Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.

The objective of this investigation was to comprehensively describe, characterize and analyze the relationship between the practical knowledge and the pedagogical practice of the professors at the Faculty of Psychology at the Universidad Católica de Colombia. The Hermeneutic Circle as a perspective...

Full description

Autores:
Lozano, Martha Cecilia
Tipo de recurso:
Article of investigation
Fecha de publicación:
1999
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28309
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/28309
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621
Palabra clave:
University professors
Psycho-pedagogy
Educational processes
Rights
openAccess
License
Martha Cecilia Lozano - 1999
id UCATOLICA2_4eb067ca0397131f7d2e100e27f6a919
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28309
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
title Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
spellingShingle Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
University professors
Psycho-pedagogy
Educational processes
title_short Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
title_full Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
title_fullStr Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
title_full_unstemmed Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
title_sort Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
dc.creator.fl_str_mv Lozano, Martha Cecilia
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Lozano, Martha Cecilia
dc.subject.spa.fl_str_mv University professors
Psycho-pedagogy
Educational processes
topic University professors
Psycho-pedagogy
Educational processes
description The objective of this investigation was to comprehensively describe, characterize and analyze the relationship between the practical knowledge and the pedagogical practice of the professors at the Faculty of Psychology at the Universidad Católica de Colombia. The Hermeneutic Circle as a perspective of interpretative research was used. The sample group consisted of ten undergraduate and postgraduate teachers, both male and female, 24 to 44 years of age who were connected to the Psychology Faculty as full-time or part time professors for a period ranging from one to ten years. To collect data, participatory observation, semi-structured survey and the documen­tary files of the Curricular Planning and Evaluation Unit at the Faculty of Psychology, were used as instruments.The obtained data were grouped into the following catego­ries: planning, decision making, interactive thoughts and theories and beliefs. The principles identified in the contents of professors?practical thinking are . sharing power, progressive verification, suppression of emotion, practical principles, rule of the prac­tice, images, and imperative knowledge. In the sample group the application of the principle of compensation was not found and in some of the cases, the principle of closing was found. The knowledge structures showed by the professors studied corres­pond to a set of concepts and theories which are a product of their formative process in the field of Psychology as well as the subjects they deal with.    
publishDate 1999
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 1999-07-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 1999-07-01 00:00:00
2023-01-23T15:40:54Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 1999-07-01
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.local.eng.fl_str_mv Journal article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
status_str publishedVersion
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 1909-9711
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/28309
dc.identifier.url.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621
identifier_str_mv 1909-9711
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/28309
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/621/638
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv Núm. 2 , Año 1999
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 72
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 2
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 59
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Anderson, R. C. (1984). Some reflections on the Acquisition knowledge. Educational Research No. 13 (9), pp. 5-10.
Anning, A. (1987). An analysis of sixprimary teachers' understanding of how children learn its relationship to· their teaching strategies. Paper presented at Conference on teachers' Professional Learning University of Lancaster, July.
Brophy.], E. (1983). Research on the self-fulfilling prophecy and teacher expectations. journal of Educational Psychology, 75, 631-661.
Brophy.], E., ßohrkemper,M. M. (1981). The influence of problem ownership on teacher’s perceptions of and strategies for coping with problem students. Jornal of Educational Psychology, 73, 295-311.
Calderhead, J.(1988).Conceptualización e investigación del conocimiento profesional. En Villar, L. M. (Dir.). Conocimientos, creencias y teorías de los profesores. Madrid. Alcoy, Marfil.
Clark, C., Yinger, R. (1979). Three studies of teacher planning. Research Series No. 55. Universidad del Estado de Michigan.
Coll, C. (1994). Psicología y currículum. Argentina. Paidós.
Clark, C y Peterson, P. L.(1986). Teachers' thought processes. En Wittrock, M. C. (De.) The Handbook of Research on Teaching, Third Edition. New York: Macmillan.
Clark y otros (1979). Teacher thinking. En Peterson, P. and Walberg, H. I. (Eds.). Re­ search on Teaching, Concepts, Finding and Implications. ßerkely: Mcutchan, Publish· ing Corporation.
Elbaz, E (1983). Teacher thinking: A study of practical knowledge: London. Croom Helm. Fiske, S.T. y Taylor, S. (1991). Cognition Social. Nueva York. McGraw-Hill.
Gallego A. M. J. (1991). Investigación sobre pensamientos del profesor: Aproximaciones al estudio de las "Teorías y creencias de los profesores". Revista española de pedagogía No. 189.
Gimeno, J. y Pérez, A. (1989). El pensamiento psicopedagógico de los profesores. Madrid. CIDE.
Guerrero, EJ. (1994). El laberinto reflexivo de la actividad didáctica y el eterno retorno del profesor sobre sus actos: los principios prácticos y el conocimiento en la acción. Universidad de Málaga. Investigación en la Escuela No. 22. pp. 47-56.
Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía: Métodos de Investigación. Barcelona. Paidós.
Marcelo, C (1987). Pensamiento de los profesores. Barcelona. CEA
Martínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto.
Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. De. McGraw-Hill.
Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana.
Kelly, G.A. (1955). The psychology of personal constructs. New York. WW Norton.
Marland, P. W (1977).A study of teacher interactive thought. Universidad de Alberta, Canadá. Martínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto.
Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. Dc. McGraw-Hill.
Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana,
Nereci, YG. (1973). Hacia una didáctica general dinámica. Buenos Aires. Kapelusz.
Nisbett, R. E. y Ross, L. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. New York. Prentice-Hall.
Pérez, A., Gímeno, J. (1988). Pensamiento y acción del profesor: de los estudios sobre planificación al pensamiento práctico. Infancia y aprendizaje. V. 2. pp. 37.63.
Pérez, G.J. (1992). Enseñanza para la comprensión. En Gimen o, S. y Pérez, G.A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid. Morata.
Peterson, P., Marx, R., Clark, C. (1978). Teacher planning. teacher behavior, and student achievement. American Educational Research journal, 15, 417-432.
Porlan, I. (1995). Constructivismo y escuela: Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada Editora.
Schneider, D.J. (1991). Social cognition Annual Review of Psychology, 42, pp. 527-561.
Shavelson, R. y Stern, P. (1983). Research on teacher's pedagogical thoughts, judgments, decisions and behavior. Review of Educational Research. 51 (4). 455498.
Schütz. A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona. Paidós. Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid. Morata.
Villar, A. L. M. (1988). Conocimiento, Creencias y Teorías de los Profesores. Madrid. De. Marfil, S.A.
Wartofsky, M. (1983). Introducción a la filosofía de la ciencia. Madrid. Alianza Universidad Textos.
Wittrock, M. C. (1989). La investigación de la enseñanza, II: Métodos cualitativos y de observación. Barcelona. Paidós.
Wittrock, M. C. (1990). La investigación de la enseñanza, III: Profesores y alumnos. Barcelona. Paidós.
dc.rights.spa.fl_str_mv Martha Cecilia Lozano - 1999
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv Martha Cecilia Lozano - 1999
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia
dc.source.spa.fl_str_mv https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b6173d4c-760d-432b-8d03-b15e126cef1b/download
bitstream.checksum.fl_str_mv ac249cc87880bf2345ba3f45fb83b120
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808402478704623616
spelling Lozano, Martha Cecilia28efd744-eff3-4848-b962-e476edf58cac3001999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:54Z1999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:54Z1999-07-01The objective of this investigation was to comprehensively describe, characterize and analyze the relationship between the practical knowledge and the pedagogical practice of the professors at the Faculty of Psychology at the Universidad Católica de Colombia. The Hermeneutic Circle as a perspective of interpretative research was used. The sample group consisted of ten undergraduate and postgraduate teachers, both male and female, 24 to 44 years of age who were connected to the Psychology Faculty as full-time or part time professors for a period ranging from one to ten years. To collect data, participatory observation, semi-structured survey and the documen­tary files of the Curricular Planning and Evaluation Unit at the Faculty of Psychology, were used as instruments.The obtained data were grouped into the following catego­ries: planning, decision making, interactive thoughts and theories and beliefs. The principles identified in the contents of professors?practical thinking are . sharing power, progressive verification, suppression of emotion, practical principles, rule of the prac­tice, images, and imperative knowledge. In the sample group the application of the principle of compensation was not found and in some of the cases, the principle of closing was found. The knowledge structures showed by the professors studied corres­pond to a set of concepts and theories which are a product of their formative process in the field of Psychology as well as the subjects they deal with.    application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28309https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/621/638Núm. 2 , Año 199972259Acta Colombiana de PsicologíaAnderson, R. C. (1984). Some reflections on the Acquisition knowledge. Educational Research No. 13 (9), pp. 5-10.Anning, A. (1987). An analysis of sixprimary teachers' understanding of how children learn its relationship to· their teaching strategies. Paper presented at Conference on teachers' Professional Learning University of Lancaster, July.Brophy.], E. (1983). Research on the self-fulfilling prophecy and teacher expectations. journal of Educational Psychology, 75, 631-661.Brophy.], E., ßohrkemper,M. M. (1981). The influence of problem ownership on teacher’s perceptions of and strategies for coping with problem students. Jornal of Educational Psychology, 73, 295-311.Calderhead, J.(1988).Conceptualización e investigación del conocimiento profesional. En Villar, L. M. (Dir.). Conocimientos, creencias y teorías de los profesores. Madrid. Alcoy, Marfil.Clark, C., Yinger, R. (1979). Three studies of teacher planning. Research Series No. 55. Universidad del Estado de Michigan.Coll, C. (1994). Psicología y currículum. Argentina. Paidós.Clark, C y Peterson, P. L.(1986). Teachers' thought processes. En Wittrock, M. C. (De.) The Handbook of Research on Teaching, Third Edition. New York: Macmillan.Clark y otros (1979). Teacher thinking. En Peterson, P. and Walberg, H. I. (Eds.). Re­ search on Teaching, Concepts, Finding and Implications. ßerkely: Mcutchan, Publish· ing Corporation.Elbaz, E (1983). Teacher thinking: A study of practical knowledge: London. Croom Helm. Fiske, S.T. y Taylor, S. (1991). Cognition Social. Nueva York. McGraw-Hill.Gallego A. M. J. (1991). Investigación sobre pensamientos del profesor: Aproximaciones al estudio de las "Teorías y creencias de los profesores". Revista española de pedagogía No. 189.Gimeno, J. y Pérez, A. (1989). El pensamiento psicopedagógico de los profesores. Madrid. CIDE.Guerrero, EJ. (1994). El laberinto reflexivo de la actividad didáctica y el eterno retorno del profesor sobre sus actos: los principios prácticos y el conocimiento en la acción. Universidad de Málaga. Investigación en la Escuela No. 22. pp. 47-56.Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía: Métodos de Investigación. Barcelona. Paidós.Marcelo, C (1987). Pensamiento de los profesores. Barcelona. CEAMartínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto.Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. De. McGraw-Hill.Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana.Kelly, G.A. (1955). The psychology of personal constructs. New York. WW Norton.Marland, P. W (1977).A study of teacher interactive thought. Universidad de Alberta, Canadá. Martínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto.Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. Dc. McGraw-Hill.Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana,Nereci, YG. (1973). Hacia una didáctica general dinámica. Buenos Aires. Kapelusz.Nisbett, R. E. y Ross, L. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. New York. Prentice-Hall.Pérez, A., Gímeno, J. (1988). Pensamiento y acción del profesor: de los estudios sobre planificación al pensamiento práctico. Infancia y aprendizaje. V. 2. pp. 37.63.Pérez, G.J. (1992). Enseñanza para la comprensión. En Gimen o, S. y Pérez, G.A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid. Morata.Peterson, P., Marx, R., Clark, C. (1978). Teacher planning. teacher behavior, and student achievement. American Educational Research journal, 15, 417-432.Porlan, I. (1995). Constructivismo y escuela: Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada Editora.Schneider, D.J. (1991). Social cognition Annual Review of Psychology, 42, pp. 527-561.Shavelson, R. y Stern, P. (1983). Research on teacher's pedagogical thoughts, judgments, decisions and behavior. Review of Educational Research. 51 (4). 455498.Schütz. A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona. Paidós. Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid. Morata.Villar, A. L. M. (1988). Conocimiento, Creencias y Teorías de los Profesores. Madrid. De. Marfil, S.A.Wartofsky, M. (1983). Introducción a la filosofía de la ciencia. Madrid. Alianza Universidad Textos.Wittrock, M. C. (1989). La investigación de la enseñanza, II: Métodos cualitativos y de observación. Barcelona. Paidós.Wittrock, M. C. (1990). La investigación de la enseñanza, III: Profesores y alumnos. Barcelona. Paidós.Martha Cecilia Lozano - 1999info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621University professorsPsycho-pedagogyEducational processesEstructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2827https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b6173d4c-760d-432b-8d03-b15e126cef1b/downloadac249cc87880bf2345ba3f45fb83b120MD5110983/28309oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283092023-03-24 14:47:20.54https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Martha Cecilia Lozano - 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com