Plataforma desmaterializada en la casa Farnsworth Operación moderna estereotómica
Decomposing the Farnsworth house through its absolute elements reveals the essence of the architecture of Mies van der Rohe, showing that each device has its own universe, which, when arranged in a complete entity, achieves the compactness of a piece of universal art. Here the house is analyzed thro...
- Autores:
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Valencia, Juan Fernando
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Católica de Colombia
- Repositorio:
- RIUCaC - Repositorio U. Católica
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.ucatolica.edu.co:10983/22908
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/10983/22908
- Palabra clave:
- COMPOSICIÓN
DISEÑO ARQUITECTÓNICO
DISEÑO DEL PAISAJE
MIES VAN DER ROHE
PAISAJE
COMPOSITION
ARCHITECTURAL DESIGN
LANDSCAPE DESIGN
MIES VAN DER ROHE
LANDSCAPE
COMPOSIÇÃO
DESENHO ARQUITETÔNICO
DESENHO DE PAISAGEM
MIES VAN DER ROHE
PAISAGEM
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- openAccess
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Decomposing the Farnsworth house through its absolute elements reveals the essence of the architecture of Mies van der Rohe, showing that each device has its own universe, which, when arranged in a complete entity, achieves the compactness of a piece of universal art. Here the house is analyzed through one of its most innovative devices, which evidences the lightness conferred to it by being separated from the natural floor. This is an operation that emphasizes the abstraction of a fairly recurrent device in his architecture, creating a new floor plan by erecting his buildings on podiums or platforms. This analysis deepens the study of the elements that make up this dematerialized podium based on Mies’ Baukunst, a look that has found answers in a panorama of primary sources that reveal Mies’ method of “building with art.” |
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Campo Baeza, A. (2009). Pensar con las manos (2 ed.). Buenos Aires: Nobuko. Cohen, J. L. (1996). Mies van der Rohe. London: Taylor & Francis. Eisenman, P. (2008). Ten canonical buildings 1950-2000. New York: Rizzoli. Evans, R. (1997). Translations from Drawing to Building and Other Essays (pp. 232-276). Cambridges, Mass.: The MIT Press. Farnsworth, E. (s. f.) Memoirs. Chicago: Newberry Library Archives. Gastón, C. (2005). Mies, el proyecto como revelación de lugar. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos. Hernández, J. M. (1990). La casa de un solo muro. Madrid: Nerea. Jiménez, G. E. (2012). El pilar de Mies van der Rohe: el léxico del acero (Tesis doctoral). Universidad Politécnica de Catalunya. Proyectos arquitectónicos, Barcelona. Koolhaas, R. (2004). Miestakes. a+t. New Materiality I (23), 10. Library of Congress (2009). Bathroom Elevations, Wardrobe Plans & Details, and Stair Section Details - Edith Farnsworth House, 14520 River Road, Plano, Kendall County, I. Pri and Photographs Division Washington. Dibujado por E. Milnarik [Dibujo]. Colección Historic American Buildings Survey/ Historic American Engineering Record/Historic American Landscapes Survey. Recuperado de: http://www.loc.gov/pictures/item/ il0323.sheet.00007a/ Neumeyer, F. (1995). Mies van der Rohe: la palabra sin artificio. Reflexiones sobre arquitectura 1922-1968. Madrid: El Croquis editorial. Quetglas, J. (2001). El horror cristalizado: imágenes del pabellón de Alemania de Mies van der Rohe. Barcelona: Actar. Schulze, F. (1985). Mies van der Rohe, una biografía crítica. Chicago: Chicago University. Schulze, F. y Danforth, G. (1992). The Mies van der Rohe archive: An illustrated catalogue of the Mies van der Rohe drawings in the Museum of Modern Art. New York: Garland Architectural Archives. Semper, G. (2013). Semper: el estilo. El estilo en las artes técnicas y tectónicas, o, estética práctica y textos complementarios. Buenos Aires: Azpiazu. Valencia, J. F. (2013). Baukunst: del enunciado teórico a su realización práctica. Casa Edith Farnsworth (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Medellín. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu. co/10702/1/71734023_1.2013.pdf Valencia, J. F. (2017). Clienta y arquitecta: Phyllis Bronfman Lambert. “Un momento fundamental en la arquitectura”. Dearq. Revista de Arquitectura, (20), 60-69. Doi: 10.18389/dearq20.2017.07 Valencia, J. F., Carvajal, E. H. y Chaparro, I. L. (2015). El núcleo de servicios de la casa Farnsworth: la planta libre en el espacio doméstico. Dearq. Revista de Arquitectura, (16), 204-213. Recuperado de: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/ pdf/10.18389/dearq16.2015.12 Vargas, G. (2015). Foto interior Casa Farnsworth [Fotografía de Germán Vargas Escobar] (Illinois). Archivo personal. Vitruvio, M. (1992). Los diez libros de arquitectura, vol. 2. Madrid: Akal. |
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Valencia, Juan Fernandoa3adbf93-56f2-49ba-8fbc-806a571a5b02-12019-03-11T20:36:55Z2019-03-11T20:36:55Z2018-01Decomposing the Farnsworth house through its absolute elements reveals the essence of the architecture of Mies van der Rohe, showing that each device has its own universe, which, when arranged in a complete entity, achieves the compactness of a piece of universal art. Here the house is analyzed through one of its most innovative devices, which evidences the lightness conferred to it by being separated from the natural floor. This is an operation that emphasizes the abstraction of a fairly recurrent device in his architecture, creating a new floor plan by erecting his buildings on podiums or platforms. This analysis deepens the study of the elements that make up this dematerialized podium based on Mies’ Baukunst, a look that has found answers in a panorama of primary sources that reveal Mies’ method of “building with art.”Descompor a casa Farnsworth em seus elementos absolutos revela a essência da arquitetura de Mies van der Rohe e evidencia que cada dispositivo possui um universo próprio, que, quando se ordena numa entidade maior, atinge a compacidade de uma peça de arte universal. A casa é analisada através de um dos dispositivos mais novos, que mostra a leveza que lhe confere o fato de separar-se do piso natural. Esta é uma operação que acentua a abstração de um dispositivo bastante recorrente em sua arquitetura ao criar um plano de piso gerado ao levantar seus edifícios sobre pódios ou plataformas. Esta análise aprofunda no estudo dos elementos que conformam esse pódio desmaterializado a partir do Baukunst miesiano, o qual representa um olhar profundo que encontrou respostas num panorama de fontes primárias que revelam o “construir com arte” de Mies.Descomponer la casa Farnsworth en sus elementos absolutos revela la esencia de la arquitectura de Mies van der Rohe y deja en evidencia que cada dispositivo posee un universo propio, que cuando se ordena en una entidad mayor, alcanza la compacidad de una pieza de arte universal. La casa es analizada a través de uno de sus dispositivos más novedosos, que evidencia la levedad que le confiere el hecho de separarse del piso natural. Esta es una operación que acentúa la abstracción de un dispositivo bastante recurrente en su arquitectura al crear un nuevo plano de piso generado al levantar sus edificios sobre podios o plataformas. Este análisis profundiza en el estudio de los elementos que conforman este podio desmaterializado desde el Baukunst miesiano, el cual representa una mirada profunda que encontró respuestas en un panorama de fuentes primarias que develan el “construir con arte” de Mies.application/pdfValencia, J.F. (2018). Plataforma desmaterializada en la casa Farnsworth. Operación moderna estereotómica. Revista de Arquitectura, 20(1), 53-61. doi: http://dx.doi.org/10.14718/ RevArq.2018.20.1.911657-03082357-626Xhttps://hdl.handle.net/10983/22908spaUniversidad Católica de Colombia. Facultad de DiseñoRevista de arquitectura, Vol. 20, no. 1 (ene. – jun. 2018); p. 53-61.Campo Baeza, A. (2009). Pensar con las manos (2 ed.). Buenos Aires: Nobuko.Cohen, J. L. (1996). Mies van der Rohe. London: Taylor & Francis.Eisenman, P. (2008). Ten canonical buildings 1950-2000. New York: Rizzoli.Evans, R. (1997). Translations from Drawing to Building and Other Essays (pp. 232-276). Cambridges, Mass.: The MIT Press.Farnsworth, E. (s. f.) Memoirs. Chicago: Newberry Library Archives.Gastón, C. (2005). Mies, el proyecto como revelación de lugar. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.Hernández, J. M. (1990). La casa de un solo muro. Madrid: Nerea.Jiménez, G. E. (2012). El pilar de Mies van der Rohe: el léxico del acero (Tesis doctoral). Universidad Politécnica de Catalunya. Proyectos arquitectónicos, Barcelona.Koolhaas, R. (2004). Miestakes. a+t. New Materiality I (23), 10.Library of Congress (2009). Bathroom Elevations, Wardrobe Plans & Details, and Stair Section Details - Edith Farnsworth House, 14520 River Road, Plano, Kendall County, I. Pri and Photographs Division Washington. Dibujado por E. Milnarik [Dibujo]. Colección Historic American Buildings Survey/ Historic American Engineering Record/Historic American Landscapes Survey. Recuperado de: http://www.loc.gov/pictures/item/ il0323.sheet.00007a/Neumeyer, F. (1995). Mies van der Rohe: la palabra sin artificio. Reflexiones sobre arquitectura 1922-1968. Madrid: El Croquis editorial.Quetglas, J. (2001). El horror cristalizado: imágenes del pabellón de Alemania de Mies van der Rohe. Barcelona: Actar.Schulze, F. (1985). Mies van der Rohe, una biografía crítica. Chicago: Chicago University.Schulze, F. y Danforth, G. (1992). The Mies van der Rohe archive: An illustrated catalogue of the Mies van der Rohe drawings in the Museum of Modern Art. New York: Garland Architectural Archives.Semper, G. (2013). Semper: el estilo. El estilo en las artes técnicas y tectónicas, o, estética práctica y textos complementarios. Buenos Aires: Azpiazu.Valencia, J. F. (2013). Baukunst: del enunciado teórico a su realización práctica. Casa Edith Farnsworth (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Medellín. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu. co/10702/1/71734023_1.2013.pdfValencia, J. F. (2017). Clienta y arquitecta: Phyllis Bronfman Lambert. “Un momento fundamental en la arquitectura”. Dearq. Revista de Arquitectura, (20), 60-69. Doi: 10.18389/dearq20.2017.07Valencia, J. F., Carvajal, E. H. y Chaparro, I. L. (2015). El núcleo de servicios de la casa Farnsworth: la planta libre en el espacio doméstico. Dearq. Revista de Arquitectura, (16), 204-213. Recuperado de: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/ pdf/10.18389/dearq16.2015.12Vargas, G. (2015). Foto interior Casa Farnsworth [Fotografía de Germán Vargas Escobar] (Illinois). Archivo personal.Vitruvio, M. (1992). Los diez libros de arquitectura, vol. 2. Madrid: Akal.Derechos Reservados - Universidad Católica de Colombia, 2018info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2COMPOSICIÓNDISEÑO ARQUITECTÓNICODISEÑO DEL PAISAJEMIES VAN DER ROHEPAISAJECOMPOSITIONARCHITECTURAL DESIGNLANDSCAPE DESIGNMIES VAN DER ROHELANDSCAPECOMPOSIÇÃODESENHO ARQUITETÔNICODESENHO DE PAISAGEMMIES VAN DER ROHEPAISAGEMPlataforma desmaterializada en la casa Farnsworth Operación moderna estereotómicaDematerialized platform in the Farnsworth house. A modern stereotomic operationPlataforma desmaterializada na casa Farnsworth. Operação moderna estereotômicaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85PublicationORIGINAL4. Plataforma desmaterializada en la casa Farnsworth Operación moderna estereotómica.pdf4. Plataforma desmaterializada en la casa Farnsworth Operación moderna estereotómica.pdfapplication/pdf4477041https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/a8414c55-ee31-46d4-9017-c15b63a3e74c/downloadd1b6f241fca197bcbf71335a0d66c985MD51TEXT4. Plataforma desmaterializada en la casa Farnsworth Operación moderna estereotómica.pdf.txt4. Plataforma desmaterializada en la casa Farnsworth Operación moderna estereotómica.pdf.txtExtracted texttext/plain121773https://repository.ucatolica.edu.co/bitstreams/ff15801f-cd73-4a62-91cc-7cf83036d035/download95624961ddd888726289a1b041feae6fMD52THUMBNAIL4. 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