Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C

This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogot...

Full description

Autores:
Jaimes-Osma, Jesús Enrique
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2001
Institución:
Universidad Católica de Colombia
Repositorio:
RIUCaC - Repositorio U. Católica
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22794
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/10983/22794
Palabra clave:
DISCAPACIDAD VISUAL
PERSONALIDAD
16 PF
SOFTWARE DESARROLLADO
VISUAL IMPAIRMENT
PERSONALITY
16 PF
SOFTWARE DEVELOPED
Rights
openAccess
License
Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001
id UCATOLICA2_1147e407f4b889d709afdd84a985c3c0
oai_identifier_str oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22794
network_acronym_str UCATOLICA2
network_name_str RIUCaC - Repositorio U. Católica
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
title Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
spellingShingle Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
DISCAPACIDAD VISUAL
PERSONALIDAD
16 PF
SOFTWARE DESARROLLADO
VISUAL IMPAIRMENT
PERSONALITY
16 PF
SOFTWARE DEVELOPED
title_short Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
title_full Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
title_fullStr Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
title_full_unstemmed Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
title_sort Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C
dc.creator.fl_str_mv Jaimes-Osma, Jesús Enrique
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Jaimes-Osma, Jesús Enrique
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv DISCAPACIDAD VISUAL
PERSONALIDAD
16 PF
SOFTWARE DESARROLLADO
VISUAL IMPAIRMENT
PERSONALITY
16 PF
SOFTWARE DEVELOPED
topic DISCAPACIDAD VISUAL
PERSONALIDAD
16 PF
SOFTWARE DESARROLLADO
VISUAL IMPAIRMENT
PERSONALITY
16 PF
SOFTWARE DEVELOPED
description This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogota, Colombia. The interitem consistency coefficient Alpha was 0.3758. The procedure of content related validation involved 17 experts who assessed relevance, pertinence, and editing of the 13 modified items. The software lets the individual to answer the test alone: it provides the score profile and permits recalculate the ditlerent ype of Test Scores, (percentiles and decatypes). The profiles are per gender with the of those direct and derived scores.
publishDate 2001
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2001-07
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-02-22T15:38:28Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-02-22T15:38:28Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.spa.fl_str_mv Jaimes-Osma, J. (2001). Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 123-134. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/593
dc.identifier.issn.spa.fl_str_mv 0123-9155
dc.identifier.uri.spa.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10983/22794
identifier_str_mv Jaimes-Osma, J. (2001). Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 123-134. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/593
0123-9155
url https://hdl.handle.net/10983/22794
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Acta Colombiana de Psicología, No. 5 (jul. 2001); p. 123-134
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Bichof (1990). Interpretación de las teorías de personalidad. México: Trillas.
Cattell, R. (1972). El análisis científico de la personalidad. Barcelona: Fontanella.
Codina, B. (1992). La evaluación psicológica y educativa de las personas ciegas y deficientes visuales en España. Revista Integración. No.10.
Elosua, R. (1994). Factores diferenciales del niño ciego en la adquisición del lenguaje. Revista de Psicología general y aplicada. 47(1).
Guevara & cols. (1997). Interacción de los rasgos de personalidad en parejas de casados, medidos a través del 16 PF. Santafé de Bogotá, D.C.: Universidad católica de Colombia. Facultad de Psicología.
Henao, O. (1997). Tecnología informática. Santafé de Bogotá, D.C. Educación y Cultura. (FECODE).
Heller, M. (1996). Tactual picture identification by blind and sighted people: effects of providing categorical information. Psychology, Winston-Salem State University, Nc 27110, USA.
Kerlinger, F. (1979). investigación del comportamiento. México: McGraw-hill.
López, M. & Yepes, M. (1996). El alumno limitado visual en el aula de clases. Colombia: Instituto nacional para ciegos.
Mar, H. (1991). Psychological evaluation of children who are deaf-blind: An overview with recommendations for practice. The nacional information clearinghouse on children who are deaf-blind. Internet.
Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis psicológica.
Ochaita, C. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza psicológica.
Pajón, E. (1974). Psicología de la ceguera. Madrid: Fragua.
Papagiannis, G. & cols. (1987). Information technology and education. Canada: Intemational development research center.
Saboga, F. (1985). Manual de psicometría. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Psicología.
Sattler, J. (1993). Evaluación de la inteligencia infantil y habilidades especiales. México: Manual moderno.
Thorndike, R. & Hagen, E. (1989). Tests y técnicas de medición en psicología y educación. México: Trillas.
Villa, S. (1994). Perfiles de personalidad a nivel de cargos operativos y auxiliares administrativos. Santafé de Bogotá, D. C.: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología.
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.creativecommons.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
rights_invalid_str_mv Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología
institution Universidad Católica de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5f205bca-2d73-4409-bf6a-a60d864c98eb/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aca08b3f-3f6e-4b1b-9bd4-13755060de69/download
https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9251101b-f7c4-4087-b18d-1ac26e3faef8/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 60245323e426aca9227f230cb93ab0b6
67e866c735744ec6037b77b623ee022d
69737d030360e8245dbca9f3c23f021f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1814256378075676672
spelling Jaimes-Osma, Jesús Enrique11fdebef-1494-4059-81a9-a934f1d39cae-12019-02-22T15:38:28Z2019-02-22T15:38:28Z2001-07This paper shows the adaptation of the Sixteen Personality Factor Questionnaire (16 PF) Form C for people with visual impairments, and a software developed for its application, t he study worked with 43 subjects (23 men and 20 women) with visual impairments from the Blind National Institute in Bogota, Colombia. The interitem consistency coefficient Alpha was 0.3758. The procedure of content related validation involved 17 experts who assessed relevance, pertinence, and editing of the 13 modified items. The software lets the individual to answer the test alone: it provides the score profile and permits recalculate the ditlerent ype of Test Scores, (percentiles and decatypes). The profiles are per gender with the of those direct and derived scores.application/pdfJaimes-Osma, J. (2001). Adaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma C. Acta Colombiana de Psicología, 0(5), 123-134. Recuperado de https://editorial.ucatolica.edu.co/ojsucatolica/revistas_ucatolica/index.php/acta-colombiana-psicologia/article/view/5930123-9155https://hdl.handle.net/10983/22794spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de PsicologíaActa Colombiana de Psicología, No. 5 (jul. 2001); p. 123-134Bichof (1990). Interpretación de las teorías de personalidad. México: Trillas.Cattell, R. (1972). El análisis científico de la personalidad. Barcelona: Fontanella.Codina, B. (1992). La evaluación psicológica y educativa de las personas ciegas y deficientes visuales en España. Revista Integración. No.10.Elosua, R. (1994). Factores diferenciales del niño ciego en la adquisición del lenguaje. Revista de Psicología general y aplicada. 47(1).Guevara & cols. (1997). Interacción de los rasgos de personalidad en parejas de casados, medidos a través del 16 PF. Santafé de Bogotá, D.C.: Universidad católica de Colombia. Facultad de Psicología.Henao, O. (1997). Tecnología informática. Santafé de Bogotá, D.C. Educación y Cultura. (FECODE).Heller, M. (1996). Tactual picture identification by blind and sighted people: effects of providing categorical information. Psychology, Winston-Salem State University, Nc 27110, USA.Kerlinger, F. (1979). investigación del comportamiento. México: McGraw-hill.López, M. & Yepes, M. (1996). El alumno limitado visual en el aula de clases. Colombia: Instituto nacional para ciegos.Mar, H. (1991). Psychological evaluation of children who are deaf-blind: An overview with recommendations for practice. The nacional information clearinghouse on children who are deaf-blind. Internet.Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis psicológica.Ochaita, C. (1993). Psicología de la ceguera. Madrid: Alianza psicológica.Pajón, E. (1974). Psicología de la ceguera. Madrid: Fragua.Papagiannis, G. & cols. (1987). Information technology and education. Canada: Intemational development research center.Saboga, F. (1985). Manual de psicometría. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Psicología.Sattler, J. (1993). Evaluación de la inteligencia infantil y habilidades especiales. México: Manual moderno.Thorndike, R. & Hagen, E. (1989). Tests y técnicas de medición en psicología y educación. México: Trillas.Villa, S. (1994). Perfiles de personalidad a nivel de cargos operativos y auxiliares administrativos. Santafé de Bogotá, D. C.: Universidad Católica de Colombia. Facultad de Psicología.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2DISCAPACIDAD VISUALPERSONALIDAD16 PFSOFTWARE DESARROLLADOVISUAL IMPAIRMENTPERSONALITY16 PFSOFTWARE DEVELOPEDAdaptación de pruebas psicológicas y desarrollo de software para población limitada visual: cuestionarlo de personalidad 16 PF- forma CArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL593-1660-1-SM.pdf593-1660-1-SM.pdfArtículo principalapplication/pdf746697https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/5f205bca-2d73-4409-bf6a-a60d864c98eb/download60245323e426aca9227f230cb93ab0b6MD51TEXT593-1660-1-SM.pdf.txt593-1660-1-SM.pdf.txtExtracted texttext/plain13https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/aca08b3f-3f6e-4b1b-9bd4-13755060de69/download67e866c735744ec6037b77b623ee022dMD52THUMBNAIL593-1660-1-SM.pdf.jpg593-1660-1-SM.pdf.jpgRIUCACimage/jpeg15313https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/9251101b-f7c4-4087-b18d-1ac26e3faef8/download69737d030360e8245dbca9f3c23f021fMD5310983/22794oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/227942023-03-24 17:30:34.801https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2001https://repository.ucatolica.edu.coRepositorio Institucional Universidad Católica de Colombia - RIUCaCbdigital@metabiblioteca.com