La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson

This is a research about Anderson ’s Integration Information Model (1982). In experi¬ment one the rule studied was addition with 16 children aged five to seven years when they choose play group and toys in a 4x4 factorial design.The results indicate that group attractiveness is a sum of two pieces o...

Full description

Autores:
Guevara-Castillo, Luis
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2000
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22915
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/22915
Palabra clave:
INFORMATION THEORY
INTEGRATION OF INFORMATION
COGNITIVE PSYCHOLOGY
COGNITIVE ALGEBRA
COGNITIVE PROCESSES
TEORÍA DE LA INFORMACIÓN
INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN
PSICOLOGÍA COGNITIVA
ÁLGEBRA COGNOSITIVA
PROCESOS COGNITIVOS
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
id UCATOLICA2_28a765a976dbac5da172c65b2b8a8a04
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22915
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
title La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
spellingShingle La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
INFORMATION THEORY
INTEGRATION OF INFORMATION
COGNITIVE PSYCHOLOGY
COGNITIVE ALGEBRA
COGNITIVE PROCESSES
TEORÍA DE LA INFORMACIÓN
INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN
PSICOLOGÍA COGNITIVA
ÁLGEBRA COGNOSITIVA
PROCESOS COGNITIVOS
title_short La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
title_full La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
title_fullStr La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
title_full_unstemmed La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
title_sort La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
dc.creator.fl_str_mv Guevara-Castillo, Luis
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Guevara-Castillo, Luis
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv INFORMATION THEORY
INTEGRATION OF INFORMATION
COGNITIVE PSYCHOLOGY
COGNITIVE ALGEBRA
COGNITIVE PROCESSES
TEORÍA DE LA INFORMACIÓN
INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN
PSICOLOGÍA COGNITIVA
ÁLGEBRA COGNOSITIVA
PROCESOS COGNITIVOS
topic INFORMATION THEORY
INTEGRATION OF INFORMATION
COGNITIVE PSYCHOLOGY
COGNITIVE ALGEBRA
COGNITIVE PROCESSES
TEORÍA DE LA INFORMACIÓN
INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN
PSICOLOGÍA COGNITIVA
ÁLGEBRA COGNOSITIVA
PROCESOS COGNITIVOS
description This is a research about Anderson ’s Integration Information Model (1982). In experi¬ment one the rule studied was addition with 16 children aged five to seven years when they choose play group and toys in a 4x4 factorial design.The results indicate that group attractiveness is a sum of two pieces of information according to the parallelism rule of Anderson’s Theory. In experiment two the rules assessed were addition and multiplication with 180 children aged five to seven years when they perceive a rectangle area in a 3x3 factorial design.The results show that five years old children used an additive rule and seven years old ones used a product rule, accor¬ding to Anderson’s model.
publishDate 2000
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2000-10
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-03-13T14:48:21Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-03-13T14:48:21Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Guevara-Castillo, L. (2000). La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 35-51. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/611
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/22915
identifier_str_mv Guevara-Castillo, L. (2000). La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 35-51. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/611
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/22915
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 35-51
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Anderson, N.H. (1982). Foundations of Information Integration Theory. New York: Academic Press.
Anderson, N.H. (1983). Methods of Information Integration Theory. New York: Academic Press.
Anderson, N.H. y Butzin, C.A. (1978). Integration theory applied to children en Developmental Psychology, 30. pp. 598-604.
Anderson, N.H. y Cuneo, D.O. (1978). The height plus width role seems solid: Reply to Bogartz. Journal of experimental psychology general. 107, 388-392 (b).
Berkowitz, L. (1975). Advances in Experimental Social Psychology New York: Academic Press.
Cole, M. (1986). Cognición y Pensamiento. Buenos Aires: Paidós.
Cuneo, DO. (1978). Children’s judgements of numerical quantityt the role of length density and number cues. Un publishead doctoral dissertation U. of California, S. Diego.
Cuneo, D.O. (1980). A general strategy for judgments of quantity. Child Development, 51, pp.299-301.
Cuneo, D.O. (1982). Childrens judgments of numerical quantity. Cognitive Psychology, 14 pp.13-44.
Flavell, J. (1982). Psicología Evolutiva de Jean Piaget. Barcelona: Paidós.
Garvey, C, (1983). El juego infantil. Madrid: Morata.
Gupta, M. (1978). An Information Integration Analysis. Kampur: Indian Institute of Technology.
Huizinga, H. (1989). Habilidades Sociales en la infancia. Madrid: Martínez Roca.
Hutt, C. (1983). El juego infantil. Madrid: Morata S.A.
Kun, A. Parsons, J.E. y Ruble, D.N. (1974). Development of Integrations processes using ability and effort information to predict outcome. Developmental Psychology, 10 721-732.
León, M. (1976). A ratio rule for integration theory. Journal of Experimental Psychology, 102, 27-36.
León, M. (1980). Integration of intent and consequence information. Children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.
Mullet, E. Lautrey, H. y Glaser, C. (1989). Information integration in an area judgment task. Journal of Genetic Psychology, 152, 4, 375-390.
Piaget, J. (1971). La formación del símbolo en el niño: juego, sueño, imagen y representación. México: Fondo de la Cultura Económica.
Ramaldtar, S. y Ushar, S. (1991). Atractivo del juego en grupos. Kampur: Instituto Indio de Tecnología y Ciencias Sociales.
Reyes, N. (1992). El juego como proceso de socialización. Santafé de Bogotá: Ciup, Colciencias.
Sutton, S. (1980). Juego y juguetes. Barcelona: Labor S.A.
Sierra, R. (1996). El juego infantil en Revista Infancia, 37. Santafé de Bogotá. 29-34.
Singer, R. Sidhand, U. y Saluja, S. (1978). Playgroup atractiveness studied with integration theory. Journal of Experimental Child Psychology,104, 123-432.
Verge, C.G. y Bogartz, R. (1978). A functional measurement analysis of dimensional coordination in children. Journal of Experimental Child Psychology.
Wilkening F. (1980). Development of integration in children’s, perceptual judgements. Experiments with area, volumen and velocity, in F. Wilkening, J. Becker and T. Trabasso (Eds). Information integration by children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/3687e41a-4af9-4082-ba86-864cb935233f/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/c3c715a4-7c2f-4e2e-939d-eb6a72722023/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/da6c4116-e249-440d-9e25-b21f23050ead/download
bitstream.checksum.fl_str_mv c6ffa00fb6e4112e49a43af3cee81e70
24e648839aa31918bceb936aff170ec0
3e0ee73fbf384c11781c670eab1d40ab
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256337894244352
spelling Guevara-Castillo, Luisbf6446a1-109f-4efc-b829-427796bec02e-12019-03-13T14:48:21Z2019-03-13T14:48:21Z2000-10This is a research about Anderson ’s Integration Information Model (1982). In experi¬ment one the rule studied was addition with 16 children aged five to seven years when they choose play group and toys in a 4x4 factorial design.The results indicate that group attractiveness is a sum of two pieces of information according to the parallelism rule of Anderson’s Theory. In experiment two the rules assessed were addition and multiplication with 180 children aged five to seven years when they perceive a rectangle area in a 3x3 factorial design.The results show that five years old children used an additive rule and seven years old ones used a product rule, accor¬ding to Anderson’s model.application/pdfGuevara-Castillo, L. (2000). La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 35-51. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6110123-9155https://hdl.handle.net/10983/22915spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 35-51Anderson, N.H. (1982). Foundations of Information Integration Theory. New York: Academic Press.Anderson, N.H. (1983). Methods of Information Integration Theory. New York: Academic Press.Anderson, N.H. y Butzin, C.A. (1978). Integration theory applied to children en Developmental Psychology, 30. pp. 598-604.Anderson, N.H. y Cuneo, D.O. (1978). The height plus width role seems solid: Reply to Bogartz. Journal of experimental psychology general. 107, 388-392 (b).Berkowitz, L. (1975). Advances in Experimental Social Psychology New York: Academic Press.Cole, M. (1986). Cognición y Pensamiento. Buenos Aires: Paidós.Cuneo, DO. (1978). Children’s judgements of numerical quantityt the role of length density and number cues. Un publishead doctoral dissertation U. of California, S. Diego.Cuneo, D.O. (1980). A general strategy for judgments of quantity. Child Development, 51, pp.299-301.Cuneo, D.O. (1982). Childrens judgments of numerical quantity. Cognitive Psychology, 14 pp.13-44.Flavell, J. (1982). Psicología Evolutiva de Jean Piaget. Barcelona: Paidós.Garvey, C, (1983). El juego infantil. Madrid: Morata.Gupta, M. (1978). An Information Integration Analysis. Kampur: Indian Institute of Technology.Huizinga, H. (1989). Habilidades Sociales en la infancia. Madrid: Martínez Roca.Hutt, C. (1983). El juego infantil. Madrid: Morata S.A.Kun, A. Parsons, J.E. y Ruble, D.N. (1974). Development of Integrations processes using ability and effort information to predict outcome. Developmental Psychology, 10 721-732.León, M. (1976). A ratio rule for integration theory. Journal of Experimental Psychology, 102, 27-36.León, M. (1980). Integration of intent and consequence information. Children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.Mullet, E. Lautrey, H. y Glaser, C. (1989). Information integration in an area judgment task. Journal of Genetic Psychology, 152, 4, 375-390.Piaget, J. (1971). La formación del símbolo en el niño: juego, sueño, imagen y representación. México: Fondo de la Cultura Económica.Ramaldtar, S. y Ushar, S. (1991). Atractivo del juego en grupos. Kampur: Instituto Indio de Tecnología y Ciencias Sociales.Reyes, N. (1992). El juego como proceso de socialización. Santafé de Bogotá: Ciup, Colciencias.Sutton, S. (1980). Juego y juguetes. Barcelona: Labor S.A.Sierra, R. (1996). El juego infantil en Revista Infancia, 37. Santafé de Bogotá. 29-34.Singer, R. Sidhand, U. y Saluja, S. (1978). Playgroup atractiveness studied with integration theory. Journal of Experimental Child Psychology,104, 123-432.Verge, C.G. y Bogartz, R. (1978). A functional measurement analysis of dimensional coordination in children. Journal of Experimental Child Psychology.Wilkening F. (1980). Development of integration in children’s, perceptual judgements. Experiments with area, volumen and velocity, in F. Wilkening, J. Becker and T. Trabasso (Eds). Information integration by children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2INFORMATION THEORYINTEGRATION OF INFORMATIONCOGNITIVE PSYCHOLOGYCOGNITIVE ALGEBRACOGNITIVE PROCESSESTEORÍA DE LA INFORMACIÓNINTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓNPSICOLOGÍA COGNITIVAÁLGEBRA COGNOSITIVAPROCESOS COGNITIVOSLa integración de la información según la metodología de Norman H. AndersonArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL611-1696-1-SM.pdf611-1696-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf900476https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/3687e41a-4af9-4082-ba86-864cb935233f/downloadc6ffa00fb6e4112e49a43af3cee81e70MD51TEXT611-1696-1-SM.pdf.txt611-1696-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain17https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/c3c715a4-7c2f-4e2e-939d-eb6a72722023/download24e648839aa31918bceb936aff170ec0MD52THUMBNAIL611-1696-1-SM.pdf.jpg611-1696-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg16733https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/da6c4116-e249-440d-9e25-b21f23050ead/download3e0ee73fbf384c11781c670eab1d40abMD5310983/22915oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/229152023-03-24 16:54:14.248https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com