Escuela de padres: un modelo centrado en valores

This article is a study of an alternative model of Parents’ School.The background records, historical and social elements and some investigations from different Latin- American countries and from Colombia were examined to identify the schemes of work. Finally, the proposed model appears methodologic...

Full description

Autores:
Pérez-Gaviria, Martha Helena
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2000
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22921
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/22921
Palabra clave:
EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
RESEARCH
FAMILY STRUCTURE
VALUES AND QUALITY OF LIFE
PSICOLOGÍA EDUCACIONAL
INVESTIGACIÓN
ESTRUCTURA FAMILIAR
VALORES Y CALIDAD DE VIDA
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
id UCATOLICA2_3bc10e71f3121fb690c27b6c09b8c9fa
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22921
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Escuela de padres: un modelo centrado en valores
title Escuela de padres: un modelo centrado en valores
spellingShingle Escuela de padres: un modelo centrado en valores
EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
RESEARCH
FAMILY STRUCTURE
VALUES AND QUALITY OF LIFE
PSICOLOGÍA EDUCACIONAL
INVESTIGACIÓN
ESTRUCTURA FAMILIAR
VALORES Y CALIDAD DE VIDA
title_short Escuela de padres: un modelo centrado en valores
title_full Escuela de padres: un modelo centrado en valores
title_fullStr Escuela de padres: un modelo centrado en valores
title_full_unstemmed Escuela de padres: un modelo centrado en valores
title_sort Escuela de padres: un modelo centrado en valores
dc.creator.fl_str_mv Pérez-Gaviria, Martha Helena
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Pérez-Gaviria, Martha Helena
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
RESEARCH
FAMILY STRUCTURE
VALUES AND QUALITY OF LIFE
PSICOLOGÍA EDUCACIONAL
INVESTIGACIÓN
ESTRUCTURA FAMILIAR
VALORES Y CALIDAD DE VIDA
topic EDUCATIONAL PSYCHOLOGY
RESEARCH
FAMILY STRUCTURE
VALUES AND QUALITY OF LIFE
PSICOLOGÍA EDUCACIONAL
INVESTIGACIÓN
ESTRUCTURA FAMILIAR
VALORES Y CALIDAD DE VIDA
description This article is a study of an alternative model of Parents’ School.The background records, historical and social elements and some investigations from different Latin- American countries and from Colombia were examined to identify the schemes of work. Finally, the proposed model appears methodologically supported on partici¬pant research conceiving the family from the systems theory and the contents of the school from values development and life quality.
publishDate 2000
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2000-10
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-03-14T15:34:06Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-03-14T15:34:06Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Pérez-Gaviria, M. (2000). Escuela de padres: un modelo centrado en valores. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 63-79. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/613
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/22921
identifier_str_mv Pérez-Gaviria, M. (2000). Escuela de padres: un modelo centrado en valores. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 63-79. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/613
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/22921
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 63-79
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Agudelo, H.A. y Correal M.L. (1996). Hacia una Escuela de Padres. Bogotá: Kimpres Ltda.
Anderson, L.K. y Thomas, R.G. (1993). Innovation in Parent Education: Seif-Reflection and Dialogue as Avances or Learnig. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.
Arango, M.Y Nimnicht, G. (1989). Alternativas para la educación permanente: un estudio de caso integrado escuela-hogar para la educación infantil en Colombia. Oficina regional de educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.
Arteaga, B.A. (1990). Escuela de Padres. Universidad de San Buenaventura, Medellín: Colombia.
Correal, M.L. y Suárez, M. (1991). Proyecto de Educación Familiar: Escuela de Padres. Bogotá: Presencia Ltda.
Bisguerra, R. (1991). Orientación psicopedagógica para la prevención y el desarrollo. España: Boixareau.
Bosco, P. (1993). Investigación Acción. Revista Aportes. Bogotá. Dimensión Educativa.
Brunet, J. (1986). Revista: Cuadernos de orientación familiar: “Padres, Escuela y Educación”. España-Barcelona.
Cendales, G. (1993). Investigación Acción. Revista Aportes. Bogotá: Dimensión Educativa.
Devlin, A.S. (1993). Parent Education for Divorced Fathers. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España, Universidad Politécnica de Madrid.
Feldman, F.A. (1989). Parent Education Project III. En Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.
Feitó A.R. (1993). La minoría de edad y el derecho de los padres y madres a participar en la educación de sus hijos. Revista Arbor, España.
García y Gutiérrez (1987) Los padres coma primeros educadores, cambios en los factores de crianza. Informe sumativo y conclusiones del cuarto seminario del hemisferio occidental. Perú.
Gas, H.Y Gunn, W.B. (1988). Parent Education from a Family System Perspective. En Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.
González, M. (1987). Escuela de Padres de Educación Especial de Venezuela. Informe sumativo y conclusiones del cuarto seminario del hemisferio occidental Perú.
Hili, M.D. y Knowies, D.W. (1987). Providing for Personal Meaning in Parent Education Programs. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.
Hudson, D.L. (1990). Increasing Parent Participation in the Eper Elementary School through Parent Education En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.
lsaza, B.Y Morin, J. (1987). Informe Sumativo y Conclusiones del Cuarto Seminario del Hemisferio Occidental. Perú.
Lask, J, (1996). Unwilligly to school. Family Therapy. England. Nursten.
López, M.L. (1994). Hacer nuestra Escuela de Padres. Guía para profesionales. Colombia, FES
Mejía, M.N. (1992). Propuesta Curricular de Capacitación en Escuela de padres, para Docentes de Escuela Nueva. Tesis de grado.
Meyers. S.A. (1993). Adapting Parent Education Programs. To Meet the Needs of Fathers: An Ecological Perspective. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.
Posada, F.A. (1989). La Escuela y su vínculo con la familia. Programa de formación para docentes facilitadores en Escuela de Padres. Colombia: Piloto.
Sarramona, J. (1992). La Educación no formal. España: CEAC Stern, H.H. (1968). La Educación de los Padres. Argentina: Kapeluz.
Walker, T. (1994). Increasin the Participation of Parents of Elementmy School Students in Parent Education Activities through Development and Implementation of an Alternative Delivery System. En Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/091f82be-8dac-44bc-89c1-7a3dfe5351ed/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f87beeb9-2f32-4ae0-9877-96fcee8daa78/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/7a262be3-a10c-4543-845f-b5ecacc6a628/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a63d858de5565758d92c5fbd350efe21
481679857ba5615be761e75db5634e8e
9e6ae79a0b1c814f56069cbf492a5592
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256206830632960
spelling Pérez-Gaviria, Martha Helena4a62799b-b546-4340-9772-1bfb8518e988-12019-03-14T15:34:06Z2019-03-14T15:34:06Z2000-10This article is a study of an alternative model of Parents’ School.The background records, historical and social elements and some investigations from different Latin- American countries and from Colombia were examined to identify the schemes of work. Finally, the proposed model appears methodologically supported on partici¬pant research conceiving the family from the systems theory and the contents of the school from values development and life quality.application/pdfPérez-Gaviria, M. (2000). Escuela de padres: un modelo centrado en valores. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 63-79. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6130123-9155https://hdl.handle.net/10983/22921spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 63-79Agudelo, H.A. y Correal M.L. (1996). Hacia una Escuela de Padres. Bogotá: Kimpres Ltda.Anderson, L.K. y Thomas, R.G. (1993). Innovation in Parent Education: Seif-Reflection and Dialogue as Avances or Learnig. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.Arango, M.Y Nimnicht, G. (1989). Alternativas para la educación permanente: un estudio de caso integrado escuela-hogar para la educación infantil en Colombia. Oficina regional de educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.Arteaga, B.A. (1990). Escuela de Padres. Universidad de San Buenaventura, Medellín: Colombia.Correal, M.L. y Suárez, M. (1991). Proyecto de Educación Familiar: Escuela de Padres. Bogotá: Presencia Ltda.Bisguerra, R. (1991). Orientación psicopedagógica para la prevención y el desarrollo. España: Boixareau.Bosco, P. (1993). Investigación Acción. Revista Aportes. Bogotá. Dimensión Educativa.Brunet, J. (1986). Revista: Cuadernos de orientación familiar: “Padres, Escuela y Educación”. España-Barcelona.Cendales, G. (1993). Investigación Acción. Revista Aportes. Bogotá: Dimensión Educativa.Devlin, A.S. (1993). Parent Education for Divorced Fathers. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España, Universidad Politécnica de Madrid.Feldman, F.A. (1989). Parent Education Project III. En Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.Feitó A.R. (1993). La minoría de edad y el derecho de los padres y madres a participar en la educación de sus hijos. Revista Arbor, España.García y Gutiérrez (1987) Los padres coma primeros educadores, cambios en los factores de crianza. Informe sumativo y conclusiones del cuarto seminario del hemisferio occidental. Perú.Gas, H.Y Gunn, W.B. (1988). Parent Education from a Family System Perspective. En Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.González, M. (1987). Escuela de Padres de Educación Especial de Venezuela. Informe sumativo y conclusiones del cuarto seminario del hemisferio occidental Perú.Hili, M.D. y Knowies, D.W. (1987). Providing for Personal Meaning in Parent Education Programs. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.Hudson, D.L. (1990). Increasing Parent Participation in the Eper Elementary School through Parent Education En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.lsaza, B.Y Morin, J. (1987). Informe Sumativo y Conclusiones del Cuarto Seminario del Hemisferio Occidental. Perú.Lask, J, (1996). Unwilligly to school. Family Therapy. England. Nursten.López, M.L. (1994). Hacer nuestra Escuela de Padres. Guía para profesionales. Colombia, FESMejía, M.N. (1992). Propuesta Curricular de Capacitación en Escuela de padres, para Docentes de Escuela Nueva. Tesis de grado.Meyers. S.A. (1993). Adapting Parent Education Programs. To Meet the Needs of Fathers: An Ecological Perspective. En: Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.Posada, F.A. (1989). La Escuela y su vínculo con la familia. Programa de formación para docentes facilitadores en Escuela de Padres. Colombia: Piloto.Sarramona, J. (1992). La Educación no formal. España: CEAC Stern, H.H. (1968). La Educación de los Padres. Argentina: Kapeluz.Walker, T. (1994). Increasin the Participation of Parents of Elementmy School Students in Parent Education Activities through Development and Implementation of an Alternative Delivery System. En Gabinete de Documentación Científica. Centro de Documentación Europea. España: Universidad Politécnica de Madrid.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2EDUCATIONAL PSYCHOLOGYRESEARCHFAMILY STRUCTUREVALUES AND QUALITY OF LIFEPSICOLOGÍA EDUCACIONALINVESTIGACIÓNESTRUCTURA FAMILIARVALORES Y CALIDAD DE VIDAEscuela de padres: un modelo centrado en valoresArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL613-1700-1-SM.pdf613-1700-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf899438https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/091f82be-8dac-44bc-89c1-7a3dfe5351ed/downloada63d858de5565758d92c5fbd350efe21MD51TEXT613-1700-1-SM.pdf.txt613-1700-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain53162https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/f87beeb9-2f32-4ae0-9877-96fcee8daa78/download481679857ba5615be761e75db5634e8eMD52THUMBNAIL613-1700-1-SM.pdf.jpg613-1700-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg16809https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/7a262be3-a10c-4543-845f-b5ecacc6a628/download9e6ae79a0b1c814f56069cbf492a5592MD5310983/22921oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/229212023-03-24 14:47:58.135https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com