Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra

The effects of different types of training over a) performance on learning and transfer tasks, and b) generation of post-contact descriptions in a second order matching-to-sample task were assessed. 16 participants were randomly assigned to one of four experimental groups. During the training phase,...

Full description

Autores:
Ortiz, Gerardo
Cisneros, María Concepción
Silva, Luis Hernando
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23294
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/23294
Palabra clave:
ENTRENAMIENTO OBSERVACIONAL
ENTRENAMIENTO INSTRUMENTAL
DESCRIPCIONES POSCONTACTO
REGLAS
IGUALACIÓN DE LA MUESTRA DE SEGUNDO ORDEN
OBSERVATIONAL TRAINING
INSTRUMENTAL TRAINING
POSTCONTACT DESCRIPTIONS
RULES
SECOND ORDER MATCHING-TO-SAMPLE TASK
TREINAMENTO OBSERVACIONAL
TREINAMENTO INSTRUMENTAL
DESCRIÇÕES PÓS-CONTATO
REGRAS
IGUALAÇÃO DA AMOSTRA DE SEGUNDA ORDEM
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
id UCATOLICA2_25238c07726437099c86bc2826bd7f72
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/23294
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
dc.title.translated.eng.fl_str_mv Training type and moment of elaboration of post-contact descriptions in a matching-to-sample task
Tipo de treinamento e momento de elaboração de descrições pós-contato contingencial em tarefas de igualação da amostra
title Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
spellingShingle Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
ENTRENAMIENTO OBSERVACIONAL
ENTRENAMIENTO INSTRUMENTAL
DESCRIPCIONES POSCONTACTO
REGLAS
IGUALACIÓN DE LA MUESTRA DE SEGUNDO ORDEN
OBSERVATIONAL TRAINING
INSTRUMENTAL TRAINING
POSTCONTACT DESCRIPTIONS
RULES
SECOND ORDER MATCHING-TO-SAMPLE TASK
TREINAMENTO OBSERVACIONAL
TREINAMENTO INSTRUMENTAL
DESCRIÇÕES PÓS-CONTATO
REGRAS
IGUALAÇÃO DA AMOSTRA DE SEGUNDA ORDEM
title_short Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
title_full Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
title_fullStr Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
title_full_unstemmed Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
title_sort Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra
dc.creator.fl_str_mv Ortiz, Gerardo
Cisneros, María Concepción
Silva, Luis Hernando
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Ortiz, Gerardo
Cisneros, María Concepción
Silva, Luis Hernando
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv ENTRENAMIENTO OBSERVACIONAL
ENTRENAMIENTO INSTRUMENTAL
DESCRIPCIONES POSCONTACTO
REGLAS
IGUALACIÓN DE LA MUESTRA DE SEGUNDO ORDEN
OBSERVATIONAL TRAINING
INSTRUMENTAL TRAINING
POSTCONTACT DESCRIPTIONS
RULES
SECOND ORDER MATCHING-TO-SAMPLE TASK
TREINAMENTO OBSERVACIONAL
TREINAMENTO INSTRUMENTAL
DESCRIÇÕES PÓS-CONTATO
REGRAS
IGUALAÇÃO DA AMOSTRA DE SEGUNDA ORDEM
topic ENTRENAMIENTO OBSERVACIONAL
ENTRENAMIENTO INSTRUMENTAL
DESCRIPCIONES POSCONTACTO
REGLAS
IGUALACIÓN DE LA MUESTRA DE SEGUNDO ORDEN
OBSERVATIONAL TRAINING
INSTRUMENTAL TRAINING
POSTCONTACT DESCRIPTIONS
RULES
SECOND ORDER MATCHING-TO-SAMPLE TASK
TREINAMENTO OBSERVACIONAL
TREINAMENTO INSTRUMENTAL
DESCRIÇÕES PÓS-CONTATO
REGRAS
IGUALAÇÃO DA AMOSTRA DE SEGUNDA ORDEM
description The effects of different types of training over a) performance on learning and transfer tasks, and b) generation of post-contact descriptions in a second order matching-to-sample task were assessed. 16 participants were randomly assigned to one of four experimental groups. During the training phase, the requirement for participants in groups 1 and 3 consisted of the observation of a conditional discrimination task in which matching responses were highlighted with a red frame and indicated, for each trial, whether they were right or wrong (observational training). During this same phase, the task for participants in groups 2 and 4 was to produce, trial by trial, an explicit matching response (instrumental training). Additionally, participants in groups 3 and 4 were required to write a description of the contingencies every twelve trials. After the task, all participants were requested to develop a similar description. Participants of groups that were under observational training had the highest percentage of correct answers on learning and transfer tests. Similarly, they produced more specific rules than individuals from other groups. These results suggest that learning by observation can occur even if the viewer is not directly exposed to responses of another individual, that is, even when reinforced responses are simply presented graphically.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-07-03T15:50:09Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-07-03T15:50:09Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-06
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Ortiz Rueda, G., Cisneros, M., & Silva, L. (2019). Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 202-229. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.1.10
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/23294
identifier_str_mv Ortiz Rueda, G., Cisneros, M., & Silva, L. (2019). Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 202-229. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.1.10
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/23294
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, Vol. 22 no. 1 (ene.-jun. 2019); p. 202-229
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Andronis, P. (1991). Rule governance: Enough to make a term mean. En L. J. Hayes & P. N. Chase (eds.) Dialogues on verbal behavior (pp. 226-235). Reno, NV: Context Press.
Baron, A., & Galizio, M. (1983). Instructional control of human operant behavior. The Psychological Record, 33, 495-520.
Baron, A., Kaufman, A., & Stauber, K. A. (1969). Effects of instructions and reinforcement-feedback on human operant behavior maintained by fixed-interval reinforcement. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 12, 701-712. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1969.12-701.
Bauman, A., Abreu-Rodrigues, J., & Souza da Silva, A. (2009) Rules and Self-Rules: Effects of Variation Upon Behavioral Sensitivity to Change. The Psychological Record, 59, 641670. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF03395685.
Blakely, E., & Schlinger, H. (1987). Rules: Function-altering contingency-specifying stimuli. The Behavior Analyst, 10, 183-187. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF03392428.
Cerutti, D. T. (1989). Discrimination theory of rule-governed behavior. Journal of Experimental Analysis of Behavior, 51, 259-276. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1989.51-259.
Catania, A. C. (2007). Learning (interim 4th ed.). CornwallonHudson, NY: Sloan Publishing.
Danforth, J. S., Chase, P. N., Dolan, M., & Joyce, J. H. (1990). The establishment of stimulus control by instructions and by differential reinforcement. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 54(2), 97-112. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1990.54-97.
Galizio, M. (1979). Contingency-shaped and rule-governed behavior: Instructional control of human loss avoidance. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 31(1), 53-70. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1979.31-53.
González-Becerra, V., & Ortiz, G. (2014). Efectos del tipo y contenido de las descripciones pre-contacto sobre la conducta de discriminación condicional y las descripciones post contacto. Acta Colombiana de Psicología, 17(1), 11-23.
Guerrero-Radillo, A. P., & Ortiz, G. (2007). El papel de la retroalimentación y la ausencia o presencia de instrucciones en la elaboración de descripciones en tareas de discriminación condicional. Acta Colombiana de Psicología, 10(1), 5-13.
Hayes, S. C. (1986). The case of the silent dogVerbal reports and analysis of rules: A review of Ericsson and Simon’s protocol analysis: Verbal reports as data. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 45, 351-363. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1986.45-351.
LeFrancois, J. R., Chase, P. N., & Joyce, J. H. (1988). The effects of a variety of instructions on human fixed-interval performance. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 49, 383-393. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1988.49-383.
Ortiz, G., & Cruz-Alaniz,Y. (2011). El papel de la precisión instruccional y la retroalimentación en la ejecución y descripciones poscontacto. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 37(1), 69-87. doi: http://dx.doi.org/10.5514/rmac.v37.11.24740.
Ortiz, G., & González, V. (2010a). Efectos de Precisión y Pertinencia del componente Situación de Estímulo de una descripción precontacto. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 36, 115-130. doi: http://dx.doi.org/10.5514/rmac.v36.11.18019.
Ortiz, G., & González, V. (2010b). Efecto de dos tipos de descripciones precontacto sobre la ejecución instrumental y descripciones poscontacto en tareas de igualación de la muestra. Acta Colombiana de Psicología, 13(1), 115-126.
Ortiz, G., González A., & Rosas, M., (2008). Una taxonomía para el análisis de descripciones post contacto con arreglos contingenciales. Acta Colombiana de Psicología, 11(1), 45-53.
Ortiz, G., González, A., Rosas, M., & Alcaraz, F. (2006). Efectos de la precisión instruccional y de la densidad de retroalimentación sobre el seguimiento instruccional, la elaboración y transmisión de descripciones en tareas de discriminación condicional. Acta Comportamentalia, 14(2), 103-130.
Peláez, M., & Moreno, R. (1998). A taxonomy of rules and their correspondence to rule-governed behavior. Revista Mexicana de Ananlisis de la Conducta, 24, 197-214. doi: http://dx.doi.org/10.5514/rmac.v1.12.27103.
Quiroga, L. A. (2008). Aproximaciones metodológicas para el estudio del pensamiento y el lenguaje. Ponencia presentada en el IV Coloquio Internacional de Psicología Interconductual, Lima, Perú.
Rehfeldt, R. A., Latimore, D., & Stromer, R. (2003). Observational learning and the formation of classes of reading skills by individuals with autism and other developmental disabilities. Reaserch in Developmental Disabilities, 24, 333-358. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0891-4222(03)00059-3.
Ribes, E., & Castillo, A. (1998). Interacción del tipo de entrenamiento y el tipo de respuesta de igualación en transferencia en una discriminación condicional de segundo orden. Acta Comportamentalia, 6, 5-20.
Ribes, E. (2000). Instructions, Rules and Abstraction: a Misconstructed Relation. Behavior and Philosophy, 28, 41-55.
Ribes, E., & Zaragoza, A. (2008) Efectos de las instrucciones y descripciones con y sin criterio en la adquisición y la transferencia de una discriminación condicional de segundo orden. Acta Comportamentalia, 17, 61-65.
Ribes, E., Barrera, J. A., & Cabrera, F. (1998). Interacción del entrenamiento observacional en igualación a la muestra de primer orden con el tipo de retroalimentación y respuesta de igualación durante las pruebas de transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 24, 339-352.
Ribes, E., Moreno, D., & Martinez, C. (1995). Efecto de distintos criterios verbales de igualación en la adquisición y transferencia de una discriminación condicional de segundo orden en humanos. Acta Comportamentalia, 3, 27-54.
Ribes, E., Torres, C., & Ramírez, L. (1996). Efecto de los modos de descripción en la adquisición y transferencia de una discriminación condicional en humanos adultos. Acta Comportamentalia, 4, 159-179.
Rosenfarb, I. S., Newland, M. C., Brannon, S. E., & Howey, D. S. (1992). Effects of self-generated rules on the development of schedule-controlled behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 58, 107-121. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1992.58-107.
Silva, L., Cisneros, M.C., & Ortiz, G. (2014). Hice, describí, seguiste, supe tu ejecución: ¿cambia lo que describo? Suma Psicológica, 21, 1, 8-18.
Skinner, B. F. (1966). An operant analysis of problem solving. En B. Kleinmuntz (Ed.). Problem solving: Research, method and theory. (pp. 225-257). New York: John Wiley and Sons.
Varela, J., & Quintana, C. (1995). Comportamiento inteligente y su transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 47-66.
Vaughan, M. (1989). Rule-governed behavior in behavior analysis. En S. C. Hayes (Ed.). Rule-governed behavior: Cognition, contingencies, and instructional control (pp. 97118). EE. UU.: Plenum.
Vega, M., & Peña, T. (2008) Efecto de diferentes entrenamientos sobre el aprendizaje, transferencia y formulación de la regla en una tarea de igualación a la muestra de primer orden. Revista Colombiana de Psicología, 17, 115-127.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b6df9fb0-5ed7-473f-a540-fa868aadd317/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5ffc6cdb-3030-4ae6-957d-963fa0d421dd/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/87a02d9d-94c6-4eae-90c4-e664d9cb68e9/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/82150ef1-0dd5-4721-b4a0-f4069957be8c/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/277709ef-fba8-4963-ae7e-1e353d09bad2/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2cbaf8b0-5437-43be-9017-7bfecc614e09/download
bitstream.checksum.fl_str_mv c7c5a0b4a7a2603a69bbbf288da8edd7
126fc397a497735d33558fb7a1693b72
3689563bb0019c72891b50d3d154fa46
495869469ddbd820526cf4eec6e9faa3
7576f42ae78f6b0f0855ec38da9f8c78
e887484f381879d63e83328738635abb
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256309995831296
spelling Ortiz, Gerardob1365555-8521-4f99-a372-620fb2bfb6b7-1Cisneros, María Concepciónfd95a529-e601-44c0-a9f0-269ffccb3a22-1Silva, Luis Hernando41e7bea6-7806-4df2-bbde-70f31c879e1a-12019-07-03T15:50:09Z2019-07-03T15:50:09Z2019-06The effects of different types of training over a) performance on learning and transfer tasks, and b) generation of post-contact descriptions in a second order matching-to-sample task were assessed. 16 participants were randomly assigned to one of four experimental groups. During the training phase, the requirement for participants in groups 1 and 3 consisted of the observation of a conditional discrimination task in which matching responses were highlighted with a red frame and indicated, for each trial, whether they were right or wrong (observational training). During this same phase, the task for participants in groups 2 and 4 was to produce, trial by trial, an explicit matching response (instrumental training). Additionally, participants in groups 3 and 4 were required to write a description of the contingencies every twelve trials. After the task, all participants were requested to develop a similar description. Participants of groups that were under observational training had the highest percentage of correct answers on learning and transfer tests. Similarly, they produced more specific rules than individuals from other groups. These results suggest that learning by observation can occur even if the viewer is not directly exposed to responses of another individual, that is, even when reinforced responses are simply presented graphically.En el presente trabajo se evaluó el efecto de distintos tipos de entrenamiento sobre (a) la ejecución en pruebas de aprendizaje y transferencia, y (b) la elaboración de descripciones poscontacto en una tarea de discriminación condicional de segundo orden. Con este fin, se asignaron 16 participantes a cuatro grupos; la fase de entrenamiento para los grupos 1 y 3 consistió en la observación de una tarea de discriminación condicional de segundo orden en la que las respuestas de igualación fueron resaltadas con un marco rojo y se indicó, para cada ensayo, si eran acertadas o erróneas (entrenamiento observacional), mientras que para los participantes de los grupos 2 y 4 la tarea consistió en emitir una respuesta explícita de igualación ensayo por ensayo (entrenamiento instrumental). Adicionalmente, se le pidió a los participantes de los grupos 3 y 4 que realizaran una descripción de las contingencias enfrentadas cada doce ensayos, y al finalizar la tarea completa se le pidió a todos los participantes que elaboraran una descripción similar. Como resultado, los participantes de los grupos que estuvieron bajo entrenamiento observacional presentaron el mayor porcentaje de aciertos en las pruebas de aprendizaje y transferencia, además de que elaboraron descripciones poscontacto más específicas y pertinentes que los individuos de los grupos restantes. Estos resultados sugieren que el aprendizaje mediante la observación puede darse incluso si el observador no es expuesto directamente a la ejecución de la respuesta de otro individuo, es decir, aun cuando las respuestas reforzadas se presenten solo de manera gráfica.Neste trabalho, foi avaliado o efeito de diferentes tipos de treinamento sobre a execução em testes de aprendizagem e transferência e a elaboração de descrições pós-contato numa tarefa de discriminação condicional de segunda ordem. Com esse objetivo, foram designados 16 participantes a quatro grupos. A fase de treinamento para os participantes dos grupos 1 e 3 consistiu na observação de uma tarefa de discriminação condicional de segunda ordem na qual as respostas de igualação foram ressaltadas com um sinal vermelho e foi indicado, para cada ensaio, se eram acertadas ou errôneas (treinamento observacional). Nessa mesma fase, para os participantes dos grupos 2 e 4, a tarefa consistiu em emitir uma resposta explícita de igualação ensaio por ensaio (treinamento instrumental). Além disso, foi pedido aos participantes dos grupos 3 e 4 que realizassem uma descrição das contingências enfrentadas a cada doze ensaios. Ao finalizar a tarefa, foi solicitado a todos os participantes que elaborassem uma descrição semelhante. Como resultado, os participantes dos grupos que estiveram sob o treinamento observacional apresentaram maior porcentagem de acertos nos testes de aprendizagem e transferência, e elaboraram descrições pós-contato mais específicas e pertinentes do que os indivíduos dos demais grupos. Esses resultados sugerem que a aprendizagem mediante a observação pode acontecer inclusive se o observador não for exposto diretamente à execução da resposta de outro indivíduo, isto é, ainda quando as respostas reforçadas forem apresentadas somente de maneira gráfica.application/pdfOrtiz Rueda, G., Cisneros, M., & Silva, L. (2019). Tipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestra. Acta Colombiana de Psicología, 22(1), 202-229. doi:http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2019.22.1.100123-9155https://hdl.handle.net/10983/23294spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, Vol. 22 no. 1 (ene.-jun. 2019); p. 202-229Andronis, P. (1991). Rule governance: Enough to make a term mean. En L. J. Hayes & P. N. Chase (eds.) Dialogues on verbal behavior (pp. 226-235). Reno, NV: Context Press.Baron, A., & Galizio, M. (1983). Instructional control of human operant behavior. The Psychological Record, 33, 495-520.Baron, A., Kaufman, A., & Stauber, K. A. (1969). Effects of instructions and reinforcement-feedback on human operant behavior maintained by fixed-interval reinforcement. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 12, 701-712. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1969.12-701.Bauman, A., Abreu-Rodrigues, J., & Souza da Silva, A. (2009) Rules and Self-Rules: Effects of Variation Upon Behavioral Sensitivity to Change. The Psychological Record, 59, 641670. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF03395685.Blakely, E., & Schlinger, H. (1987). Rules: Function-altering contingency-specifying stimuli. The Behavior Analyst, 10, 183-187. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF03392428.Cerutti, D. T. (1989). Discrimination theory of rule-governed behavior. Journal of Experimental Analysis of Behavior, 51, 259-276. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1989.51-259.Catania, A. C. (2007). Learning (interim 4th ed.). CornwallonHudson, NY: Sloan Publishing.Danforth, J. S., Chase, P. N., Dolan, M., & Joyce, J. H. (1990). The establishment of stimulus control by instructions and by differential reinforcement. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 54(2), 97-112. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1990.54-97.Galizio, M. (1979). Contingency-shaped and rule-governed behavior: Instructional control of human loss avoidance. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 31(1), 53-70. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1979.31-53.González-Becerra, V., & Ortiz, G. (2014). Efectos del tipo y contenido de las descripciones pre-contacto sobre la conducta de discriminación condicional y las descripciones post contacto. Acta Colombiana de Psicología, 17(1), 11-23.Guerrero-Radillo, A. P., & Ortiz, G. (2007). El papel de la retroalimentación y la ausencia o presencia de instrucciones en la elaboración de descripciones en tareas de discriminación condicional. Acta Colombiana de Psicología, 10(1), 5-13.Hayes, S. C. (1986). The case of the silent dogVerbal reports and analysis of rules: A review of Ericsson and Simon’s protocol analysis: Verbal reports as data. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 45, 351-363. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1986.45-351.LeFrancois, J. R., Chase, P. N., & Joyce, J. H. (1988). The effects of a variety of instructions on human fixed-interval performance. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 49, 383-393. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1988.49-383.Ortiz, G., & Cruz-Alaniz,Y. (2011). El papel de la precisión instruccional y la retroalimentación en la ejecución y descripciones poscontacto. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 37(1), 69-87. doi: http://dx.doi.org/10.5514/rmac.v37.11.24740.Ortiz, G., & González, V. (2010a). Efectos de Precisión y Pertinencia del componente Situación de Estímulo de una descripción precontacto. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 36, 115-130. doi: http://dx.doi.org/10.5514/rmac.v36.11.18019.Ortiz, G., & González, V. (2010b). Efecto de dos tipos de descripciones precontacto sobre la ejecución instrumental y descripciones poscontacto en tareas de igualación de la muestra. Acta Colombiana de Psicología, 13(1), 115-126.Ortiz, G., González A., & Rosas, M., (2008). Una taxonomía para el análisis de descripciones post contacto con arreglos contingenciales. Acta Colombiana de Psicología, 11(1), 45-53.Ortiz, G., González, A., Rosas, M., & Alcaraz, F. (2006). Efectos de la precisión instruccional y de la densidad de retroalimentación sobre el seguimiento instruccional, la elaboración y transmisión de descripciones en tareas de discriminación condicional. Acta Comportamentalia, 14(2), 103-130.Peláez, M., & Moreno, R. (1998). A taxonomy of rules and their correspondence to rule-governed behavior. Revista Mexicana de Ananlisis de la Conducta, 24, 197-214. doi: http://dx.doi.org/10.5514/rmac.v1.12.27103.Quiroga, L. A. (2008). Aproximaciones metodológicas para el estudio del pensamiento y el lenguaje. Ponencia presentada en el IV Coloquio Internacional de Psicología Interconductual, Lima, Perú.Rehfeldt, R. A., Latimore, D., & Stromer, R. (2003). Observational learning and the formation of classes of reading skills by individuals with autism and other developmental disabilities. Reaserch in Developmental Disabilities, 24, 333-358. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0891-4222(03)00059-3.Ribes, E., & Castillo, A. (1998). Interacción del tipo de entrenamiento y el tipo de respuesta de igualación en transferencia en una discriminación condicional de segundo orden. Acta Comportamentalia, 6, 5-20.Ribes, E. (2000). Instructions, Rules and Abstraction: a Misconstructed Relation. Behavior and Philosophy, 28, 41-55.Ribes, E., & Zaragoza, A. (2008) Efectos de las instrucciones y descripciones con y sin criterio en la adquisición y la transferencia de una discriminación condicional de segundo orden. Acta Comportamentalia, 17, 61-65.Ribes, E., Barrera, J. A., & Cabrera, F. (1998). Interacción del entrenamiento observacional en igualación a la muestra de primer orden con el tipo de retroalimentación y respuesta de igualación durante las pruebas de transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 24, 339-352.Ribes, E., Moreno, D., & Martinez, C. (1995). Efecto de distintos criterios verbales de igualación en la adquisición y transferencia de una discriminación condicional de segundo orden en humanos. Acta Comportamentalia, 3, 27-54.Ribes, E., Torres, C., & Ramírez, L. (1996). Efecto de los modos de descripción en la adquisición y transferencia de una discriminación condicional en humanos adultos. Acta Comportamentalia, 4, 159-179.Rosenfarb, I. S., Newland, M. C., Brannon, S. E., & Howey, D. S. (1992). Effects of self-generated rules on the development of schedule-controlled behavior. Journal of the Experimental Analysis of Behavior, 58, 107-121. doi: http://dx.doi.org/10.1901/jeab.1992.58-107.Silva, L., Cisneros, M.C., & Ortiz, G. (2014). Hice, describí, seguiste, supe tu ejecución: ¿cambia lo que describo? Suma Psicológica, 21, 1, 8-18.Skinner, B. F. (1966). An operant analysis of problem solving. En B. Kleinmuntz (Ed.). Problem solving: Research, method and theory. (pp. 225-257). New York: John Wiley and Sons.Varela, J., & Quintana, C. (1995). Comportamiento inteligente y su transferencia. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 21, 47-66.Vaughan, M. (1989). Rule-governed behavior in behavior analysis. En S. C. Hayes (Ed.). Rule-governed behavior: Cognition, contingencies, and instructional control (pp. 97118). EE. UU.: Plenum.Vega, M., & Peña, T. (2008) Efecto de diferentes entrenamientos sobre el aprendizaje, transferencia y formulación de la regla en una tarea de igualación a la muestra de primer orden. Revista Colombiana de Psicología, 17, 115-127.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2ENTRENAMIENTO OBSERVACIONALENTRENAMIENTO INSTRUMENTALDESCRIPCIONES POSCONTACTOREGLASIGUALACIÓN DE LA MUESTRA DE SEGUNDO ORDENOBSERVATIONAL TRAININGINSTRUMENTAL TRAININGPOSTCONTACT DESCRIPTIONSRULESSECOND ORDER MATCHING-TO-SAMPLE TASKTREINAMENTO OBSERVACIONALTREINAMENTO INSTRUMENTALDESCRIÇÕES PÓS-CONTATOREGRASIGUALAÇÃO DA AMOSTRA DE SEGUNDA ORDEMTipo de entrenamiento y momento de elaboración de descripciones poscontacto contingencial en tareas de igualación de la muestraTraining type and moment of elaboration of post-contact descriptions in a matching-to-sample taskTipo de treinamento e momento de elaboração de descrições pós-contato contingencial em tarefas de igualação da amostraArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL1904-14653-2-PB.pdf1904-14653-2-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf925523https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/b6df9fb0-5ed7-473f-a540-fa868aadd317/downloadc7c5a0b4a7a2603a69bbbf288da8edd7MD511904-14654-2-PB.pdf1904-14654-2-PB.pdfArticulo principalapplication/pdf920175https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5ffc6cdb-3030-4ae6-957d-963fa0d421dd/download126fc397a497735d33558fb7a1693b72MD52TEXT1904-14653-2-PB.pdf.txt1904-14653-2-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain58501https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/87a02d9d-94c6-4eae-90c4-e664d9cb68e9/download3689563bb0019c72891b50d3d154fa46MD531904-14654-2-PB.pdf.txt1904-14654-2-PB.pdf.txtExtracted texttext/plain53269https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/82150ef1-0dd5-4721-b4a0-f4069957be8c/download495869469ddbd820526cf4eec6e9faa3MD55THUMBNAIL1904-14653-2-PB.pdf.jpg1904-14653-2-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg80331https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/277709ef-fba8-4963-ae7e-1e353d09bad2/download7576f42ae78f6b0f0855ec38da9f8c78MD541904-14654-2-PB.pdf.jpg1904-14654-2-PB.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg80342https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/2cbaf8b0-5437-43be-9017-7bfecc614e09/downloade887484f381879d63e83328738635abbMD5610983/23294oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/232942023-03-24 16:26:35.2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2019https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com