La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson
This is a research about Anderson ’s Integration Information Model (1982). In experi¬ment one the rule studied was addition with 16 children aged five to seven years when they choose play group and toys in a 4x4 factorial design.The results indicate that group attractiveness is a sum of two pieces o...
- Autores:
-
Guevara-Castillo, Luis
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2000
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22915
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/22915
- Palabra clave:
- INFORMATION THEORY
INTEGRATION OF INFORMATION
COGNITIVE PSYCHOLOGY
COGNITIVE ALGEBRA
COGNITIVE PROCESSES
TEORÍA DE LA INFORMACIÓN
INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN
PSICOLOGÍA COGNITIVA
ÁLGEBRA COGNOSITIVA
PROCESOS COGNITIVOS
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000
id |
UCATOLICA2_28a765a976dbac5da172c65b2b8a8a04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22915 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson |
title |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson |
spellingShingle |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson INFORMATION THEORY INTEGRATION OF INFORMATION COGNITIVE PSYCHOLOGY COGNITIVE ALGEBRA COGNITIVE PROCESSES TEORÍA DE LA INFORMACIÓN INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN PSICOLOGÍA COGNITIVA ÁLGEBRA COGNOSITIVA PROCESOS COGNITIVOS |
title_short |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson |
title_full |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson |
title_fullStr |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson |
title_full_unstemmed |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson |
title_sort |
La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson |
dc.creator.fl_str_mv |
Guevara-Castillo, Luis |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Guevara-Castillo, Luis |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
INFORMATION THEORY INTEGRATION OF INFORMATION COGNITIVE PSYCHOLOGY COGNITIVE ALGEBRA COGNITIVE PROCESSES TEORÍA DE LA INFORMACIÓN INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN PSICOLOGÍA COGNITIVA ÁLGEBRA COGNOSITIVA PROCESOS COGNITIVOS |
topic |
INFORMATION THEORY INTEGRATION OF INFORMATION COGNITIVE PSYCHOLOGY COGNITIVE ALGEBRA COGNITIVE PROCESSES TEORÍA DE LA INFORMACIÓN INTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓN PSICOLOGÍA COGNITIVA ÁLGEBRA COGNOSITIVA PROCESOS COGNITIVOS |
description |
This is a research about Anderson ’s Integration Information Model (1982). In experi¬ment one the rule studied was addition with 16 children aged five to seven years when they choose play group and toys in a 4x4 factorial design.The results indicate that group attractiveness is a sum of two pieces of information according to the parallelism rule of Anderson’s Theory. In experiment two the rules assessed were addition and multiplication with 180 children aged five to seven years when they perceive a rectangle area in a 3x3 factorial design.The results show that five years old children used an additive rule and seven years old ones used a product rule, accor¬ding to Anderson’s model. |
publishDate |
2000 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2000-10 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-03-13T14:48:21Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-03-13T14:48:21Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Guevara-Castillo, L. (2000). La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 35-51. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/611 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/22915 |
identifier_str_mv |
Guevara-Castillo, L. (2000). La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 35-51. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/611 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/22915 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 35-51 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Anderson, N.H. (1982). Foundations of Information Integration Theory. New York: Academic Press. Anderson, N.H. (1983). Methods of Information Integration Theory. New York: Academic Press. Anderson, N.H. y Butzin, C.A. (1978). Integration theory applied to children en Developmental Psychology, 30. pp. 598-604. Anderson, N.H. y Cuneo, D.O. (1978). The height plus width role seems solid: Reply to Bogartz. Journal of experimental psychology general. 107, 388-392 (b). Berkowitz, L. (1975). Advances in Experimental Social Psychology New York: Academic Press. Cole, M. (1986). Cognición y Pensamiento. Buenos Aires: Paidós. Cuneo, DO. (1978). Children’s judgements of numerical quantityt the role of length density and number cues. Un publishead doctoral dissertation U. of California, S. Diego. Cuneo, D.O. (1980). A general strategy for judgments of quantity. Child Development, 51, pp.299-301. Cuneo, D.O. (1982). Childrens judgments of numerical quantity. Cognitive Psychology, 14 pp.13-44. Flavell, J. (1982). Psicología Evolutiva de Jean Piaget. Barcelona: Paidós. Garvey, C, (1983). El juego infantil. Madrid: Morata. Gupta, M. (1978). An Information Integration Analysis. Kampur: Indian Institute of Technology. Huizinga, H. (1989). Habilidades Sociales en la infancia. Madrid: Martínez Roca. Hutt, C. (1983). El juego infantil. Madrid: Morata S.A. Kun, A. Parsons, J.E. y Ruble, D.N. (1974). Development of Integrations processes using ability and effort information to predict outcome. Developmental Psychology, 10 721-732. León, M. (1976). A ratio rule for integration theory. Journal of Experimental Psychology, 102, 27-36. León, M. (1980). Integration of intent and consequence information. Children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. Mullet, E. Lautrey, H. y Glaser, C. (1989). Information integration in an area judgment task. Journal of Genetic Psychology, 152, 4, 375-390. Piaget, J. (1971). La formación del símbolo en el niño: juego, sueño, imagen y representación. México: Fondo de la Cultura Económica. Ramaldtar, S. y Ushar, S. (1991). Atractivo del juego en grupos. Kampur: Instituto Indio de Tecnología y Ciencias Sociales. Reyes, N. (1992). El juego como proceso de socialización. Santafé de Bogotá: Ciup, Colciencias. Sutton, S. (1980). Juego y juguetes. Barcelona: Labor S.A. Sierra, R. (1996). El juego infantil en Revista Infancia, 37. Santafé de Bogotá. 29-34. Singer, R. Sidhand, U. y Saluja, S. (1978). Playgroup atractiveness studied with integration theory. Journal of Experimental Child Psychology,104, 123-432. Verge, C.G. y Bogartz, R. (1978). A functional measurement analysis of dimensional coordination in children. Journal of Experimental Child Psychology. Wilkening F. (1980). Development of integration in children’s, perceptual judgements. Experiments with area, volumen and velocity, in F. Wilkening, J. Becker and T. Trabasso (Eds). Information integration by children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/3687e41a-4af9-4082-ba86-864cb935233f/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/c3c715a4-7c2f-4e2e-939d-eb6a72722023/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/da6c4116-e249-440d-9e25-b21f23050ead/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c6ffa00fb6e4112e49a43af3cee81e70 24e648839aa31918bceb936aff170ec0 3e0ee73fbf384c11781c670eab1d40ab |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256337894244352 |
spelling |
Guevara-Castillo, Luisbf6446a1-109f-4efc-b829-427796bec02e-12019-03-13T14:48:21Z2019-03-13T14:48:21Z2000-10This is a research about Anderson ’s Integration Information Model (1982). In experi¬ment one the rule studied was addition with 16 children aged five to seven years when they choose play group and toys in a 4x4 factorial design.The results indicate that group attractiveness is a sum of two pieces of information according to the parallelism rule of Anderson’s Theory. In experiment two the rules assessed were addition and multiplication with 180 children aged five to seven years when they perceive a rectangle area in a 3x3 factorial design.The results show that five years old children used an additive rule and seven years old ones used a product rule, accor¬ding to Anderson’s model.application/pdfGuevara-Castillo, L. (2000). La integración de la información según la metodología de Norman H. Anderson. Acta Colombiana de Psicología, 0(3), 35-51. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/6110123-9155https://hdl.handle.net/10983/22915spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 3 (oct. 2000); p. 35-51Anderson, N.H. (1982). Foundations of Information Integration Theory. New York: Academic Press.Anderson, N.H. (1983). Methods of Information Integration Theory. New York: Academic Press.Anderson, N.H. y Butzin, C.A. (1978). Integration theory applied to children en Developmental Psychology, 30. pp. 598-604.Anderson, N.H. y Cuneo, D.O. (1978). The height plus width role seems solid: Reply to Bogartz. Journal of experimental psychology general. 107, 388-392 (b).Berkowitz, L. (1975). Advances in Experimental Social Psychology New York: Academic Press.Cole, M. (1986). Cognición y Pensamiento. Buenos Aires: Paidós.Cuneo, DO. (1978). Children’s judgements of numerical quantityt the role of length density and number cues. Un publishead doctoral dissertation U. of California, S. Diego.Cuneo, D.O. (1980). A general strategy for judgments of quantity. Child Development, 51, pp.299-301.Cuneo, D.O. (1982). Childrens judgments of numerical quantity. Cognitive Psychology, 14 pp.13-44.Flavell, J. (1982). Psicología Evolutiva de Jean Piaget. Barcelona: Paidós.Garvey, C, (1983). El juego infantil. Madrid: Morata.Gupta, M. (1978). An Information Integration Analysis. Kampur: Indian Institute of Technology.Huizinga, H. (1989). Habilidades Sociales en la infancia. Madrid: Martínez Roca.Hutt, C. (1983). El juego infantil. Madrid: Morata S.A.Kun, A. Parsons, J.E. y Ruble, D.N. (1974). Development of Integrations processes using ability and effort information to predict outcome. Developmental Psychology, 10 721-732.León, M. (1976). A ratio rule for integration theory. Journal of Experimental Psychology, 102, 27-36.León, M. (1980). Integration of intent and consequence information. Children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.Mullet, E. Lautrey, H. y Glaser, C. (1989). Information integration in an area judgment task. Journal of Genetic Psychology, 152, 4, 375-390.Piaget, J. (1971). La formación del símbolo en el niño: juego, sueño, imagen y representación. México: Fondo de la Cultura Económica.Ramaldtar, S. y Ushar, S. (1991). Atractivo del juego en grupos. Kampur: Instituto Indio de Tecnología y Ciencias Sociales.Reyes, N. (1992). El juego como proceso de socialización. Santafé de Bogotá: Ciup, Colciencias.Sutton, S. (1980). Juego y juguetes. Barcelona: Labor S.A.Sierra, R. (1996). El juego infantil en Revista Infancia, 37. Santafé de Bogotá. 29-34.Singer, R. Sidhand, U. y Saluja, S. (1978). Playgroup atractiveness studied with integration theory. Journal of Experimental Child Psychology,104, 123-432.Verge, C.G. y Bogartz, R. (1978). A functional measurement analysis of dimensional coordination in children. Journal of Experimental Child Psychology.Wilkening F. (1980). Development of integration in children’s, perceptual judgements. Experiments with area, volumen and velocity, in F. Wilkening, J. Becker and T. Trabasso (Eds). Information integration by children. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2INFORMATION THEORYINTEGRATION OF INFORMATIONCOGNITIVE PSYCHOLOGYCOGNITIVE ALGEBRACOGNITIVE PROCESSESTEORÍA DE LA INFORMACIÓNINTEGRACIÓN DE LA INFORMACIÓNPSICOLOGÍA COGNITIVAÁLGEBRA COGNOSITIVAPROCESOS COGNITIVOSLa integración de la información según la metodología de Norman H. AndersonArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL611-1696-1-SM.pdf611-1696-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf900476https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/3687e41a-4af9-4082-ba86-864cb935233f/downloadc6ffa00fb6e4112e49a43af3cee81e70MD51TEXT611-1696-1-SM.pdf.txt611-1696-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain17https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/c3c715a4-7c2f-4e2e-939d-eb6a72722023/download24e648839aa31918bceb936aff170ec0MD52THUMBNAIL611-1696-1-SM.pdf.jpg611-1696-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg16733https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/da6c4116-e249-440d-9e25-b21f23050ead/download3e0ee73fbf384c11781c670eab1d40abMD5310983/22915oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/229152023-03-24 16:54:14.248https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2000https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |