Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down

The objective of this research was to propose educational strategies that facilitate the social school integration of students with Down’s Syndrome, from the analysis of the experiences that had five handicapped children, 4 to 8 years old, at a preeschool setting. It was a qualitative-etnographic re...

Full description

Autores:
Hewitt-Ramírez, Nohelia
Rozo-Sánchez, María Margarita
Rozo-Sánchez, María Margarita
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
1999
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23064
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23064
Palabra clave:
DOWN’S SYNDROME
SOCIAL INTEGRATION AT SCHOOL
EDUCATIONAL STRATEGIES
SÍNDROME DE DOWN
INTEGRACIÓN SOCIAL EN LA ESCUELA
ESTRATEGIAS EDUCATIVAS
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
id UCATOLICA2_454e93633f319c6ae48e986140fbba08
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23064
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
title Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
spellingShingle Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
DOWN’S SYNDROME
SOCIAL INTEGRATION AT SCHOOL
EDUCATIONAL STRATEGIES
SÍNDROME DE DOWN
INTEGRACIÓN SOCIAL EN LA ESCUELA
ESTRATEGIAS EDUCATIVAS
title_short Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
title_full Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
title_fullStr Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
title_full_unstemmed Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
title_sort Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down
dc.creator.fl_str_mv Hewitt-Ramírez, Nohelia
Rozo-Sánchez, María Margarita
Rozo-Sánchez, María Margarita
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Hewitt-Ramírez, Nohelia
Rozo-Sánchez, María Margarita
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Rozo-Sánchez, María Margarita
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv DOWN’S SYNDROME
SOCIAL INTEGRATION AT SCHOOL
EDUCATIONAL STRATEGIES
SÍNDROME DE DOWN
INTEGRACIÓN SOCIAL EN LA ESCUELA
ESTRATEGIAS EDUCATIVAS
topic DOWN’S SYNDROME
SOCIAL INTEGRATION AT SCHOOL
EDUCATIONAL STRATEGIES
SÍNDROME DE DOWN
INTEGRACIÓN SOCIAL EN LA ESCUELA
ESTRATEGIAS EDUCATIVAS
description The objective of this research was to propose educational strategies that facilitate the social school integration of students with Down’s Syndrome, from the analysis of the experiences that had five handicapped children, 4 to 8 years old, at a preeschool setting. It was a qualitative-etnographic research. The data collection used were a participatory observation, a structured survey and a campus diary. The analysis of results used the following categories: interaction with others, participation in diffe¬rent activities, and participation in the educational process. The categories are the product of content analysis methods and constant comparison. The process of trian¬gulation used campus diary and observers.The conclusion is that social school inte¬gration is a beneficial alternative to individuals with Down’s Syndrome that requires a planed process and an active participation of the different educational agents.
publishDate 1999
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 1999-11
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-05-21T16:19:15Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-05-21T16:19:15Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Hewitt-Ramírez, N., & Rozo-Sánchez, M. (1999). Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 95-106. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/623
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/23064
identifier_str_mv Hewitt-Ramírez, N., & Rozo-Sánchez, M. (1999). Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 95-106. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/623
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/23064
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 95-106
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Cajiao, F., (1991). Educación Especial y Derechos Humanos. Foro de Educación Especial. Bogotá. Ministerio de Educación.
Constitución Política de Colombia (1991). Santafé de Bogotá.
Cunningham, C., (1986). Down ’s Syndrome and Introduction for parents. London: Souvenir Press.
De Lorenzo, E., (1985). Integración de los discapacitados al ambiente comunitario y escolar: Uruguay: Instituto Interamericano del niño.
Etscheidt, S; Heston, M. ; y Kliewer, C. (1999). Inclusive Education: Philosophy of lnclusive Education. New York: College of Education University of Northern Iowa.
Jaramillo y Neira. (1992). Programa tutorial cruce de Edades para niños con Retardo Mental leve, integrados al primer grado de educación básica: Medellín. Facultad de Psicología Universidad de Antioquia.
Jarque, J.M. (1985). La Integración: Perspectiva histórica y situación actual. Siglo cero. No. 101, pp. 20-25.
Juárez A., e Izquierdo G, (1988). Integración en Europa; Recomendaciones del BIAR Ponencia presentada en el I Congreso de Fiapas, Burgos. España.
Ley 60 dc 1.993.
Ley 115 de 1.994.
Ministerio de Educación Nacional. (1991). Metodología reflexiva participativa para desarrollar los talleres de sensibilización para integración educativa. Bogotá: M.E.N.
Monereo, C. (1985). Un análisis crítico de los conceptos vinculados a la integración escolar: Siglo cero. No.101, pp.26-46.
Naciones Unidas (1983). Programa de Acción Mundial para los Impedidos. Nueva York, EE.UU., N.U.
OREALC UNESCO, (1991). Proyecto principal de Educación en América Latina y el Caribe. Sus objetivos, carácter y modalidades de acción. Santiago de Chile. Orealc.
PTREV (1992). Programa de prevención, tratamiento y rehabilitación de las discapacidades y disturbios en la edad evolutiva. 1 987-1988.
Ruiz, R. (1988). Técnicas de individualización didáctica. Adecuaciones curriculares individualizadas para alumnos con necesidades educativas especiales. Madrid: Cincel.
Silva, A., (1989). Integración y Conciencia Social. Caracas: primer seminario nacional para la integración de las personas con necesidades especiales.
Stainback, S. y Stainback, W., (1985). Integration of students with severe handicaps into regular schools. EE.UU.: Council for exceptional Children.
Unesco (1988). Examen de la situación actual de la educación especial. Paris: Unesco.
Van Steenlandt, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la educación común. Chile: Unesco-Orealc.
Wolfensberger, W. (1986). El debate sobre la normalización. Siglo Cero, 105,12-28.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/99e6348e-7e7e-413e-8dc6-c9ba1db68475/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/7e7d568b-bd6a-4045-aba4-cfb10ed9da7d/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/0d98c350-d5f9-40e4-8793-b6fcea87e576/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 51580722eb4dec1cb998bbfcd7df53f9
36c6f0b2061da514c400c0bc2749b5cf
49534bb620650716f3481342d4ea7118
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256399152054272
spelling Hewitt-Ramírez, Noheliab2a7c88d-5626-46d8-85e2-1a2d874a27bb-1Rozo-Sánchez, María Margaritaf127775c-fc5f-4b45-9aa9-db5d6048dcbe-1Rozo-Sánchez, María Margaritavirtual::1358-12019-05-21T16:19:15Z2019-05-21T16:19:15Z1999-11The objective of this research was to propose educational strategies that facilitate the social school integration of students with Down’s Syndrome, from the analysis of the experiences that had five handicapped children, 4 to 8 years old, at a preeschool setting. It was a qualitative-etnographic research. The data collection used were a participatory observation, a structured survey and a campus diary. The analysis of results used the following categories: interaction with others, participation in diffe¬rent activities, and participation in the educational process. The categories are the product of content analysis methods and constant comparison. The process of trian¬gulation used campus diary and observers.The conclusion is that social school inte¬gration is a beneficial alternative to individuals with Down’s Syndrome that requires a planed process and an active participation of the different educational agents.application/pdfHewitt-Ramírez, N., & Rozo-Sánchez, M. (1999). Experiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome Down. Acta Colombiana de Psicología, 0(2), 95-106. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6230123-9155https://hdl.handle.net/10983/23064spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 2 (nov. 1999); p. 95-106Cajiao, F., (1991). Educación Especial y Derechos Humanos. Foro de Educación Especial. Bogotá. Ministerio de Educación.Constitución Política de Colombia (1991). Santafé de Bogotá.Cunningham, C., (1986). Down ’s Syndrome and Introduction for parents. London: Souvenir Press.De Lorenzo, E., (1985). Integración de los discapacitados al ambiente comunitario y escolar: Uruguay: Instituto Interamericano del niño.Etscheidt, S; Heston, M. ; y Kliewer, C. (1999). Inclusive Education: Philosophy of lnclusive Education. New York: College of Education University of Northern Iowa.Jaramillo y Neira. (1992). Programa tutorial cruce de Edades para niños con Retardo Mental leve, integrados al primer grado de educación básica: Medellín. Facultad de Psicología Universidad de Antioquia.Jarque, J.M. (1985). La Integración: Perspectiva histórica y situación actual. Siglo cero. No. 101, pp. 20-25.Juárez A., e Izquierdo G, (1988). Integración en Europa; Recomendaciones del BIAR Ponencia presentada en el I Congreso de Fiapas, Burgos. España.Ley 60 dc 1.993.Ley 115 de 1.994.Ministerio de Educación Nacional. (1991). Metodología reflexiva participativa para desarrollar los talleres de sensibilización para integración educativa. Bogotá: M.E.N.Monereo, C. (1985). Un análisis crítico de los conceptos vinculados a la integración escolar: Siglo cero. No.101, pp.26-46.Naciones Unidas (1983). Programa de Acción Mundial para los Impedidos. Nueva York, EE.UU., N.U.OREALC UNESCO, (1991). Proyecto principal de Educación en América Latina y el Caribe. Sus objetivos, carácter y modalidades de acción. Santiago de Chile. Orealc.PTREV (1992). Programa de prevención, tratamiento y rehabilitación de las discapacidades y disturbios en la edad evolutiva. 1 987-1988.Ruiz, R. (1988). Técnicas de individualización didáctica. Adecuaciones curriculares individualizadas para alumnos con necesidades educativas especiales. Madrid: Cincel.Silva, A., (1989). Integración y Conciencia Social. Caracas: primer seminario nacional para la integración de las personas con necesidades especiales.Stainback, S. y Stainback, W., (1985). Integration of students with severe handicaps into regular schools. EE.UU.: Council for exceptional Children.Unesco (1988). Examen de la situación actual de la educación especial. Paris: Unesco.Van Steenlandt, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la educación común. Chile: Unesco-Orealc.Wolfensberger, W. (1986). El debate sobre la normalización. Siglo Cero, 105,12-28.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2DOWN’S SYNDROMESOCIAL INTEGRATION AT SCHOOLEDUCATIONAL STRATEGIESSÍNDROME DE DOWNINTEGRACIÓN SOCIAL EN LA ESCUELAESTRATEGIAS EDUCATIVASExperiencias de integración socio-escolar de alumnos con síndrome DownArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Publicationhttps://independent.academia.edu/MARIAMARGARITAROZOSANCHEZvirtual::1358-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000161110virtual::1358-1https://scholar.google.com/citations?user=kdwAv_MAAAAJ&hl=esvirtual::1358-1https://orcid.org/0000-0002-9794-6630virtual::1358-1https://www.researchgate.net/profile/Maria-Rozo-2/achievement/605ad0b66a0a3ab56d7162fevirtual::1358-163a755c7-6f46-472e-aed6-0608b1e79132virtual::1358-163a755c7-6f46-472e-aed6-0608b1e79132virtual::1358-1ORIGINAL623-1720-1-SM.pdf623-1720-1-SM.pdfArticulo principalapplication/pdf779254https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/99e6348e-7e7e-413e-8dc6-c9ba1db68475/download51580722eb4dec1cb998bbfcd7df53f9MD51TEXT623-1720-1-SM.pdf.txt623-1720-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain12https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/7e7d568b-bd6a-4045-aba4-cfb10ed9da7d/download36c6f0b2061da514c400c0bc2749b5cfMD52THUMBNAIL623-1720-1-SM.pdf.jpg623-1720-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg18621https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/0d98c350-d5f9-40e4-8793-b6fcea87e576/download49534bb620650716f3481342d4ea7118MD5310983/23064oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/230642023-10-23 10:58:53.421https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 1999https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com