Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos

The effects of varying the spatial placement of sample and comparison stimuli of a matching-to-sample task were evaluated upon the acquisition and transfer (intramodal and extramodal) of a conditional discrimination by humans. Three groups of college students participated in the experiment. Between...

Full description

Autores:
De la Sancha-Villa, Enoc Obed
Guzmán-Díaz, Gelacio
Serrano, Mario
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/16242
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10983/16242
Palabra clave:
VARIACIÓN ESPACIAL
DISCRIMINACIÓN CONDICIONAL
TRANSFERENCIA
IGUALACIÓN A LA MUESTRA
HUMANOS
SPATIAL VARIATION
CONDITIONAL DISCRIMINATION
TRANSFER
MATCHING-TO-SAMPLE
HUMANS
VARIAÇÃO ESPACIAL
DISCRIMINAÇÃO CONDICIONAL
TRANSFERÊNCIA
IGUALAÇÃO À MOSTRA
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2015
id UCATOLICA2_53bd63a904fc60fe412f4436edc010e9
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/16242
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Effects of varying the spatial position of stimuli in the acquisition and transfer of conditional discrimination in humans
Efeitos de variar a posição espacial dos estímulos na aquisição e transferência de discriminações condicionais em humanos
title Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
spellingShingle Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
VARIACIÓN ESPACIAL
DISCRIMINACIÓN CONDICIONAL
TRANSFERENCIA
IGUALACIÓN A LA MUESTRA
HUMANOS
SPATIAL VARIATION
CONDITIONAL DISCRIMINATION
TRANSFER
MATCHING-TO-SAMPLE
HUMANS
VARIAÇÃO ESPACIAL
DISCRIMINAÇÃO CONDICIONAL
TRANSFERÊNCIA
IGUALAÇÃO À MOSTRA
title_short Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
title_full Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
title_fullStr Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
title_full_unstemmed Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
title_sort Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos
dc.creator.fl_str_mv De la Sancha-Villa, Enoc Obed
Guzmán-Díaz, Gelacio
Serrano, Mario
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv De la Sancha-Villa, Enoc Obed
Guzmán-Díaz, Gelacio
Serrano, Mario
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv VARIACIÓN ESPACIAL
DISCRIMINACIÓN CONDICIONAL
TRANSFERENCIA
IGUALACIÓN A LA MUESTRA
HUMANOS
SPATIAL VARIATION
CONDITIONAL DISCRIMINATION
TRANSFER
MATCHING-TO-SAMPLE
HUMANS
VARIAÇÃO ESPACIAL
DISCRIMINAÇÃO CONDICIONAL
TRANSFERÊNCIA
IGUALAÇÃO À MOSTRA
topic VARIACIÓN ESPACIAL
DISCRIMINACIÓN CONDICIONAL
TRANSFERENCIA
IGUALACIÓN A LA MUESTRA
HUMANOS
SPATIAL VARIATION
CONDITIONAL DISCRIMINATION
TRANSFER
MATCHING-TO-SAMPLE
HUMANS
VARIAÇÃO ESPACIAL
DISCRIMINAÇÃO CONDICIONAL
TRANSFERÊNCIA
IGUALAÇÃO À MOSTRA
description The effects of varying the spatial placement of sample and comparison stimuli of a matching-to-sample task were evaluated upon the acquisition and transfer (intramodal and extramodal) of a conditional discrimination by humans. Three groups of college students participated in the experiment. Between groups, four matching-relations were differentially correlated with four spatial placements of the comparison stimuli (Group 1), with four spatial placements of the sample stimuli (Group 2) or with four geometric shapes (Group 3). Performance in both intramodal and extramodal transfer tests was higher than an experimentally predefined criterion for most participants from Group 1. In the remaining groups only half of the participants reached a similar performance. These results agree with the classification of the paradigmatic cases of the selector function from the taxonomic proposal offered by Ribes and López (1985) and suggest a positive effect of variability of training conditions upon the transfer of performance.
publishDate 2015
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2015-06
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2018-07-30T22:02:42Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2018-07-30T22:02:42Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv De-la Sancha Villa, E., Guzmán-Díaz, G., & Serrano, M. (2015). Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos/ Effects of varying the spatial position of stimuli in the acquisition and transfer of conditional discrimination.... Acta Colombiana de Psicología, 18(1), 47-54. Recuperado de http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/141
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10983/16242
identifier_str_mv De-la Sancha Villa, E., Guzmán-Díaz, G., & Serrano, M. (2015). Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos/ Effects of varying the spatial position of stimuli in the acquisition and transfer of conditional discrimination.... Acta Colombiana de Psicología, 18(1), 47-54. Recuperado de http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/141
0123-9155
url http://hdl.handle.net/10983/16242
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, Vol. 18, no. 1 (ene.-jun. 2015); p. 47-54
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Carpio, C. Pacheco, V., García, R., & Sierra, R. (1991). Efectos del entrenamiento configuracional en tareas de discriminación condicional simple. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 17, 37-52.
Cepeda, M., Moreno, D. & Larios, R. (2000). Relación de un entrenamiento variado con opciones textuales y la transferencia en una tarea de discriminación condicional. Revista Psicología y Ciencia Social, 2, 3-16.
Eckerman, D. A., Lanson, R. N., & Cumming, W. W. (1968). Acquisition and maintenance of matching without a required observing response. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 11, 435-441.
Irigoyen, J. J., Carpio, C., Jiménez, M., Silva, H., Acuña, K., & Arroyo, A. (2002). Variabilidad en el entrenamiento con retroalimentación parcial en la adquisición de desempeños efectivos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 7, 221- 234.
Lydersen, T., Perkins, D. & Chairez, H. (1977). Effects of fixedratio sample and choice response requirement upon oddity matching. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 25, 97-101.
Moreno, D., Cepeda, M., Tena, O., Hickman, H., & Plancarte, P. (2005). Conducta gobernada por reglas: Implicaciones educativas. En C. Carpio & J. J. Irigoyen (Eds.), Psicología y educación: Aportaciones desde la teoría de la conducta (pp.175-212). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Estudios Superiores Iztacala.
Ribes, E. (1997). Causality and contingency: Some conceptual considerations. The Psychological Record, 47, 619-639.
Ribes, E. (1998). La investigación básica concebida como programa científico. En V. Alcaraz & A. Bouzas (Eds.), Las aportaciones mexicanas a la psicología. La perspectiva de la investigación (pp. 89-101). México: UNAM.
Ribes, E., & López, F. (1985). Teoría de la conducta: Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.
Roberts, W. A. (1972). Short-term memory in the pigeon: Effects of repetition and spacing. Journal of Experimental Psychology, 94, 74-83.
Rodríguez-Pérez, M. E., Castellanos-Meza, F. A., & Díaz-Gámez, L. L. (2008). Análisis del discurso didáctico usando una tarea de igualación a la muestra de segundo orden. Acta Colombiana de Psicología, 11, 65-74.
Serrano, M., García, G., & López, A. (2007). Estímulos selectores instruccionales y discriminantes en igualación a la muestra con humanos. Alternativas en Psicología, 12, 91- 102.
Tena, O., Hickman, H., Moreno, D., Cepeda, M., & Larios, R. (2001). Estudios sobre comportamiento complejo. En G. Mares & Y. Guevara (Eds.), Psicología interconductual: Avances en la investigación básica (pp. 59-110). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Estudios Superiores Iztacala.
Varela, J., & Quintana, C. (1995). Comportamiento inteligente y su transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 47-66.
Wilkie, D. M., & Spetch, M. L. (1978). The effect of sample and comparison ratio schedules on delayed matching to sample in the pigeon. Animal Learning & Behavior, 6, 273-278.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2015
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2015
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f4fb1f77-8eb3-4443-9f27-7fc9d834689c/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d9773fb2-2789-4cf0-b4c2-5e25225c7e3c/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/54003800-8c94-413d-ae2d-b9514aa2a410/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 9769dc4fb6f0ed861e95802f3ae56726
67cefe9ca54af8b8a640f74c70ee60cd
3eb81b50bae4e15ee0a8e02742083892
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256348629565440
spelling De la Sancha-Villa, Enoc Obed823fa2ff-aca4-4b14-baab-aa338a963746Guzmán-Díaz, Gelacio8efe0b8b-51bd-46cd-9b3f-fa8bc10e9fa6-1Serrano, Mario128ad4d8-66a9-4ef7-a644-513814214ccc-12018-07-30T22:02:42Z2018-07-30T22:02:42Z2015-06The effects of varying the spatial placement of sample and comparison stimuli of a matching-to-sample task were evaluated upon the acquisition and transfer (intramodal and extramodal) of a conditional discrimination by humans. Three groups of college students participated in the experiment. Between groups, four matching-relations were differentially correlated with four spatial placements of the comparison stimuli (Group 1), with four spatial placements of the sample stimuli (Group 2) or with four geometric shapes (Group 3). Performance in both intramodal and extramodal transfer tests was higher than an experimentally predefined criterion for most participants from Group 1. In the remaining groups only half of the participants reached a similar performance. These results agree with the classification of the paradigmatic cases of the selector function from the taxonomic proposal offered by Ribes and López (1985) and suggest a positive effect of variability of training conditions upon the transfer of performance.Se evaluaron los efectos de variar la posición espacial de los estímulos de muestra y de comparación de una tarea de igualación a la muestra sobre la adquisición y transferencia intramodal y extramodal de discriminaciones condicionales por humanos. En el estudio participaron tres grupos de estudiantes universitarios. Entre grupos, las cuatro relaciones de igualación entrenadas se correlacionaron diferencialmente con cuatro posiciones espaciales de los estímulos de comparación (Grupo 1), con cuatro posiciones espaciales de los estímulos de muestra (Grupo 2) o bien con cuatro figuras geométricas (Grupo 3). La ejecución en las pruebas de transferencia intramodal y extramodal fue superior al criterio de ejecución preestablecido experimentalmente para la mayoría de los participantes del Grupo 1. En los otros dos grupos únicamente la mitad de los participantes alcanzó una ejecución similar. Estos resultados concuerdan con la clasificación de los casos paradigmáticos de la función selectora de la propuesta taxonómica de Ribes y López (1985) y sugieren un efecto positivo de la variabilidad en las condiciones de entrenamiento sobre la transferencia de la ejecución.Avaliaram-se os efeitos de variar a posição espacial dos estímulos de mostra e de comparação de uma tarefa de igualação à mostra sobre a aquisição e transferência intramodal e extramodal de discriminações condicionais por humanos. No estudo participaram três grupos de estudantes universitários. Entre grupos, a quatro relações de igualação treinadas foram correlacionadas diferencialmente com quatro posições espaciais dos estímulos de comparação (Grupo 1), com quatro posições espaciais dos estímulos de mostra (Grupo 2) ou com quatro figuras geométricas (Grupo 3). A execução nos testes de transferência intramodal e extramodal foi superior ao critério de execução preestabelecido experimentalmente para a maioria dos participantes do Grupo 1. Nos outros dois grupos somente a metade dos participantes atingiu uma execução similar. Estes resultados concordam com a classificação dos casos paradigmáticos da função seletora da proposta taxonômica de Ribes e López (1985) e sugerem um efeito positivo da variabilidade nas condições de treinamento sobre a transferência da execução.application/pdfDe-la Sancha Villa, E., Guzmán-Díaz, G., & Serrano, M. (2015). Efectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanos/ Effects of varying the spatial position of stimuli in the acquisition and transfer of conditional discrimination.... Acta Colombiana de Psicología, 18(1), 47-54. Recuperado de http://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/1410123-9155http://hdl.handle.net/10983/16242spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 18, no. 1 (ene.-jun. 2015); p. 47-54Carpio, C. Pacheco, V., García, R., & Sierra, R. (1991). Efectos del entrenamiento configuracional en tareas de discriminación condicional simple. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 17, 37-52.Cepeda, M., Moreno, D. & Larios, R. (2000). Relación de un entrenamiento variado con opciones textuales y la transferencia en una tarea de discriminación condicional. Revista Psicología y Ciencia Social, 2, 3-16.Eckerman, D. A., Lanson, R. N., & Cumming, W. W. (1968). Acquisition and maintenance of matching without a required observing response. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 11, 435-441.Irigoyen, J. J., Carpio, C., Jiménez, M., Silva, H., Acuña, K., & Arroyo, A. (2002). Variabilidad en el entrenamiento con retroalimentación parcial en la adquisición de desempeños efectivos. Enseñanza e Investigación en Psicología, 7, 221- 234.Lydersen, T., Perkins, D. & Chairez, H. (1977). Effects of fixedratio sample and choice response requirement upon oddity matching. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 25, 97-101.Moreno, D., Cepeda, M., Tena, O., Hickman, H., & Plancarte, P. (2005). Conducta gobernada por reglas: Implicaciones educativas. En C. Carpio & J. J. Irigoyen (Eds.), Psicología y educación: Aportaciones desde la teoría de la conducta (pp.175-212). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Estudios Superiores Iztacala.Ribes, E. (1997). Causality and contingency: Some conceptual considerations. The Psychological Record, 47, 619-639.Ribes, E. (1998). La investigación básica concebida como programa científico. En V. Alcaraz & A. Bouzas (Eds.), Las aportaciones mexicanas a la psicología. La perspectiva de la investigación (pp. 89-101). México: UNAM.Ribes, E., & López, F. (1985). Teoría de la conducta: Un análisis de campo y paramétrico. México: Trillas.Roberts, W. A. (1972). Short-term memory in the pigeon: Effects of repetition and spacing. Journal of Experimental Psychology, 94, 74-83.Rodríguez-Pérez, M. E., Castellanos-Meza, F. A., & Díaz-Gámez, L. L. (2008). Análisis del discurso didáctico usando una tarea de igualación a la muestra de segundo orden. Acta Colombiana de Psicología, 11, 65-74.Serrano, M., García, G., & López, A. (2007). Estímulos selectores instruccionales y discriminantes en igualación a la muestra con humanos. Alternativas en Psicología, 12, 91- 102.Tena, O., Hickman, H., Moreno, D., Cepeda, M., & Larios, R. (2001). Estudios sobre comportamiento complejo. En G. Mares & Y. Guevara (Eds.), Psicología interconductual: Avances en la investigación básica (pp. 59-110). México: Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Estudios Superiores Iztacala.Varela, J., & Quintana, C. (1995). Comportamiento inteligente y su transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 47-66.Wilkie, D. M., & Spetch, M. L. (1978). The effect of sample and comparison ratio schedules on delayed matching to sample in the pigeon. Animal Learning & Behavior, 6, 273-278.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2015info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2VARIACIÓN ESPACIALDISCRIMINACIÓN CONDICIONALTRANSFERENCIAIGUALACIÓN A LA MUESTRAHUMANOSSPATIAL VARIATIONCONDITIONAL DISCRIMINATIONTRANSFERMATCHING-TO-SAMPLEHUMANSVARIAÇÃO ESPACIALDISCRIMINAÇÃO CONDICIONALTRANSFERÊNCIAIGUALAÇÃO À MOSTRAEfectos de variar la posición espacial de los estímulos en la adquisición y transferencia de discriminaciones condicionales en humanosEffects of varying the spatial position of stimuli in the acquisition and transfer of conditional discrimination in humansEfeitos de variar a posição espacial dos estímulos na aquisição e transferência de discriminações condicionais em humanosArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINALEfectos de Variar la Posición Espacial de los Estímulos en la Adquisición y Transferencia de Discriminaciones Condicionales en Humanos.pdfEfectos de Variar la Posición Espacial de los Estímulos en la Adquisición y Transferencia de Discriminaciones Condicionales en Humanos.pdfArtículo en españolapplication/pdf362821https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f4fb1f77-8eb3-4443-9f27-7fc9d834689c/download9769dc4fb6f0ed861e95802f3ae56726MD51TEXTEfectos de Variar la Posición Espacial de los Estímulos en la Adquisición y Transferencia de Discriminaciones Condicionales en Humanos.pdf.txtEfectos de Variar la Posición Espacial de los Estímulos en la Adquisición y Transferencia de Discriminaciones Condicionales en Humanos.pdf.txtExtracted texttext/plain33400https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/d9773fb2-2789-4cf0-b4c2-5e25225c7e3c/download67cefe9ca54af8b8a640f74c70ee60cdMD52THUMBNAILEfectos de Variar la Posición Espacial de los Estímulos en la Adquisición y Transferencia de Discriminaciones Condicionales en Humanos.pdf.jpgEfectos de Variar la Posición Espacial de los Estímulos en la Adquisición y Transferencia de Discriminaciones Condicionales en Humanos.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg23712https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/54003800-8c94-413d-ae2d-b9514aa2a410/download3eb81b50bae4e15ee0a8e02742083892MD5310983/16242oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/162422023-03-24 17:02:47.537https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2015https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com