Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos
The present article discuss the role of culture in shaping cognitive processes in hu¬man beings.Analyzing data fromTranscultural Psychology andAdult Literacy research we argue that theories which stress the role of maturation in the development of cognition fail in understanding the nature of human...
- Autores:
-
Sánchez-Medina, José A.
Caia-Carrillo, María J.
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 1999
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23051
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/23051
- Palabra clave:
- FORMAL EDUCATION
ADULT LITERACY
DEVELOPMENT OF SKILLS
EDUCACIÓN FORMAL
ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS
DESARROLLO DE HABILIDADES
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
id |
UCATOLICA2_5858f754a3d07493746eddaf40876b3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23051 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos |
title |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos |
spellingShingle |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos FORMAL EDUCATION ADULT LITERACY DEVELOPMENT OF SKILLS EDUCACIÓN FORMAL ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS DESARROLLO DE HABILIDADES |
title_short |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos |
title_full |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos |
title_fullStr |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos |
title_full_unstemmed |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos |
title_sort |
Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos |
dc.creator.fl_str_mv |
Sánchez-Medina, José A. Caia-Carrillo, María J. |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Sánchez-Medina, José A. Caia-Carrillo, María J. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
FORMAL EDUCATION ADULT LITERACY DEVELOPMENT OF SKILLS EDUCACIÓN FORMAL ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS DESARROLLO DE HABILIDADES |
topic |
FORMAL EDUCATION ADULT LITERACY DEVELOPMENT OF SKILLS EDUCACIÓN FORMAL ALFABETIZACIÓN DE ADULTOS DESARROLLO DE HABILIDADES |
description |
The present article discuss the role of culture in shaping cognitive processes in hu¬man beings.Analyzing data fromTranscultural Psychology andAdult Literacy research we argue that theories which stress the role of maturation in the development of cognition fail in understanding the nature of human cognition. To support these ideas we conducted a research in an adult educational program to show that reason¬ing skills develop with educational experience.We analyze the reasoning skill through debates, a kind of practice that allows us to study reasoning in a everyday setting. Data shows that reasoning skills change in a very wide way as the educational expe¬rience of subject increase. Subjects more experienced in school tend to build argu¬ments in the debate using a more decontextualized discourse and implementing explanations as structure of their reasoning process. Low experienced subjects show higher preferences to contextulaized forms of discourse and using descriptions as core of their arguments.These data are discussed in light of the heterogenity theory of verbal thinking. |
publishDate |
1999 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
1999-11 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-05-20T15:12:13Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-05-20T15:12:13Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Sánchez-Medina, J., & Caia-Carrillo, M. (1999). Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 39-57. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/620 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/23051 |
identifier_str_mv |
Sánchez-Medina, J., & Caia-Carrillo, M. (1999). Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 39-57. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/620 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/23051 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 39-57 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Billig, M. (1987). Arguing and Thinking. A Rhetorical Approach to Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press Cala, M.J.; de la Mata, M.L. y Sánchez, J.A. (1994) Attitudes and values in women: an investigation into discourse in adult education. In J.V. Wertsch &: JD. Ramírez (Eds.). Explorations in Socio-Cultural Studies, VOL 11. Literacy and Other Forms of Mediated Actions. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje. Cheng, P.W. y Holyoak, K.J. (1985). Pragmatic reasoning schemas. Cognitive Psychology, 1 7, 319-416 Cheng, P.W. Holyoak, KJ. , Nisbett, R.E.Y Oliver, L.M. (1986). Pragmatic versus syntactic approaches to training deductive reasoning. Cognitive Psychology, 18, 293-328 Cole, M. & Scribner, S. (1974). Culture and thought. New York: Wiley De la Mata, M. L.Y Sánchez, J.A. (1991). Educación formal y acciones de agrupación y memoria en adultos: un estudio microgenético. Infancia y Aprendizaje, 53, 75-97. De la Mata, M.L. y Ramírez, J.D. (1989). Cultura y procesos cognitivos: hacia una psicología cultural. Infancia y Aprendizaje, 46, 49-70 Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. Boston: Beacon Press. Johnson-Laird, P.N. y Bara, B.G. (1984). Syllogistic inference. Cognition, 16, pp. 1-61 Kahneman, D., Slovic, P. y Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty. Heuristics and biases. Cambridge, Mass. Cambridge University Press Luria, A.R. (1987). Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. Madrid:Akal. Oakhill, J. V. y Johnson-Laird, P.N. (1985). Rationality, memory and the search for counterexamples. Cognition, 20, pp.79-84 Piaget, J. (1978). La representación del mundo en el niño. Madrid: Morata Piaget, J. y Inhelder, B. (1982). Psicología del niño. Madrid: Morata. Ramírez, J. D., Cubero, M. Y Santamaría, A. (1990). Cambio socio-cognitivo y organización de las acciones: una aproximación sociocultural a la educación de adultos. Infancia y Aprendizaje, 51-52, 169-190. Ramírez, J.D. (1990). El uso de la palabra y sus tecnologías. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores Ramírez, J.D.; Sánchez, J.A. y Santamaría, A. (1996). Making Literacy: A Dialogical Perspective on Discourse in Adult Education. In J. Valsiner & H-G Voss (Eds). The Structure of Learning Processes. Norwood, N. J.: Ablex Pub. Co. Rogoff, B. (1981). Schooling and the development of cognitive skills. In H.C. Triandis &: A. Heron (eds): Handbook of cross cultural Psychology vol 4. Boston: Allyn and Bacon. Triandis, H.C. y Heron A. (1981). Handbook of cross-cultural psychology. Boston: Allyn & Bacon Tulviste, (1991). The Cultural-Historical Development of Verbal Thinking. New York: Nova Science Publishers. Tversky, A y Kahneman, D (1973). Availability: a heuristic for judging fequuency and probability. Cognitive Psychology, 5, pp. 207-232 Tversky, A y Kahneman, D (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 1985, pp. 1124-1131 Tversky, A y Kahneman, D (1983). Extensional versus intuitive reasoning: the conjunction falacy in probability judgement. Psychologycal Review, 90 (4), pp. 293-315. Wason P. C. y Johnson-Laird, P.N. (1972). Psychology of reasoning. London: Batsford. Wertsch J.V. (1990). The voice of rationality in a sociocultural approach to mind. In L.C. Moll Ed. Vygotsky and Education. Cambridge M.A., Cambridge University Press. Wertsch, J.V. (1991). Voices of the Mind: A Sociocultura lApproach to Mediated Action. Cambridge, Mass: Harvard University Press Wertsch J.V y Minick (1990). Negotiating Sense in the Zone of Proximal Development. In M. Schwebel, C.A. Harer and N.S. Fagley (Eds). Promoting Cognitive Growth Over the Life Span. Hillsdale, N. J.:Erlbaum. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ce5fc59d-8652-4df7-b534-fe53b3770608/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cc9fcc0a-6b44-4ad7-a72f-dd9ddfcd4f61/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aec9436d-3b88-4957-8e2a-65b2a9e1f2f7/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c067662098600bbb89713c7fe766461a 7f5b903a193cc66524e06d8c0458e34a c92b5f4e1311abdbf6969252ed82c857 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256212754038784 |
spelling |
Sánchez-Medina, José A.dd6715a6-b4b6-4cf4-ae78-e0af75380ce7-1Caia-Carrillo, María J.bf36fbd8-f220-4e13-bb45-01aad889669f-12019-05-20T15:12:13Z2019-05-20T15:12:13Z1999-11The present article discuss the role of culture in shaping cognitive processes in hu¬man beings.Analyzing data fromTranscultural Psychology andAdult Literacy research we argue that theories which stress the role of maturation in the development of cognition fail in understanding the nature of human cognition. To support these ideas we conducted a research in an adult educational program to show that reason¬ing skills develop with educational experience.We analyze the reasoning skill through debates, a kind of practice that allows us to study reasoning in a everyday setting. Data shows that reasoning skills change in a very wide way as the educational expe¬rience of subject increase. Subjects more experienced in school tend to build argu¬ments in the debate using a more decontextualized discourse and implementing explanations as structure of their reasoning process. Low experienced subjects show higher preferences to contextulaized forms of discourse and using descriptions as core of their arguments.These data are discussed in light of the heterogenity theory of verbal thinking.application/pdfSánchez-Medina, J., & Caia-Carrillo, M. (1999). Educación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultos. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 39-57. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6200123-9155https://hdl.handle.net/10983/23051spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 39-57Billig, M. (1987). Arguing and Thinking. A Rhetorical Approach to Social Psychology. Cambridge: Cambridge University PressCala, M.J.; de la Mata, M.L. y Sánchez, J.A. (1994) Attitudes and values in women: an investigation into discourse in adult education. In J.V. Wertsch &: JD. Ramírez (Eds.). Explorations in Socio-Cultural Studies, VOL 11. Literacy and Other Forms of Mediated Actions. Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.Cheng, P.W. y Holyoak, K.J. (1985). Pragmatic reasoning schemas. Cognitive Psychology, 1 7, 319-416Cheng, P.W. Holyoak, KJ. , Nisbett, R.E.Y Oliver, L.M. (1986). Pragmatic versus syntactic approaches to training deductive reasoning. Cognitive Psychology, 18, 293-328Cole, M. & Scribner, S. (1974). Culture and thought. New York: WileyDe la Mata, M. L.Y Sánchez, J.A. (1991). Educación formal y acciones de agrupación y memoria en adultos: un estudio microgenético. Infancia y Aprendizaje, 53, 75-97.De la Mata, M.L. y Ramírez, J.D. (1989). Cultura y procesos cognitivos: hacia una psicología cultural. Infancia y Aprendizaje, 46, 49-70Habermas, J. (1984). The theory of communicative action. Boston: Beacon Press.Johnson-Laird, P.N. y Bara, B.G. (1984). Syllogistic inference. Cognition, 16, pp. 1-61Kahneman, D., Slovic, P. y Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty. Heuristics and biases. Cambridge, Mass. Cambridge University PressLuria, A.R. (1987). Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. Madrid:Akal.Oakhill, J. V. y Johnson-Laird, P.N. (1985). Rationality, memory and the search for counterexamples. Cognition, 20, pp.79-84Piaget, J. (1978). La representación del mundo en el niño. Madrid: MorataPiaget, J. y Inhelder, B. (1982). Psicología del niño. Madrid: Morata.Ramírez, J. D., Cubero, M. Y Santamaría, A. (1990). Cambio socio-cognitivo y organización de las acciones: una aproximación sociocultural a la educación de adultos. Infancia y Aprendizaje, 51-52, 169-190.Ramírez, J.D. (1990). El uso de la palabra y sus tecnologías. Buenos Aires: Miño y Dávila EditoresRamírez, J.D.; Sánchez, J.A. y Santamaría, A. (1996). Making Literacy: A Dialogical Perspective on Discourse in Adult Education. In J. Valsiner & H-G Voss (Eds). The Structure of Learning Processes. Norwood, N. J.: Ablex Pub. Co.Rogoff, B. (1981). Schooling and the development of cognitive skills. In H.C. Triandis &: A. Heron (eds): Handbook of cross cultural Psychology vol 4. Boston: Allyn and Bacon.Triandis, H.C. y Heron A. (1981). Handbook of cross-cultural psychology. Boston: Allyn & BaconTulviste, (1991). The Cultural-Historical Development of Verbal Thinking. New York: Nova Science Publishers.Tversky, A y Kahneman, D (1973). Availability: a heuristic for judging fequuency and probability. Cognitive Psychology, 5, pp. 207-232Tversky, A y Kahneman, D (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 1985, pp. 1124-1131Tversky, A y Kahneman, D (1983). Extensional versus intuitive reasoning: the conjunction falacy in probability judgement. Psychologycal Review, 90 (4), pp. 293-315.Wason P. C. y Johnson-Laird, P.N. (1972). Psychology of reasoning. London: Batsford.Wertsch J.V. (1990). The voice of rationality in a sociocultural approach to mind. In L.C. Moll Ed. Vygotsky and Education. Cambridge M.A., Cambridge University Press.Wertsch, J.V. (1991). Voices of the Mind: A Sociocultura lApproach to Mediated Action. Cambridge, Mass: Harvard University PressWertsch J.V y Minick (1990). Negotiating Sense in the Zone of Proximal Development. In M. Schwebel, C.A. Harer and N.S. Fagley (Eds). Promoting Cognitive Growth Over the Life Span. Hillsdale, N. J.:Erlbaum.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2FORMAL EDUCATIONADULT LITERACYDEVELOPMENT OF SKILLSEDUCACIÓN FORMALALFABETIZACIÓN DE ADULTOSDESARROLLO DE HABILIDADESEducación formal y desarrollo de las destrezas de razonamiento y deliberación. Un estudio en alfabetización de adultosArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL620-1714-1-SM.pdf620-1714-1-SM.pdfArticulo principalapplication/pdf1176124https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ce5fc59d-8652-4df7-b534-fe53b3770608/downloadc067662098600bbb89713c7fe766461aMD51TEXT620-1714-1-SM.pdf.txt620-1714-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain19https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/cc9fcc0a-6b44-4ad7-a72f-dd9ddfcd4f61/download7f5b903a193cc66524e06d8c0458e34aMD52THUMBNAIL620-1714-1-SM.pdf.jpg620-1714-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg19010https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aec9436d-3b88-4957-8e2a-65b2a9e1f2f7/downloadc92b5f4e1311abdbf6969252ed82c857MD5310983/23051oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/230512023-03-24 14:52:31.523https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |