Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogot...
- Autores:
-
Jaimes-Osma, Jesús Enrique
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2001
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22794
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/22794
- Palabra clave:
- DISCAPACIDAD VISUAL
PERSONALIDAD
16 PF
SOFTWARE DESARROLLADO
VISUAL IMPAIRMENT
PERSONALITY
16 PF
SOFTWARE DEVELOPED
- Rights
- openAccess
- License
- Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001
id |
UCATOLICA2_1147e407f4b889d709afdd84a985c3c0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22794 |
network_acronym_str |
UCATOLICA2 |
network_name_str |
RIUCaC - Repositorio U. Católica |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C |
title |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C |
spellingShingle |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C DISCAPACIDAD VISUAL PERSONALIDAD 16 PF SOFTWARE DESARROLLADO VISUAL IMPAIRMENT PERSONALITY 16 PF SOFTWARE DEVELOPED |
title_short |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C |
title_full |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C |
title_fullStr |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C |
title_full_unstemmed |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C |
title_sort |
Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C |
dc.creator.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
DISCAPACIDAD VISUAL PERSONALIDAD 16 PF SOFTWARE DESARROLLADO VISUAL IMPAIRMENT PERSONALITY 16 PF SOFTWARE DEVELOPED |
topic |
DISCAPACIDAD VISUAL PERSONALIDAD 16 PF SOFTWARE DESARROLLADO VISUAL IMPAIRMENT PERSONALITY 16 PF SOFTWARE DEVELOPED |
description |
This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogota, Colombia. The interitem consistency coefficient Alpha was 0.3758. The procedure of content related validation involved 17 experts who assessed relevance, pertinence, and editing of the 13 modified items. The software lets the individual to answer the test alone: it provides the score profile and permits recalculate the ditlerent ype of Test Scores, (percentiles and decatypes). The profiles are per gender with the of those direct and derived scores. |
publishDate |
2001 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2001-07 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-02-22T15:38:28Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-02-22T15:38:28Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv |
Jaimes-Osma, J. (2001). Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 123-134. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/593 |
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv |
0123-9155 |
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10983/22794 |
identifier_str_mv |
Jaimes-Osma, J. (2001). Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 123-134. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/593 0123-9155 |
url |
https://hdl.handle.net/10983/22794 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Acta Colombiana de Psicología, No. 5 (jul. 2001); p. 123-134 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Bichof (1990). Interpretación de las teorías de personalidad. México: Trillas. Cattell, R. (1972). El análisis científico de la personalidad. Barcelona: Fontanella. Codina, B. (1992). La evaluación psicológica y educativa de las personas ciegas y deficientes visuales en España. Revista Integración. No.10. Elosua, R. (1994). Factores diferenciales del niño ciego en la adquisición del lenguaje. Revista de Psicología general y aplicada. 47(1). Guevara & cols. (1997). Interacción de los rasgos de personalidad en parejas de casados, medidos a través del 16 PF. Santafé de Bogotá, D.C.: Universidad católica de Colombia. Facultad de Psicología. Henao, O. (1997). Tecnología informática. Santafé de Bogotá, D.C. Educación y Cultura. (FECODE). Heller, M. (1996). Tactual picture identification by blind and sighted people: effects of providing categorical information. Psychology, Winston-Salem State University, Nc 27110, USA. Kerlinger, F. (1979). investigación del comportamiento. México: McGraw-hill. López, M. & Yepes, M. (1996). El alumno limitado visual en el aula de clases. Colombia: Instituto nacional para ciegos. Mar, H. (1991). Psychological evaluation of children who are deaf-blind: An overview with recommendations for practice. The nacional information clearinghouse on children who are deaf-blind. Internet. Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis psicológica. Ochaita, C. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza psicológica. Pajón, E. (1974). Psicología de la ceguera. Madrid: Fragua. Papagiannis, G. & cols. (1987). Information technology and education. Canada: Intemational development research center. Saboga, F. (1985). Manual de psicometría. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Psicología. Sattler, J. (1993). Evaluación de la inteligencia infantil y habilidades especiales. México: Manual moderno. Thorndike, R. & Hagen, E. (1989). Tests y técnicas de medición en psicología y educación. México: Trillas. Villa, S. (1994). Perfiles de personalidad a nivel de cargos operativos y auxiliares administrativos. Santafé de Bogotá, D. C.: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología. |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología |
institution |
Universidad Católica de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5f205bca-2d73-4409-bf6a-a60d864c98eb/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aca08b3f-3f6e-4b1b-9bd4-13755060de69/download https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9251101b-f7c4-4087-b18d-1ac26e3faef8/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
60245323e426aca9227f230cb93ab0b6 67e866c735744ec6037b77b623ee022d 69737d030360e8245dbca9f3c23f021f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC |
repository.mail.fl_str_mv |
bdigital@metabiblioteca.com |
_version_ |
1814256378075676672 |
spelling |
Jaimes-Osma, Jesús Enrique11fdebef-1494-4059-81a9-a934f1d39cae-12019-02-22T15:38:28Z2019-02-22T15:38:28Z2001-07This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogota, Colombia. The interitem consistency coefficient Alpha was 0.3758. The procedure of content related validation involved 17 experts who assessed relevance, pertinence, and editing of the 13 modified items. The software lets the individual to answer the test alone: it provides the score profile and permits recalculate the ditlerent ype of Test Scores, (percentiles and decatypes). The profiles are per gender with the of those direct and derived scores.application/pdfJaimes-Osma, J. (2001). Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 123-134. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/5930123-9155https://hdl.handle.net/10983/22794spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 5 (jul. 2001); p. 123-134Bichof (1990). Interpretación de las teorías de personalidad. México: Trillas.Cattell, R. (1972). El análisis científico de la personalidad. Barcelona: Fontanella.Codina, B. (1992). La evaluación psicológica y educativa de las personas ciegas y deficientes visuales en España. Revista Integración. No.10.Elosua, R. (1994). Factores diferenciales del niño ciego en la adquisición del lenguaje. Revista de Psicología general y aplicada. 47(1).Guevara & cols. (1997). Interacción de los rasgos de personalidad en parejas de casados, medidos a través del 16 PF. Santafé de Bogotá, D.C.: Universidad católica de Colombia. Facultad de Psicología.Henao, O. (1997). Tecnología informática. Santafé de Bogotá, D.C. Educación y Cultura. (FECODE).Heller, M. (1996). Tactual picture identification by blind and sighted people: effects of providing categorical information. Psychology, Winston-Salem State University, Nc 27110, USA.Kerlinger, F. (1979). investigación del comportamiento. México: McGraw-hill.López, M. & Yepes, M. (1996). El alumno limitado visual en el aula de clases. Colombia: Instituto nacional para ciegos.Mar, H. (1991). Psychological evaluation of children who are deaf-blind: An overview with recommendations for practice. The nacional information clearinghouse on children who are deaf-blind. Internet.Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis psicológica.Ochaita, C. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza psicológica.Pajón, E. (1974). Psicología de la ceguera. Madrid: Fragua.Papagiannis, G. & cols. (1987). Information technology and education. Canada: Intemational development research center.Saboga, F. (1985). Manual de psicometría. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Psicología.Sattler, J. (1993). Evaluación de la inteligencia infantil y habilidades especiales. México: Manual moderno.Thorndike, R. & Hagen, E. (1989). Tests y técnicas de medición en psicología y educación. México: Trillas.Villa, S. (1994). Perfiles de personalidad a nivel de cargos operativos y auxiliares administrativos. Santafé de Bogotá, D. C.: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2DISCAPACIDAD VISUALPERSONALIDAD16 PFSOFTWARE DESARROLLADOVISUAL IMPAIRMENTPERSONALITY16 PFSOFTWARE DEVELOPEDAdaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma CArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL593-1660-1-SM.pdf593-1660-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf746697https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5f205bca-2d73-4409-bf6a-a60d864c98eb/download60245323e426aca9227f230cb93ab0b6MD51TEXT593-1660-1-SM.pdf.txt593-1660-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain13https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aca08b3f-3f6e-4b1b-9bd4-13755060de69/download67e866c735744ec6037b77b623ee022dMD52THUMBNAIL593-1660-1-SM.pdf.jpg593-1660-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg15313https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9251101b-f7c4-4087-b18d-1ac26e3faef8/download69737d030360e8245dbca9f3c23f021fMD5310983/22794oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/227942023-03-24 17:30:34.801https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com |