Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.
The objective of this investigation was to comprehensively describe, characterize and analyze the relationship between the practical knowledge and the pedagogical practice of the professors at the Faculty of Psychology at the Universidad Católica de Colombia. The Hermeneutic Circle as a perspective...
- Autores:
-
Lozano, Martha Cecilia
- Tipo de recurso:
- Article of investigation
- Fecha de publicación:
- 1999
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28309
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/28309
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621
- Palabra clave:
- University professors
Psycho-pedagogy
Educational processes
- Rights
- openAccess
- License
- Martha Cecilia Lozano - 1999
id |
UCATOLICA2_4eb067ca0397131f7d2e100e27f6a919 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/28309 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
title |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
spellingShingle |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. University professors Psycho-pedagogy Educational processes |
title_short |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
title_full |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
title_fullStr |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
title_full_unstemmed |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
title_sort |
Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema. |
dc.creator.fl_str_mv |
Lozano, Martha Cecilia |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Lozano, Martha Cecilia |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
University professors Psycho-pedagogy Educational processes |
topic |
University professors Psycho-pedagogy Educational processes |
description |
The objective of this investigation was to comprehensively describe, characterize and analyze the relationship between the practical knowledge and the pedagogical practice of the professors at the Faculty of Psychology at the Universidad Católica de Colombia. The Hermeneutic Circle as a perspective of interpretative research was used. The sample group consisted of ten undergraduate and postgraduate teachers, both male and female, 24 to 44 years of age who were connected to the Psychology Faculty as full-time or part time professors for a period ranging from one to ten years. To collect data, participatory observation, semi-structured survey and the documentary files of the Curricular Planning and Evaluation Unit at the Faculty of Psychology, were used as instruments.The obtained data were grouped into the following categories: planning, decision making, interactive thoughts and theories and beliefs. The principles identified in the contents of professors?practical thinking are . sharing power, progressive verification, suppression of emotion, practical principles, rule of the practice, images, and imperative knowledge. In the sample group the application of the principle of compensation was not found and in some of the cases, the principle of closing was found. The knowledge structures showed by the professors studied correspond to a set of concepts and theories which are a product of their formative process in the field of Psychology as well as the subjects they deal with. |
publishDate |
1999 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
1999-07-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:54Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
1999-07-01 00:00:00 2023-01-23T15:40:54Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
1999-07-01 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.local.eng.fl_str_mv |
Journal article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
1909-9711 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/28309 |
dc.identifier.url.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621 |
identifier_str_mv |
1909-9711 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/28309 https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.bitstream.none.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/621/638 |
dc.relation.citationedition.spa.fl_str_mv |
Núm. 2 , Año 1999 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
72 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
2 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
59 |
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Anderson, R. C. (1984). Some reflections on the Acquisition knowledge. Educational Research No. 13 (9), pp. 5-10. Anning, A. (1987). An analysis of sixprimary teachers' understanding of how children learn its relationship to· their teaching strategies. Paper presented at Conference on teachers' Professional Learning University of Lancaster, July. Brophy.], E. (1983). Research on the self-fulfilling prophecy and teacher expectations. journal of Educational Psychology, 75, 631-661. Brophy.], E., ßohrkemper,M. M. (1981). The influence of problem ownership on teacher’s perceptions of and strategies for coping with problem students. Jornal of Educational Psychology, 73, 295-311. Calderhead, J.(1988).Conceptualización e investigación del conocimiento profesional. En Villar, L. M. (Dir.). Conocimientos, creencias y teorías de los profesores. Madrid. Alcoy, Marfil. Clark, C., Yinger, R. (1979). Three studies of teacher planning. Research Series No. 55. Universidad del Estado de Michigan. Coll, C. (1994). Psicología y currículum. Argentina. Paidós. Clark, C y Peterson, P. L.(1986). Teachers' thought processes. En Wittrock, M. C. (De.) The Handbook of Research on Teaching, Third Edition. New York: Macmillan. Clark y otros (1979). Teacher thinking. En Peterson, P. and Walberg, H. I. (Eds.). Re search on Teaching, Concepts, Finding and Implications. ßerkely: Mcutchan, Publish· ing Corporation. Elbaz, E (1983). Teacher thinking: A study of practical knowledge: London. Croom Helm. Fiske, S.T. y Taylor, S. (1991). Cognition Social. Nueva York. McGraw-Hill. Gallego A. M. J. (1991). Investigación sobre pensamientos del profesor: Aproximaciones al estudio de las "Teorías y creencias de los profesores". Revista española de pedagogía No. 189. Gimeno, J. y Pérez, A. (1989). El pensamiento psicopedagógico de los profesores. Madrid. CIDE. Guerrero, EJ. (1994). El laberinto reflexivo de la actividad didáctica y el eterno retorno del profesor sobre sus actos: los principios prácticos y el conocimiento en la acción. Universidad de Málaga. Investigación en la Escuela No. 22. pp. 47-56. Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía: Métodos de Investigación. Barcelona. Paidós. Marcelo, C (1987). Pensamiento de los profesores. Barcelona. CEA Martínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto. Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. De. McGraw-Hill. Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana. Kelly, G.A. (1955). The psychology of personal constructs. New York. WW Norton. Marland, P. W (1977).A study of teacher interactive thought. Universidad de Alberta, Canadá. Martínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto. Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. Dc. McGraw-Hill. Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana, Nereci, YG. (1973). Hacia una didáctica general dinámica. Buenos Aires. Kapelusz. Nisbett, R. E. y Ross, L. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. New York. Prentice-Hall. Pérez, A., Gímeno, J. (1988). Pensamiento y acción del profesor: de los estudios sobre planificación al pensamiento práctico. Infancia y aprendizaje. V. 2. pp. 37.63. Pérez, G.J. (1992). Enseñanza para la comprensión. En Gimen o, S. y Pérez, G.A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid. Morata. Peterson, P., Marx, R., Clark, C. (1978). Teacher planning. teacher behavior, and student achievement. American Educational Research journal, 15, 417-432. Porlan, I. (1995). Constructivismo y escuela: Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada Editora. Schneider, D.J. (1991). Social cognition Annual Review of Psychology, 42, pp. 527-561. Shavelson, R. y Stern, P. (1983). Research on teacher's pedagogical thoughts, judgments, decisions and behavior. Review of Educational Research. 51 (4). 455498. Schütz. A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona. Paidós. Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid. Morata. Villar, A. L. M. (1988). Conocimiento, Creencias y Teorías de los Profesores. Madrid. De. Marfil, S.A. Wartofsky, M. (1983). Introducción a la filosofía de la ciencia. Madrid. Alianza Universidad Textos. Wittrock, M. C. (1989). La investigación de la enseñanza, II: Métodos cualitativos y de observación. Barcelona. Paidós. Wittrock, M. C. (1990). La investigación de la enseñanza, III: Profesores y alumnos. Barcelona. Paidós. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Martha Cecilia Lozano - 1999 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Martha Cecilia Lozano - 1999 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia |
dc.source.spa.fl_str_mv |
https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621 |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b6173d4c-760d-432b-8d03-b15e126cef1b/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ac249cc87880bf2345ba3f45fb83b120 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1812183275842568192 |
spelling |
Lozano, Martha Cecilia28efd744-eff3-4848-b962-e476edf58cac3001999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:54Z1999-07-01 00:00:002023-01-23T15:40:54Z1999-07-01The objective of this investigation was to comprehensively describe, characterize and analyze the relationship between the practical knowledge and the pedagogical practice of the professors at the Faculty of Psychology at the Universidad Católica de Colombia. The Hermeneutic Circle as a perspective of interpretative research was used. The sample group consisted of ten undergraduate and postgraduate teachers, both male and female, 24 to 44 years of age who were connected to the Psychology Faculty as full-time or part time professors for a period ranging from one to ten years. To collect data, participatory observation, semi-structured survey and the documentary files of the Curricular Planning and Evaluation Unit at the Faculty of Psychology, were used as instruments.The obtained data were grouped into the following categories: planning, decision making, interactive thoughts and theories and beliefs. The principles identified in the contents of professors?practical thinking are . sharing power, progressive verification, suppression of emotion, practical principles, rule of the practice, images, and imperative knowledge. In the sample group the application of the principle of compensation was not found and in some of the cases, the principle of closing was found. The knowledge structures showed by the professors studied correspond to a set of concepts and theories which are a product of their formative process in the field of Psychology as well as the subjects they deal with. application/pdf1909-97110123-9155https://hdl.handle.net/10983/28309https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621spaUniversidad Católica de Colombiahttps://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/download/621/638Núm. 2 , Año 199972259Acta Colombiana de PsicologíaAnderson, R. C. (1984). Some reflections on the Acquisition knowledge. Educational Research No. 13 (9), pp. 5-10.Anning, A. (1987). An analysis of sixprimary teachers' understanding of how children learn its relationship to· their teaching strategies. Paper presented at Conference on teachers' Professional Learning University of Lancaster, July.Brophy.], E. (1983). Research on the self-fulfilling prophecy and teacher expectations. journal of Educational Psychology, 75, 631-661.Brophy.], E., ßohrkemper,M. M. (1981). The influence of problem ownership on teacher’s perceptions of and strategies for coping with problem students. Jornal of Educational Psychology, 73, 295-311.Calderhead, J.(1988).Conceptualización e investigación del conocimiento profesional. En Villar, L. M. (Dir.). Conocimientos, creencias y teorías de los profesores. Madrid. Alcoy, Marfil.Clark, C., Yinger, R. (1979). Three studies of teacher planning. Research Series No. 55. Universidad del Estado de Michigan.Coll, C. (1994). Psicología y currículum. Argentina. Paidós.Clark, C y Peterson, P. L.(1986). Teachers' thought processes. En Wittrock, M. C. (De.) The Handbook of Research on Teaching, Third Edition. New York: Macmillan.Clark y otros (1979). Teacher thinking. En Peterson, P. and Walberg, H. I. (Eds.). Re search on Teaching, Concepts, Finding and Implications. ßerkely: Mcutchan, Publish· ing Corporation.Elbaz, E (1983). Teacher thinking: A study of practical knowledge: London. Croom Helm. Fiske, S.T. y Taylor, S. (1991). Cognition Social. Nueva York. McGraw-Hill.Gallego A. M. J. (1991). Investigación sobre pensamientos del profesor: Aproximaciones al estudio de las "Teorías y creencias de los profesores". Revista española de pedagogía No. 189.Gimeno, J. y Pérez, A. (1989). El pensamiento psicopedagógico de los profesores. Madrid. CIDE.Guerrero, EJ. (1994). El laberinto reflexivo de la actividad didáctica y el eterno retorno del profesor sobre sus actos: los principios prácticos y el conocimiento en la acción. Universidad de Málaga. Investigación en la Escuela No. 22. pp. 47-56.Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía: Métodos de Investigación. Barcelona. Paidós.Marcelo, C (1987). Pensamiento de los profesores. Barcelona. CEAMartínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto.Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. De. McGraw-Hill.Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana.Kelly, G.A. (1955). The psychology of personal constructs. New York. WW Norton.Marland, P. W (1977).A study of teacher interactive thought. Universidad de Alberta, Canadá. Martínez, M. (1991). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas. Ed. Texto.Morales, E y otros. (1994). Psicología Social. Madrid. Dc. McGraw-Hill.Myers, D. G. (1991). Psicología Social. Madrid. Panamericana,Nereci, YG. (1973). Hacia una didáctica general dinámica. Buenos Aires. Kapelusz.Nisbett, R. E. y Ross, L. (1980). Human inference: Strategies and shortcomings of social judgment. New York. Prentice-Hall.Pérez, A., Gímeno, J. (1988). Pensamiento y acción del profesor: de los estudios sobre planificación al pensamiento práctico. Infancia y aprendizaje. V. 2. pp. 37.63.Pérez, G.J. (1992). Enseñanza para la comprensión. En Gimen o, S. y Pérez, G.A. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid. Morata.Peterson, P., Marx, R., Clark, C. (1978). Teacher planning. teacher behavior, and student achievement. American Educational Research journal, 15, 417-432.Porlan, I. (1995). Constructivismo y escuela: Hacia un modelo de enseñanza-aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada Editora.Schneider, D.J. (1991). Social cognition Annual Review of Psychology, 42, pp. 527-561.Shavelson, R. y Stern, P. (1983). Research on teacher's pedagogical thoughts, judgments, decisions and behavior. Review of Educational Research. 51 (4). 455498.Schütz. A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona. Paidós. Stenhouse, L. (1991). Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid. Morata.Villar, A. L. M. (1988). Conocimiento, Creencias y Teorías de los Profesores. Madrid. De. Marfil, S.A.Wartofsky, M. (1983). Introducción a la filosofía de la ciencia. Madrid. Alianza Universidad Textos.Wittrock, M. C. (1989). La investigación de la enseñanza, II: Métodos cualitativos y de observación. Barcelona. Paidós.Wittrock, M. C. (1990). La investigación de la enseñanza, III: Profesores y alumnos. Barcelona. Paidós.Martha Cecilia Lozano - 1999info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/621University professorsPsycho-pedagogyEducational processesEstructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.Estructura de conocimiento práctico del docente de la facultad de psicología de la Universidad Católica de Colombia y los procesos educativos que se desarrollan en el aula de clase : aproximación al problema.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Textinfo:eu-repo/semantics/articleJournal articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPublicationOREORE.xmltext/xml2827https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b6173d4c-760d-432b-8d03-b15e126cef1b/downloadac249cc87880bf2345ba3f45fb83b120MD5110983/28309oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/283092023-03-24 14:47:20.54https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Martha Cecilia Lozano - 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |