El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información

New Computer Information-Communication Technology and Learning. Educational resources are considered as instructional tools daily used in classroom in order to improve the teaching efficiency. Because there is several teaching and learning technological tools, we just consider some rising computer a...

Full description

Autores:
Navarro-Guzmán, José I.
Alcalde-Cuevas, Concepción
Marchena-Consejero, Esperanza
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
1999
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23142
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23142
Palabra clave:
COMPUTERS
LEARNING
TEACHING
INSTRUCTIONAL
TECHNOLOGY
ORDENADORES
APRENDIZAJE
ENSEÑANDO
INSTRUCTIVO
TECNOLOGÍA
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
id UCATOLICA2_4e1e950e3b201e8de85bf1b77902dce8
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23142
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
title El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
spellingShingle El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
COMPUTERS
LEARNING
TEACHING
INSTRUCTIONAL
TECHNOLOGY
ORDENADORES
APRENDIZAJE
ENSEÑANDO
INSTRUCTIVO
TECNOLOGÍA
title_short El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
title_full El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
title_fullStr El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
title_full_unstemmed El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
title_sort El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información
dc.creator.fl_str_mv Navarro-Guzmán, José I.
Alcalde-Cuevas, Concepción
Marchena-Consejero, Esperanza
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Navarro-Guzmán, José I.
Alcalde-Cuevas, Concepción
Marchena-Consejero, Esperanza
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv COMPUTERS
LEARNING
TEACHING
INSTRUCTIONAL
TECHNOLOGY
ORDENADORES
APRENDIZAJE
ENSEÑANDO
INSTRUCTIVO
TECNOLOGÍA
topic COMPUTERS
LEARNING
TEACHING
INSTRUCTIONAL
TECHNOLOGY
ORDENADORES
APRENDIZAJE
ENSEÑANDO
INSTRUCTIVO
TECNOLOGÍA
description New Computer Information-Communication Technology and Learning. Educational resources are considered as instructional tools daily used in classroom in order to improve the teaching efficiency. Because there is several teaching and learning technological tools, we just consider some rising computer and communication technologies. The purpose of this article is to analyze how important these new instructional tools are optimizing the learning teaching procedures for. On this way, we expose some procedures that support the teaching al learning process, like intelligent tutoring systems, computer assisted teaching, computer simulation, and artificial intelligent. In addition, some psychological process involved on the new technologies learning are also considered, particularly the organization, storage and retrieval knowledge.
publishDate 1999
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 1999-11
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-05-28T16:37:05Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-05-28T16:37:05Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Navarro-Guzmán, J., Alcalde-Cuevas, C., & Marchena-Consejero, E. (1999). El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 107-122. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/624
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/23142
identifier_str_mv Navarro-Guzmán, J., Alcalde-Cuevas, C., & Marchena-Consejero, E. (1999). El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 107-122. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/624
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/23142
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 107-122
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Adarraga, P. y Zacagnini, J. L. (1994). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trotta.
Alcalde, C. (1998). Conceptualización numérica en niños deficientes mediante un programa de control de estímulos. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
Bandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychologist, 33 544-358.
Bouzá, G. (1997). El guion multimedia. Madrid: Anaya.
Bruner, J. (1964). The course of cognitive growth. American Psycologist, 19,1-15.
Carlson, P. (1992). Varieties of Virtual: Expanded Metaphors for Computer-Mediated. Learning. (pp.230-248). En E. Barret (Ed) Sociomedia. Cambridge, Mass: Massachusetts Institute of Technology.
Clark, R.E. (1983). Reconsidering research on learning from media.Review of Educational Reasearch, 53 (4), 445-460.
Clark, R.E. y Salomon, G. (1986). Media in teaching. (pp. 464-478). En M. Wittrock (Ed) Handbook of research in teaching, NY: Macmillan.
Díaz, P., Catenazzi, N. y Aedo, I. (1996). De la multimedia a la hipermedia. Madrid: Rama. Textos Universitarios.
Dick, W. (1991). An instructional designer’s view of constructivism. Educational Technology,31 (5),41-44.
D’Souza, P.V. (1992). E-mail’s Role in the learning Process: A Case study, joumal of Research on Computing in Education, 25 (2), 254-264.
Duffy, T. y Jonassen, D. H. (Eds.) (1992). Constructivism and the technology of instructions. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Galbreath, J. (1993). Multimedia: Beyond the desktop. Educational Technology, 2, 27-32.
Gisolfi, B.W. y Dattolo, A. (1993). Enhancing the learning process with expert systems. Educational Technology, 1, 25-32.
Gubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama.
Hannafin, M.J. (1989). Interaction strategies and emerging technologies: Psychological perspectives. Canadian journal of Educational Comunications, 18 (3), 167-179.
Howles, L y Pettengill, C. (1993). Designing instructional multimedia presentations: a seven-step process. T.H.E. Journal, 20 (11), 56-61.
Jonassen, D.H. (1991). Thinking technology: Toward a constructivistist view of instructional design. Educational Technology, 30 (9). 32-34.
Kozma, R. B. (1991). Learning with media. Review of Educational Research, 61 (2), 179-211.
Leher, R. (1993). Authors of knowledge: Patterns of hypermedia design. (pp. 197-225). En S. P. Lajoie y S.J. Derry (Eds.). Computers as cognitive tools, Hillsdale, N.J: Erlbaum.
Leshin, C. B., Pollock, J. y Reigeluth, Ch. M. (1992). Instructional designs strategies and tactics. Englewood Cliffs NJ: Educational Technology Publications.
Madruga, J.A. y Lacasa, P. (1996). El desarrollo de la memoria: estrategias y conocimiento, (pp. 147-177). En J.A. Madruga y P. Pardo de León (Dirs.) Psicología Evolutiva Volumen II. Madrid: UNED.
Marchena, E. (1998). Programa de control de estímulos y formación de conceptos en niños de Educación Infantil. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
McAleese, R. (1998). Mapas conceptuales y adquisición del conocimiento: un enfoque cognitivo (pp. 177-190). E. C. Vizcarro y J. A. León (Dirs.) Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.
Montague, W.E. y Knirk, F. G. (1993). Findings matrix: What works in adults training. Interational journal of Educational Research, 19 (4) 345-430.
Navarro J. I. (1999, en prensa). Las estrategias de aprendizaje. En C. Martin Bravo (Dir.) Psicología de la Educación y del desarrollo en la edad escolar Valladolid: (en prensa).
Navarro, J.l., Marchena, E., Alcalde, C., y Ruiz, G. (1996). Jugar con ...formas, colores y posiciones corporales. Software Educativo. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.
Navarro, J.I., Ruiz, G. Alcalde, C. Marchena, E. y Amar, J. (1998). Cómo mejorar tus habilidades mentales (How improve your mental skills). Software educativo.
Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.
Rossignoli, J. L (1996). Recursos y Medios Tecnológicos. (pp. 293-324). En J. Beltrán y C. Genovard (Eds.). Psicología de la Instrucción. Volumen I. Madrid: Síntesis.
Salomon, G. (1979). Interaction on media, cognition and learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Sancho J.M. (1993). Presentación a la monografía: Tecnologías de la información y la educación. Una perspectiva europea. Temas de Educación, 9, 7-19.
Sweeters, W. (1994). Multimedia electronic tools for learning. Educational Technology, 4, 47-52.
Trickton, S. G. (1970). Improve learning. An evaluation of instructional technology. NY: Bowker.
Vizcarro, C. y León, J.A. (Dirs.) (1998). Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.
Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, Mss: Cambridge University Press.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9022c3df-9e4b-47bc-810a-49b0e419641d/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9cd2f0c6-85b5-4b2a-aa33-3fcdbc5c5dd6/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/77dca012-e20f-4b90-b373-67df4db768e5/download
bitstream.checksum.fl_str_mv d324c0b23225fb70e74443348a0cc323
24d68299ae13852334a122ea657bbaaa
ad019e34875aab7c8c4c497a9a72e372
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1808402469987811328
spelling Navarro-Guzmán, José I.7da253c4-25c2-4605-abd7-0e10838a1605-1Alcalde-Cuevas, Concepcióne952444f-b3f2-4c9f-97f5-68ecff7f617c-1Marchena-Consejero, Esperanza79681722-a124-42b8-baf7-875b54926232-12019-05-28T16:37:05Z2019-05-28T16:37:05Z1999-11New Computer Information-Communication Technology and Learning. Educational resources are considered as instructional tools daily used in classroom in order to improve the teaching efficiency. Because there is several teaching and learning technological tools, we just consider some rising computer and communication technologies. The purpose of this article is to analyze how important these new instructional tools are optimizing the learning teaching procedures for. On this way, we expose some procedures that support the teaching al learning process, like intelligent tutoring systems, computer assisted teaching, computer simulation, and artificial intelligent. In addition, some psychological process involved on the new technologies learning are also considered, particularly the organization, storage and retrieval knowledge.application/pdfNavarro-Guzmán, J., Alcalde-Cuevas, C., & Marchena-Consejero, E. (1999). El aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la información. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 107-122. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6240123-9155https://hdl.handle.net/10983/23142spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 107-122Adarraga, P. y Zacagnini, J. L. (1994). Psicología e Inteligencia Artificial. Madrid: Trotta.Alcalde, C. (1998). Conceptualización numérica en niños deficientes mediante un programa de control de estímulos. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.Bandura, A. (1978). The self system in reciprocal determinism. American Psychologist, 33 544-358.Bouzá, G. (1997). El guion multimedia. Madrid: Anaya.Bruner, J. (1964). The course of cognitive growth. American Psycologist, 19,1-15.Carlson, P. (1992). Varieties of Virtual: Expanded Metaphors for Computer-Mediated. Learning. (pp.230-248). En E. Barret (Ed) Sociomedia. Cambridge, Mass: Massachusetts Institute of Technology.Clark, R.E. (1983). Reconsidering research on learning from media.Review of Educational Reasearch, 53 (4), 445-460.Clark, R.E. y Salomon, G. (1986). Media in teaching. (pp. 464-478). En M. Wittrock (Ed) Handbook of research in teaching, NY: Macmillan.Díaz, P., Catenazzi, N. y Aedo, I. (1996). De la multimedia a la hipermedia. Madrid: Rama. Textos Universitarios.Dick, W. (1991). An instructional designer’s view of constructivism. Educational Technology,31 (5),41-44.D’Souza, P.V. (1992). E-mail’s Role in the learning Process: A Case study, joumal of Research on Computing in Education, 25 (2), 254-264.Duffy, T. y Jonassen, D. H. (Eds.) (1992). Constructivism and the technology of instructions. Hillsdale, NJ: Erlbaum.Galbreath, J. (1993). Multimedia: Beyond the desktop. Educational Technology, 2, 27-32.Gisolfi, B.W. y Dattolo, A. (1993). Enhancing the learning process with expert systems. Educational Technology, 1, 25-32.Gubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama.Hannafin, M.J. (1989). Interaction strategies and emerging technologies: Psychological perspectives. Canadian journal of Educational Comunications, 18 (3), 167-179.Howles, L y Pettengill, C. (1993). Designing instructional multimedia presentations: a seven-step process. T.H.E. Journal, 20 (11), 56-61.Jonassen, D.H. (1991). Thinking technology: Toward a constructivistist view of instructional design. Educational Technology, 30 (9). 32-34.Kozma, R. B. (1991). Learning with media. Review of Educational Research, 61 (2), 179-211.Leher, R. (1993). Authors of knowledge: Patterns of hypermedia design. (pp. 197-225). En S. P. Lajoie y S.J. Derry (Eds.). Computers as cognitive tools, Hillsdale, N.J: Erlbaum.Leshin, C. B., Pollock, J. y Reigeluth, Ch. M. (1992). Instructional designs strategies and tactics. Englewood Cliffs NJ: Educational Technology Publications.Madruga, J.A. y Lacasa, P. (1996). El desarrollo de la memoria: estrategias y conocimiento, (pp. 147-177). En J.A. Madruga y P. Pardo de León (Dirs.) Psicología Evolutiva Volumen II. Madrid: UNED.Marchena, E. (1998). Programa de control de estímulos y formación de conceptos en niños de Educación Infantil. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.McAleese, R. (1998). Mapas conceptuales y adquisición del conocimiento: un enfoque cognitivo (pp. 177-190). E. C. Vizcarro y J. A. León (Dirs.) Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.Montague, W.E. y Knirk, F. G. (1993). Findings matrix: What works in adults training. Interational journal of Educational Research, 19 (4) 345-430.Navarro J. I. (1999, en prensa). Las estrategias de aprendizaje. En C. Martin Bravo (Dir.) Psicología de la Educación y del desarrollo en la edad escolar Valladolid: (en prensa).Navarro, J.l., Marchena, E., Alcalde, C., y Ruiz, G. (1996). Jugar con ...formas, colores y posiciones corporales. Software Educativo. Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.Navarro, J.I., Ruiz, G. Alcalde, C. Marchena, E. y Amar, J. (1998). Cómo mejorar tus habilidades mentales (How improve your mental skills). Software educativo.Cádiz: Departamento de Psicología de la Universidad de Cádiz.Rossignoli, J. L (1996). Recursos y Medios Tecnológicos. (pp. 293-324). En J. Beltrán y C. Genovard (Eds.). Psicología de la Instrucción. Volumen I. Madrid: Síntesis.Salomon, G. (1979). Interaction on media, cognition and learning. San Francisco: Jossey-Bass.Sancho J.M. (1993). Presentación a la monografía: Tecnologías de la información y la educación. Una perspectiva europea. Temas de Educación, 9, 7-19.Sweeters, W. (1994). Multimedia electronic tools for learning. Educational Technology, 4, 47-52.Trickton, S. G. (1970). Improve learning. An evaluation of instructional technology. NY: Bowker.Vizcarro, C. y León, J.A. (Dirs.) (1998). Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid: Pirámide.Vygotsky, L. (1978). Mind in society. Cambridge, Mss: Cambridge University Press.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2COMPUTERSLEARNINGTEACHINGINSTRUCTIONALTECHNOLOGYORDENADORESAPRENDIZAJEENSEÑANDOINSTRUCTIVOTECNOLOGÍAEl aprendizaje mediante las nuevas tecnologías de la comunicación y la informaciónArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL624-1722-1-SM.pdf624-1722-1-SM.pdfArticulo principalapplication/pdf1007009https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9022c3df-9e4b-47bc-810a-49b0e419641d/downloadd324c0b23225fb70e74443348a0cc323MD51TEXT624-1722-1-SM.pdf.txt624-1722-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain16https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9cd2f0c6-85b5-4b2a-aa33-3fcdbc5c5dd6/download24d68299ae13852334a122ea657bbaaaMD52THUMBNAIL624-1722-1-SM.pdf.jpg624-1722-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg19324https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/77dca012-e20f-4b90-b373-67df4db768e5/downloadad019e34875aab7c8c4c497a9a72e372MD5310983/23142oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/231422023-03-24 14:39:21.848https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com