ramírez (Eds.). Explorations in Socio-Cultural Studies, VOL 11. Literacy and Other Forms of Mediated Actions. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Cheng, P.W. y Holyoak, K.J. (1985). Pragmatic reasoning schemas. Cognitive Psychology, 1 7, 319-416
Cheng, P.W. Holyoak, KJ. , Nisbett, R.E.Y Oliver, L.M. (1986). Pragmatic versus syntactic approaches to training deductive reasoning. Cognitive Psychology, 18, 293-328
Cole, M. & Scribner, S. (1974). Culture and thought. New York: Wiley
De la Mata, M. L.Y Sánchez, J.A. (1991). Educación formal y acciones de agrupación y memoria en adultos: un estudio microgenético. Infancia y Aprendizaje, 53, 75-97.
De la Mata, M.L. y Ramírez, J.D. (1989). Cultura y procesos cognitivos: hacia una psicología cultural. Infancia y Aprendizaje, 46, 49-70
Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. Boston: Beacon Press.
Johnson-Laird, P.N. y Bara, B.G. (1984). Syllogistic inference. Cognition, 16, pp. 1-61
Kahneman, D., Slovic, P. y Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty. Heuristics and biases. Cambridge, Mass. Cambridge University Press
Luria, A.R. (1987). Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. Madrid:Akal.
Oakhill, J. V. y Johnson-Laird, P.N. (1985). Rationality, memory and the search for counterexamples. Cognition, 20, pp.79-84
Piaget, J. (1978). La representación del mundo en el niño. Madrid: Morata
Piaget, J. y Inhelder, B. (1982). Psicología del niño. Madrid: Morata.
Ramírez, J. D., Cubero, M. Y Santamaría, A. (1990). Cambio socio-cognitivo y organización de las acciones: una aproximación sociocultural a la educación de adultos. Infancia y Aprendizaje, 51-52, 169-190.
Ramírez, J.D. (1990). El uso de la palabra y sus tecnologías. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores
Ramírez, J.D.; Sánchez, J.A. y Santamaría, A. (1996). Making Literacy: A Dialogical Perspective on Discourse in Adult Education. In J. Valsiner & H-G Voss (Eds). The Structure of Learning Processes. Norwood, N. J.: Ablex Pub. Co.
Rogoff, B. (1981). Schooling and the development of cognitive skills. In H.C. Triandis &: A. Heron (eds): Handbook of cross cultural Psychology vol 4. Boston: Allyn and Bacon.
Triandis, H.C. y Heron A. (1981). Handbook of cross-cultural psychology. Boston: Allyn & Bacon
Tulviste, (1991). The Cultural-Historical Development of Verbal Thinking. New York: Nova Science Publishers.
Tversky, A y Kahneman, D (1973). Availability: a heuristic for judging fequuency and probability. Cognitive Psychology, 5, pp. 207-232
Tversky, A y Kahneman, D (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 1985, pp. 1124-1131
Tversky, A y Kahneman, D (1983). Extensional versus intuitive reasoning: the conjunction falacy in probability judgement. Psychologycal Review, 90 (4), pp. 293-315.
Wason P. C. y Johnson-Laird, P.N. (1972). Psychology of reasoning. London: Batsford.
Wertsch J.V. (1990). The voice of rationality in a sociocultural approach to mind. In L.C. Moll Ed. Vygotsky and Education. Cambridge M.A., Cambridge University Press.
Wertsch, J.V. (1991). Voices of the Mind: A Sociocultura lApproach to Mediated Action. Cambridge, Mass: Harvard University Press
Wertsch J.V y Minick (1990). Negotiating Sense in the Zone of Proximal Development. In M. Schwebel, C.A. Harer and N.S. Fagley (Eds). Promoting Cognitive Growth Over the Life Span. Hillsdale, N. J.:Erlbaum.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ce5fc59d-8652-4df7-b534-fe53b3770608/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cc9fcc0a-6b44-4ad7-a72f-dd9ddfcd4f61/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aec9436d-3b88-4957-8e2a-65b2a9e1f2f7/download
bitstream.checksum.fl_str_mv c067662098600bbb89713c7fe766461a
7f5b903a193cc66524e06d8c0458e34a
c92b5f4e1311abdbf6969252ed82c857
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808402482847547392
spelling Sánchez-Medina, José A.dd6715a6-b4b6-4cf4-ae78-e0af75380ce7-1Caia-Carrillo, María J.bf36fbd8-f220-4e13-bb45-01aad889669f-12019-05-20T15:12:13Z2019-05-20T15:12:13Z1999-11The present article discuss the role of culture in shaping cognitive processes in hu¬man beings.Analyzing data fromTranscultural Psychology andAdult Literacy research we argue that theories which stress the role of maturation in the development of cognition fail in understanding the nature of human cognition. To support these ideas we conducted a research in an adult educational program to show that reason¬ing skills develop with educational experience.We analyze the reasoning skill through debates, a kind of practice that allows us to study reasoning in a everyday setting. Data shows that reasoning skills change in a very wide way as the educational expe¬rience of subject increase. Subjects more experienced in school tend to build argu¬ments in the debate using a more decontextualized discourse and implementing explanations as structure of their reasoning process. Low experienced subjects show higher preferences to contextulaized forms of discourse and using descriptions as core of their arguments.These data are discussed in light of the heterogenity theory of verbal thinking.application/pdfSánchez-Medina, J., & Caia-Carrillo, M. (1999). Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 39-57. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6200123-9155https://hdl.handle.net/10983/23051spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 39-57Billig, M. (1987). Arguing and Thinking. A Rhetorical Approach to Social Psychology. Cambridge: Cambridge University PressCala, M.J.; de la Mata, M.L. y Sánchez, J.A. (1994) Attitudes and values in women: an investigation into discourse in adult education. In J.V. Wertsch &: JD. Ramírez (Eds.). Explorations in Socio-Cultural Studies, VOL 11. Literacy and Other Forms of Mediated Actions. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.Cheng, P.W. y Holyoak, K.J. (1985). Pragmatic reasoning schemas. Cognitive Psychology, 1 7, 319-416Cheng, P.W. Holyoak, KJ. , Nisbett, R.E.Y Oliver, L.M. (1986). Pragmatic versus syntactic approaches to training deductive reasoning. Cognitive Psychology, 18, 293-328Cole, M. & Scribner, S. (1974). Culture and thought. New York: WileyDe la Mata, M. L.Y Sánchez, J.A. (1991). Educación formal y acciones de agrupación y memoria en adultos: un estudio microgenético. Infancia y Aprendizaje, 53, 75-97.De la Mata, M.L. y Ramírez, J.D. (1989). Cultura y procesos cognitivos: hacia una psicología cultural. Infancia y Aprendizaje, 46, 49-70Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. Boston: Beacon Press.Johnson-Laird, P.N. y Bara, B.G. (1984). Syllogistic inference. Cognition, 16, pp. 1-61Kahneman, D., Slovic, P. y Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty. Heuristics and biases. Cambridge, Mass. Cambridge University PressLuria, A.R. (1987). Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. Madrid:Akal.Oakhill, J. V. y Johnson-Laird, P.N. (1985). Rationality, memory and the search for counterexamples. Cognition, 20, pp.79-84Piaget, J. (1978). La representación del mundo en el niño. Madrid: MorataPiaget, J. y Inhelder, B. (1982). Psicología del niño. Madrid: Morata.Ramírez, J. D., Cubero, M. Y Santamaría, A. (1990). Cambio socio-cognitivo y organización de las acciones: una aproximación sociocultural a la educación de adultos. Infancia y Aprendizaje, 51-52, 169-190.Ramírez, J.D. (1990). El uso de la palabra y sus tecnologías. Buenos Aires: Miño y Dávila EditoresRamírez, J.D.; Sánchez, J.A. y Santamaría, A. (1996). Making Literacy: A Dialogical Perspective on Discourse in Adult Education. In J. Valsiner & H-G Voss (Eds). The Structure of Learning Processes. Norwood, N. J.: Ablex Pub. Co.Rogoff, B. (1981). Schooling and the development of cognitive skills. In H.C. Triandis &: A. Heron (eds): Handbook of cross cultural Psychology vol 4. Boston: Allyn and Bacon.Triandis, H.C. y Heron A. (1981). Handbook of cross-cultural psychology. Boston: Allyn & BaconTulviste, (1991). The Cultural-Historical Development of Verbal Thinking. New York: Nova Science Publishers.Tversky, A y Kahneman, D (1973). Availability: a heuristic for judging fequuency and probability. Cognitive Psychology, 5, pp. 207-232Tversky, A y Kahneman, D (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 1985, pp. 1124-1131Tversky, A y Kahneman, D (1983). Extensional versus intuitive reasoning: the conjunction falacy in probability judgement. Psychologycal Review, 90 (4), pp. 293-315.Wason P. C. y Johnson-Laird, P.N. (1972). Psychology of reasoning. London: Batsford.Wertsch J.V. (1990). The voice of rationality in a sociocultural approach to mind. In L.C. Moll Ed. Vygotsky and Education. Cambridge M.A., Cambridge University Press.Wertsch, J.V. (1991). Voices of the Mind: A Sociocultura lApproach to Mediated Action. Cambridge, Mass: Harvard University PressWertsch J.V y Minick (1990). Negotiating Sense in the Zone of Proximal Development. In M. Schwebel, C.A. Harer and N.S. Fagley (Eds). Promoting Cognitive Growth Over the Life Span. Hillsdale, N. J.:Erlbaum.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2FORMAL EDUCATIONADULT LITERACYDEVELOPMENT OF SKILLSEDUCACIÓN FORMALALFABETIZACIÓN DE ADULTOSDESARROLLO DE HABILIDADESEducación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultosArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL620-1714-1-SM.pdf620-1714-1-SM.pdfArticulo principalapplication/pdf1176124https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ce5fc59d-8652-4df7-b534-fe53b3770608/downloadc067662098600bbb89713c7fe766461aMD51TEXT620-1714-1-SM.pdf.txt620-1714-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain19https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cc9fcc0a-6b44-4ad7-a72f-dd9ddfcd4f61/download7f5b903a193cc66524e06d8c0458e34aMD52THUMBNAIL620-1714-1-SM.pdf.jpg620-1714-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg19010https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aec9436d-3b88-4957-8e2a-65b2a9e1f2f7/downloadc92b5f4e1311abdbf6969252ed82c857MD5310983/23051oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/230512023-03-24 14:52:31.523https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com